انواع پرینتر سه بعدی

انواع پرینتر سه بعدی

انواع پرینتر سه بعدی 

پرینتر سه بعدی دستگاهی است که قادر به تبدیل فایل طراحی شده با نرم افزارهای طراحی سه بعدی به شیء قابل لمس می باشد. نحوه کار این دستگاه به گونه ای است که لایه هایی از اجناس مختلف را به شکل سه بعدی کنار هم قرار داده و محصول نهایی را تولید می کند. پرینتر سه بعدی نسل جدید تولید پرسرعت قطعات مختلف می باشد و امروزه به عنوان تجهیزات مکمل تولید سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین کاربردهای این دستگاه ساخت مدل اولیه تجهیزات گوناگون است که به تولیدکننده امکان کنترل و رفع اشکال را در محصول می دهد.

فرآیند کلی کار این دستگاه به صورت لایه لایه می باشد که با قرارگیری لایه ها بر روی یکدیگر مدل سه بعدی تولید می گردد. در این دستگاه مواد یا فیلامنت به واسطه اکسترودر به داخل گرم کن مخصوص رفته و پس از ذوب شدن و آمادگی آن تزریق و فرآیند تولید قطعه سه بعدی آغاز می گردد. انواع پرینترهای سه بعدی بر اساس نحوه عملکرد دارای ویژگی های متعددی می باشند و افراد می توانند نسبت به نیاز خود اقدام به خرید دستگاه دلخواه خود نمایند. این پرینتر در انواع متعددی تولید می شود که برخی از مهمترین آنها در اینجا توضیح داده شده است.

پرینتر FDM

یکی از بهترین انواع پرینتر سه بعدی موجود در بازار می باشد که به دلیل قیمت مناسبی که دارد از محبوبیت بالایی برخوردار است. از جمله مزایای این پرینتر می توان به در دسترس بودن مواد اولیه آن اشاره کرد ولی به دلیل قیمت پایین آن برای قطعات پیچیده مورد استفاده قرار نمی گیرد. در این مدل پس از خروج مواد از نازل به کمک فن خشک می شوند که سرعت خشک شدن قطعه بر کیفیت آن تاثیرگذار است.

پرینتر SLA

از دیگر انواع پرینتر سه بعدی بوده که فرآیند تولید محصولات را به دو شکل از بالا به پایین و از پایین به بالا انجام می دهد. این پرینتر برای ساخت محصولات از رزین مایع استفاده می کند و به دلیل حساسیت این ماده به نور از نور فرابنفش کمک گرفته می شود. یکی از مواردی که در زمینه این تولیدات از اهمیت بالایی برخوردار است عدم مقاومت آن ها می باشد و به همین دلیل در بسیاری از مواقع که نیاز به تولید قطعه سخت است کاربرد ندارد. این پرینتر جهت تولید قطعات و مدل های مهندسی به کار می رود و می تواند مدل دلخواه فرد را به همراه جزئیات تولید کند. 

پرینتر DLP

این پرینتر دارای عملکردی مشابه پرینتر SLA بوده که نور فرابنفش آن توسط ویدئو پروژکتور تابیده می شود که به دلیل عملکرد بسیار مطلوبی که دارد از محبوبیت بالایی برخوردار است. از جمله مزایای این پرینتر می توان به سرعت و دقت بالای آن اشاره کرد که امکان تولید قطعات ریز را فراهم می کند. از جمله کاربرد پرینترهای سه بعدی DLP در صنعت می توان به دندانپزشکی، پزشکی، طلا و جواهر و غیره اشاره کرد که از مواد اولیه رزین سرامیکی و رزین قابل ریخته گری برای انجام این کار استفاده می شود. در نظر داشته باشید که با توجه به کاربرد گسترده این محصول در صنعت قیمت آن نسبت به دیگر مدل ها بیشتر است.

پرینتر DMLS

یکی از مهمترین انواع پرینتر که جهت ساخت قطعات فلزی مورد استفاده قرار می گیرد و لایه های مختلف توسط پودر فلز و لیزر روی یکدیگر قرار می گیرند. در نظر داشته باشید که تولید محصولات در این دستگاه در فضای بسته ای که خالی از اکسیژن و پر شده از گاز نجیب است انجام می شود. همچنین ماده اولیه مورد استفاده در این پرینتر پودر فلز بر پایه گرانول است که فرآیند ذوب شدن به واسطه نور لیزر انجام می شود.

پرینتر SLS

یکی از انواع پرینتر سه بعدی که جهت ساخت نمونه قطعات و محصول نهایی پلیمری کاربرد دارد پرینتر SLS نام دارد. توسط این دستگاه با تابیدن نور لیزر به پودر و ماده اولیه فرآیند ذوب شدن و ساختن قطعه اولیه آغاز می گردد. پرینتر SLS یکی از بهترین انواع دستگاه جهت تولید قطعات صنعتی می باشد و به دلیل عدم نیاز به سازه ساپورت می توان قطعات با طراحی های پیچیده را تولید کرد. از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه میتوان به ساخت قطعات مستحکم و تولید با سرعت بالا اشاره کرد ولی تیراژ تولید آن محدود است.

معرفی انواع فیلامنت پرینت سه بعدی

مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی فیلامنت نام دارد که به صورت رول هایی در حجم مختلف تولید می شود. جنس فیلامنت پلیمر است و به صورت رشته ای ساخته می شود که کیفیت آن در تعیین شکل نهایی محصول نقش چشمگیری دارد. از جمله مواردی که هنگام خرید فیلامنت مورد توجه قرار می گیرد می توان به سرعت، دما و دامنه عملکرد اشاره کرد که بر اساس نوع پرینتر فرق دارد. بر همین اساس انواع فیلامنت پرینت سه بعدی در بازارهای داخلی موجود است و افراد می توانند بر اساس نیاز خود اقدام به خرید محصول با ویژگی دلخواه خود نمایند.  

فیلامنت ABS

یکی از کاربردی ترین انواع فیلامنت مورد استفاده ABS است که جهت تولید اسباب بازی، لوگو، قطعات پلاستیکی خودرو و غیره کاربرد دارد. از جمله مزایای این فیلامنت می توان به قیمت مناسب، دوام بالا، انعطاف پذیری و غیره اشاره کرد. در نظر داشته باشید که هنگام تولید قطعات با استفاده از این فیلامنت دود حاصل می شود و به همین دلیل به کار گیری تهویه مناسب در محیط مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است و در غیر این صورت سبب سوزش چشم می گردد.

فیلامنت PLA

یکی از فیلامنت های پرکاربرد که جهت امور مختلف مانند بخیه زنی، ساخت ایمپلنت، نمونه سازی پژوهشی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد PLA نام دارد که از نشاسته ذرت و نیشکر تولید می شود. فیلامنت PLA یک ماده ایمن و بی خطر است که بازیافت آن به سادگی انجام می شود. در نظر داشته باشید که محصول تولید شده از این فیلامنت از دوام و استحکام بالایی برخوردار بوده و در طیف رنگی گسترده ای عرضه می شود. 

فیلامنت PET

از دیگر فیلامنت های مورد استفاده در پرینترهای سه بعدی می توان به PET یا پلی اتیلن ترفتالات اشاره کرد که به صورت کامل بازیافت شده و هیچگونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. این فیلامنت در حالت خام بی رنگ بوده ولی در صورتی که در مجاورت گرما و سرما قرار بگیرد از حالت شفاف خارج می شود. از جمله ویژگی های این محصول می توان به انعطاف پذیری، دوام بالا، قیمت مناسب، سازگار با محیط زیست و غیره اشاره کرد.  

اگر شما قصد خرید بهترین پرینترهای سه بعدی را دارید می توانید با تامین کنندگان اصلی انواع این دستگاه به صورت غیرحضوری ارتباط مستقیم برقرار کنید. باسکول یک پلتفرم معتبر و حرفه ای در این زمینه است که در دو نسخه وب و اپلیکیشن ارائه شده است و امکان برقراری ارتباط مستقیم با فروشندگان عمده و دریافت راهنمای خرید پرینتر سه بعدی را برای افراد فراهم می کند. 

نتیجه گیری

پرینتر سه بعدی یکی از تجهیزات کاربردی برای ساخت قطعات مختلف و مدل سازی های صنعتی به شمار می رود که در انواع مختلفی تولید و عرضه می شود. این دستگاه قادر است فایل سه بعدی را به اجسام مختلف تبدیل کرده و این کار را به صورت لایه لایه و تولید افزایشی انجام می دهد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا