انواع سیمان

آیا شما با انواع سیمان و کاربرد هر کدام از آن‌ها آشنایی دارید؟ اگر از سیمان مناسب با هر پروژه در مراحل ساخت‌وساز استفاده نشود، به نظر شما چه عواقبی خواهد داشت؟ انواع سیمان عبارت است از:

  • سیمان پرتلند
  • سیمان پوزولانی
  • سیمان ضدآب
  • سیمان رنگی
  • سیمان پرتلند سفید
  • سیمان بنایی
  • سیمان پرتلند سرباره‌ای
  • سیمان آهکی
  • سیمان انبساطی
  • سیمان چاه نفت

برای اینکه از این به بعد نوع سیمان را با توجه به نیازهای هر پروژه به درستی انتخاب کنید، فقط کافیست تا مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید. از آنجایی که در هنگام اجرای هر پروژه معمولاً هزینه‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کنند، بنابراین شما با خرید عمده سیمان از بازار باسکول می‌توانید به مناسب‌ترین و ارزانترین قیمت سیمان در بازار دسترسی پیدا کنید.

انواع سیمان و کاربرد آن‌ها؛ 2 گروه اصلی و کلی

سیمان به تنهایی هیچ نقشی در مقاومت بتن ندارد و فقط مانند یک چسب به صورت کامل دور سنگدانه‌ها را گرفته و آن‌ها را به یکدیگر می‌چسباند. از طرف دیگر هم نوع خاصی از سیمان به نام سیمان بنایی فقط برای مصارف بنایی و در مراحل ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین شناخت انواع سیمان و کاربرد آن‌ها به شما در انتخاب سیمان مناسب برای هر پروژه کمک می‌کند.
سیمان در مرحله اول به دو نوع مختلف طبقه‌بندی می‌شود و این طبقه‌بندی اصلی بر اساس نحوه سفت‌شدن سیمان در هنگام کار انجام می‌شود. 2 گروه کلی انواع سیمان عبارت است از:

سیمان غیرهیدرولیکی

سیمان غیرهیدرولیکی نوعی از سیمان است که پس از قرارگرفتن در معرض هوا و جذب گاز دی اکسید کربن سفت می‌شود. زمان لازم برای سفت شدن این سیمان بسیار طولانی است و به کندی انجام می‌شود. این مدل از سیمان فقط در محیط‌های کاملاً خشک قابلیت استفاده دارند، زیرا کربنات و سولفات موجود در ساختار سیمان با آب و رطوبت هوا به سرعت واکنش نشان داده و نرم می‌شوند.

سیمان هیدرولیکی

سیمان‌های هیدرولیکی در اصل گروهی دیگر از انواع سیمان هستند که پس از ترکیب با آب و انجام واکنش‌های شیمیایی شروع به سفت شدن می‌کنند. سیمان هیدرولیکی در برابر آب و رطوبت بسیار مقاوم است و می‌توان از آن در محیط‌های مرطوب نیز استفاده کرد. سیمان هیدرولیکی بسیار کاربردی و دارای انواع مختلفی است که هر کدام مزایا و معایب منحصربه‌فرد خود را دارند.

اگر شما هم در مراحل ساخت‌وساز ساختمان هستید یا اینکه برای اجرای پروژه‌های بزرگ قیمت‌ها برایتان اهمیت دوچندانی پیدا کرده است، بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت یونولیت، فوم سقفی، سیمان و دیگر مصالح ساختمانی را فقط در بازار باسکول پیدا می‌کنید.

انواع سیمان هیدرولیکی

انواع سیمان هیدرولیکی چیست؟

هر کدام از انواع سیمان هیدرولیکی دارای ویژگی‌ها و کاربرد منحصربه‌فرد خود هستند و برای زمان خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین آشنایی با ویژگی‌های هر مدل از انواع سیمان به شما در انتخاب صحیح کمک می‌کند. انواع سیمان هیدرولیکی به شرح زیر هستند:

1- سیمان پرتلند، انواع سیمان پرتلند و کاربرد آن‌ها

سیمان پرتلند یکی از پرکاربردترین انواع سیمان در صنعت ساختمان‌سازی است که به 5 گروه اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. تفاوت انواع سیمان پرتلند در استاندارد ایران با یکدیگر در میزان مواد خام اولیه آنهاست و همین موضوع باعث می‌شود تا ویژگی‌ها و موارد استفاده هر کدام با دیگری متفاوت باشد. برای خرید باکیفیت‌ترین و ارزانترین قیمت سیمان پاکتی استاندارد می‌توانید به بازار باسکول مراجعه کنید.

ردیفنوع سیمان پرتلندنام سیمان پرتلندویژگی‌هاکاربرد
1سیمان پرتلند تیپ 1سیمان معمولی (OPC)ویژگی‌های عادی سیمانشرایط معمولی بدون مشکلات ناشی از ورود یون سولفات و کلرید
2سیمان پرتلند تیپ 2سیمان اصلاح‌شدهکندگیر و حرارت‌زایی کمتر/ دارای مقاومت نسبی در برابر حملات یون‌های سولفاتکاربردهای عمومی و شرایطی با مقاومت متوسط در برابر سولفات‌ها
3سیمان پرتلند تیپ 3سیمان زودگیرریزدانه و زودگیر/ دارای بیشترین حرارت هیدراتاسیون  در محیط‌‎هایی با آب‌وهوای سرد/ شرایطی با مقاومت اولیه فشاری بالا
4سیمان پرتلند تیپ 4سیمان کم‌حرارتکندگیر و حرارت‌زایی پایین/ مقاومت خوب در برابر سولفاتدر محیط‌هایی با آب‌وهوای گرم/ بتن‌ریزی دیوارهای مخازن آب و استخرها/ بتن‌ریزی حجیم
5سیمان پرتلند تیپ 5سیمان مقاوم در برابر سولفاتمقاومت بالا در برابر سولفات‌هامحیط‌هایی با میزان سولفات بالا

فرق سیمان تیپ 2 و 5 چیست؟

سیمان پرتلند دارای 5 نوع مختلف است و هر کدام از آن‌ها در زمان‌های خاصی برای کاربری ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جدول زیر به صورت کامل به مقایسه سیمان تیپ 2 و 5 پرداخته‌ایم. در حالت کلی، اصلی‌ترین تفاوت سیمان تیپ 2 و 5 در میزان بیشتر مقاومت سیمان تیپ 5 در برابر حمله سولفات‌هاست.

سیمان تیپ 2سیمان تیپ 5
قابل استفاده در محیطی با امکان حمله سولفات به میزان متوسطقابل استفاده در محیط‌های در معرض شدید سولفات
تولید گرما در هنگام واکنش با سرعت کمتر  مقاومت در برابر یخ‌زدگی و ذوب
قابل استفاده در سازه‌هایی با پایه‌های بزرگ و دیوارهای حائل ضخیممناسب استفاده در بسترهایی با عبور آب‌های زیرزمینی
امکان استفاده در شرایط آب‌وهوایی گرم به دلیل تولید گرمای کمترمقاومت بالا در برابر اسیدها و سایر مواد خورنده
اگر شما هم در مراحل ساخت‌وساز ساختمان هستید یا اینکه برای اجرای پروژه‌های بزرگ قیمت‌ها برایتان اهمیت دوچندانی پیدا کرده است، بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت فوم سقفی،یونولیت، سیمان و دیگر مصالح ساختمانی را فقط در بازار باسکول پیدا می‌کنید.

2- سیمان پوزولانی

سیمان‌های پوزولانی دارای مقداری گچ در ساختار خود هستند و به همین دلیل در مقایسه با سیمان‌های معمولی دارای خواص بهبودیافته مکانیکی و شیمیایی بیشتری هستند.
سیمان‌های پوزولانی دارای مقاومت بالاتر و در عین حال قیمت کمتر در مقایسه با سیمان معمولی هستند.
از سیمان‌های پوزولانی در ساخت سدها، پل‌ها و بتن‌ریزی‌های زیرآب استفاده می‌شود.

3- سیمان ضدآب

سیمان ضدآب دارای درصد کمی اسیدهای چرب (اسید اولئیک و اسید لاکتیک) دور دانه‌های خود است و به همین دلیل در هنگام قرارگیری طولانی‌مدت در انبار هیچ‌گونه آب و رطوبتی به خود جذب نمی‌کند و فاسد نمی‌شود. این سیمان در ایران تولید نمی‌شود.

4- سیمان رنگی

سیمان‌های رنگی فقط جنبه تزئینی و دکوراتیو دارند و در نهایت هیچ‌گونه واکنشی با ملات نشان نمی‌دهند. در ترکیبات این سیمان‌ها حدود 5 تا 10 درصد از وزن کلی سیمان معمولاً رنگدانه‌های معدنی وجود دارد. از سیمان رنگی برای متمایز کردن بخشی از کار یا اجرای نماسازی متفاوت استفاده می‌شود.

انواع سیمان رنگی

5- سیمان پرتلند سفید

در حالت عادی رنگ سیمان معمولاً تیره و نزدیک به سیاه است که این موضوع هم ناشی از وجود ترکیبات آهن و منگنز در ترکیبات سیمان است.
برای تولید سیمان سفید به جای استفاده از گلوله‌های فلزی معمولاً از گلوله‌های سرامیکی استفاده می‌شود و اکسید آهن در فرمول سیمان وجود ندارد.
قیمت سیمان سفید در مقایسه با سایر انواع سیمان بیشتر است و بیشتر برای موارد تزیینی مانند نمای ساختمان، درزگیری بین کاشی و سرامیک و در نهایت اجرای دکوراسیون داخلی کاربرد دارد.

6- سیمان بنایی (Masonry Cement)، انواع سیمان ساختمانی

فرمول سیمان بنایی با دیگر انواع سیمان کاملاً متفاوت است و به همین دلیل از آن در تولید بتن استفاده نمی‌شود. از سیمان بنایی فقط برای تولید ملات‌های موردنیاز در ساختمان‌سازی مانند گچ‌کاری و آجرچینی استفاده می‌شود. سیمان بنایی برخلاف سیمان عادی به راحتی روی آجر پخش می‌شود و ترک‌خوردگی آن در کمترین حالت ممکن است.

7- سیمان پرتلند سرباره‌ای (Slug Cement)

سرباره، به موادی گفته می‌شود که در بالای کوره بلند ذوب آهن جمع می‌شوند و در اصل به عنوان ضایعات صنعت فولاد به حساب می‌آیند. در صورتی که این ضایعات به سرعت سرد شده و حالت شیشه‌ای به خود بگیرند، پس از پودر شدن در صنعت تولید سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
سیمان پرتلند سرباره‌ای از اختلاط سیمان پرتلند معمولی و سرباره کوره آهن با یکدیگر تشکیل می‌شود و دارای انواع مختلفی است که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. نوع سیمان پرتلند 5 مقاومت بسیار بالایی در برابر حمله سولفات‌ها دارد.

8- سیمان پرتلند آهکی

روش تولید سیمان پرتلند آهکی دقیقاً مشابه روش تولید سیمان پرتلند بنایی است، با این تفاوت که برای تولید سیمان پرتلند بنایی از پودر سنگ آهک استفاده می‌شود. اما برای تولید سیمان پرتلند آهکی از یک نوع خاص پودر آهک با ویژگی‌های مشخص استفاده می‌شود.
ویژگی‌های کلی و موارد استفاده از سیمان پرتلند آهکی دقیقاً مشابه سیمان پرتلند معمولی است و از آن در تهیه بتن نیز استفاده می‌شود.

9- سیمان انبساطی (Expansive Cement)

سیمان انبساطی دارای خواص و عملکردی کاملاً مشابه با سیمان پرتلند معمولی است و تنها تفاوت آن‌ها در همان زمان‎‌های اولیه پس از گیرش اتفاق می‌افتد. سیمان انبساطی بلافاصله پس از استفاده در همان زمان‌های اولیه کاملاً منبسط شده و افزایش حجم می‌دهد.
سیمان انبساطی کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت ساختمان‌سازی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از: تهیه گروت و جلوگیری از ترک خوردگی و نشت آب در سازه‌های آبی.

10- سیمان چاه نفت (Oil-Well Cement)

همان‌طور که از نام این سیمان مشخص است، سیمان چاه نفت در اصل نوعی سیمان مقاوم در برابر حرارت و فشار بالاست و به همین دلیل از آن برای پر کردن فضای بین لوله‌های فولادی و دیواره‌های چاه نفت استفاده می‌شود. این سیمان به خوبی تمامی شکاف‌ها و حفره‌های چاه را پوشش می‌دهد و از نفوذ آب یا گاز به لایه‌های حاوی نفت جلوگیری می‌کند.

کدامیک از انواع سیمان سیاه و سفید برای اجرای پروژه است؟

تنها تفاوت سیمان سفید و سیمان سیاه در مواد اولیه و تشکیل‌دهنده آن‌ها با یکدیگر است. در فرمول سیمان سفید از گلوله‌های سرامیکی استفاده می‌شود و به همین دلیل نیز رنگ سیمان تغییر می‌کند. اما در نهایت هر کدام از انواع سیمان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند و شما باید با توجه به نیازهای پروژه و کاربرد هر کدام از انواع سیمان به انتخاب مناسب‌ترین نوع سیمان بپردازید.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا