دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی  

سی ان سی مخفف عبارت Computer Numerical Control به معنی کنترل عددی کامپیوتری بوده و دستگاهی است که با استفاده از برنامه از پیش تعیین شده توسط نرم افزار مخصوص برش های سه بعدی را انجام می دهد. درواقع هنگام شروع فرآیند این دستگاه بر اساس برنامه ریزی موجود فرآیند برش را انجام می دهد و با خطا مواجه نمی شود. انواع دستگاه سی ان سی مانند دستگاه های دستی با محدودیت مواجه نیست و در صنایع مختلف جهت تراش، فرز، حکاکی و غیره کاربرد دارد. 

در کنار این دستگاه کیبورد مخصوصی قرار گرفته است که برنامه لازم از طریق کد نویسی به آن داده می شود و در زمان دلخواه امکان تغییر برنامه دستگاه و کدهای وارد شده وجود دارد. زبان برنامه نویسی این دستگاه جی کد نام دارد و قادر به تنظیم عملکردهای مختلف مانند سرعت، میزان سوخت، نحوه اجرا و غیره می باشد. با توجه به کاربرد این دستگاه در صنایع مختلف امروزه بازار خرید و فروش انواع دستگاه cnc از رونق بالایی برخوردار است و در این مقاله قصد داریم کاربرد و ساختار آن را برای شما توضیح دهیم.

در صنایع مختلف جهت تولید قطعات بزرگ و کوچک نیاز به دقت، سرعت و ظرافت بالایی است که به دلیل امکان خطای انسانی در اندازه گیری انجام این کار توسط سی ان سی به راحتی انجام می شود؛ چراکه این دستگاه به واسطه برنامه ریزی از پیش مشخص شده این امور را بدون کوچکترین خطایی انجام می دهد. در نظر داشته باشید که این دستگاه دارای انواع متعددی می باشد و انتخاب آن به دلیل قیمت بالایی که دارد نیازمند دقت و توجه ویژه ای است؛ به همین دلیل توصیه می شود قبل از خرید تحقیقات لازم توسط خریدار انجام شود.

در نظر داشته باشید که عملکرد انواع دستگاه های cnc به صورت کاملا اتوماتیک می باشد و نیازی به دخالت دست برای انجام فرآیند نیست. توسط این دستگاه پس از وارد کردن ابعاد و اندازه قطعه و برنامه لازم فرآیند شروع شده و محصول نهایی تحویل داده می شود. دقت داشته باشید که انجام تمامی مراحل توسط ابزارهای مختلف انجام می شود ولی تمامی ابزارها از یک برنامه واحد پیروی می کنند.

معرفی انواع دستگاه سی ان سی 

با پیشرفت صنعت دستگاه سی ان سی در انواع مختلف تولید شد که امروزه هر یک از آنها جهت امور خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع این دستگاه به سبب دقت بالایی که دارند به صنایع گوناگون کمک بزرگی کرده اند و برای یکسان سازی و عملیات های ترکیبی به کار می روند. اکنون قصد داریم مهمترین انواع دستگاه سی ان سی را برای شما شرح دهیم.

دستگاه فرز سی ان سی 

دستگاه فرز سی ان سی یک نوع ماشین هوشمند برای تولید قطعات مختلف است که فرآیند فرزکاری را بدون دخالت انسان انجام می دهد. استفاده از این دستگاه به عنوان روشی مدرن در تولید قطعات صنعتی به شمار می رود و امکان تولید قطعات فلزی و پلاستیکی را برای افراد فراهم می کند.  

در عملیات فرزکاری قدیمی کاربر تنها امکان برش در محور z  را داشت ولی توسط این دستگاه امکان برش در محور y و x نیز وجود دارد که این موضوع امکان شیار تراشی، رزوه تراشی و پله تراشی را فراهم می کند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از این دستگاه این است که در فرزکاری دستی با توجه به مهارت اپراتور درصد خطا فرق داشت ولی این دستگاه خطا را به صفر می رساند. این دستگاه در نمونه های مختلفی در بازار موجود است که بر اساس کاربرد و نوع قطعه می توان از دستگاه دلخواه استفاده کرد که برخی از آنها عبارت اند از:

  • دستگاه فرزکاری کف تراش
  • دستگاه فرزکاری ساده
  • دستگاه فرزکاری زاویه دار
  • دستگاه فرزکاری فرم

دستگاه تراش سی ان سی

انواع دستگاه تراش cnc قادر است با سرعت بالا قطعات را به صورت دایره ای برش دهد. این دستگاه با استفاده از سیستم کنترل عددی دقت و بهره وری را تا حد زیادی افزایش می دهد و به همین دلیل صنعتگران زیادی تمایل به خرید انواع دستگاه تراش صنعتی دارند. عملکرد این دستگاه تقریبا مشابه فرز می باشد و به دلیل قابلیت تکرارپذیری بالا امکان مدیریت بهتر آنها وجود دارد. این دستگاه در صنایع بیشماری مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله کاربردهای آن می توان به آلات موسیقی، چوب بیس بال، میز، صندلی و غیره اشاره کرد. 

در این دستگاه با انجام عملیات مختلف محصول مورد نظر تولید می شود که برخی از آنها شامل روتراشی، باریک سازی، چرخش موازی و غیره می باشند. در انتخاب و خرید این دستگاه عوامل متعددی نقش دارد که یکی از مهمترین آنها وزن دستگاه است و هرچه وزن دستگاه بالاتر باشد دارای تعادل بیشتری بوده و ارتعاشات به راحتی انجام می شود. همچنین اندازه گیری چرخش از دیگر موارد مورد اهمیت است که بیانگر حداکثر قطر قابل برش توسط دستگاه است که بر اساس نیاز فرد متغیر است.

با توجه به کاربرد نمونه های مختلف این محصول از جمله انواع دستگاه تراش رومیزی افراد زیادی تمایل به خرید این دستگاه به صورت غیرحضوری دارند. انتخاب یک پلتفرم معتبر جهت خرید غیرحضوری از اهمیت بالایی برخوردار است. باسکول یک پلتفرم معتبر و فعال در این زمینه است که در دو نسخه وب و اپلیکیشن ارائه شده است که توسط آن شما می توانید با صدها خریدار و فروشنده عمده این دستگاه ارتباط مستقیم و بدون واسطه برقرار کنید. 

دستگاه سی ان سی برش پلاسما

برش انواع قطعات در این دستگاه توسط تورچ پلاسما انجام می شود که بیشترین کاربرد آن برای فلزات مختلف است. این دستگاه در فلزات مختلف مانند فولاد، استیل استنلس، آلومینیوم و غیره کاربرد دارد که پیشروی نامناسب تاثیر کمی روی اکسید شدن قطعه دارد و می تواند لبه های براق با کیفیت ایجاد کند. این دستگاه در مدل های متنوعی به بازار عرضه می شود و بر اساس کاربرد دستگاه در عملیات های ساده و پیشرفته مانند برش در زیر آب مورد استفاده قرار می گیرند. 

دستگاه cnc چوب

یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه سی ان سی در ساخت محصولات چوبی می باشد که امکان برشکاری، حکاکی، سوراخ کاری و غیره را فراهم می کند. از جمله کاربردهای این دستگاه می توان به امکان برش و حکاکی روی ام دی اف خام و چوب طبیعی اشاره کرد که بر اساس نوع دستگاه سرعت انجام کار نیز فرق دارد. این محصول در نمونه های متعددی وارد بازار می شود که شامل دستگاه سی ان سی ام دی اف، شیارزنی، سوراخ زنی، منبت کاری و غیره است. این دستگاه دارای مزیت های بسیاری می باشد که برخی از آنها عبارت اند از:

  • کمتر شدن درصد خطا
  • دقت بالا
  • افزایش بهره وری
  • انعطاف پذیری

نتیجه گیری

دستگاه سی ان سی یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف است که جهت برش، حکاکی، فرزکاری و غیره به کار می رود. این دستگاه در نمونه های مختلف از جمله سی ان سی چوب، فرز، پلاسما و غیره تولید می شود که افراد می توانند بر اساس نیاز خود اقدام به خرید دستگاه مورد نظر خود نمایند. دستگاه سی ان سی به دلیل سرعت و دقت بالایی که در انجام فرآیندهای مختلف دارد توسط شرکت های مختلفی عرضه می شود که با توجه به نام برند و کیفیت آن میزان خرید و فروش آن فرق دارد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا