ساخت گلخانه

ساخت گلخانه

ساخت گلخانه

مزایای متعددی که گلخانه نسبت به کشاورزی سنتی دارد سبب شده افراد زیادی نسبت به احداث انواع گلخانه اقدام کنند. یکی از مهم ترین سوالاتی که در ذهن افراد قبل از تاسیس گلخانه بوجود می آید میزان هزینه ی احداث گلخانه می باشد. برآورد صحیح و بررسی دقیق میزان هزینه ی تاسیس گلخانه به روند کاری شما کمک زیادی خواهد کرد. 

ساخت گلخانه ممکن است در بازه های زمانی کوتاه مدت با توجه به هزینه ها و مجوزهایی که نیاز دارد، به صرفه نباشد اما شما باید در نظر داشته باشید که ورود به صنعت کشاورزی از طریق احداث گلخانه ها در طولانی مدت شما را به سوددهی قابل توجهی خواهد رساند. اگر به دنبال ساخت گلخانه می باشید و می خواهید در خصوص میزان هزینه ساخت گلخانه اطلاعاتی کسب کنید با ما در ادامه ی مقاله همراه باشید.

مزایای احداث گلخانه

به صورت کلی در چند سال اخیر افراد زیادی تولید محصولات کشاورزی در گلخانه ها را به زمین های زراعی ترجیح داده و به دنبال احداث گلخانه می باشند. از جمله مهم ترین مزایای احداث گلخانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت منابع مصرفی: مدیریت تمامی سیستم های و منابع مصرفی آب، برق و گاز در اختیار شما قرار دارد و می توانید به راحتی با کمک سیستم های هوشمند نسبت به مدیریت آنها اقدام کنید. 
  • مصرف کم آب: میزان آب مصرفی در گلخانه ها به نسبت زمین های زراعی به مراتب کمتر می باشد. این موضوع در حفظ منابع آب و صرفه جویی در هزینه های شما کمک خواهد کرد. 
  • کنترل آفات و بیماری: یکی از معضلات اصلی کشاورزان کنترل آلودگی ها، آفات و بیماری های متعدد می باشد که مدیریت این موارد در گلخانه ها به دلیل حداقل بودن میزان ارتباط گیاه با محیط بیرون بسیار راحت می باشد. 
  • تولید محصولات کشاورزی در تمام طول سال: گلخانه ها این امکان را در اختیار شما قرار می دهند که در چهار فصل سال بدون نگرانی از بابت باد، باران، تگرگ و غیره نسبت به تولید محصولات مورد نظر خود اقدام کنید. 
  • امکان کشت در تمامی نقاط کشور: برخی از مناطق کشور به دلیل شرایط آب و هوایی امکان کشت در مزارع را ندارند. گلخانه ها این امکان را در اختیار شما قرار می دهند که در هر شرایط اقلیمی نسبت به کشت محصولات کشاورزی اقدام کنید. 
  • افزایش میزان تولید سالانه: استفاده بهینه از فضا در گلخانه یکی از عوامل مهم و اصلی است که منجر به افزایش میزان تولید سالانه محصولات کشاورزی در هر متر مربع می شود. 

بررسی هزینه های تاسیس گلخانه

به صورت کلی تمامی هزینه های تاسیس گلخانه را می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول شامل هزینه هایی است که قبل از احداث پرداخت می شود و بخش دوم مربوط به بعد از احداث گلخانه می باشد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

  • خرید یا اجاره زمین

اولین هزینه ای که باید برای تاسیس گلخانه پرداخت کنید مربوط به زمین می باشد. شما در وهله اول باید زمین مد نظر خود را موقعیت یابی کنید تا بتوانید ساخت اولیه سازه ی گلخانه را در آن جایگذاری کنید. متراژ زمین انتخابی به نسبت بودجه و محصول مورد نظر برای کشت انتخاب می شود. برای احداث گلخانه حداقل به 500 مترمربع زمین نیاز دارید که از این میزان در حدود 60 الی 80 درصد مجوز ساخت بنا به شما داده می شود. 

  • اخذ مجوز تاسیس گلخانه

دریافت مجوز تاسیس گلخانه نیاز به گذراندن کلاس های آموزشی می باشد که این کلاس ها هزینه هایی را برای شما در پی خواهد داشت. پس از گذراندن دوره های آموزشی مدرک و مجوز احداث گلخانه در اختیار شما قرار داده می شود. در نظر داشته باشید افرادی که سابقه ی کشاورزی دارند نیازی به شرکت در این دوره های آموزشی ندارند و می توانند با ارائه ی مستندات معتبر نسبت به اخذ مجوزهای مربوطه اقدام کنند. 

  • هزینه های جانبی

در نظر داشته باشید که ساخت گلخانه هزینه های جانبی متعددی از جمله هزینه ی طرح اولیه گلخانه، شیب بندی زمین، نقشه برداری و رساندن آب، برق و گاز تا سازه ی گلخانه نیز برای شما به همراه دارد. 

  • تامین تاسیسات مورد نیاز گلخانه

گلخانه ها نیازمند تاسیسات و سیستم های هوشمند متعددی از جمله سیستم های سرمایش و گرمایش، سیستم تهویه، سیستم شیدینگ، سازه گلخانه، سیستم آب و برق رسانی، فونداسیون، انشعابات، فرگر و غیره می باشند که هر یک از آنها نیازمند هزینه های زیادی می باشد.

  • هزینه ی خاک، کود و بذر

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که حتما قبل از احداث گلخانه باید به آن دقت شود نوع خاک و املاح موجود در آن می باشد. خاک زمین مد نظر باید توسط کارشناس آنالیز شود تا از مناسب بودن برای کاشت محصول مورد نظر خود اطمینان پیدا کنید. البته در صورتی که زمین های منطقه مد نظر شما کیفیت لازم را برای کاشت محصولات کشاورزی ندارند می توانید از بستر کشت کمک بگیرید. 

با توجه به اینکه کود انتخابی به صورت مستقیم بر روی تسریع فرآیند رشد و میزان باردهی محصولات تاثیر دارد، باید در انتخاب بهترین کود برای محصول مورد نظر خود نهایت دقت را به خرج دهید. خرید بذر نیز یکی دیگر از هزینه هایی است که باید پرداخت شود و انتخاب نمونه های باکیفیت به صورت مستقیم بر روی راندمان کاری شما تاثیر دارد. 

  • هزینه ساخت سازه

معمولا برای ساخت سازه تیم های متخصص استخدام می شوند که دستمزد آنها به نسبت کیفیت کاری که ارائه می دهند متفاوت می باشد. به صورت کلی سازه های گلخانه ای دارای ارقام مختلفی از جمله سازه شیشه ای، سازه ایرانی، تونلی و خارجی می باشند که هر یک از آنها با قیمت های متغیری در اختیار شما قرار می گیرد. در این راستا باید با شرکت های فعال در زمینه نصب سازه گلخانه در ارتباط باشید. 

هزینه احداث گلخانه 1000 متری

به صورت کلی می توان هزینه احداث گلخانه 1000 متری به دو صورت بیان کرد که شامل هزینه ساخت بدون تجهیزات و هزینه احداث گلخانه 1000 متری با تجهیزات کامل می باشد. در نظر داشته باشید که هزینه ی نهایی ساخت گلخانه با این متراژ ممکن است به نسبت کیفیت سازه، کیفیت تجهیزات استفاده شده و نوع زمین متفاوت باشد. 

در واقع می توان گفت که با وجود فاکتورهای متعددی که بر روی هزینه احداث گلخانه 1000 متری تاثیر دارد قیمت تاسیس گلخانه با تجهیزات کامل بین 350 الی 1 میلیون تومان به ازای هر متر مربع خواهد بود. همچنین هزینه احداث گلخانه 1000 متری بدون تجهیزات نیز حدود 200 تا 600 هزار تومان برای هر متر مربع برآورد می شود.

مجوز احداث گلخانه

ساخت گلخانه باید حتما به تایید شهرداری یا دهیاری منطقه برسد. از آنجایی که ساخت گلخانه به صورت مستقیم بر روی زیبایی شناسی منطقه تاثیر دارد و حریم مشخصی باید برای آن در نظر گرفته شود، اخذ مجوزهای مربوطه از اهمیت زیادی برای شهرداری و دهیاری برخوردار است و در صورتی که نسبت به ساخت گلخانه بدون اخذ مجوزهای مربوطه اقدام کنید قطعا گلخانه شما پلمپ خواهد شد. 

به صورت کلی تمامی مجوزهای احداث گلخانه را می توان به سه دسته ی زیر تقسیم بندی کرد:

  • مجوز احداث گلخانه‌ کوچک (تا مقیاس ۳۰۰ متر)   
  • مجوز احداث گلخانه‌ های متوسط و بزرگ
  • مجوز گلخانه خانگی ( عمدتا مربوط به پرورش قارچ، نهال و گل های زینتی می باشد)

به صورت کلی اخذ پروانه تاسیس گلخانه پروسه ی سخت و زمان بری نمی باشد و می توان در مدت زمان کوتاهی نسبت به اخذ مجوز مورد نظر خود برای احداث گلخانه در متراژ دلخواه خود اقدام کرد. به صورت کلی برای دریافت مجوز احداث گلخانه باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • مالکیت یا اجاره نامه زمین باید به نام شما باشد
  • حریم گلخانه باید به درستی رعایت شود و فاصله آن با سایر واحدهای تولیدی بررسی شود
  • بعد از اخذ پروانه تاسیس گلخانه باید نسبت به تغییر کاربری زمین اقدام کنید

در نظر داشته باشید که مجوز صادر شده برای شما به مدت 36 ماه اعتبار دارد و در صورتی که در این زمان نسبت به ساخت گلخانه اقدام نکنید بایستی مجددا برای اخذ مجوز احداث گلخانه اقدام کنید.

هزینه احداث گلخانه گل رز

تجارت گل رز یکی از زمینه های سودآور به حساب می آید که در چند سال گذشته شاهد اهمیت ویژه ای به سوی آن بوده ایم. گل رز یکی از پرفروش ترین ارقام گل گلخانه ای شاخه بریده به حساب می آید که در بازارهای داخلی و خارجی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. با توجه به محبوبیت بالای گل رز در بازارهای جهانی و داخلی همواره افراد زیادی به دلیل عدم نیاز به بازاریابی به دنبال ساخت گلخانه گل رز و برآورد هزینه احداث گلخانه گل رز می باشند. 

یکی از دلایل اصلی که پرورش گل رز در گلخانه طرفداران بیشتری نسبت به روش سنتی دارد، امکان آسیب رسیدن به گل در فصول سرد می باشد. در واقع برخلاف زمین های زراعی شما این امکان را دارید که در تمامی فصول سال نسبت به تولید گل رز در گلخانه ها اقدام کنید. 

به صورت کلی می توان گفت که هزینه احداث گلخانه گل رز برای هر متر مربع در حدود 800 تا 1.500 هزار تومان برآورد می شود که این هزینه ممکن است نسبت به هزینه هایی مانند نوع سازه گلخانه، هزینه تاسیسات، نوع تجهیزات استفاده شده، کیفیت خاک، موقعیت جغرافیایی زمین، هزینه انشعابات و غیره متغیر باشد. 

در نظر داشته باشید که برخی از افراد به دلیل هزینه هایی که احداث گلخانه گل رز در پی دارد و امکان برداشت از سال دوم کشت، نسبت به احداث این گلخانه اطمینان کافی نداشته باشند؛ اما باید در نظر داشت که گل رز به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که دارد هیچ نیازی به بازاریابی ندارد و می توانید به راحتی بعد از سال اول به سوددهی قابل توجهی دست پیدا کنید. 

هزینه احداث گلخانه گوجه فرنگی

با توجه به اینکه امکان تولید صیفی جات در انواع خاک وجود دارد و به راحتی می توان نسبت به پرورش انواع صیفی جات در خاک های مختلف اقدام کرد، همواره افراد زیادی در سراسر کشور به دنبال تولید این محصول در گلخانه و بررسی هزینه احداث گلخانه گوجه فرنگی می باشند. در نظر داشته باشید که گوجه فرنگی یکی از پرفروش ترین محصولات موجود در بازار به حساب می آید و عملا فروش آن بدون نیاز به بازاریابی صورت می گیرد. 

بهترین گلخانه برای تولید گوجه فرنگی، هیدروپونیک می باشد. البته در نظر داشته باشید که گلخانه هیدروپونیک به نسبت نمونه های معمولی به مراتب گران قیمت تر می باشد و می توان میزان هزینه احداث گلخانه هیدروپونیک گوجه فرنگی برای هر متر مربع را بین 600 تا 1 میلیون و 500 تخمین زد. این در حالی است که هزینه احداث گلخانه گوجه فرنگی معمولی به مراتب پایین تر است و در حدود 400 تا 800 هزار تومان برآورد می شود. 

تجهیزات مورد نیاز برای احداث گلخانه

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه ساخت گلخانه نوع تجهیزات آن می باشد. به صورت کلی تمامی گلخانه ها برای شروع فعالیت خود نیاز به یک سری امکانات و سیستم های هوشمند می باشند که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر می باشد:

  • سیستم شیدینگ

وظیفه ی اصلی سیستم شیدینگ کاهش دمای گلخانه و متعادل سازی دمای داخلی می باشد. در واقع می توان گفت که توری شیدینگ به عنوان یک محافظ عمل کرده و مانع از تابش مستقیم نور خورشید به محصولات در حال کشت می شود که این موضوع از تبخیر آب محصولات جلوگیری می کند. در حال حاضر ارقام مختلفی از این توری در بازار موجود می باشد که درصد سایه اندازی آنها تا حد زیادی با یکدیگر متفاوت می باشد. در نظر داشته باشید که قیمت سیستم شیدینگ به صورت مستقیم با میزان سایه اندازی در ارتباط است و هرچه سایه اندازی بیشتر باشد قیمت توری نیز بالاتر خواهد بود. 

  • سیستم تهویه گلخانه

سیستم تهویه گلخانه یکی از مهم ترین بخش های هر گلخانه به حساب می آید که وظیفه ی آنها کنترل دمای محیط و تهویه ی هوای محیط می باشد. در واقع فن های تعبیه شده در محیط گلخانه با خارج کردن هوای راکد و تامین دی اکسید کربن مورد نیاز گیاه به رشد گیاه کمک می کند. 

  • سیستم مه پاش

حفظ رطوبت محیط یکی از مهم ترین عواملی است که باید در گلخانه ها، مرغداری ها و غیره رعایت شود. این عمل با کمک سیستم مه پاش امکان پذیر است. معمولا از این سیستم در فصول گرم سال برای خنک نگه داشتن محیط گلخانه استفاده می شود و وجود آن یکی از ضرورت های اصلی هر گلخانه به حساب می آید. تمامی گلخانه های موجود در فضای باز یا فضای بسته می توانند از این سیستم بهره مند باشند. 

  • نور مصنوعی

یکی از ویژگی های اصلی گلخانه ها امکان پرورش گیاه و محصولات کشاورزی در تمامی مناطق اقلیمی می باشد. نور مصنوعی یکی از اصلی ترین تجهیزات گلخانه ها در مناطقی است که نور خورشید کافی ندارند. البته در نظر داشته باشید که پرورش برخی از محصولات مانند قارچ فارغ از شرایط اقلیمی منطقه به نور مصنوعی نیاز دارد.

  • سیستم گرمایشی گلخانه

به صورت کلی سیستم گرمایشی دارای دو رقم موضعی و مرکزی می باشد که وظیفه ی هر دوی آنها گرم نگه داشتن فضای گلخانه در فصول سرد سال می باشد. با توجه به اینکه حرارت موجود در گلخانه موجب بهبود رشد گیاه، کاهش بیماری ها و غیره می شود، می توان گفت که سیستم گرمایشی گلخانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • سیستم سرمایش گلخانه

تمامی گلخانه ها روند رشد گیاه را با اثر گلخانه ای پیش می برند. بنابراین باید دمای محیط در فصول سرد با کمک سیستم گرمایشی و در فصول گرم با استفاده از سیستم های سرمایشی معتدل گردد. گلخانه های مختلف از سیستم های مختلفی مانند شیدینگ، فن و پد، مه پاش و غیره برای متعادل سازی دمای محیط استفاده می کنند. 

در نظر داشته باشید که گلخانه ها دارای تجهیزات بسیار زیاد و متعددی می باشند که عملا نمی توان تمامی آنها را در این مقاله جای داد. در اینجا برخی از مهم ترین تجهیزات و سیستم های هوشمند مورد نیاز گلخانه ها برای شما بررسی شد. همچنین دقت داشته باشید که این تجهیزات ممکن است نسبت به شرایط اقلیمی و نوع محصول کشت شده متفاوت باشد.

نتیجه گیری

در چند سال اخیر توجه زیادی به سمت تولید محصولات از طریق گلخانه ها شده است که این موضوع به دلیل مزیت هایی است که گلخانه ها نسبت به زمین های زراعی دارند. البته باید به این نکته نیز دقت داشت که درآمدزایی از طریق گلخانه ها نیازمند صبر می باشد و نباید به چشم یک سرمایه گذاری کوتاه مدت به آن نگاه کرد. هزینه ی احداث گلخانه نیز به نسبت نوع تجهیزات انتخابی، مساحت زمین، نوع محصول و غیره متفاوت می باشد. 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.  

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات سامانه باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا