انواع برنج در بازار

انواع برنج در بازار، بررسی قیمت و کیفیت برنج هندی و پاکستانی، طارم و هاشمی

معرفی انواع برنج موجود در بازار ایران: برنج ایرانی و خارجی

یکی از طبقه‌بندی‌های اصلی برای برنج‌های موجود در بازار ایران بر اساس نوع وارداتی یا داخلی بودن برنج انجام می‌شود. برنج‌های موجود در بازار ایران به سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • برنج ایرانی
  • برنج هندی
  • برنج پاکستانی

از لحاظ کیفیت، طعم، عطر و پخت برنج باید گفت که ارزش قیمت و خرید برنج‌ ایرانی در رتبه بسیار بالاتری در مقایسه با برنج‌های هندی و پاکستانی قرار دارند. اما قیمت برنج پاکستانی و قیمت برنج هندی بسیار ارزانتر از برنج‌های ایرانی هستند. در ادامه به معرفی برترین و محبوب‌ترین برندهای برنج ایران، پاکستانی و هندی می‌پردازیم.

در حالت کلی، برای مقایسه دو نوع برنج هندی و پاکستانی می‌توان به این موارد اشاره کرد که برنج هندی از لحاظ ظاهری شرایط بهتری در مقایسه با برنج پاکستانی دارد و بعد از پخت به خوبی قد می‌کشد. اما از لحاظ کیفیت و طعم بعد از پخت برنج پاکستانی در جایگاه بالاتری نسبت به برنج هندی قرار دارد. بنابراین شما می‌توانید با توجه به اولویت‌بندی خود در هنگام خرید برنج به انتخاب بهترین نوع برنج بپردازید.
در بررسی دیگری از لحاظ قیمتی باید به این موضوع توجه داشته باشید که قیمت برنج ایرانی در مقایسه با برنج هندی و پاکستانی بیشتر و البته کیفیت آن هم بالطبع بالاتر است.

انواع برنج موجود در ایران از لحاظ منطقه کشت

در یکی دیگر از طبقه‌بندی‌ها برای انواع برنج در بازار ایران می‌توان به سراغ مناطق کشت برنج رفت و برنج‌ها را بر اساس شهر محل کشت دسته‌بندی کرد. قطعاً برنج کشت‌شده در هر کدام از شهرهای ایران دارای ویژگی‌ها و خواص منحصربه‌فرد خود است و شما به راحتی می‌توانید برنج موردعلاقه خود را از میان انواع مختلف برنج انتخاب کنید. در ادامه به معرفی شهرها و مناطقی پرداخته‌ایم که برنج در آن کشت می‌شود.

1- برنج گیلان؛ باکیفیت و خوشمزه

برنج کشت‌شده در استان گیلان در میان بهترین و خوش‌بوترین نوع برنج ایرانی در بازار شناخته می‌شود و دلیل آن هم خاک حاصلخیز و آب‌وهوای مناسب برای رشد برنج است. برداشت برنج کشت‌شده در گیلان فقط یکبار در سال و آخر تابستان و اوایل پاییز انجام می‌شود. از آنجایی که برداشت برنج در گیلان فقط یکبار در سال انجام می‌شود، بنابراین کیفیت بالای خاک تاثیر مثبتی بر کیفیت برنج می‌گذارد.
اسم برنج‌های گیلان: برنج هاشمی، برنج دم‌سیاه صدری، برنج علی کاظمی برنج طارم، برنج شیرودی

2- برنج فارس؛ خوش عطر و خوشبو

در بخش‌های مختلفی از استان فارس مانند شهرهای جهرم، مرودشت، فیروزآباد، سپیدان، پاسارگاد و کامفیروز نیز برنج کشت می‌شود. برنج کشت‌شده در استان فارس معمولاً از نوع برنج چمپای قصرالدشتی است که عطر و بوی بسیار خوب و دلنشینی دارد. این نوع از برنج در برابر گرما و کم‌آبی مقاومت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل نیز در استان‌های خشک و کم‌آب رشد می‌کند.
اسم برنج‌های فارس: برنج کامفیروزی، برنج چمپای قصردشتی

3- برنج مازندران؛ پرطرفدارترین برنج ایرانی

در استان مازندران سالانه دو بار در فصل‌های تابستان و پاییز برداشت برنج انجام می‌شود و به همین دلیل نیز بیشترین سطح کشت برنج در ایران متعلق به استان مازندران است. به دلیل شرایط آب‌وهوایی مازندران امکان کشت برنج دو بار در سال وجود دارد و نکته قابل‌توجه این است که برنج کشت دوم در فصل پاییز طعم و بوی بهتری در مقایسه با برنج کاشت اول دارد.
اسم برنج‌های مازندران: برنج هاشمی، برنج طارم عطری محلی، برنج شیرودی

4- برنج گلستان؛ تنوع بالا و کیفیت خوب

در حالت کلی فقط سه استان گلستان، مازندران و گیلان از خطه شمال کشور به کشت برنج مشغول هستند و بیشترین سهم برنج موجود در بازار ایران نیز به برنج این سه استان تعلق دارد. برنج کشت‌شده در استان گلستان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و در بعضی مناطق نیز برنج به روش خشکه کاری نیز در راستای جلوگیری از مصرف بیش‌ از اندازه آب نیز انجام می‌شود.
اسم برنج‌های گلستان: برنج هاشمی، برنج شیرودی

5- برنج اصفهان؛ دست‌نیافتنی و خوشبو

برنجی که در استان اصفهان کاشته می‌شود از نوع برنج چمپا و مقاوم در برابر کم‌آبی است. برنج لنجان دارای نشاسته بسیار بالایی است و به همین دلیل نیز بعد از پخت بسیار نرم و خوش‌طعم می‌شود. این برنج بیشتر در شهرهای لنجان، زرین‌شهر و چمگران کاشته می‌شود. باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که به دلیل کم‌آبی بیش از حد در استان اصفهان، امروزه میزان کشت این برنج تا حد زیادی کاهش یافته است.
اسم برنج اصفهان: برنج لنجان

6- برنج خوزستان؛ عطر و بوی شگفت‌انگیز

بعد از استان‌های شمالی بیشترین میزان کشت برنج به استان‌های خوزستان، فارس و اصفهان در جنوب کشور تعلق دارد. برنج عنبربو که در شهرهای شوشتر، شادگان، خرمشهر و دزفول کاشته می‌شود دارای عطر و بوی بسیار دلنشین و خوب و کیفیت پخت آن نیز بسیار بالاست. به همین دلیل نیز در میان مردم ایران محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است.
اسم برنج خوزستان: برنج عنبربو

7- برنج سیستان و بلوچستان؛ برنج خوش‌طعم و خوش عطر

کاشت برنج در استان سیستان و بلوچستان نشان داده است که کاشت برنج فقط مختص به مناطق شمالی و پرباران نیست. بیشترین میزان کشت برنج در این استان نیز متعلق به شهرهای سرباز و نیک شهر است. کیفیت برنج سیستان و بلوچستان خوب است و طرفدارن خود را در بازار ایران دارد.
اسم برنج سیستان و بلوچستان: برنج شیرودی، برنج ندا، برنج شفق، برنج نعمت

8- برنج لرستان؛ برنج جدید و پرطرفدار

استان لرستان یکی دیگر از مناطقی است که به کشت برنج می‌پردازد. عمده برنج کشت‌شده در این منطقه از نوع برنج هاشمی است که طرفداران زیادی نیز در بازار ایران دارد.
در ادامه می‌توان یک نوع دسته‌بندی دیگر برای انواع برنج موجود در بازار ایران در نظر گرفت که این طبقه‌بندی بر اساس اندازه برنج انجام می‌شود.

انواع برنج موجود در بازار ایران بر اساس اندازه دانه برنج

در حالت کلی دانه‌های برنج از لحاظ ظاهری به سه دسته مختلف برنج دانه بلند، برنج دانه متوسط و برنج دانه کوتاه تقسیم‌بندی می‌شود. هرکدام از برنج‌های ایرانی نیز بر اساس منطقه کشت دارای خصوصیات ظاهری منحصربه‌فردی هستند که در ادامه به طبقه‌بندی انواع برنج ایرانی بر اساس ظاهر آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • انواع برنج دانه بلند: برنج دانه بلند به برنج‌هایی گفته می‌شود که طول آن‌ها حدود سه یا چهار برابر عرض برنج است و بعد از پخت نیز قد می‌کشند. برخی از برنج‌های دانه بلند مانند برنج آمل 3 از اصلاح ژنتیکی برنج “سونان هندوستان” به دست می‌آیند.
  • برنج دانه بلند: برنج کشت دوم امراللهی، برنج طارم دانه بلند، برنج دانه بلند شیرودی، برنج دانه بلند ندا، برنج هاشمی، برنج علی کاظمی، برنج صدری
  • انواع برنج دانه متوسط: این برنج‌ها در مقایسه با برنج‌های دانه بلند اندکی کوتاهتر و برای مصارف خانگی مناسب هستند.
  • برنج دانه متوسط: برنج حسنی، برنج کامفیروزی، برنج فجر
  • انواع برنج دانه کوتاه: برنج‌های دانه کوتاه بر اساس شرایط کشت و شرایط محیطی از همان ابتدا به صورت کوتاه رشد می‌کنند و مصارف مختلفی مانند پختن سوشی یا غذاهایی مانند آش دارند.
  • برنج دانه کوتاه: برنج بینام، برنج دانه کوتاه هندی رزگلد، برنج عنبربو
  • برنج نیم‌دانه: برنج‌های نیم‌دانه ذاتاً کوتاه نیستند و فقط در مراحل برداشت یا جداسازی سبوس برنج شکل اولیه خود را از دست می‌دهند یا شکسته می‌شوند. از آنجایی که این نوع برنج دارای اندازه کوتاهی است، بعد از پخت بسیار نرم و حالت چسبنده به خود می‌گیرند. از این نوع برنج در پخت آش یا غذای کودکان بسیار استفاده می‌شود.

علاوه بر تمام طبقه‌بندی‌های ذکرشده در بالا می‌توان انواع برنج‌های ایرانی موجود در بازار را به 4 گروه اصلی طبقه‌بندی کرد. در ادامه به معرفی این چهار گروه اصلی پرداخته‌ایم.

طبقه‌بندی انواع برنج ایرانی موجود در بازار

انواع مختلف برنج ایرانی موجود در بازار را می‌توان به 4 گروه اصلی طبقه‌بندی کرد که هر کدام دارای ویژگی‌ها و خواص منحصربه‌فرد خود هستند. قیمت برنج ایرانی با توجه به عواملی مانند اندازه دانه برنج، رنگ، عطر و بو و محل کشت مشخص می‌شود و تنوع آن نیز بسیار زیاد است. در حالت کلی چهار نوع اصلی برنج ایرانی عبارتند از:

1- برنج طارم؛ تنوع بالا و بسیار محبوب

برنج طارم برای اولین بار در استان زنجان کاشته شده است و از پرطرفدارترین انواع برنج ایرانی به حساب می‌آید. برنج طارم تقریباً 70 درصد از برنج‎‌های موجود در بازار ایران را به خود اختصاص داده و دارای نام‌های مختلفی است. تفاوت نام‌های برنج طارم نیز به دلیل تفاوت در نحوه کاشت آنهاست. انواع برنج طارم عبارت است از:
برنج طارم محلی، برنج طارم هاشمی، برنج طارم بینام، برنج طارم امیری، برنج طارم دیلمان، برنج سنگ طارم

2- برنج صدری؛ برنج مجلسی و دانه بلند

برنج صدری از دیگر انواع برنج محبوب و پرطرفدار در میان ایرانیان و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این نوع از برنج عمدتاً در گیلان کاشت می‌شود و جنس سفت و سختی دارد. به همین دلیل پس از پخت شفته نمی‌شود و حسابی قد می‌کشد. برنج صدری نیز انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
برنج صدری هاشمی، برنج صدری دم‌سیاه

3- برنج پر محصول؛ برنج خاص و متفاوت

نوع دیگری از انواع برنج‎‌های موجود در بازار ایران در اصل برنج پرمحصول است. برنج پرمحصول همان نسخه اصلاح‌شده ژنتیکی برنج‌های محلی است که پس از انجام اصلاحات روی بذر اولیه در نهایت پربارتر می‌شوند. از لحاظ اندازه می‌توان برنج پرمحصول را دانه بلند حساب کرد ولی عطر و بوی کمتری در مقایسه با برنج‌های محلی دارد. از انواع برنج پرمحصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
برنج شیرودی، برنج فجر، برنج ندا

4- برنج گرده؛ عطر و بوی مجلسی

برنج گرده از نوع برنج‌های دانه گرد و کوتاه است. این برنج بعد از پخت قد نمی‌کشد و به همین دلیل نیز برای مهمان‌ها مناسب نیست، اما عطر و بوی این برنج فوق‌العاده است.

بهترین برنج از انواع برنج موجود در بازار ایران کدام است؟

برنج یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواد غذایی در فرهنگ و برنامه غذایی ما ایرانیان به حساب می‌آید و عضو ثابت مجالس مهمانی، نذری و غذای روزمره است. به همین دلیل میزان تقاضا برای برنج در داخل کشور نیز زیاد است. در راستای پاسخگویی به همین نیاز انواع مختلفی از برنج هندی و پاکستانی نیز به کشور وارد می‌شود.
انتخاب بهترین برنج از میان انواع برنج موجود در بازار ایران تقریباً امری غیرممکن است، زیرا هر خانواده با توجه به نیازها و اولویت‌های خود ممکن است یک نوع خاص از برنج را انتخاب کند. بنابراین قبل از خرید برنج به بررسی دقیق قیمت، کیفیت، عطر و بو و پخت برنج بپردازید تا بتوانید برنج دلخواه خود را به درستی انتخاب کنید.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا