انواع دستگاه جوشکاری

انواع دستگاه جوشکاری

انواع دستگاه جوشکاری 

یکی از کاربردی ترین نوع دستگاه مورد استفاده در صنایع مختلف دستگاه جوشکاری است که در انواع و مدل های متعدد به بازار عرضه می شود. به صورت کلی جوشکاری فرآیندی است که طی آن قطعات مختلف بهم متصل می شوند که به وسیله ذوب کردن و گرم کردن محل اتصال انجام می شود. جوشکاری یک عملیات تخصصی است که پارامترهای مختلف مانند شدت ولتاژ، افت ولتاژ، طول قوس، وزش قوس و غیره بر روی آن تاثیر مستقیم دارد. 

دستگاه جوشکاری نوعی منبع الکتریکی است که وظیفه تامین ولتاژ مناسب برای انجام عملیات را بر عهده دارد و انجام این کار توسط دو جریان متناوب و مستقیم انجام می شود. جوشکاری توسط روش های مختلفی انجام می شود که می توان به جوشکاری با برق، گاز اکسیژن، در حالت جامد و غیره اشاره کرد. انواع دستگاه جوشکاری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که بر اساس ویژگی آن صنعتگران می توانند نمونه دلخواه خود را خریداری کنند.

انواع دستگاه های جوشکاری به دو دسته لیزری و الکتریکی وارد بازار می شوند که هر یک از آنها کاربرد مخصوص به خود را دارند و به همین دلیل معرفی انواع دستگاه های جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است، کاربرد انواع این دستگاه در اینجا شرح داده شده است: 

جوش لیزری

با پیشرفت علم استفاده از لیزر در صنایع مختلف پیشرفت قابل توجهی داشته است و امروزه جوشکاری لیزری یکی از روش های نوین اتصال قطعات است. دستگاه جوش لیزری قادر است عملیات جوشکاری قطعات مختلف را در چند میکروثانیه انجام دهد و به دلیل اینکه از گرمای ورودی اندکی استفاده می شود جهت جوش انواع فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین مزایای جوشکاری لیزری دقت و سرعت بالا انجام عملیات است که این موضوع بر محبوبیت این روش افزوده است. از جمله کاربردهای این روش می توان به خودروسازی، جواهرسازی، پزشکی، هوافضا و غیره اشاره کرد.

جوش الکتریکی

یکی از متداول ترین شیوه های جوش فلزات که بر اثر ایجاد حرارت و ذوب انجام می شود جوش الکتریکی نام دارد. اتصال قطعات در این روش به دو شکل فشار یا ترکیبی از فشار و حرارت انجام می شود. در نظر داشته باشید که تامین انرژی موردنیاز انجام این کار به واسطه نیروی برق و دینام انجام می شود. در این روش منطقه جوش به واسطه مواد مختلف مانند گاز محافظ، سرباره و غیره محافظت می گردد.

مهمترین انواع موتورجوش

انجام فرآیند جوشکاری توسط دستگاه های مخصوص انجام می شود که بر اساس ویژگی و کاربردی که دارند به انواع متعددی تقسیم می شوند. انواع موتورجوش از گذشته تاکنون تغییرات زیادی داشته اند و مهمترین تفاوت دستگاه های قدیمی و جدید در چگونگی تبدیل جریان متناوب به جریان DC است که این موضوع منجر به کمتر شدن هزینه های تولید دستگاه شده است. 

با پیشرفت تکنولوژی کاربرد موتورجوش فراتر از جوشکاری فلزات رفته است و امروزه جهت اتصال کامپوزیت، سرامیک و غیره نیز از این دستگاه استفاده می شود که برای اتصال هر یک از آنها باید از دستگاه مخصوص استفاده کرد. در نظر داشته باشید که جوشکاری در چندین مرحله و توسط دستگاه های مختلفی انجام می شود و به همین دلیل شرکت های زیادی در زمینه تولید انواع موتورجوش فعالیت دارند که با توجه به نام برند سازنده میزان خرید و فروش محصول نیز فرق دارد. این دستگاه دارای نمونه های متعددی در صنعت می باشد که در اینجا هر یک به تفکیک توضیح داده شده است:

دستگاه جوش ترانسفورماتوری

یکی از ساده و قدیمی ترین انواع دستگاه جوش موجود در بازارهای داخلی کشور دستگاه جوش ترانسفورماتوری نام دارد که مهمترین کاربرد آن کاهش یا افزایش ولتاژ است. از ویژگی های این دستگاه می توان به صدای کم آن اشاره کرد که امکان استفاده از آن در محیط های مختللف را فراهم کرده است. از دیگر نکات حائز اهمیت در استفاده از این دستگاه می توان به نوع الکترود مورد استفاده اشاره کرد؛ در این دستگاه امکان استفاده از الکترودهای مختلف وجود ندارد.

دستگاه جوش مجهز به دینام

این دستگاه به یک مولد مجهز است و به عنوان یک ژنراتور عمل می کند که دارای کاربرد بیشتری نسبت به دستگاه ترانسفورماتوری می باشد. یکی از معایب این دستگاه حجم بالای آن است که هنگام استفاده فضای زیادی را اشغال می کند که افراد می توانند نسبت به فضایی که در اختیار دارند اقدام به خرید آن کنند. همچنین هزینه بالا تعمیر و نگهداری دستگاه سبب شده که در مدت زمان گذشته تقاضا خرید آن در بازار کاهش پیدا کند.

دستگاه جوش رکتی فایر

این دستگاه با گرفتن برق شهری امکان تبدیل آن به ولتاژ پایین را فراهم می کند که جهت جوشکاری های بدون خلل و فرج مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دارای انواع متعددی بوده که درنهایت همه آنها دارای عملکرد یکسانی می باشند و در صورتی که نیاز به جوشکاری با قدرت و نفوذ بالا باشد این دستگاه به کار برده می شود. این دستگاه نوعی یکسو کننده جریان برق است که به وسیله کلید گردشی موجود در آن امکان تغییر جریان وجود دارد.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از انواع دستگاه جوشکاری رکتیفایر پشتیبانی از الکترودهای مختلف می باشد که در تسهیل فرآیند جوشکاری و کاربردی بودن دستگاه نقش عمده ای دارد. علاوه بر این با استفاده از این دستگاه فرآیند جوشکاری با کیفیت بهتری انجام می شود که این موضوع بر افزایش محبوبیت آن تاثیر بسزایی داشته است. به صورت کلی این دستگاه در دو نوع تک فاز و سه فاز در بازار موجود است و افراد می توانند بر حسب نیاز خود اقدام به خرید نمونه موردنظر خود نمایند. 

دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر جدیدترین وسیله جوشکاری است که به دلیل پشتیبانی از فناوری های روز مورد استقبال صنعتگران زیادی قرار گرفته است. کاربرد این دستگاه به گونه ای است که توسط حرارت بالا امکان ذوب قطعات و اتصال آنها را فراهم می کند. در این دستگاه تبدیل جریان متناوب و جریان خروجی با دیگر دستگاه های جوشکاری فرق دارد که این موضوع منجر به کاهش هزینه تولید آن شده است. 

این دستگاه در جوشکاری های مختلف مانند جوش آرگون، میگ، زیرپودری و غیره کاربرد دارد که انتخاب انواع مختلف این دستگاه بر اساس وسعت کار فرق دارد. در نظر داشته باشید که اگر عملیات جوشکاری سنگین باشد این دستگاه توان کافی برای انجام آن را ندارد و بهتر است از دستگاه های جوشکاری قدیمی استفاده شود. از جمله کاربردهای این دستگاه می توان به کشتی سازی، ماشین آلات صنعتی، خودرو، خطوط نفتی و غیره اشاره کرد. استفاده از این دستگاه دارای مزایای زیادی است که برخی از مهمترین آنها عبارت اند از:

  • کنترل مقدار جریان خروجی
  • انعطاف پذیری
  • راندمان بالا
  • سرعت بالا
  • صرفه جویی در مصرف انرژی

انواع دستگاه جوش فلزات

با توجه به اینکه فلزات در صنایع مختلف دارای کاربرد فراوانی می باشند استفاده از یک دستگاه جوش مناسب در افزایش بهره وری آنها نقش عمده ای دارد. انواع دستگاه جوش فلزات دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند که بر اساس نوع فلز از نمونه های متعدد استفاده می شود. یکی از مهمترین مواردی که هنگام خرید انواع دستگاه جوش فلزات مورد توجه قرار می گیرد نوع و ضخامت فلز است که می تواند کیفیت نهایی کار را دستخوش تغییرات کند. انواع دستگاه جوش فلزات شامل سه دسته کلی میگ، تیگ و نقطه ای می باشد که در اینجا هر یک از آنها را شرح داده ایم.

دستگاه جوش میگ

دستگاه جوشکاری میگ با انتقال حرارت امکان ذوب فلز پایه و الکترود را از طریق قوس الکتریکی فراهم می کند. در این فرآیند الکترود به عنوان پرکننده در نظر گرفته می شود و منطقه تحت جوشکاری توسط گازهای مخصوص محافظت می شود. با استفاده از این روش میزان کمتری از هیدروژن در فلز جوش نفوذ می کند و هنگام جوشکاری فولاد حساس به ترک هیدروژنی کاربرد زیادی دارد. از جمله کاربردهای این روش می توان به جوشکاری امنیتی، مجسمه سازی و غیره اشاره کرد.

دستگاه جوشکاری تیگ

انجام این فرآیند توسط الکترود تنگستن یا آلیاژهای آن امکان پذیر است که توسط آن الکترود ذوب نمی شود و برای فلزاتی با ضخامت کم مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه در این روش امکان ذوب شدن محدوده تحت حرارت وجود دارد از گازهای خنثی مانند آرگون برای محافظت از حوضچه مذاب کمک گرفته می شود. در این روش توان قوس افزایش پیدا می کند و به همین دلیل می توان فرآیند جوشکاری را با سرعت بیشتری انجام داد. از جمله تجهیزات مورد نیاز برای جوش تیگ می توان به مشعل، الکترود، منبع نیرو، سیم جوش و غیره اشاره کرد و می تواند به صورت دستی، ماشینی و اتوماتیک انجام شود.

جوشکاری نقطه ای 

یکی از متداول ترین شیوه های جوشکاری فلز است که با قرار گرفتن دو الکترود مقابل یکدیگر امکان جوش فلزات فراهم می شود. این روش نوعی جوشکاری مقاومتی است که بیشتر جهت اتصال صفحات و ورق های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. البته در نظر داشته باشید که برای جوش ورق های مختلف میزان دمای جوش و مقاومت الکتریکی فرق دارد. همچنین مدت زمان جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت افزایش مدت زمان، نقطه جوش خراب می شود.

با توجه به گستردگی انواع دستگاه جوش موجود در بازار انتخاب محصول با کیفیت و قیمت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهمترین مواردی که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد امکان ارتباط مستقیم با تامین کنندگان اصلی محصول است. باسکول یک پلتفرم معتبر و فعال در این زمینه است که امکان ارتباط مستقیم صدها خریدار و فروشنده عمده این محصول به صورت مستقیم و بدون دخالت واسطه را فراهم کرده است. 

دستگاه جوش آروا  

یکی از پرفروش ترین انواع دستگاه جوشکاری موجود در بازارهای داخلی کشور دستگاه جوش آروا است که در مدل های متعددی تولید و عرضه شده است. انواع دستگاه جوش آروا با استفاده از استانداردهای روز طراحی شده اند و افراد می توانند جهت مصارف خانگی، کارگاهی و صنعتی از این دستگاه استفاده کنند. یکی از مواردی که هنگام خرید بهترین دستگاه جوش آروا مورد توجه قرار می گیرد توان دستگاه است که با توجه به نوع کاربرد می توان دستگاه را با توان دلخواه خریداری کرد. 

از جمله مزایای بهترین مدل دستگاه جوش آروا می توان به کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب آن اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه این دستگاه تولید داخل می باشد امکان برخورداری از خدمات پس از فروش برای خریدار فراهم شده است که این موضوع در افزایش حجم خرید بهترین مدل دستگاه جوش آروا نقش عمده ای داشته است. 

معرفی انواع انبر جوشکاری

یکی از مهمترین تجهیزات جوشکاری انبر جوش می باشد که دارای کاربردهای متعددی بوده و در درجه اول از آن جهت نگه داشتن الکترود استفاده می شود. این انبر به عنوان گیره عمل کرده و به انتقال جریان بین کابل جوشکاری و الکترود کمک می کند. از دیگر کاربردهای این محصول می توان به عایق بودن آن اشاره کرد که از برق گرفتگی جلوگیری می کند.

درواقع انبر جوشکاری به عنوان مهمترین لوازم جانبی مورد استفاده در جوشکاری در مدل های متنوعی عرضه می شود. از جمله مواردی که هنگام خرید بهترین انبر جوشکاری مورد توجه قرار می گیرد می توان به ابعاد، وزن، جنس، نوع جوش و غیره اشاره کرد. انواع انبر جوشکاری قابلیت تحمل جریان مختلفی را دارند و افراد می توانند بر اساس نیاز خود اقدام به خرید محصول با توان مختلف نمایند.

نتیجه گیری

جوشکاری توسط سیستم های مختلف مانند رکتیفایر، ژنراتور، اینورتر و غیره انجام می شود که هریک از آنها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود می باشند و افراد باید با توجه به نوع محصول و اندازه کار از سیستم مورد نظر خود استفاده نمایند. در کشور ما با پیشرفت صنعت میزان استفاده از سیستم های پیشرفته جوشکاری مانند اینورتر افزایش یافته است و به همین دلیل شرکت های مختلف در این زمینه فعالیت می کنند که امکان ارتباط با آنها توسط پلتفرم های معتبر وجود دارد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا