سامانه نیما

سامانه نیما

سامانه نیما

سامانه نیما چیست؟ این سوال شاید اولین و مهمترین سوالی باشد که در ذهن تمام تاجران و بازرگانانی که برای تجارت با کشورهای دیگر با نرخ ارز سروکار دارند، ایجاد شود. این سامانه در اصل مخففی از نظام یکپارچه معاملات ارزی است که در سال 1396 به صورت آزمایشی و پس از آن در سال 1397 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. 

سامانه نیما در اصل یک سامانه مطمئن برای خرید و فروش ارز در ایران به شمار می رود. بسیاری از بازرگانان برای انجام درخواست های غیر بانکی خود لازم بود پیش از این به بانک مرکزی مراجعه نمایند. اما پس از راه اندازی سامانه جامع تجارت نیما، می توانند برای تامین ارز مورد نیاز خود وارد این سامانه شده و درخواست خود را ثبت کنند. این درخواست به صورت خودکار به سامانه نیما منتقل شده و پس از آن تمامی صرافی های معتبر در جهان می توانند این درخواست را مشاهده کنند. نیما توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است تا بتواند به بازار ارز کشور سامان ببخشد. این سامانه برای افرادی که قصد دارند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، راه اندازی شد تا فضایی امن برای فروشندگان و خریداران ارز ایجاد کند. 

متقاضیان خرید ارز مجبور بودند پیش از این برای تامین ارز مورد نیاز خود به بانک مرکزی مراجعه کنند. اما پس از راه اندازی سامانه نیما خریداران و فروشندگان به راحتی و به صورت آنلاین می توانند اقدام به خرید و فروش ارز در کشور نمایند. 

ارز و سامانه نیما چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم در مورد ارز نیمایی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، ابتدا باید در مورد سامانه ارز نیما توضیحاتی را برای شما بیان کنیم. این طرح در اصل به منظور جلوگیری از توزیع ناعادلانه ارز و قاچاق ارز در کشور راه اندازی شد. تا بتواند ارز مورد نیاز را تنها در اختیار افرادی قرار دهد که برای اقتصاد کشور نیاز به ارز دارند. 

نظام یکپارچه معاملات ارزی موفق شد شکاف عمیقی که بین ارز آزاد و ارز دولتی ایجاد شده بود را به یک سیستم محبوب و پر رنگ تبدیل کند. اما در این میان باید بگوییم مهمترین وظیفه سامانه نیما، تامین امنیت در بازار معاملات ارزی است. تمام متقاضیان و عرضه کنندگان قادر هستند با مراجعه به این سامانه ارز مورد نیاز خود را تهیه نموده و اقدام به انجام معامله نمایند. نظام ارزی نیما یک واسطه میان فروشندگان و خریداران ارز است که دسترسی به ارز مورد نیاز را برای تاجران و بازرگانان آسان نموده است. به طور کلی باید بیان کنیم که 4 گروه از فعالان بازار اقتصاد، قادر هستند از مزایای سامانه نیما بهره مند شوند. از جمله: 

  1. واردکنندگان کالا و خدمات که متقاضیان ارز هستند.
  2. صادر کنندگان کالا و خدمات که دولت و صادرکنندگان نفت نیز جزو این دسته هستند.
  3. واسطه هایی که عرضه کنندگان را به متقاضیان متصل می کنند. صرافی ها و بانک ها از جمله مهمترین این واسطه ها با شمار می روند.
  4. سیاستمدارانی که تعیین کننده نرخ و قوانین سیستم سامانه نیما هستند. 

دلار نيمايي چیست و چه تفاوتی با ارز دولتی دارد؟

در هر نظامی چند نرخ ارز وجود دارد که هر یک از این ارزها با یکدیگر تفاوت های قیمتی دارند. دلار نیمایی و ارز دولتی دو نوع از ارزهای هستند که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند. دریافت هر یک از این ارز ها نیز شیوه های متفاوتی دارد. تمام تاجران و فعالان بازار اقتصادی می توانند به پنج روش اقدام به تهیه ارز مورد نیاز خود در کشور نمایند.

از جمله این روش های دریافت ارز باید به ارز بانکی یا دولتی، ارز واردات کالا در برابر صادرات، ارز نیمایی که از سامانه نیما تهیه می شود، تامین با ارزش اشخاص و تامین ارز به صورت واردات کالا در برابر صادرات غیر اشاره کنیم. ما در ادامه به تفاوت دو روش تهیه ارز نیمایی و دولتی خواهیم پرداخت.

ارز نیماییارز دولتی 
این ارز را می توان از سامانه نیما تهیه کرد.پایین ترین نرخ ارز در بازار ارز را دارد.
خرید و فروش ارز نیمایی به صورت آنلاین و اینترنتی انجام می شود. تنها به برخی از خدمات و کالاهای ضروری و حساس اختصاص داده می شود. 
برخی از کالاهای وارداتی مجاز می توانند از این ارز استفاده کنند. اقلام وارداتی همچون سویا، تجهیزات پزشکی، ذرت، دانه های روغنی، دارو و جو از این ارز استفاده می کنند. 

دلار نیما چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از اصلی ترین و خاصترین ویژگی هایی که میتوانیم برای سامانه نیما جهت خرید و فروش دلار نیما بیان کنیم، امنیت در انجام معامله با این سامانه است. فروشندگان ارز خود را به صورت آنلاین در این سامانه قرار داده و این ارز توسط خریداران به صورت آنلاین تهیه می شود. برای خرید دلار نیما از سامانه، صرافی ها همچون یک واسطه عمل می کنند و به نوعی روند انجام معامله را تسهیل می کنند. 

به عبارت دیگر سامانه نیما نوعی واسطه میان واحد های تجارت برون مرزی و سامانه های جامع تجارت است. از دیگر ویژگی هایی که میتوانیم برای این ارز بیان کنیم، راحتی در تهیه دلار نیمایی از طریق سامانه است. حتی با وجود تحریم نیز بازرگانان می توانند به راحتی از سامانه، ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. زیرا این سامانه بدون دخالت مستقیم سیستم بانکی و صرافی های مجاز، ارز را از فروشندگان خارجی تهیه می کند.

بسیاری دیگر از بازرگانان و تاجران برای تهیه ارز مورد نیاز خود، از روش قدیمی که مراجعه به بانک بود استفاده نمی کنند. بلکه آنها با مراجعه به سامانه ارز نیما به راحتی و بدون واسطه ارز مورد نیاز خود را تامین می کنند. البته این سامانه زیر نظر بانک مرکزی بوده و ارز را از فروشندگان خارجی تهیه کرده و به خریداران داخلی عرضه می کند.

نرخ ارز نیما چقدر است؟

افرادی که در زمینه تجارت بین المللی فعالیت می کنند، همیشه به نرخ ارز نیما بسیار اهمیت می دهند. زیرا تاجران و بازرگانان هر ماه ممکن است هزاران کالا برای خرید و فروش انتخاب کنند، که یک تغییر کوچک در نرخ ارز می تواند بر روی سود آنها تاثیر زیادی بگذارد. اصلا تفاوتی ندارد که تاجر و بازرگان در زمینه واردات یا صادرات کالا فعالیت می کنند. 

در هر حال تغییر نرخ ارز می تواند در تجارت این دسته از افراد تاثیر چشمگیری داشته باشد. پس لازم است تاجران از طریق مراجعه به سامانه نیما به صورت لحظه ای قیمت ارز را بررسی کنند. در بیشتر مواقع قیمت ارز نیمایی توسط سیاستمداران در این حوزه تعیین می شود. این افراد با در نظر گرفتن میزان عرضه و تقاضا و فاکتورهای دیگر، اقدام به قیمت گذاری نرخ ارز نیما می نمایند. 

مثلا اگر در طول یک روز تقاضا برای خرید دلار میان تاجران و بازرگانان افزایش یابد، نرخ ارز در سامانه نیما نیز با افزایش قیمت مواجه می شود. از این رو بسیاری از تاجران و فعالان بازار اقتصاد جهانی برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز، برای انجام معاملات خود به سراغ ارزهای دیگری همچون درهم، یورو و موارد دیگر می روند.

می توان برای کاهش نرخ ارز نیمایی و انجام معامله با کشورهای اروپایی، از ارزهای دیگری غیر از ارز نیمایی استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که تمام ارزهایی که در سامانه نیما در دسترس تاجران و بازرگانان قرار دارند، از قاعده افزایشی پیروی می کنند. به همین دلیل لازم است پیش از اقدام به خرید ارز مورد نظر، ابتدا میزان عرضه و تقاضای آن ارز را در سامانه مورد بررسی قرار دهید. 

فاکتورهای تعیین کننده قیمت دلار نیما

فاکتورهای زیادی وجود دارند که قیمت دلار نیما با توجه به آنها تعیین می شود. یکی از مهمترین این فاکتورها، میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار است. از سوی دیگر تامین ارز و سیاست های تنظیم بازار نیز از دیگر فاکتورهای مهم تعیین کننده قیمت ارز نیما به شمار می روند. اگر بخواهیم قیمت ارز در سامانه نیما را در یک نگاه کلی مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم قیمت این ارز چیزی بین قیمت ارز دولتی و ارز آزاد است. 

به گونه ای که تاجران و بازرگانان بتوانند به راحتی محصولات مورد نظر خود را به کشور وارد یا از کشور صادر کنند. در طی سالهای اخیر صادرات و واردات کالا موفق شده اند شرایط بهتری داشته باشند. علت این مسئله نیز راه اندازی سامانه نیما و تخصیص دلار نیمایی به بخش های بازرگانی است. کافیست واردکنندگان و صادرکنندگان خدمات و کالا به این سامانه مراجعه نموده، و ثبت نام کنند.

پس از انجام کارهای اولیه می توانند میزان ارز نیمایی مورد نظر خود را درخواست کرده و اقدام به انجام معامله در بازارهای جهانی نمایند. البته لازم به ذکر است که این طرح ارز نیمایی مشمول دانشجویان و مسافرانی که به خارج از کشور سفر می کنند نیز می شود. این اقدام منجر شده است تا دانشجویان بدون افزایش هزینه های خود بتوانند به راحتی در کشورهای دیگر ادامه تحصیل دهند. دانشجویان و مسافران می توانند با مراجعه به سامانه نیما میزان ارز مورد نیاز خود برای سفر را درخواست کرده و از کشور خارج شوند. با این فرایند نیازی نخواهند داشت که برای تهیه ارز مورد نیاز خود به بانک مرکزی یا صرافی ها مراجعه کنند.

دسترسی به سایت سامانه ارزی نیما

تاجران برای آنکه بتوانند به ارز نیمایی دست یابند، دو راه پیش روی آنها قرار دارد. آنها می توانند از طریق مراجعه به سایت سامانه ارزی نیما اقدام به تهیه ارز مورد نیاز خود کنند. که این روش ساده ترین و آسان ترین روش تهیه ارز نیمایی است. برای این کار کافیست به وب سایت سامانه جامع تجارت به آدرس https://www.ntsw.ir وارد شده و پس از ورود به قسمت ارز نیمایی، میزان ارز مورد نیاز را تهیه کرد. 

سامانه نیما برای دریافت کنندگان ارز یک امتیاز ویژه در نظر گرفته است. آن هم عدم نیاز به مراجعه حضوری به بانک ها و صرافی ها برای تهیه ارز مورد نیاز است. پیش از این بسیاری از تاجران، بازرگانان، دانشجویان و حتی مسافران باید برای تهیه ارز مورد نیاز خود در صف های طولانی و خسته کننده بانک مرکزی قرار می گرفتند.

اما پس از راه اندازی سامانه نیما برای خرید ارز نیمایی، تمام این مشکلات از بین رفت و مردم به راحت می توانند به هر میزان ارز مورد نیازی که لازم دارند از طریق این سامانه دسترسی داشته باشند. در اصل سامانه ارز نیمایی این امکان را برای تاجران و بازرگانان فراهم نمود تا بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک ها و صرافی ها، به ارز مورد نیاز خود جهت انجام معامله دست یابند. 

البته لازم به ذکر است که این کار عرضه و تقاضا در بازار را با افزایش مواجه ساخت. در صورتی که شما نیز متقاضی خرید ارز نیمایی هستید، کافیست به سایت سامانه نیما مراجعه نموده و پس از طی مراحل اولیه، درخواست خود را برای دریافت ارز مورد نیاز ثبت کنید. مثلا اگر نیاز به ارز مورد نظر جهت واردات کالا دارید، قادر هستید بخش زیادی از نقدینگی خود را از طریق این سامانه تامین کنید. 

نرخ نیما در صرافی چقدر است؟

با وجود روش های مختلف مجازی و الکترونیک، هنوز هم تاجران زیادی هستند که تمایل دارند به صورت حضوری اقدام به خرید ارز مورد نیاز خود نمایند. این دسته از تاجران نرخ نیما را بررسی نموده و پس از آن جهت دسترسی به خدمات به بانک ها و صرافی ها مراجعه می کنند. صرافی های زیادی هستند که ارز مورد نیاز تاجران را در اختیار آنها قرار می دهند. 

البته لازم به ذکر است که تهیه ارز نیمایی غیر از سامانه نیما، تنها مختص معامله گران بین المللی نیست. تمام افرادی که تمایل دارند به کشورهای خارجی سفر کنند، یا در کشورهای دیگر تحصیل می کنند نیز می توانند با مراجعه به صرافی ها اقدام به تهیه ارز نیمایی نمایند. در صورتی که برای اولین بار قصد دارید ارز نیمایی تهیه کنید، حتما چند روز قبل از موعد مقرر به صرافی معتبر مراجعه نموده و اطلاعات لازم را در خصوص تهیه ارز مورد نیاز خود کسب کنید. برای کسب اطلاعات هم می توانید به  سامانه نیما مراجعه نمایید و هم از طریق مراجعه به صرافی های معتبر اطلاعات لازم را به دست آورید. بدون آنکه دچار مشکلی شوید ارز مورد نیاز خود را تهیه کنید. 

دریافت نرخ ارز در سامانه نیما

هر سامانه مالی برای دریافت ارز سقفی را تعیین کرده است. تاجران و بازرگانان نیز برای دریافت نرخ ارز در سامانه نیما دارای یک سقف مشخصی هستند. اما باید بگوییم که سقف دریافت ارز توسط هر قشر و شخصی یکسان نیست. مثلا اگر تاجر تمایل داشته باشد یک کالایی را از گروه خاصی وارد یا صادر کند، مسلما باید نسبت به یک دانشجو ارز نیمایی بیشتری دریافت کند. اما این فرایند به چه صورت است؟ 

طبق قانون سامانه ارزی نیما، هر شخصی با انتخاب ردیف گواهی خود، می تواند میزان سقف خرید ارز مورد نیاز خود را در سامانه مشاهده کند. پس از  اقدامات اولیه تاجر باید به انتخاب نوع حواله بپردازد. در سامانه نیما دو نوع حواله وجود دارد که هر یک از آنها ویژگی های خاصی دارند. نوع اول حواله خالص است. به این صورت که ارز مورد نظر باید مستقیم به حساب مشتری خارجی واریز گردد.

این بدان معنا است که تمام مخارج اضافه همچون هزینه تراکنش و انتقال پول، بر این مبلغ به صوت اضافه محاسبه می شود. از سوی دیگر نیز حواله ناخالص وجود دارد که شرایط دریافت آن متفاوت است. طبق قانون تمام هزینه های مربوط به انتقال پول ابتدا از مبلغ واریزی به مشتری بین المللی کاسته شده و پس از آن هر چه در انتها از مبلغ باقی ماند به حساب مشتری واریز خواهد شد. 

سامانه سنا ارز چه مزایایی دارد؟

سامانه سنا ارز در اصل درگاهی است که صرافی ها باید تمام معاملات ارزی خود را در آن به ثبت برسانند. تمام صرافی هایی که ارز نیمایی در اختیار تاجران و بازرگانان قرار می دهند، باید معاملات روزانه خود را در این سامانه ثبت کنند. سامانه سنا توسط سامانه نظارت ارز بررسی می شود. از این رو در صورتی که هر یک از صرافی ها دچار تخلف شوند، یا بخواهند از ثبت معاملات در این سامانه امتناع کنند، بانک مرکز با آن برخورد خواهد کرد. این سامانه نیز همچون سامانه نیما مزایای زیادی دارد. از مهمترین بخش هایی که این سامانه دارد باید به خزانه داری، خرید و فروش اینترنتی ارز، دسترسی آنلاین به حساب بانکی و امکان دسترسی به قیمت تمام شده اشاره کنیم. 

زمانی که تمام بخش های مختلف سامانه سنا فعال می شود، صرافی ها می توانند علاوه بر دریافت قیمت تمام شده ارز، سود و زیان معامله های خود را نیز بررسی کنند. از سوی دیگر این سامانه به صاحبان حساب اجازه می دهد به بانک متصل شده و عملیات واریز و برداشت وجه را نیز انجام دهند.

قیمت دلار در سامانه نیما چه تغییراتی داشته است؟

همانطور که پیش از این اشاره نمودیم، قیمت دلار در سامانه نیما بسته به میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود. هر چه میزان تقاضای خرید ارز در این سامانه بیشتر شود، قیمت دلار و دیگر ارزهای فیات نیز افزایش می یابد. اما به طور کلی می توان به روزترین میزان نرخ ارز را در این سامانه مشاهده کرد. بسیاری از تاجران و بازرگانان و حتی دانشجویان و اشخاصی که قصد دارند برای مسافرت ارز تهیه کنند، با مراجعه به این سامانه از آخرین قیمت ارز اطلاع کسب می کنند. 

در طی آخرین اخباری که در خصوص قیمت ارز در سامانه نیما منتشر شده است، بانک مرکزی اعلام کرده است که در طی دو روز اخیر 880 میلیون دلار ارز در نیما عرضه شده است. که متوسط قیمت هر دلار را 20 هزار و 365 تومان تعیین کرده است. علت این مسئله طبق نظر بانک مرکزی، حاکی از نرخ ارز موثر در واردات کشور است. یعنی ارز وارداتی به کشور منجر شده است تا میزان نرخ ارز در سامانه نیما دچار تغییر شود. این نکته را در نظر داشته باشید که واردات ارز و صادرات هر دو می توانند در قیمت نهایی ارز نیمایی تاثیر چشمگیری داشته باشند. به همین دلیل هرچه میزان صادرات کالا به کشورهای دیگر بیشتر شود، نرخ ارز با کاهش قیمت بیشتری مواجه خواهد شد. 

اهمیت بررسی نرخ دلار نیما پیش از خرید ارز

شاید برخی تصور کنند که نرخ دلار نیما در سامانه همواره ثابت است. اما باید بگوییم نرخ دلار در سامانه نیما بسته به برخی فاکتورها همیشه در حال تغییر و تحول است. از این رو لازم است تاجران و بازرگانان پیش از اقدام به انجام معامله، ابتدا در مورد نرخ دلار در نیما اطلاعات لازم را کسب کنند. پس از آن بسته به میزان دلار مورد نیاز خود، اقدام به تهیه دلار نمایند. 

تاجران تازه کاری که به این مسئله اهمیت نمی دهند، ممکن است در کوتاه مدت با مشکلات زیادی مواجه شوند. زیرا ممکن است اقدام به انجام معامله با نرخ ارز قبلی نیما نمایند و پس از آن متوجه ایجاد تغییر در قیمت ارز نیمایی شوند. به همین دلیل بررسی نرخ ارز در سامانه نیما از اهمیت بالایی برای تاجران و بازرگانان برخوردار است. 

قیمت دلار نیما امروز چقدر است؟

با توجه به اینکه قیمت دلار نیمایی ممکن است به صورت روزانه تغییر پیدا کند و نوسانات بسیار زیادی دارد، بهتر است برای اطلاع از قیمت دلار نیما، به سامانه https://www.tgju.org مراجعه کرده و قیمت دلار نیما امروز را به صورت لحظه ای دنبال کنید.

تفاوت نرخ ارز سامانه سنا و سامانه نیما در چیست؟

سامانه سنا و نیما دو سامانه ای هستند که در اختیار صرافی ها و خریداران ارز قرار دارند. نرخ ارز سامانه سنا با نیما تفاوت دارد. در اصل نرخ ارز سنا، نرخ های اعلام شده و محاسبه شده در این سامانه هستند. تمامی این نرخ ها میانگین یا متوسط نرخ خرید و فروش ارز طبق معاملاتی هستند که در سامانه سنا به ثبت میرسند. زیرا همانطور که پیش از این اشاره نمودیم، تمام صرافی ها ملزم هستند معاملات خود را در این سامانه به ثبت برسانند. سامانه سنا زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می کند و از این رو نرخ ارز این سامانه نیز توسط سیاستمداران تنظیم نرخ ارز تعیین می شود. 

نرخ ارز نیمایی امروز در صرافی ها

سایت های مختلفی هستند که نرخ ارز امروز را در دسترس خریداران و فروشندگان ارز قرار می دهند. امروز در صرافی های بزرگ کشور دلار با قیمت 24.590 تومان فروخته شد. که این قیمت نسبت به روزگذشته 110 تومان افزایش داشته است. در حالی که نرخ ارز نیمایی امروز 22 هزار و 333 تومان بوده و نسبت به روزگذشته با افزایش قیمت مواجه شده است. این گزارش توسط بانک مرکزی در سامانه نیما ارائه شده است و تاجران و بازرگانان می توانند از این نرخ اطمینان حاصل نمایند. تا برای انجام معامله در بازار جهانی اقدام کنند. 

دلار نیما چیست و برای چه کاری استفاده می شود؟

این که دلار نیما چیست سوالی است که بدون تردید ذهن افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. زیرا دلار نیمایی با دلار دولتی و آزاد تفاوت داشته و به همین دلیل افراد زیادی تمایل دارند تا این دلار را برای انجام معاملات خود تهیه کنند. اصولا دلار نیمایی تنها برای برخی از خدمات و کالاهای خاص ارائه می شود. از این رو صادرکنندگان و واردکنندگان لازم است این دلار را تنها در برخی مواقع تهیه کنند.

معمولا نرخ دلار در سامانه نیما نسبت به دلار دولتی و دلار آزاد مناسب تر بوده و همین مسئله باعث شده است تا بسیاری از تاجران برای کسب سود بیشتر جهت انجام معاملات خود، به سراغ تهیه ارز نیمایی روند. البته خرید ارز نیمایی مزایای دیگری نیز برای فعالان اقتصادی به همراه داشته که در این مطلب به تمام این مزایا اشاره کردیم. 

سامانه ارز سنا چه کاربردی دارد؟

سامانه ارز سنا در اصل سامانه ای است که بانک مرکزی در اختیار صرافی ها قرار داده است، تا تمام معاملاتی که انجام می دهند را در این سامانه به ثبت برسانند. در اصل این سامانه به نوعی برای جلوگیری از تخلف صرافی ها راه اندازی شده است. تا با دقت بیشتری ارز مورد نیاز را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند. سامانه سنا و سامانه نیما هر دو سامانه های معتبری هستند که بانک مرکزی مستقیم بر روی آنها نظارت می کند. پس در صورتی که صرافی ها تخلفی مرتکب شوند، یا فعالان اقتصادی و دانشجویان و مسافران برای دسترسی به ارز مورد نیاز خود به مشکل برخورند، بانک مرکزی با آنها برخورد خواهد کرد. 

آیا نرخ ارز سامانه نیما دچار تغییر می شود؟

بله. همانطور که پیش از این بیان نمودیم، نرخ ارز سامانه نیما بسته به برخی فاکتورهای مهم از جمله میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار، سیاست های تنظیم بازار و موارد دیگر میتواند تغییر کند. پس هر چه تقاضا برای خرید ارز در بازار بیشتر باشد، قیمت نرخ ارز نیمایی افزایش خواهد یافت. البته تاجران و بازرگانان به دلیل انجام معاملات زیاد، می توانند از این ارز برای انجام معامله استفاده کنند تا سود بیشتری به دست آورند.

دانشجویان و مسافران نیز با دریافت ارز نیمایی می توانند هزینه سفر و تحصیل خود در کشورهای دیگر را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. تنها کافیست در زمان خرید ارز، تغییرات قیمت نرخ ارز را مورد بررسی قرار دهند. بانک مرکزی به صرافی ها بخشنامه ای صادر کرده است که طبق این بخشنامه کالاهایی که از اولویت برخوردار هستند، برای دریافت ارز نیمایی در اولویت خواهند بود. 

بازیگران اصلی سامانه ارزی نیما

سامانه ارزی نیما چند بازیگر اصلی دارد که از جمله مهمترین این بازیگران باید به واردکنندگان، صادرکنندگان، واسطه های که شامل صرافی ها و بانک ها می شود و سیاستگذاران نرخ ارز اشاره کنیم. وارد کنندگان کالا و خدمات افراد متقاضی ارز هستند که باید برای واردات کالا به کشورهای دیگر ارز پرداخت کنند. از سوی دیگر صادرکنندگان هستند که بیشتر در حوزه صنایع نفت و گاز فعالیت می کنند.

سومین بازیگر اصلی این سامانه نیما واسطه هایی هستند که در قالب بانک ها و صرافی ها فعالیت می کنند. این بازیگران منابع را از عرضه کنندگان دریافت کرده و به سمت افراد متقاضی هدایت می کنند. در نهایت نیز باید به سیاست گذاران نرخ ارز نیمایی اشاره کنیم. این دسته از بازیگران در اصل وظیفه پیش بینی منابع و مصارف، دامنه آزادی نرخ، اولویت ها و سقف مصارف را بر عهده داشته و نرخ ارز را مورد کنترل قرار می دهند. 

قیمت ارز نیما امروز چقدر است و روش تامین آن به چه صورت است؟

قیمت ارز نیما امروز با روز گذشته متغیر است علت این مسئله نیز میزان تقاضا برای خرید ارز نیمایی است. اما آیا می دانید به چند روش می توان ارز نیمایی تامین کرد؟ یکی از ساده ترین روش های تامین ارز توسط فعالان اقتصادی، خرید ارز از طریق بانک است. در این روش واردکننده سفارش ثبت کرده و بانک مرکزی از طریق پرتال ارزی، ارز مورد نظر را تامین می کند.

در روش دیگر میتوان از طریق غیر بانکی اقدام به تامین ارز مورد نظر نمود. در این روش نیازی به مراجعه به بانک وجود ندارد و صرافی ها مهره اصلی برای تبادل پول بین خریدار و فروشنده به شمار می روند. سامانه نیما یکی از روش های غیر بانکی است که در دسترس خریداران و فروشندگان ارز قرار دارد تا بتوانند به صورت اینترنتی و آنلاین ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. این روش تامین ارز نسبت به روش های دیگر از محبوبیت بیشتری برخوردار است، زیرا امنیت بیشتری برای خریداران و فروشندگان در پی دارد. از سوی دیگر تمام فعالیت های سامانه نیما زیر نظر بانک مرکزی بوده و به همین دلیل می توان با اطمینان بیشتری اقدام به تهیه ارز نیمایی نمود.

ارز نيمايي چيست و چگونه کار می کند؟

این سوال که ارز نیمایی چیست ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. باید بگوییم ارز نیمایی در اصل ارزی است که توسط سامانه یکپارچه معاملات ارزی در دسترس صادرکنندگان و واردکنندگان قرار می گیرد. این ارزها از امنیت معاملاتی بالایی برخوردار هستند و می توان از آنها در بازارهای مالی مختلف از جمله بازار بورس استفاده کرد. بسیاری از تاجران و بازرگانان با تهیه ارز نیمایی از سامانه نیما، این ارز را برای انجام معامله در بازار بورس مورد استفاده قرار می دهند. با این کار می توان از خروج ارز از کشور جلوگیری نموده و به تقویت شرکت های تولید کننده در کشور کمک شایانی نمود. البته تنها برخی از کالاها و خدمات مشمول دریافت ارز نیمایی هستند که باید به این مسئله توجه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا