تولید میوه خشک

تولید میوه خشک و خرید و فروش سیب، موز هلو انبه و آلو خشک با قیمت عالی

تولید میوه خشک و خرید و فروش سیب، موز هلو انبه و آلو خشک با قیمت عالی

حقیقت این است که صنعت تولید میوه خشک یک تجارت به شدت پرسود همراه با بازاری رو به رشد است. بنابراین اگر شما هم به دنبال کسب درآمد بالا هستید یا قصد راه‌اندازی یک بیزنس با حاشیه سود بالا دارید، راه‌اندازی خط تولید میوه خشک از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست. فقط کافیست تا خرید تضمینی میوه خشک با کیفیت عالی و قیمت مناسب را به مشتریان خود بدهید تا روند رشد بیزنس شما صعودی باشد!

در این مقاله همراه ما باشید تا با صفر تا صد هزینه‌ها و مراحل راه‌اندازی تولیدی میوه خشک و ترفندهای صرفه‌جویی در هزینه‌ها در ابتدای کار آشنا شوید.

هزینه راه‌اندازی خط تولید میوه خشک شامل چه مواردی است؟

در هنگام راه‌اندازی خط تولید میوه خشک همیشه میزان دقیق هزینه‌ها و مدت زمان برگشت سرمایه حرف اول را می‌زند. هزینه راه‌اندازی خط تولید میوه خشک شامل موارد مختلفی می‌شود که هر کدام بخش مشخصی از میزان هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. برخی هزینه‌ها مانند خرید دستگاه‌های میوه خشک‌کنی فقط در ابتدای کار هستند و برخی هزینه‌های دیگر مانند حقوق پرسنل از هزینه‌های دائمی به حساب می‌آیند که باید در برنامه‌ریزی مالی و بدجه‌بندی به آن توجه داشته باشید.هزینه‌های راه‌اندازی کارگاه تولید میوه خشک صادراتی شامل موارد زیر است:

  • هزینه خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی
  • هزینه نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات
  • هزینه فراهم‌سازی مکان مناسب برای کارگاه
  • هزینه اخذ مجوزهای لازم برای راه‌اندازی کارگاه
  • حقوق پرسنل
  • هزینه بسته‌بندی میوه خشک
  • هزینه بازاریابی و توزیع محصول در بازار

قیمت خط کامل تولید میوه خشک به صورت نهایی به نحوه تجهیز کارگاه و فراهم‌سازی زمین مناسب برای کارگاه بستگی دارد. از آنجایی که قیمت دستگاه‌ها به صورت مداوم در حال تغییر است، امکان اعلام یک رقم مشخص برای شروع کار وجود ندارد، اما شما می‌توانید قبل از شروع کار یک آمار کلی از قیمت دستگاه‌ها گرفته و برآورد نهایی قیمت را مشخص کنید.
یکی از مزیت‌های فعالیت در زمینه تولید میوه خشک این است که امکان فعالیت در مقیاس کوچک و با تعداد دستگاه‌های کم نیز در اول کار برای شما فراهم است. در ابتدای کار با یک سالن 12 متری نیز می‌توانید کار خود را شروع کنید و سپس به تدریج بیزنس خود را گسترش دهید.

معرفی انواع دستگاه خشک‌کن میوه صنعتی

بخش مهمی از هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی خط تولید میوه خشک در اصل مرتبط با خرید دستگاه‌های مختلف خشک‌کن میوه صنعتی است. قیمت خط کامل تولید میوه خشک در نهایت به قیمت دستگاه‌های کارگاه تولیدی میوه خشک بستگی دارد و قیمت نرخ روز این دستگاه‌ها نیز با توجه به قیمت ارز در بازار مشخص می‌شود. برای اینکه یک برآورد قیمت کلی و نسبتاً دقیق از هزینه لازم برای خرید انواع دستگاه‌های خشک‌کن میوه صنعتی داشته باشید، باید قبل از همه‌چیز با لیست این دستگاه‌ها آشنا شوید.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار و یا افرادی که به تازگی وارد عرصه تولید میوه خشک شده‌اند، در راستای کنترل هزینه‌ها در ابتدای کار ترجیح می‌دهند تا از دستگاه‌های دست دوم استفاده کنند.  از آنجایی که قیمت دستگاه خشک‌کن میوه صنعتی دست دوم در مقایسه با خرید دستگاه‌های جدید کمتر است، بنابراین شروع کار با دستگاه دست دوم گزینه بسیار منطقی‌تری است. لیست دستگاه‌های ضروری عبارتند از:

  • دستگاه سورتینگ میوه
  • دستگاه شستشو اتومات میوه
  • میز کار
  • دستگاه اسلایسر برقی و دستی
  • دستگاه پوست‌گیر
  • دستگاه هسته‌گیر اهرمی
  • دستگاه برش میوه
  • دستگاه میوه خشک‌کن صنعتی
  • دستگاه بسته‌بندی

دمای مناسب برای خشک کردن انواع میوه     

در هنگام خشک کردن انواع میوه باید به این نکته توجه داشته باشید که مدت زمان و دمای مناسب برای خشک کردن هر میوه باید به نحوی تنظیم شود که میوه تمام مواد مغذی و ویتامین‌‌های خود را حفظ کرده و در عین حال مزه‌ای خوب و دلنشین داشته باشد. میوه‌هایی مانند انگور و توت فرنگی جزو میوه‌های حساس هستند که باید با دقت آن‌ها را خشک کرد.

علاوه بر این، نوع دستگاه خشک کن میوه نیز در مدت زمان لازم برای خشک کردن میوه تاثیرگذار است. در ادامه اطلاعاتی کاربردی و دقیق در مورد دما و زمان لازم برای خشک کردن میوه‌های مختلف در اختیارتان گذاشته‌ایم.

نکته مهم: در هنگام انتخاب زمان مناسب برای خشک کردن میوه‌های به ضخامت اسلایس‌ها و نوع برش آن‌ها توجه داشته باشید. قطعاً میوه‌های با برش کوچکتر و اسلایس نازک‌تر زمان کمتری برای خشک شدن لازم دارند.

نوع میوهدرجه حرارت (سانتی‌گراد)مدت زمان لازم
زردآلو70 – 608 تا 12 ساعت
پرتغال70 – 6015 تا 24 ساعت
انبه70 – 608 تا 12 ساعت
کیوی70 – 608 تا 12 ساعت
انگور70 – 6022 تا 30 ساعت
آناناس70 – 6010 تا 18 ساعت
توت فرنگی70 – 6010 تا 15 ساعت
هلو70 – 608 تا 16 ساعت
گلابی اسلایسی70 – 6010 تا 15 ساعت
موز حلقه‌ای70 – 505 تا 6 ساعت
سیب اسلایسی حلقه‌ای75 – 555 تا 6 ساعت
زردآلو (دو نیم شده)70 – 6010 تا 15 ساعت
گیلاس بدون هسته70 – 556 تا 8 ساعت
آلو50 – 40 6 ساعت
زرشک55 – 502 تا 5 ساعت
انجیر70 – 6512 تا 36 ساعت

شرایط نگهدای میوه خشک چیست؟  

برخلاف تصور بسیاری از افراد که نگهداری میوه خشک در یخچال را بهترین گزینه تصور می‌کنند، اما در اصل اینچنین نیست! میوه خشک در اصل بخش زیادی از رطوبت خود را از دست داده است و احتیاجی به نگهداری در یخچال ندارد. یخچال برای میوه‌ها و مواد غذایی مناسب است که دارای رطوبت هستند و باید برای سالم نگه داشتن آن‌ها باید رطوبتشان را نیز حفظ کرد.

بهترین روش نگهداری میوه خشک در دمای 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد در فضایی با رطوبت کم است. بنابراین شما به راحتی می‌توانید میوه خشک‌ها را در ظرفی مناسب یا پلاستیک در دمای اتاق و مکانی خنک تا مدت نسبتاً طولانی نگهداری کنید.

درآمد میوه خشک و بررسی طرح توجیهی

بررسی میزان سود و بازدهی هر کسب‌وکاری از اولین و تاثیرگذارترین عوامل در راه‌اندازی و شروع بیزنس است. درآمد میوه خشک چقدر است؟ اگر من خط تولید میوه خشک راه‌اندازی کنم، میزان سود من چقدر خواهد بود؟ همگی ما با این گونه سوالات آشنا هستیم.
در پاسخ به این سوالات باید به این موضوع اشاره کنیم که بازار داخلی و حتی خارجی میوه خشک و خرید گوجه خشک بسیار داغ و پرطرفدار است. یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت در این زمینه و کسب درآمد زیاد از صنعت میوه خشک در اصل تنوع بالای میوه‌های ایران است. از گذشته همیشه فرهنگ خشک کردن میوه در فصل فراوانی و مصرف آن در فصل‌های دیگر بین ایرانیان مرسوم بوده است. علاوه بر این مصرف میوه خشک طرفداران زیادی نیز دارد. بنابراین بازار میوه خشک هیچ‌وقت اشباع نمی‌شود.
یکی دیگر از مزایای فعالیت در زمینه میوه خشک این است که شما می‌توانید علاوه بر بازارهای داخلی، در بازارهای خارجی نیز فعالیت کنید و به تولید میوه خشک صادراتی بپردازید. فقط کافیست تا میوه خشک باکیفیت و در بسته‌بندی‌های شیک و باکلاس تولید کنید. علاوه بر این، از آنجایی که قیمت میوه خشک در بازار تقریباً زیاد است، بنابراین حاشیه سود و میزان درآمد شما نیز به مراتب بیشتر از دیگر کالاها با حاشیه سود کمتر است.
در بازار ایران خرید توت فرنگی خشک و انواع میوه های استوایی بسیار رواج دارد و از پتانسیل مناسبی برای سرمایه گذاری برخوردار است. خرید انبه خشک و خرید موز خشک در صدر جدول تقاضای بازار میوه خشک استوایی قرار دارد.


بر اساس آخرین آمار در سال 2022، میزان صادرات میوه خشک ایران به کشورهای دیگر بالغ بر 11.5 میلیون دلار برآورد شده است. برترین مقاصد صادراتی میوه خشک نیز به ترتیب عبارتند از: آذربایجان (3.06 میلیون دلار)، پاکستان (1.2 میلیون دلار)، کانادا (1.17 میلیون دلار) و ترکیه (1.09 میلیون دلار).

علت ورشکستگی تولید میوه خشک چیست؟

اگر فعالیت در حوزه تولید میوه خشک تا این اندازه سودآور است، پس چرا نمونه‌های ناموفق و ورشکسته در بازار زیاد است؟ سوال خوبی است و در عین حال نیز جواب آن تا حدودی تخصصی است. اگر شما هم فقط به فکر کسب درآمد بالا از میوه خشک هستید و قصد ورشکستگی ندارید، پس این اشتباهات مهلک را انجام ندهید.

  • عدم برنامه‌ریزی دقیق و مشخص نبودن گام بعدی در بیزنس
  • عدم بودجه‌بندی مناسب و صرف هزینه‌های اضافی و غیرضروری
  • بازاریابی غیراصولی و عدم شناخت صحیح بازار
  • رشد غیر اصولی و بی‌توجهی به میزان تولید
  • سرمایه‌گذاری نامناسب و غیرحرفه‌ای بر نیروی کار انسانی

بازار خرید و فروش میوه خشک در ایران چگونه است؟

در حالت کلی، بازار خرید میوه خشک در ایران رو به رشد است و طرفداران زیادی دارد. نحوه ارائه مختلف میوه خشک در بازار به صورت بسته‌بندی یا فله نیز حاکی از میزان محبوبیت این کالا در میان مردم است. البته قبل از هر چیزی باید به صورت کاملاً تخصصی نیازسنجی بازار را انجام دهید. اگر میزان تولید و بازار شما با یکدیگر هماهنگی نداشته باشد، قطعاً از یک طرف بوم می‌افتید.
برای موفقیت در این بازار باید محصولاتی جدید و خاص را به مشتریان خود ارائه دهید. انواع بسته‌بندی‌های جذاب، ترکیب دو یا چند میوه خشک با یکدیگر و ایجاد طعم‎‌های جدید از رازهای موفقیت و کسب درآمد زیاد از میوه خشک است.
در بازار ایران از قدیم فروش و خرید آلبالو خشک و خرید زردآلو خشک و همچنین خرید لیمو خشک رواج داشته و به نوعی محصولاتی سنتی در بازار ایران قلمداد می شوند اما امروزه با راه اندازی کارگاه های تولید میوه خشک انواع دیگری از محصولات وارد بازار شده و خرید پرتقال خشک و خرید پیاز خشک نیز از رونق خوبی برخوردار است.

مشاوره تولید میوه خشک خانگی

اگر شما هم به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی خود با کمترین میزان خرج و سرمایه‌گذاری هستید، تولید میوه خشک در خانه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. هرچند که میزان و حجم تولید میوه خشک در خانه با میزان تولید میوه خشک در کارگاه‌های تولیدی قابل مقایسه نیست، اما برای شروع کار گزینه مناسبی به حساب می‌آید. حتی امکان خرید دستگاه‌های میوه خشک‌کن خانگی و کوچک نیز برایتان فراهم است.
اگر به فکر خشک کردن میوه در خانه هستید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که تمامی مراحل را با دقت کامل و با رعایت بهداشت کامل انجام دهید تا از کیفیت میوه خشک تولیدی کم نشود. در همین راستا باید میوه‌ها را با دقت کاملاً تمیز شسته و ضدعفونی کنید. سپس در صورت نیاز پوست میوه را جدا کرده و هسته آن را نیز بدون آسیب رساندن به بافت میوه از آن خارج کنید.
پس از آن می‌توانید با دستگاه اسلایسر خانگی میوه‌ها را برش داده و در دستگاه خشک‌کن یا روی یک سینی تمیز قرار دهید تا خشک شوند. انتخاب بسته‌بندی مناسب و جذاب برای میوه‌ خشک‌ها را نیز فراموش نکنید.

نحوه راه‌اندازی تولیدی میوه خشک با کمترین هزینه و بیشترین درآمد

اگر به فکر این هستید تا در ابتدای بیزنس خود هزینه‌ها را تا حد زیادی مدیریت کنید، این توصیه‌های طلایی برای شما حکم گنج زیرخاکی را دارند.

  • دستگاه خشک‌کن میوه با ظرفیت کم و هزینه مناسب تهیه کنید.
  • برای کاهش هزینه‌ها بهتر است تا میوه‌های خود را بدون واسطه و مستقیم از کشاورز تهیه کنید.
  • ضایعات میوه را پس از خشک کردن دور نریزید و به دامداری‌ها یا کارخانه‌های تولید کود ارگانیک بفروشید.
  • در انتخاب میوه‌های لازم برای خشک کردن خلاقیت داشته باشید و از میوه‌های خاص و کمیاب برای جلب توجه مشتری و بازار استفاده کنید.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا