بهترین چوب برای مبل

انتخاب مناسب‌ترین و بهترین چوب برای مبل کار چندان راحتی نیست! هر کدام از انواع چوب دارای مزایا و معایب منحصربه‌فرد خود هستند و شما باید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی منزل و اولویت‌های مدنظرتان بهترین چوب را انتخاب کنید. حالا شما چگونه می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید؟ فقط با شناخت انواع مختلف چوب، ویژگی‌های آن‌هاو همچنین بررسی قیمت! برای مثال از میان چوب‌های مناسب برای مبل، همیشه قیمت چوب روسی از چوب راش ارزانتر بوده است.
در حالت کلی لیست بهترین چوب برای مبل عبارت است از:

  • چوب ماهگونی
  • چوب گردو
  • چوب بلوط
  • چوب درخت زبان گنجشکی
  • چوب توس
  • چوب افرا
  • چوب راش
  • چوب کاج
  • چوب درخت گیلاس
  • چوب سدر

انتخاب شما کدام است؟ به نظر شما کدامیک از این چوب‌ها به عنوان ارزانترین و گرانترین چوب برای مبلمان به حساب می‌آیند؟

لیست بهترین چوب برای مبل چیست؟

در حالت کلی بهترین چوب‌ها برای مبل در دو گروه کلی چوب سخت و چوب نرم قرار می‌گیرند. هر کدام از انواع چوب دارای دوام، ماندگاری، زیبایی و عملکرد منحصربه‌فرد خود هستند. برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین چوب برای مبلمان خود باید اطلاعات کافی در مورد ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها به دست آورید. تخته چوب نیز یکی دیگر از انواع چوب‌های پرکاربرد در بازار به حساب می‌آید که طرفداران زیادی هم دارد. قیمت تخته چوب معمولاً با توجه به نوع و کیفیت آن مشخص می‌شود.

ردیفانواع چوبویژگی‌ها
1چوب سختدارای بافت متراکم‌تر/ دارای استحکام، دوام و مقاومت بیشتر در برابر سایش و پارگی/ دارای ظرافت و طول عمر بیشتر
2چوب نرمدارای قابلیت شکل‌دهی و تغییر بالاتر/ وزن کمتر و سبکتر

حالا به نظر شما هرکدام از انواع چوب‌ها در کدام یکی از این دو دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند و برای چه کاربردی مناسب هستند؟ در ادامه به بررسی تمام این موارد پرداختیم.

1- چوب ماهگونی (Mahogany)

چوب ماهگونی یکی از انواع چوب‌های سخت با رنگ تیره و بسیار غنی است که برای ساخت لوازم چوبی و مبلمان تاج‌دار یک گزینه بسیار عالی به حساب می‌آید. از مهم‌ترین ویژگی‌های چوب ماهگونی می‌توان به دوام و طول عمر بالا، الگو و بافت زیبای چوب و مقاومت در برابر پوسیدگی اشاره کرد. رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز و سبکی چوب ماهگونی باعث می‌شود تا از این چوب برای ساخت اکسسوری‌های چوبی منزل هم استفاده شود.

چوب ماهگونی

2- چوب گردو (walnut)

چوب گردو یکی دیگر از انواع چوب‌های سخت با رنگ قهوه‌ای تیره و عمیق است که جذابیت خاصی را به فضا می‌بخشد. این چوب در برابر تاب خوردگی و جمع شدگی بسیار مقاوم و دارای طول عمر بالایی است. چوب گردو به قدر زیبا و خوش طرح است که از آن برای اجرای طرح‌های منبت و معرق استفاده می‌شود. در حالت کلی، چوب گردو به عنوان یکی از گرانترین چوب‌های طبیعی در بازار شناخته می‌شود، اما ارزانترین قیمت چوب گردو با کیفیت عالی و درجه یک فقط در بازار عمده باسکول وجود دارد. این فرصت طلایی را از دست ندهید.

3- چوب بلوط (Oak)

چوب بلوط یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین انواع چوب برای ساخت مبلمان منزل است. رنگ زیبای روشن و متمایل به قرمز این چوب باعث شده است تا از چوب بلوط برای ساخت مبلمان مدرن و سنتی استفاده شود. چوب بلوط یکی از انواع چوب‌های سخت با بافت محکم و بادوام است که در برابر سایش و فرسودگی دوام بسیار بالایی دارد.

4- چوب درخت زبان گنجشکی (Ash)

چوب درخت زبان گنجشکی که با نام “چوب ون” نیز در بازار شناخته می‌شود، یکی از انواع چوب‌های سخت به حساب می‌آید که با ظاهر شیاردار و برجسته خود زیبایی منحصربه‌فردی به فضا می‌دهد. رنگ چوب درخت اَش بسیار روشن و نزدیک به رنگ کرمی است. همچنین ساختار منعطف و شکل‌پذیر، بافت همگن و متراکم و مقاومت بالای این چوب باعث شده است تا یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت مبل به حساب آید.

چوب زبان گنجشکی

5- چوب توس (Birch)

چوب توس یکی از انواع چوب‌های سخت به حساب می‌آید که دارای رنگ روشن و طرح‌های بسیار زیباست. طول عمر بالا، دوام و مقاومت زیاد در برابر خش و پوسیدگی و بافت زیبای این چوب باعث شده است تا چوب توس به عنوان یکی از بهترین چوب‌ها برای ساخت مبل در بازار شناخته شود.

6- چوب افرا (Maple)

چوب افرا یکی ازسخت‌ترین و محکم‌ترین و در عین حال ارزانترین چوب برای مبل‌ به حساب می‌آید و کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنعت ساخت‌وسازهای چوبی دارد. رنگ این چوب معمولاً بین روشن کرمی تا قهوه‌ای متمایل به قرمز متغیر است و برای ساخت لوازمی مانند کمدهای چوبی و میز ناهارخوری بهترین گزینه است.

7- چوب راش (Beech)

چوب راش دارای بافت متراکم و بسیار قوی و طول عمر بسیار زیاد است. از آنجایی که چوب راش انواع ضربه‌های محکم را به خوبی جذب می‌کند، از آن برای ساخت انواع مبلمان با پایه چوبی و صندلی‌های چوبی استفاده می‌شود. این چوب یکی از انواع چوب‌های سخت با تونالیته رنگی متنوع از صورتی تا قهوه‌ای متمایل به قرمز است. از چوب راش به دلیل مقاومت بالا و سختی زیاد در اجرای کفپوش نیز استفاده می‌شود. اگر شما هم به دنبال چوب راش هستید، به راحتی می‌توانید بهترین و ارزانترین قیمت چوب راش را در بازار خرید و فروش عمده باسکول پیدا کنید.

چوب راش

8- چوب کاج (Pine)

چوب درخت کاج یکی از انواع چوب‌های نرم با دوام و مقاومت قابل قبول است و به همین دلیل کاربرد گسترده‌ای در صنعت مبلمان‌سازی دارد. از آنجایی که سرعت رشد درختان کاج زیاد است، به همین دلیل قیمت چوب این درخت ارزان و مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر چوب‌هاست. وزن چوب درخت کاج بسیار سبک است و برای ساخت مبلمان اتاق کودکان گزینه بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

9- چوب درخت گیلاس (Cherry)

چوب درخت گیلاس دارای بافت همگن و متراکمی است و ظاهر زیبا و جذابی دارد. مقاومت و استحکام چوب گیلاس نسبتاً زیاد است و به راحتی تورفتگی در آن ایجاد نمی‌شود. از آنجایی که قیمت چوب درخت گیلاس نسبتاً گران است، به همین دلیل برای کاهش هزینه‌ها معمولاً از روکش چوب گیلاس برای ساخت لوازم چوبی و مبلمان استفاده می‌شود.

چوب گیلاس

10- چوب سدر (Cedar)

چوب سدر یکی از بهترین چوب‌ها برای مبلمان فضای بیرونی به حساب می‌آید، زیرا مقاومت بالایی در برابر رطوبت و هجوم حشرات از خود نشان می‌دهد. چوب این درخت در لیست چوب‌های نرم قرار دارد و وزن آن در مقایسه با سایر چوب‌ها کمتر است.

مزایا و معایب انواع چوب برای مبلمان

برای اینکه همیشه بهترین چوب برای مبل را انتخاب کنید، باید مزایا و معایب هر کدام از انواع چوب را با دقت بررسی کنید. جدول زیر به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

نام چوبمزایامعایب
چوب کاجارزان و مقرون‌به‌صرفه / رنگ‌پذیری عالی / مقاوم در برابر پیچ خوردگی چوب نرم / مستعد خراش و فرو رفتگی
چوب توسقابلیت پردازش و رنگ‌پذیری عالی / بافت چوب منعطف و زیبامقاومت کم در برابر خوردگی و رطوبت / بافت ضعیف و مستعد ترک خوردن 
چوب گیلاسقابلیت شکل‌پذیری بالا / بافت چوب درخشان و زیبا / بدون لکه و رنگ زیبا و غنیگران قیمت / تغییر رنگ به مرور زمان
چوب افراقیمت مقرون‌به‌صرفه / مقاومت بالااگر به درستی رنگ نشود، ظاهر لکه‌ای پیدا می‌کند
چوب بلوطبسیار بادوام و مقاوم در برابر پیچ‌خوردگی / ظاهر خاص و زیبا با رنگ بی‌نظیرتغییر رنگ در طول زمان به دلیل وجود گره در بافت چوب و انواع لکه
چوب گردوبسیار خوش رنگ و زیبا / مقاومت بالا در برابر فرسایش / قابلیت کنده‌کاری و طراحی روی چوببسیار گران قیمت /

بهترین چوب برای مبلمان سلطنتی چیست؟

چوب گردو، چوب راش و چوب چنار بهترین چوب‌ برای مبلمان سلطنتی هستند و زیبایی خاص و منحصربه‌فردی را به فضای منزل شما می‌دهند. این چوب‌ها دارای بافتی زیبا با قابلیت پرداخت و کنده‌کاری هستند. از آنجایی که چوب‌های مورد استفاده در مبلمان سلطنتی همگی دارای نقش و نگار و جزییات هستند، بنابراین چوب‌های مبل سلطنتی باید بافت زیبا و ساختار محکمی داشته باشند.

تشخیص چوب مبل

بهترین چوب برای مبلمان فضای باز چیست؟

در حالت کلی هیچ کدام از انواع چوب به صورت صددرصدی و کامل در برابر فرسودگی و آب‌وهوای مرطوب مقاوم نیستند، اما برخی از انواع چوب در مقایسه با دیگر انواع آن مقاوم‌تر هستند. البته همه‌چیز در نهایت به نحوه نگهداری شما از مبلمان چوبی نیز بستگی دارد. برخی از بهترین و مقاوم‌ترین چوب‌ها برای مبلمان فضای باز عبارتند از:

ردیفنام چوبویژگی‌ها
1چوب سدرمقاومت بالا در برابر موریانه، حشرات و پوسیدگی / کمترین میزان ترک خوردگی/ مقاومت در برابر آب و رطوبت / طول عمر در حدود 20 سال
2چوب ساجطول عمر بسیار بالا بین 75 تا 100 سال / خوش رنگ و زیبا / مقاوم در برابر آب و رطوبت
3چوب ایپهبافت بسیار محکم و قوی / طول عمر بالای 50 سال / بافت سخت و چالش‌برانگیز در هنگام برش / مقاوم در برابر ضربات پای انسان و حیوانات خانگی
4چوب ماهگونیمقاومت بالا در برابر پیچ‌خوردگی، هجوم حشرات و پوسیدگی / طول عمر بالای 40 سال / طرح و رنگ زیبا

ارزانترین چوب برای مبل چیست؟

چوب کاج ارزانترین چوب برای مبل به حساب می‌آید و دارای وزن بسیار سبکی است. اگر مستاجر هستید و زیاد جابه‌جا می‌شوید و به دنبال مبلمانی سبک با قیمت مقرون‌به‌صرفه هستید، مبلمان چوب کاج برای شما بهترین گزینه است. علاوه بر این چوب درخت کاج قابلیت رنگ‌پذیری بسیار بالایی دارد و برای مبلمان اتاق کودکان با رنگ‌های شاد و متنوع بسیار کاربردی است.

گرانترین چوب برای مبلمان چیست؟

چوب آبنوس، چوب افرا، چوب ماهگون و چوب گردو از گرانترین چوب‌ها برای مبلمان هستند. اگر به دنبال مبل‌هایی چشمگیر، باشکوه و باکیفیت بالا هستید، حتما یکی از این چوب‌ها را برای مبلمان خود انتخاب کنید. در حالت کلی از چوب‌ آبنوس به دلیل قیمت‌ بسیار زیاد اصلاً در ساخت مبلمان استفاده نمی‌شود. چوب افرا دارای بافتی بسیار سخت و متراکم است و از آن برای ساخت کمد و ست میز ناهارخوری استفاده می‌شود.

چگونه بهترین و سالم‌ترین نوع چوب را تشخیص بدهیم؟

شناخت چوب سالم و خوب به راحتی امکان‌پذیر است. فقط کافیست تا رنگ چوب و گره‌های آن‌ها را به دقت بررسی کنید. علاوه بر این چوب‌های سالم همیشه بوی خوبی دارند. پس از آشنایی با ویژگی‌های انواع چوب، حالا به راحتی می‌‌توانید بهترین چوب برای مبلمان خود را انتخاب کنید.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا