بیجک

بیجک

بیجک

بیجک باربری یا بارنامه به برگه ای گفته می شود که از سوی فروشنده برای خریدار صادر می شود و شامل اطلاعاتی از جمله ماهیت بار، تعداد کالاهای موجود در بار، تاریخ، مقصد، تاریخ، نام فرستنده و گیرنده می باشد. تطبیق بیجک باربری در مقصد با کالاهای دریافتی یکی از مهم ترین مراحل تحویل کالا می باشد، پس از تطبیق کالا با بیجک باربری یک رسید دریافت از طرف تحویل گیرنده صادر و در اختیار فروشنده قرار داده می شود.

در نظر داشته باشید که بیجک گمرکی، قبض انبار و بیجک باربری با یکدیگر متفاوت می باشند و برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین اطلاعات درج شده در هر یک از آنها تا حدودی با یکدیگر متفاوت می باشد که در ادامه به صورت مختصر به هر یک از آنها اشاره خواهیم کرد.تمامی بازرگانان و افرادی که در زمینه ی صادرات و واردات کالا فعالیت دارند با واژه ی بیجک باربری آشنایی دارند. اما به صورت کلی اگر این سوال برای شما پیش آمده که بیجک باربری چیست باید گفت که یکی از اسناد مهم می باشد که از سوی فروشنده صادر می شود و شامل اطلاعات کلی مربوط به محموله می شود. شخص خریدار برای به رسمیت شناختن کالاها نیاز به این سند دارد و پس از مطابقت کامل اطلاعات درج شده در بیجک باربری با کالاها نسبت به تحویل کالا اقدام می کند. تصویر زیر نمونه بیجک باربری و اطلاعات موجود در این سند می باشد. در نظر داشته باشید که شکل کلی و برخی اطلاعات موجود در این بیجک ممکن است نسبت به نوع بیجک باربری متفاوت باشد. به عنوان مثال اطلاعات موجود در بیجک گمرکی با بیجک باربری متفاوت می باشد. 

بیجک گمرکی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد بیجک گمرکی یکی از ارقام بیجک می باشد که از جمله مهم ترین مدارک برای صادرات و واردات بشمار می آید و عملا بدون وجود آن امکان ورود و خروج کالا از کشورها امکان پذیر نمی باشد. یکی از دلایل اصلی اهمیت این سند را می توان امکان پیگیری کالا و جلوگیری از قاچاق کالا بیان کرد. 

بیجک گمرکی پس از اتمام مراحل گمرکی کالا در اختیار واردکننده قرار داده می شود. این بدان معناست که شخص واردکننده بایستی برای دریافت این سند مراحلی از جمله اخذ مجوز ترخیص کالا، پرداخت هزینه های انبارداری، اتمام فرآیند تشریفات صندوق و غیره را طی کند.

اطلاعات درج شده در بیجک گمرکی

در نظر داشته باشید که بیجک گمرکی عملکرد مشابهی با برگه سبز گمرکی دارد که به صورت کلی می توان اطلاعات موجود در آن را به دو دسته تقسیم بندی کرد. دسته اول شامل اطلاعاتی مانند اسناد حمل کالا، نوع کالا و غیره است که به صورت بارکد درج شده است و تنها ارگان هایی مانند نیروی انتظامی و گمرک های سراسر کشور امکان دسترسی به آن را دارند و دسته ی دوم مربوط به اطلاعات کلی بار می باشد که شامل موارد زیر است:

  • گمرک مبدا
  • گمرک مقصد
  • تاریخ صدور
  • بارکد
  • شماره سریال پروانه گمرکی
  • مشخصات کامل شخص واردکننده و حامل کالا

یکی از مراحلی که حتما باید پس از دریافت بیجک گمرکی آن را انجام دهید ورود به سامانه ی جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا به نشانی www.nwms.ir و اعلام وصول برای کالای وارداتی می باشد. پس از ورود به این سامانه و اعلام وصول برای کوتاژ همان کالا امکان صدور بیجک برای کوتاژ بعدی را خواهید داشت، در غیر این صورت نمی توانید برای محصولات بعدی خود بیجک گمرکی صادر کنید. 

لازم به ذکر است که برای دریافت بیجک گمرکی نیازی به مراجعه حضوری وجود ندارد و شما این امکان را دارید که از طریق سامانه EPL که مربوط به گمرک ایران می باشد نسبت به دریافت این سند اقدام کنید. بیجک گمرکی را می توان در مسیرهای سبز، زرد و قرمز گمرکی دریافت کرد.

قبض انبار گمرکی

قبض انبار در واقع سندی است که انباردار گمرک پس از دریافت کالا نسبت به صدور آن اقدام می کند و باید شرح کاملی از تعداد و نوع کالای دریافتی در آن درج شده باشد. قبض انبار گمرکی یکی از مهم ترین اسناد گمرکی به حساب می آید و تمامی کالاهای وارد شده به گمرک بایستی در دفاتر رسمی مربوط به گمرک هر کشور ثبت شود. در نظر داشته باشید که قبض انبار جزء مهم ترین اسناد به موجب مالکیت کالا در گمرک می باشد.

از جمله اطلاعاتی که بر روی قبض انبار گمرکی ثبت شده است شامل نوع کالا، محل انبار، نام تحویل دهنده، مشخصات شرکت حمل بار، نام صاحب محصول، تاریخ تحویل کالا به گمرک، شماره قبض انبار، شرایط تخلیه، مدت زمان نگهداری کالا در انبار گمرک، تعداد بسته بندی، نوع بسته بندی، وزن کالا و غیره می باشد. 

لازم به ذکر است که تمامی کالاهای انبار شده در گمرک به مدت 90 روز نگهداری می شود که این مدت سه ماهه در صورت درخواست شخص وارد یا صادرکننده امکان تمدید تا 60 روز بیشتر را نیز دارد. در صورتی که شرکت حمل و نقل مربوطه یا صاحب کالا در مدت مشخص شده نسبت به دریافت کالا از انبار اقدام نکنند، کالای مربوطه متروکه اعلام خواهد شد. در نظر داشته باشید که قوانین مدت زمان نگهداری کالا در انبار گمرک به نسبت نوع کالا متفاوت است و این مدت زمان برای کالاهای خوراکی و فاسدشدنی متغیر می باشد. 

در نظر داشته باشید قبض انبار گمرکی دارای ارقام مختلفی می باشد که در زمان های مختلفی صادر می شوند. به صورت کلی می توان ارقام قبض انبار گمرکی را به صورت زیر بیان کرد:

  • قبض انبار اولیه
  • قبض انبار تفکیکی
  • قبض انبار قابل معامله

انوانتر

یکی از لغات دیگری که در فرآیند واردات و صادرات محصولات مختلف با آن مواجه می شوید، انوانتر می باشد. انوانتر یک کلمه ی فرانسوی می باشد که در حدود 110 سال پیش توسط مردم بلژیکی زبان در گمرک مرسوم شد. انوانتر به این معناست که صاحب کالا امکان بازدید یا تعیین تعرفه گمرکی را در حضور ماموران گمرک قبل از اظهار کالا داشته باشد. در واقع صاحب کالا این امکان را دارد که شخصا نسبت به بازبینی محصول اقدام کند یا اینکه یک نماینده قانونی برای بازدید از کالا مشخص کند. این بازبینی نیاز به موافقت گمرک پس از ارسال درخواست کتبی دارد. به بیان ساده می توان گفت که صورت برداری از محصولات در انبار گمرک را انوانتر می نامند. 

از جمله اقدامات دیگری که صاحب کالا می تواند با این درخواست انجام دهد می توان به تعویض نوع بسته بندی، وزن کردن کالاها، بررسی محتویات کالا، نمونه برداری و غیره اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید که هر یک از اقدامات فوق نیاز به اجازه ی کتبی گمرک دارد و در حین انجام این امور ماموران گمرک باید به صورت کامل این فرآیندها را نظارت کنند. قبل از انجام موارد ذکر شده مامور گمرک نسبت به بررسی کالاها و صورت جلسه ی شرایط کنونی کالا از جمله سالم بودن کالا، نوع بسته بندی و غیره اقدام می کند. همچنین در صورتی که طی انجام هر یک از موارد ذکر شده خسارتی به کالاهای انبار شده وارد شود، تمامی خسارت به عهده ی صاحب کالا می باشد و گمرک مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

تمامی اقداماتی که طی بازبینی کالا صورت می گیرد از جمله نوع کالا، وزن کالا، مشخصات کلی محصول و غیره بایستی در یک صورت جلسه توسط گمرک نوشته شود و به انبار مربوطه ارائه شود.

نتیجه گیری

بیجک و انوانتر از جمله کلماتی است که تمامی افراد فعال در زمینه ی صادرات و واردات کالاهای مختلف باید با آنها آشنایی کامل داشته باشند که در اینجا سعی ما بر این بود تا حدودی شما را با این واژه ها آشنا کنیم. در نظر داشته باشید که بیجک های گمرکی دارای یک کد مرسوله ی یکتا می باشند که پس از ارسال برای هر بارنامه مشخص می شود و شرکت حمل و نقل مربوطه یا صاحب بار امکان رهگیری کالا را با استفاده از این کد انحصاری دارند. 

همچنین در صورتی که اطلاعات درج شده در بیجک باربری و گمرکی با کالا همخوانی نداشته باشد شخص تحویل گیرنده باید از دریافت کالا و امضای بیجک خودداری کند و با شخص صادرکننده تماس برقرار کند و تنها پس از مطمئن شدن از صحت کالا نسبت به دریافت کالاها اقدام کند. در سال های اخیر بیجک یکی از مهم ترین اسناد باربری شناخته می شود که نقش بسیار موثری بر روی کاهش میزان سوء استفاده از واردات کالاهای غیرمجاز داشته است و سبب شده نظارت همه جانبه ای نسبت به نوع و زمان ورود و خروج کالاها ایجاد شود. 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. 

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات سامانه باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا