بهترین خرما در بازار ایران

بهترین خرما در بازار ایران از مضافتی تا پیارم

لیست بهترین و محبوب‌ترین خرماهای ایران

هر خرما خاصیت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و بالطبع میزان مصرف و بازار خرید و فروش انواع خرما نیز با یکدیگر متفاوت است. برای شناخت و کسب اطلاعات دقیق در مورد انواع خرمای پرفروش و محبوب در ایران فقط کافیست تا مقاله زیر را مطالعه کنید. 

خرما یکی از خوراکی‌های محبوب و پرطرفدار در میان ایرانیان است که همیشه در کمد، یخچال یا در سفره هر ایرانی پیدا می‌شود. طعم خوشمزه، تنوع زیاد و خاصیت‌های بسیار زیاد خرما باعث شده است تا این ماده خوراکی به بخشی جدا نشدنی از زندگی روزمره ما تبدیل شود. حتی این میوه خوشمزه بازارهای بسیار خوبی هم در سراسر جهان و در زمینه صادرات دارد. 

اگر برای مصارف خانگی باشد، معمولاً یک مدل را برای خرید خرما از داخل قفسه‌های مغازه انتخاب می‌کنیم. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که با دقت و وسواس زیاد طعم هر خرما را می‌چشید و سپس خرمای مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنید، آشنایی با انواع خرماهای محبوب در ایران برایتان الزامی است. 

1- خرما مضافتی: خرمای پرطرفدار و محبوب ایرانیان   

یکی از گزینه های خوشمزه و بسیار محبوب در میان ایرانیان در اصل خرمای مضافتی است که در تمام مغازه‌ها نیز پیدا می‌شود. شهر بم در استان کرمان با متوسط میزان تولید 120 هزار تن خرما مضافتی در سال به عنوان خاستگاه اصلی این خرما شناخته می‌شود که خرمای بسیار مرغوب با کیفیت صادراتی نیز تولید می‌کند. 

این خرما دارای رطوبت زیاد و سرشار از پتاسیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. این خرما نه تنها در میان مردم ایران بلکه در میان مردم سراسر دنیا نیز محبوب است و یکی از بهترین انواع خرما برای صادرات به حساب می‌آید. 

شکل ظاهری: خرما مضافتی دارای پوست سیاه، براق، صاف و نسبتاً ضخیم است. این خرما بسیار نرم و شیره‌دار و دارای طبع گرم است.  

خواص خرما مضافتی: کاهش میزان کلسترول خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی  

محل کشت: خرمای مضافتی علاوه بر شهرستان بم، در مناطق دیگری مانند استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و فارس نیز پرورش داده می‌شود. 

2- خرما زاهدی (قصب): طلایی و خوشمزه    

خرمای زاهدی یک خرمای متفاوت با رنگ طلایی و مزه متفاوت است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این خرما در دسته خرماهای ‌خشک قرار دارد و با نام قصب نیز شناخته می‌شود. خرمای زاهدی از انواع خرماهای دیررس است که میزان ریزش آن از درخت هم زیاد است. این خرمای خوشمزه به دلیل بافت سفت و شیرینی لطیف خود علاوه بر مصرف روزانه، در شیرینی‌پزی‌ها برای تهیه کیک و شیرینی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

شکل ظاهری: دانه درشت، بافت سفت و خشک، پوست نازک و چسبیده به گوشت خرما 

خواص خرما زاهدی: پیشگیری از ابتلا به سرطان، تقویت سیستم عصبی، مناسب برای کم‌خونی، بهبود سیستم گوارش بدن  

محل کشت: این خرما در آب‌وهوای گرمسیری مانند خوزستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و کرمانشاه کشت می‌شود. 

3- خرما پیارم: گران قیمت و لوکس 

یک خرمای دیررس و خوشمزه که خواص دارویی زیادی نیز دارد. قند موجود در این خرما از نوع فروکتوز است و به همین دلیل یک خوراکی عالی برای بیماران دیابتی به حساب می‌آید. این خرما مزه بسیار خوب و شیرینی دارد و به همین دلیل نیز در بازارهای داخلی و خارجی بسیار محبوب و پرطرفدار است. البته قیمت خرما پیارم در مقایسه با سایر خرماها گرانتر است به دلیل ظاهر زیبا لقب عروس خرماهای ایران و جهان را به خود اختصاص داده است. 

خرمای پیارم سرشار از مواد معدنی و پروتئین و لقب گرانترین خرمای ایران را نیز به خود اختصاص داده است. این خرمای لوکس و بازارپسند برای مصرف کوتاه‌مدت احتیاج به نگهداری در یخچال ندارد. شاید برایتان جالب باشد که قیمت بالای این خرما به دلیل منطقه محدود کشت است و بازار این خرما بیشتر خارج از کشور و در کشورهای اروپایی است. در بازارهای جهانی و صادرات، خرمای پیارم با نام‌های مریمی و شکلاتی نیز شناخته می‌شود. 

شکل ظاهری: اندازه بلند و کشیده، رنگ متمایل به قهوه‌‌ای تیره، پوست نازک و شفاف 

خواص خرما پیارم: مناسب برای بیماران دیابتی

محل کشت: شهرستان حاجی آباد در استان هرمزگان 

انواع مختلف خرمای پیارم چیست؟ 

خرمای پیارم بر اساس منطقه کشت، کیفیت و قیمت دارای انواع مختلفی است. بهترین نوع خرمای پیارم که متعلق به منطقه حاجی‌آباد است بیشتر به صورت صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما انواع دیگر خرمای پیارم نیز در مناطق دیگر ایران کشت می‌شود که عبارتند از: 

  • خرما پیارم هرمزگان 
  • خرما پیارم برآفتاب 
  • خرما پیارم سیستان و بلوچستان 
  • خرما پیارم دهستان 
  • خرما پیارم جهرم 
  • خرما پیارم خوزستان 
  • خرما پیارم بوشهر 

4- خرما مجول یا شاه خرما

این خرمای خوشمزه با اندازه بزرگ و متفاوت خود توانسه لقب شاه خرماها را به خود اختصاص دهد. خرمای مجول یکی از خرماهای لوکس با قیمت گران و صادراتی است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا و مخصوصاً کشور آمریکا دارد. خاستگاه اصلی این خرما کشور مراکش است اما نمونه‌های بسیار مرغوبی نیز در ایران کشت می‌شود. رطوبت این خرما کم و ماندگاری بسیار بالایی دارد. 

شکل ظاهری: اندازه بلند و درشت، رنگ قهوه‌ای تیره، پوست چروکیده و چسبیده به خرما  

خواص خرما مجول: کاهش کلسترول، جلوگیری و درمان یبوست، دارای قند طبیعی، تقویت سلامت استخوان 

محل کشت: استان فارس، بوشهر، هرمزگان 

5- خرما کبکاب و مصرف خانگی فراوان

خرمای کبکاب در دسته خرمای تر قرار می‌گیرد و عمده کشت آن در شهرستان دشتستان در استان بوشهر است. شیره بسیار زیاد و پوست ضخیم این خرما از ویژگی‌های بارز آن است. خرما کبکاب برخلاف سایر خرماها در حالت نارس و خارک دارای مزه گس و طعم بسیار تلخی است و به همین دلیل نیز در حالت خارک اصلاً استفاده‌ای ندارد. این خرما در حالت رسیده دارای رنگ قهوه‌ای تیره است و علاوه بر مصرف داخلی در ماه رمضان دارای بازارهای پرطرفداری نیز برای صادرات است. 

قیمت خرمای کبکاب بسیار مناسب تر در مقایسه با سایر خرماهای موجود در بازار است و به همین دلیل نیز بهترین گزینه برای مصارف خانگی به حساب می‌آید. مصرف خرما کبکاب با ارده، گردو، رنگینک و شکلات بسیار محبوب است. 

شکل ظاهری: دانه درشت و گوشتی، رنگ قهوه‌ای تیره، پوست نازک طلایی، نرم و آبدار 

خواص خرما کبکاب: درمان سنگ مثانه، کم‌خونی، کاهش وزن، درمان یبوست و اختلالات روده‌ای  

محل کشت: دشتستان در بوشهر، بهبهان، خشت و کمارج در فارس، کازرون، طبس، تنگستان و فراشبند 

تفاوت خرمای مجول و پیارم با یکدیگر چیست؟  

خرمای مجول و پیارم هر دو از رقم‌های محبوب و بسیار پرطرفدار در بازارهای داخلی و خارجی هستند که اتفاقاً از لحاظ ظاهری شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. برای اینکه در هنگام انتخاب و خرید خرما دچار سردرگمی نشوید، در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو خرما می‌پردازیم. 

  • تفاوت ظاهری: خرمای پیارم دارای پوست خشک‌تر و نسبتاً چروکیده‌تر است و از لحاظ اندازه در مقایسه با خرمای مجول کوچکتر و باریک‌تر است. خرمای مجول بزرگتر، گوشتی‌تر و دارای بافت نرم‌تر و چسبناک‌تر است. 
  • تفاوت طعمی: خرمای مجول در مقایسه با خرمای پیارم دارای طعم شیرین‌تر و خوشمزه‌تری است. 
  • تفاوت بافت: خرمای مجول در اصل خرمای نرم‌تری است و به راحتی در دهان آب می‌شود. در حالی که خرمای پیارم بافت سفت‌تر و متراکم‌تری دارد. 

مشخصات ظاهری و نحوه تشخیص انواع خرما در ایران 

خوشبختانه تنوع خرما در ایران بسیار زیاد است و هر نوع از خرما با توجه به منطقه کشت و ترکیبات موجود در آن به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود. هر خرما خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و بعضی از آن‌ها نیز دارای خواص درمانی هستند. بنابراین بهتر است تا قبل از خرید خرما با انواع خرما آشنایی داشته باشید تا به راحتی بتوانید خرمای موردنظر خود را انتخاب کنید. 

در جدول زیر به بررسی و مقایسه 5 مدل از خرماهای محبوب و پرطرفدار در ایران پرداخته‌ایم. خرمای محبوب شما کدام یکی از خرماهای زیر است؟ 

نام خرماتنوع خرماشکل ظاهریرنگاندازه (سانتی‌متر)زمان برداشت
خرما پیارمنیمه خشکبلند و باریکقهوه‌ای تیره3-5شهریور
خرما مضافتیشیره‌دار و تازهبیضی و حجیممشکی2-4اوایل مرداد
خرما زاهدیخشککوچک و استوانه‌ایزرد – قهوه‌ای روشن3-4اوایل شهریور
خرما کبکابشیره‌داربلند، دایره‌ای، استوانه‌ایقهوه‌ای تیره2-3شهریور
خرما مجولنیمه خشکبلند، درشت و استوانه‌ایقهوه‌ای روشن4-6شهریور

تفاوت بین خرما و رطب در چیست؟

برای شناخت رطب و خرما و جداسازی این دو از یکدیگر اصلاً احتیاجی نیست تا یک خرماشناس قهار یا کشاورز کارکشته باشید! خرما و رطب از لحاظ ظاهری، بافت، شرایط نگهداری و حتی ترکیبات و مواد معدنی با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های موجود میان رطب و خرما می‌پردازیم. 

  • بافت رطب در مقایسه با خرما آبدارتر و کمی نارس‌تر است. در صورتی که خرما کاملاً رسیده و به همین دلیل نیز آب میان بافتی آن کاملاً تبخیر شده است. بافت خرما در مقایسه با رطب محکم‌تر و سفت‌تر است. 
  • رطب و خرما هر دو میوه یک درخت هستند، اما از آنجایی که رطب زودتر از درخت جدا می‌شود، میزان مواد معدنی و ترکیبات آن کمتر از خرماست. کاملاً طبیعی است که خرما مدت زمان بیشتری روی درخت باقی می‌ماند و قطعاً مواد معدنی بیشتری به خود جذب می‌کند. 
  • مدت زمان ماندگاری خرما بیشتر از رطب است. خرما را به راحتی می‌توان تا چند ماه در دمای اتاق نگه داشت اما رطب را باید در یخچال یا فریزر به مدت کوتاه نگهداری کرد.  

مقایسه قیمت خرما و انتخاب بهترین خرما 

در حالت کلی قیمت خرمای پیارم در مقایسه با سایر خرماها بسیار بیشتر است. در مقابل خرماهایی مانند خرمای مضافتی و خرمای کبکاب با قیمت‌های مناسب‌تر به عنوان بهترین خرماها برای مصارف خانگی به حساب می‌آیند. فرقی نمی‌کند به دنبال خرید خرما برای صادرات هستید یا اینکه تولیدکننده خرما هستید،  بازار باسکول یکی از تخصصی‌ترین و بهترین پلتفرم‌ها برای برقراری ارتباط مستقیم و بدون واسطه میان خریدار عمده و تولید کننده است. 

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا