کشاورزی مدرن

کشاورزی مدرن

کشاورزی مدرن

کشاورزی یکی از مهم ترین صنایع جهان می باشد که به واسطه ارتباط مستقیمی که با زندگی افراد دارد مدرنیزه کردن آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی یکی از مهم ترین فعالیت های تمامی کشورها بخصوص کشورهای پیشرفته می باشد. استفاده از ماشین آلات پیشرفته برای تولید این محصولات نه تنها سبب تسریع فرآیند تولید می شود بلکه سبب چند برابر شدن بازدهی و حجم تولید محصولات کشاورزی و ادوات غذایی خواهد شد.

پیشرفت روزافزون تکنولوژی و متدهای جدید کشاورزی سبب افزایش حجم تولید و صرفه جویی در زمان و هزینه های کشاورز خواهد شد. همین امر سبب شده کشورهای پیشرو در صنعت کشاورزی به دنبال روش های نوین کشاورزی باشند. البته این موضوع در کشورهای پیشرفته بیشتر به چشم می خورد اما در چند سال اخیر شاهد مدرنیزه شدن کشاورزی و استفاده از دستگاه ها و متدهای روز کشاورزی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بوده ایم.

کشاورزی مدرن در ایران

کشور ایران به واسطه شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسبی که برای تولید محصولات کشاورزی متعدد دارد به عنوان یکی از کشورهای تولید و صادرکننده ی بسیاری از محصولات کشاورزی در جهان شناخته می شود و سالانه حجم بالایی از درآمد اقتصادی کشور از طریق صادرات این محصولات تامین می شود.

به صورت کلی کشاورزی مدرن با بهینه سازی میزان مصرف منابع طبیعی مانند آب، خاک و غیره سبب افزایش سوددهی کشاورز خواهد شد. یکی از مهم ترین مزایای کشاورزی نوین کمک به توسعه اقتصاد کشور می باشد. کشاورزی مدرن با افزایش حجم تولید سالانه بسیاری از محصولات کشاورزی زمینه ی صادرات این کالاها را فراهم کرده و سبب شناخته شدن کشورهای متعددی در بازارهای جهانی خواهد شد. 

با توجه به همین موضوع می توان به اهمیت کشاورزی نوین در کشور پی برد. در چند سال گذشته اقداماتی در خصوص استفاده از روش ها و تکنولوژی های روز دنیا برای تولید محصولات کشاورزی صورت گرفته است که نتیجه ی آن به وضوح قابل مشاهده بوده است، اما همچنان مدرنیزه کردن کشاورزی در ایران نیازمند اقدامات گسترده ای است.

یکی از بزرگترین چالش های کشاورزی مدرن در ایران عدم آموزش صحیح کشاورزان و باغداران در سراسر کشور و عدم دسترسی این افراد به ماشین آلات به روز می باشد. بنابراین اولین گام در تسریع روند مدرنیزه کردن کشاورزی در کشور آشنایی افراد با کشاورزی نوین و مزایای آن می باشد. در ادامه برای شما به بررسی مزایای کشاورزی مدرن می پردازیم. با ما همراه باشید. 

ادوات کشاورزی مدرن

ادوات کشاورزی یکی از مهم ترین ارکان های کشاورزی مدرن بشمار می آیند. توسعه روزافزون کشاورزی در جهان سبب شده شرکت های متعددی فعالیت خودشان را در زمینه تولید و عرضه انواع ماشین آلات و ابزارهای کشاورزی نوین آغاز کرده و هرساله نسبت به ارتقاء محصولات خود بپردازند. این محصول در بازار ایران نیز به وفور مشاهده می شود که تمامی آنها را می توان به دو دسته وارداتی و تولید داخلی تقسیم بندی کرد. 

استفاده از ماشین آلات مدرن مزایای متعددی دارد که از جمله آنها می توان به صرفه جویی در زمان، منابع اولیه، بهینه سازی هزینه های مصرفی، افزایش حجم تولید، بهبود راندمان کاری، ارتقاء کیفیت محصول نهایی و غیره اشاره کرد. در ادامه برای شما بهترین و پرفروش ترین ارقام ماشین آلات کشاورزی را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد. 

تراکتور

تراکتور یکی از اصلی ترین ماشین آلات کشاورزی مدرن به حساب می آید که عملا عدم دسترسی به آن سبب چندبرابر شدن سختی کار برای کشاورز و تولیدکننده خواهد شد. تراکتور جزء ماشین های چندمنظوره می باشد که در زمینه های متعددی از آن استفاده می شود اما به صورت کلی کار اصلی آن کشیدن و یدک کشیدن ادوات کشاورزی می باشد. 

ماشین های کششی که به اصطلاح به آنها تراکتور گفته می شود برای اولین بار در حدود 150 سال قبل اختراع شد و طراحی آن تا به امروز به چندین شکل مختلف تغییر پیدا کرد و در حال حاضر با امکانات زیادی در ارقام مختلف روانه بازار می شود. در حال حاضر می توان تمامی تراکتورها را از لحاظ نوع سوخت مصرفی به دو دسته دیزلی و بنزینی تقسیم بندی کرد که این دو نمونه از لحاظ قیمت و قدرت کارکرد تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارند. 

معمولا از تراکتورهای مختلف برای ایجاد نهرهای آب، احیای زمین، خاکبرداری، ساخت استخرهای ذخیره سازی آب، تعمیر جاده و غیره استفاده می شود. به صورت کلی تراکتورها دارای انواع مختلفی به شرح زیر می باشند. 

  • تراکتور باغبانی

از این رقم تراکتور در باغ هایی که پوشش گیاهی متراکمی دارند و عبور ماشین آلات سنگین در آنها به دلیل موانع متعدد دشوار است استفاده می شود. معمولا اندازه تراکتور باغی به دلیل باریک بودن قطر لاستیک ها و نزدیکی آنها به یکدیگر کوچک می باشد. پایین بودن شاسی تراکتور باغبانی به دلیل افزایش تعادل آن و عبور و مرور راحت زیر شاخه های درختان می باشد. 

تراکتور باغی که در بازار با نام کمرشکن نیز شناخته می شود دارای قابلیت هایی از جمله شخم زدن، کاشت بذر، برف روبی، دیسک زدن و غیره می باشد. 

  • تراکتور شاسی بلند

به تراکتورهایی که دارای یک بخش حمایت کننده به نام قاب می باشند تراکتور شاسی بلند گفته می شود. این دسته از تراکتورها برعکس نمونه باغی دارای شاسی بسیار بلندی می باشند. بنابراین می توان به راحتی برای انجام فرآیندهایی مانند وجین و سله شکنی از آنها کمک گرفت. از جمله مهم ترین ویژگی های این تراکتور می توان به ارتفاع بسیار زیاد با سطح زمین و قابلیت تنظیم شاسی یاد کرد.  

  • تراکتور ردیف کار چهار چرخ

تراکتور ردیف کار چهار چرخ یکی از کاربردی ترین ارقام تراکتور در جهان می باشد که از آن با نام تراکتور همه کاره نیز یاد می شود و می توان از آن برای انجام امور مختلف کمک گرفت. از جمله مهم ترین قابلیت های این تراکتور می توان به امکان جابجایی آسان، امکان اتصال ادوات کشاورزی مختلف( شخم زن، سمپاش و غیره)، قابلیت عبور از موانع افقی و عمودی، امکان چرخش سریع و کوتاه و غیره اشاره کرد. 

  • تراکتور عمومی

تراکتور عمومی که به آن خدماتی نیز گفته می شود دارای چهار چرخ می باشد و عمدتا دارای قابلیت تنظیم دلخواه چرخ های جلو و عقب می باشند. مهم ترین وجه تمایز این تراکتور با ارقام دیگر در فضای عبور عمودی کوچکتر آن می باشد. این موضوع باعث شده تراکتور خدماتی در زمین های شیب دار و تپه ها بدون از دست دادن تعادل به راحتی به انجام امور مختلف مانند شخم زدن، سطح کردن زمین و غیره بپردازد. 

  • تراکتور یونیورسال

مهم ترین مشخصه ی تراکتور یونیورسال قدرت و استحکام بالای آن می باشد. انواع تراکتور یونیورسال موجود در بازارهای ایران را می توان به دو دسته وارداتی و مونتاژ شده تقسیم بندی کرد. به صورت کلی تراکتور یونیورسال دارای ده ها رقم مختلف می باشد که می توان با متصل کردن ادوات و ماشین های متعدد به این تراکتور، در زمینه های متعددی مانند برداشت محصول، کمباین، سیلو کردن و غیره از آن کمک گرفت.

  • تراکتور صنعتی

قدرت بالای این دسته از تراکتورها سبب شده از آن برای حمل ماشین آلات و ابزارآلات با وزن بالا استفاده شود و عملا نقش جرثقیل را ایفا می کند. در نظر داشته باشید که تراکتورهای صنعتی عملا کاربردی در کشاورزی ندارند و مهم ترین وظیفه ی آنها حمل بار به صورت هوایی یا کششی می باشد. ادوات مختلفی امکان متصل شدن به این تراکتور را دارند و می توان به دلخواه آن را مجهز نمود. 

  • تراکتور دوچرخ (تیلر)

تیلر که به آن تراکتور دستی نیز گفته می شود جزء محبوب ترین ماشین آلات کشاورزی مدرن به حساب می آید که به راحتی می توان با مجهز نمودن آن به ادوات مختلف در زمینه هایی از جمله شخم زنی، سمپاشی، بارکشی، پمپ آب و غیره از آن استفاده کرد. کوچک بودن آن و امکان استفاده در مزارع و باغات مختلف یکی از مهم ترین مشخصه های این دسته از تراکتورها می باشد. 

  • تراکتور چمن زن

تراکتور چمن زن به دو صورت دو چرخ و چهارچرخ تولید می شود که معمولا از آنها در باغ های با مساحت کم استفاده می شود. با کمک این تراکتورها می توان به امور مختلفی از جمله سمپاشی، چمن زنی، کاشت بذر و غیره پرداخت.

هواگردهای کشاورزی

هواگردهای کشاورزی یکی از ادوات کشاورزی مدرن جهان به حساب می آید که به دو صورت بدون سرنشین و یا تک سرنشین تولید می شوند. هواگردهای کشاورزی بهترین گزینه برای نظارت بر روی دام و محصولات زراعی می باشد. نمونه های مدرن این هواگردها با استفاده از تلفن های هوشمند نیز قابل کنترل هستند. 

با استفاده از هواگردهای کشاورزی نه تنها می توان مراحل سمپاشی را در کوتاه ترین زمان ممکن به بهترین نحو به انجام رساند بلکه با کمک حسگرهای پیشرفته ای که دارد می توان از آن برای نظارت بر روی شرایط زمین و محصولات نیز استفاده کرد. یکی از امکانات جدید پهبادهای بدون سرنشین یا هواگردهای کشاورزی، بذر کاشت می باشد. در حال حاضر بسیاری از کشورها از این دستگاه برای کاشت بذر در مراتع جنگلی و مناطقی که امکان کمک گرفتن از نیروی انسانی مشکل است، استفاده می کنند. 

به صورت کلی از جمله مهم ترین امکاناتی که این ماشین در اختیار شما قرار می دهد می توان به ردیابی دام، آبیاری، کاشت بذر، بررسی وضعیت زمین، سمپاشی و غیره اشاره کرد. در حال حاضر بیشترین میزان هواگردهای کشاورزی پیشرفته ی موجود در جهان متعلق به کشورهای روسیه و آمریکا می باشد و می توان از این ماشین به عنوان یکی از مهم ترین ادوات کشاورزی مدرن جهان یاد کرد. 

کمباین

کمباین یکی از ضروری ترین ماشین آلات کشاورزی مدرن در جهان به حساب می آید که بدون وجود آن تولید و برداشت بسیاری از محصولات با مشکل جدی مواجه خواهد شد. معمولا کمباین های مدرن و جدید دارای یک اتاقک مخصوص برای راننده هستند که این موضوع به دلیل محافظت از راننده در برابر گرد و خاک و عدم تاری دید هنگام برداشت محصول می باشد.

معمولا کمباین دارای جثه ی بسیار بزرگی است و در جلو آن چنگک جهت برداشت محصول و شن کش تعبیه شده است. به صورت کلی می توان این ماشین را به سه دسته ی دشتی، تپه ای و کششی تقسیم بندی کرد که هر یک از آنها کارکرد مختص به خودشان را دارند. 

استفاده از این ماشین حین عملیات تولید و برداشت محصولات کشاورزی نه تنها با حذف نیروی انسانی در هزینه ها صرفه جویی می کند، بلکه با به انجام رساندن عملیات برداشت محصول در مدت زمان بسیار کوتاه سبب بهبود راندمان کاری خواهد شد.

گاوآهن

مهم ترین ابزار برای شخم زدن و بازکردن شیار در زمین های کشاورزی، گاوآهن می باشد که به ماشین آلات مختلف متصل شده و سبب تسریع روند آماده سازی زمین می شود. به صورت کلی انواع گاوآهن موجود در بازار از لحاظ فاصله بین سوکت ها، قدرت، عمق شخم و غیره دارای تفاوت هایی می باشند که شما باید به نسبت نیاز خود نسبت به خرید آن اقدام کنید. 

ماشین نشاء

ماشین کاشت یا نشاء نیز یکی دیگر از ماشین آلات مدرن کشاورزی در جهان به حساب می آید و همانطور که از اسم آن مشخص است برای کاشت بذر محصولات کشاورزی مختلف مانند برنج، صیفی جات و غیره از آن استفاده می شود. افزایش راندمان کاری و بهبود سرعت فرآیند تولید محصولات از جمله مهم ترین ویژگی های این دسته از ماشین آلات مدرن کشاورزی به شمار می آید. 

بیلر

بیلر که به آن ماشین پرس علوفه نیز گفته می شود یکی دیگر از ماشین آلات کشاورزی مدرن در جهان به شمار می آید که کار اصلی آن جمع آوری علوفه و بسته بندی آنها می باشد. قرار دادن کاه و علوفه در بسته بندی های یک اندازه سبب سهولت جابجایی آنها می شود، بنابراین می توان گفت که بیلرها عملکرد بسیار مهم و ضروری را ایفا می کنند و علوفه ها را پرس و بسته بندی کرده و در یک اندازه با وزن یکسان به شما تحویل می دهند. 

به صورت کلی می توان انواع ماشین بیلر را به سه دسته بیلر با تراکم کم، بیلر با تراكم متوسط و بیلر با تراکم زیاد تقسیم بندی کرد. بسته بندی علوفه ها با کمک بیلر نه تنها باعث حفظ رطوبت آنها می شود بلکه ضایعات تولیدی را به حداقل رسانده و در زمان و هزینه های شما صرفه جویی می کند. 

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کلی برخی از ابزار و ماشین آلات کشاورزی مدرن را برای شما ذکر کردیم که قطعا تعداد این ادوات به مراتب بیشتر می باشد و انتخاب این ماشین آلات تماما به نوع محصول کشاورزی تولید شده، مساحت باغ یا زمین زراعی، شرایط اقلیمی و جغرافیایی محیط بستگی دارد. 

به صورت کلی می توان گفت که استفاده از ماشین آلات و ادوات مدرن تا حد زیادی در هزینه های شما صرفه جویی می کند و سبب بهبود راندمان کاری کشاورزان خواهد شد. دقت داشته باشید که خرید ماشین آلات مدرن کشاورزی نیازمند دقت بالایی می باشد و باید از بستر مناسبی نسبت به خرید آن اقدام کرد. برای خرید انواع ادوات کشاورزی مدرن می توانید وارد سایت یا اپلیکیشن باسکول شده و با تامین کنندگان این محصولات به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات سامانه باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا