بهترین روغن برای سرخ کردن

بهترین روغن زیتون، ذرت و روغن کنجد عمده برای سرخ کردن

تا چه اندازه به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهید؟ به نظر شما آیا عاملی مهم‌تر از سالم‌بودن مواد غذایی که به صورت روزانه مصرف می‌کنیم در سلامت بدن ما تاثیر مستقیم دارد؟ یکبار برای همیشه داستان همیشگی انتخاب بهترین روغن برای سرخ کردن را بررسی می‌کنیم و به شما در انتخاب بهترین و سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن در مصارف خانگی و روزانه کمک می‌کنیم.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب بهترین روغن برای سرخ کردن چیست؟

اگر شما هم به دنبال انتخاب سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن مواد غذایی خود هستید، باید در هنگام انتخاب و خرید روغن به موارد زیر توجه داشته باشید. روغن‌ها بخش مهمی از مصارف روزانه مواد غذایی ما را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل هم باید در هنگام خرید به نکات زیر توجه داشته باشیم تا بتوانیم یک روغن سالم برای مصارف روزانه خود خریداری کنیم.

  • رنگ روشن و شفاف
  • نقطه دود بالا
  • طعم و مزه دلنشین و خوشمزه
  • دارای کمترین میزان اسید چرب و اشباع‌شده
  • حاوی ویتامین و مواد معدنی
  • قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه
  • خالص و باکیفیت

معرفی سالم‌ترین و بهترین روغن‌های سرخ کردنی

از آنجایی که برای سرخ کردن غذا باید روغن به دمای بالایی برسد و سپس مواد غذایی به صورت غوطه‌ور در روغن کاملاً سرخ شوند، بنابراین بهترین روغن برای سرخ کردن روغن‌هایی هستند که نقطه دود بالایی دارند. در حالت کلی بهترین روغن برای سرخ کردن عبارت است از:

  • روغن ذرت
  • روغن آفتابگردون
  • روغن کلزا
  • روغن زیتون خام
  • روغن بادام زمینی
  • روغن سویا
  • روغن کنجد
  • روغن نارگیل
  • روغن آووکادو تصفیه‌شده

حال به بررسی دقیق هر کدام از این روغن‌ها و شرایط سرخ کردن مواد غذایی با آن‌ها می‌رسیم.

1- روغن ذرت، روغنی کاربردی و عالی برای سرخ کردن

نقطه دود: 450 درجه فارنهایت (232 درجه سانتی‌گراد)
بهترین روش استفاده: سرخ کردن عمیق مواد غذایی
روغن ذرت یکی از روغن‌های پرکاربرد و محبوب برای مصارف خانگی و سرخ کردن عمیق مواد غذایی به حساب می‌آید. روغن ذرت بدون بو و طعم است، به همین دلیل برای افرادی که به بوی مواد غذایی حساس هستند همیشه بهترین گزینه به حساب می‌آید.
روغن ذرت سرشار از مواد معدنی، امگا 3 و ویتامین E و به همین دلیل برای مصارف خانگی بسیار مناسب است. از خواص روغن ذرت می‌توان به پیشگیری از وقوع بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت نوع 2 و کاهش کلسترول در بدن اشاره کرد. برای خرید عمده روغن ذرت و اطلاع از قیمت روغن ذرت عمده می توانید از خدمات باسکول استفاده کنید.

2- روغن آفتابگردان، محبوب‌ترین و سالم‌ترین روغن سرخ کردنی

نقطه دود: 450 درجه فارنهایت (232 درجه سانتی‌گراد)
بهترین روش استفاده: سرخ کردن عمیق، انواع سرخ کردن و تفت دادن مواد غذایی
روغن آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است و به همین دلیل یکی از بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن مواد غذایی به حساب می‌آید. روغن سرخ کردنی آفتابگردان زیروترانس است و به همین دلیل باعث پیشگیری از انسداد رگ‌ها، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین این روغن سرشار از امگا 9 است و تاثیر چشمگیری بر ترمیم بافت‌ها و بهبود زخم‌های بدن دارد.
برای خرید عمده روغن آفتابگردان و اطلاع از قیمت روغن آفتابگردان عمده می توانید از خدمات باسکول استفاده کنید.

3- روغن کلزا، بهترین روغن سرخ کردنی برای سبزی

نقطه دود: 440 درجه فارنهایت (225 درجه سانتی‌گراد)
بهترین روش استفاده: سرخ کردن سبزیجات
روغن کلزا بهترین روغن برای سرخ کردن سبزی به حساب می‌آید. روغن کلزا سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است و باعث افزایش کلسترول نمی‌شود. این روغن بسیار باکیفیت و دارای نقطه دود بالایی است، به همین دلیل شما به راحتی می‌توانید حتی تا 5 بار هم از این روغن بدون ذره‌ای تغییر رنگ و بو استفاده کنید.

برای خرید عمده روغن کلزا و اطلاع از قیمت روغن کلزا عمده می توانید از خدمات باسکول استفاده کنید.

4- روغن زیتون خام، روغن سالم برای سرخ کردن

نقطه دود: 375 درجه فارنهایت (190 درجه سانتی‌گراد)
بهترین روش استفاده: سرخ کردن سبک و تفت دادن
روغن زیتون یکی از روغن‌های سالم و مفید برای سرخ کردن مواد غذایی مانند سبزیجات، مرغ و ماهی با حرارت پایین به حساب می‌آید. روغن زیتون به کاهش بیماری‌های قلبی و کاهش وزن کمک می‌کند و سرشار از مواد مغذی است. روغن زیتون حتی به صورت خام هم قابلیت استفاده روی سالاد و سس سالاد را دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای سرخ کردن‌های عمیق و طولانی مدت اصلاً از روغن زیتون استفاده نکنید.
برای خرید عمده روغن زیتون و اطلاع از قیمت روغن زیتون عمده می توانید از خدمات باسکول استفاده کنید.

5- روغن بادام زمینی، روغنی خاص و متفاوت

نقطه دود: 450 درجه فارنهایت (232 درجه سانتی‌گراد)
بهترین روش استفاده: انواع سرخ کردن و سرخ کردن عمیق
روغن بادام زمینی یکی از بهترین و سالم‌ترین روغن‌های سرخ کردنی به حساب می‌آید که طعمی آجیلی و ترد به غذای شما می‌دهد. این روغن بوی مطبوعی دارد و برای سرخ کردن انواع غذا و پختن ته‌دیگ، کتلت و سوخاری بسایر مناسب است. اگر به دنبال طعم‌های جدید و خوشمزه در غذا هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا سیب‌زمینی‌ سرخ‌کرده را یکبار با روغن بادام زمینی درست کنید!

6- روغن سویا، روغنی پرخاصیت ولی با مصرف متعادل

نقطه دود: 450 درجه فارنهایت (232 درجه سانتی‌گراد)
بهترین روش استفاده: سرخ کردن عمیق مواد غذایی
روغن سویا از آن دسته روغن‌های گیاهی است که دارای خواص بسیار زیادی است اما در عین حال باید به صورت متعادل مصرف شود وگرنه مضرات زیادی به همراه دارد. از روغن سویا می‌توان برای انواع سرخ کردن مواد غذایی مانند میگو تا پخت انواع کیک استفاده کرد. روغن سویا منعی غنی از امگا 3 و امگا 6 است و سیستم ایمنی بدن را بسیار تقویت می‌کند.

برای خرید عمده روغن سویا و اطلاع از قیمت روغن سویا عمده می توانید از خدمات باسکول استفاده کنید.

7- روغن کنجد، روغنی خوشمزه و سرشار از ویتامین

نقطه دود: 437 درجه فارنهایت (225 سانتی‌گراد)
بهترین روش استفاده: انواع سرخ کردن مواد غذایی
روغن کنجد با عطر و طعم منحصربه‌فرد و خوشمزه خود به سرعت راه خود را به آشپزخانه تمام بانوان ایرانی باز کرد. روغن کنجد سرشار از ویتامین E و ویتامین K است و به غذا طعمی ترد و خوشمزه می‌دهد. از روغن کنجد می‌توانید برای سرخ کردن و پخت انواع مواد غذایی استفاده کنید، فقط در هنگام سرخ کردن حواستان باشد تا روغن با دمای زیاد به مدتی طولانی روی شعله گاز باقی نماند.
برای خرید عمده روغن کنجد و اطلاع از قیمت روغن کنجد عمده می توانید از خدمات باسکول استفاده کنید.

8- روغن نارگیل، خوش طعم و متفاوت

نقطه دود: 380 درجه فارنهایت (180 درجه سانتی‌گراد)
بهترین روش استفاده: انواع سرخ کردن
این روغن دارای طعم بسیار خاص و منحصربه‌فرد است و معمولاً تمام غذاهای آسیایی در مناطقی مانند مالزی و تایلند با این روغن طبخ می‌شود. روغن نارگیل یکی از بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن مواد غذایی و پروتئینی است. این روغن باکیفیت می‌تواند حتی تا 8 ساعت در ماهیتابه باشد و باز هم بعد از سرخ کردن انواع مواد غذایی هنوز همان طعم و کیفیت روغن اولیه را داشته باشد.

9- روغن آووکادو تصفیه‌شده، شیرین و خوشمزه

نقطه دود: 520 درجه فارنهایت (271 درجه سانتی‌گراد)
بهترین روش استفاده: انواع سرخ کردن و سرخ کردن عمیق مواد غذایی
روغن آووکادو دارای بالاترین نقطه دود است و شما با خیال راحت می‌توانید از این روغن برای سرخ کردن عمیق مواد غذایی استفاده کنید. از آنجایی که این روغن دارای طعم شیرینی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از آن برای طبخ غذاهای دریایی استفاده کنید. از مهم‌ترین خواص روغن آووکادو می‌توان به پیشگیری از دیابت، کاهش کلسترول خون و لاغری اشاره کرد.

بهترین روغن برای مصارف خانگی و تفت دادن چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، روغن مناسب برای مصارف خانگی با روغن‌های مناسب برای استفاده در رستوران‌ها و فست‌فودها متفاوت است. علاوه بر این، روغن مناسب برای پخت‌وپز نیز با روغن مناسب برای سرخ کردن عمیق مواد غذایی نیز با یکدیگر متفاوت است. بهترین روغن برای مصارف خانگی و پخت و پز عبارت است از: روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن کنجد.
البته هر کدام از انواع روغن‌های مایع موجود در بازار دارای خواص و مزایای منحصربه‌فرد خود هستند و شما می‌توانید با توجه به میزان مصرف و نیاز خود بهترین روغن را برای مصارف خانگی انتخاب کنید. اما همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه هر نوع روغن در طولانی مدت برای سلامتی بدن مضر است.

بهترین مارک روغن مایع موجود در بازار ایران چیست؟

عوامل مختلفی در انتخاب بهترین مارک روغن مایع برای مصارف خانگی تاثیرگذار است که مهم‌ترین آن‌ها عدم وجود پالم در روغن مایع است. بر اساس تحقیقات و نظرسنجی‌های انجام شده و در نظر گرفتن عواملی مانند کیفیت، رنگ و سلامت روغن می‌توان بهترین مارک روغن مایع موجود در بازار ایران را به شرح زیر دانست:

  • روغن اویلا
  • روغن فامیلا
  • روغن لادن
  • روغن طبیعت
  • روغن غنچه

استفاده از کدام روغن‌ها برای سرخ کردن ممنوع است؟

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که هر روغنی برای سرخ کردن مناسب نیست و نباید صرفاً از هر روغن مایع برای پخت‌وپز یا سرخ کردن عمیق غذا استفاده کنید. سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن در اصل روغنی است که در دمای بالا پایداری کافی داشته باشد و به اصطلاح نسوزد. برخی روغن‌ها فقط برای آماده‌سازی غذاهای سرد یا استفاده به عنوان مکمل غذایی مفید هستند.
استفاده از روغن‌هایی با نقطه دود پایین برای سرخ کردن غذا ممنوع است. ساختار این روغن‌ها در دمای بالا دچار شکستگی شده و در تماس با ماده غذایی ترکیبات سمی ایجاد می‌کنند. بدترین روغن برای سرخ کردن عبارت است از:

  • روغن ماهی یا روغن جلبک
  • روغن کتان
  • روغن گردو

روغن ماهی و روغن جلبک سرشار از امگا 3 هستند و فقط به عنوان مکمل غذایی و به صورت سرد و در دوزهای بسیار کم باید مصرف شوند.
روغن کتان سرشار از اسید چرب غیراشباع سالم برای قلب است و فقط باید به صورت سرد برای سس سالاد و مصارف این‌چنینی مورد استفاده قرار بگیرد.
روغن گردو هم سرشار اسیدهای چرب غیر اشباع و مفید برای قلب و دارای خواص ضدالتهاب و ضدسرطان است. از روغن گردو فقط برای غذاهای سرد مانند سس سالاد و مکمل غذایی استفاده کنید.

روغن مایع یا جامد؟! سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن کدام است؟

رقابت همیشگی بین روغن جامد و روغن مایع و انتخاب سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن داستانی است که هیچ وقت تمامی ندارد. اما یکبار برای همیشه این موضوع را بدانید که آخرین تحقیقات نشان داده است که روغن مایع، سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن است. ساختار روغن جامد با متابولیسم بدن سازگاری ندارد و هضم آن بسیار دشوار است. بنابراین مصرف طولانی‌مدت روغن جامد باعث افزایش کلسترول بد در بدن و رسوب ذرات آن در رگ‌ها می‌شود.

تفاوت روغن مایع سرخ کردنی با روغن مایع پخت و پز چیست؟

تفاوت اصلی بین روغن مایع سرخ کردنی با روغن مایع پخت و پز در میزان پایداری ترکیبات آن‌ها در برابر حرات زیاد است. روغن‌های مایع پخت و پز تحمل درجه حرارت بالا را ندارند و در هنگام سرخ کردن غذا می‌سوزند و در ترکیب با مواد غذایی شروع به تولید مواد سرطان‌زا می‌کنند.
انواع روغن‌های مناسب برای پخت و پز: روغن سویا، روغن کلنولا، روغن بادام زمینی، روغن آفتابگردان، روغن زیتون، روغن ذرت، روغن هسته انگور، روغن سبوس برنج
موارد استفاده روغن مایع پخت و پز: تهیه سس سالاد، شیرینی پزی، پخت مواد غذایی

بهترین روغن برای سرخ کردن و مصارف خانگی چیست؟

در این مقاله به بررسی دقیق انواع مختلف روغن مایع و انتخاب بهترین روغن برای سرخ کردن در مصارف خانگی پرداختیم. قطعاً انتخاب بهترین روغن برای سرخ کردن فقط با توجه به عواملی مانند عدم وجود پالم در روغن، خواص و ویتامین‌های بالا، نقطه دود بالا و طعم خوشمزه امکان‌پذیر است.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا