کارخانه مواد غذایی

کارخانه مواد غذایی

کارخانه مواد غذایی

تولید و توزیع مواد غذایی در تمام کشورها یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه شود. انسان ها برای ادامه بقا به مواد غذایی نیاز دارند و کشورهایی که از مواد اولیه غنی برای تولید مواد غذایی برخوردار هستند، بهترین نقاط برای راه اندازی کارخانه مواد غذایی به شمار می روند. اما آیا می دانید برای راه اندازی یک کارخانه جهت تولید مواد غذای به چه نکاتی باید توجه کنید؟

قبل از اقدام به احداث کارخانه مواد غذایی لازم است زمین مورد نظر را خریداری کرده و در زمینه تولید مواد غذایی و کالای مورد نظر مطالعات گسترده ای داشته باشید. این که چه محصولی در بازار بیشتر مورد نیاز است، یا این که مواد اولیه موجود در منطقه برای تهیه چه نوع مواد غذایی مناسب هستند و مواردی از این قبیل، مسائل مهمی هستند که باید پیش از احداث کارخانه به آن توجه کنید. بسیاری از کارخانه های مواد غذایی نه تنها مورد ذکر شده را بررسی می کنند، بلکه میزان صادرات مواد غذایی به کشورهای دیگر را نیز در نظر می گیرند. تا در صورت رونق کارخانه مواد غذایی بتوانند محصول مورد نظر خود را به کشورهای دیگر نیز صادر کنند. بدون تردید این کارخانه ها می توانند در زمان مطلوب به موفقیت زیادی دست یابند. 

مهمترین مراحل جهت احداث کارخانه مواد غذایی

به طور کلی می توانیم مراحل احداث یک کارخانه تولید کننده مواد غذایی را چنین بیان کنیم: 

  • مطالعه در خصوص محل اجرای طرح: این که کارخانه در چه محلی احداث می شود و تا چه میزان به مواد اولیه نزدیک است، مسئله مهمی است که باید پیش از اقدام به احداث کارخانه به آن توجه شود. 
  • چگونگی حمل و نقل مواد غذایی تولید شده: یکی دیگر از مراحل مهم در احداث کارخانه، انتخاب محلی مناسب برای دفع فاضلاب و حمل و نقل مواد غذایی است. لازم است فاصله کارخانه تولید مواد غذایی تا محل نگهداری محصولات تولید شده کم باشد تا مواد غذایی دچار آسیب نشوند. 
  • قرار داشتن در محلی نزدیک به جاده های اصلی و خطوط انتقال گاز: این که کارخانه های تولید مواد غذایی به جاده های اصلی و خطوط انتقال گاز نزدیک باشند، مسئله مهمی است که باید تمام کارخانه ها پیش از تاسیس به آن توجه کنند. زیرا کارخانه ها نیاز به امکانات زیر بنایی همچون برق، گار، آب و تلفن دارند. 
  • توجه به سیستم فاضلاب و فضای سبز کارخانه: این که سیستم فاضلاب کارخانه باید به چه صورت مدیریت شود که به محیط زیست آسیبی وارد نکند، یکی دیگر از مراحل مهم در زمان احداث کارخانه است که باید به آن توجه شود. از سوی دیگر کارخانه تولید مواد غذایی باید از فضای سبز مناسبی برخوردار باشد. از این رو مساحت مورد نظر برای احداث کارخانه نیز باید به اندازه کافی باشد.

مهمترین بخش های کارخانه کنسرو ماهی

خط تولید کارخانه کنسرو ماهی همچون دیگر مواد غذایی، از سه مرحله اصلی تشکیل می شود. تولید، بسته بندی و آماده سازی مواد اولیه. هر یک از این بخش های تولید مواد غذایی کنسرو ماهی از حساسیت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل لازم است پیش از احداث کارخانه کنسرو ماهی تمامی بخش های مهم این کارخانه را در نظر داشته باشید. در اصل می توانیم کارخانه های تولید کننده کنسرو ماهی را به 8 بخش اصلی و مهم دسته بندی کنیم. از جمله: 

  • بخش سردخانه: از جمله بخش های مهم در تولید کنسرو ماهی، بخش سردخانه است. زیرا مواد اولیه ای که برای تولید کنسرو ماهی نیاز است، باید در سردخانه ها نگهداری شود. این ماهی ها از سردخانه به سالن دیفراست منتقل شده و پس از آن برای تولید و آماده سازی مورد استفاده قرار می گیرند. 
  • سالن دیفراست: سالن یخ زدایی یا دیفراست از دیگر بخش های مهم در کارخانه تولید کنسرو ماهی است. در این سالن دمای بدن ماهی ها یه نقطه ذوب یخ می رسد و سپس به بخش های دیگر منتقل می شود. 
  • سالن آماده سازی: در سالن آماده سازی یا فرآوری، ماهی ها مورد پاکسازی و شستشو قرار می گیرند. تا جهت تولید کنسرو ماهی وارد بخش تولید شوند.  
  • سالن تولید کنسرو ماهی: در این سالن عملیات اصلی تولید کنسرو ماهی انجام می شود. از جمله پر کردن قوطی های کنسرو با گوشت ماهی، نمک پاشی، روغن ریزی، هواگیری، دربندی و استریلیزاسیون. 
  • سالن بسته بندی: در سالن بسته بندی تمام کنسروهای ماهی تولید شده باید به صورت مجزا مورد تفکیک قرار گرفته و سپس بسته بندی شوند. این محیط باید بسیار بهداشتی و خشک باشد تا آسیبی به قوطی های بسته بندی کنسرو ماهی وارد نشود. 
  • انبار مواد اولیه: در انبار مواد اولیه تمام مواد مهم و مورد نیاز جهت تولید کنسرو ماهی نگهداری می شود. از جمله قوطی های کنسرو، نمک، روغن، مواد ضدعفونی کننده، مواد افزودنی و موارد دیگر. 
  • انبار قرنطینه: در این انبار مواد غذایی تولید شده به مدت 2 هفته نگهداری می شوند، تا مرحله آزمایشی خود را با موفقیت طی کنند. تا در صورت ایجاد فساد این محصول وارد بازار نشود. از جمله مهمترین آزمایش هایی که در این مرحله انجام می شود باید به درزبندی، پلمپ، خلاسنجی، فاکتور 1881 و موارد دیگر اشاره کنیم. 
  • انبار محصول تولید نهایی: در این انبار نیز مواد غذایی تولید شده در کارخانه مواد غذایی نگهداری می شوند. رطوبت این انبار باید به اندازه ای باشد که از زنگ زدگی قوطی های کنسرو ماهی جلوگیری نموده و از استاندارد مشخصی برخوردار باشد. 

بهترین کارخانه های مواد غذایی در ایران

کارخانه های تولید مواد غذایی بسیاری در ایران وجود دارد که از جمله بهترین آنها باید به موارد زیر اشاره کنیم: 

  • کارخانه تولید مواد غذایی بهروز: 

این کارخانه که سالهای زیادی است در زمینه تولید مواد غذایی در ایران فعالیت می کند، موفق شده است زیر نظر یک تیم تخصصی با کیفیت ترین محصولات مواد غذایی را تولید و به بازار عرضه کند.

  • کارخانه صنایع غذایی تک ماکارون:

این کارخانه در زمینه تولید ماکارونی فعالیت دارد و یکی از کارخانه های موفق در صنایع غذایی ایران به شمار می رود. 

  • کارخانه صنایع غذایی تلاونگ:

 این کارخانه برای اولین بار در سال 1382 تخم مرغ های شناسنامه دار را وارد بازار ایران نمود. پس از آن به عنوان یکی از کارخانه های محبوب و معروف در زمینه تولید مواد غذایی شناخته شد. 

  • کارخانه تولید مواد غذایی گلها:

این کارخانه که در عرصه تولید و بسته بندی ادویه جات فعالیت می کند، یکی از قدیمی ترین، بهترین و بزرگترین کارخانه های تولید مواد غذایی در ایران به شمار می رود. 

  • کارخانه صنایع غذایی درنا:

از دیگر کارخانه های شناخته شده و معروف تولید کننده مواد غذایی در ایران، باید به کارخانه درنا اشاره کنیم. این کارخانه در زمینه تولید پودر کیک، پودر ژله و موارد دیگر فعالیت می کند.

مراحل اداری راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی

تمام کارخانه های مواد غذایی پیش از راه اندازی باید مراحل اداری خاصی را طی کنند. از جمله مهمترین این مراحل اداری کارخانه تولید مواد غذایی باید به موارد زیر اشاره کنیم: 

  1. تاسیس شرکت توسط اداره کل ثبت شرکت ها
  2. ثبت نام تجاری در اداره ثبت شرکت ها 
  3. دریافت پروانه تاسیس از وزارت صنایع و معادن یا جهاد کشاورزی 
  4. دریافت پروانه بهره برداری از جهاد کشاورزی یا وزارت صنایع و معادن
  5. دریافت پروانه تاسیس و بهره برداری از وزارت بهداشت
  6. دریافت پروانه مسئول فنی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت
  7. دریافت مهر استاندارد
  8. تولید و عرضه مواد غذایی به بازار 
  9. طراحی بخش های مختلف کارخانه مواد غذایی

ابتدایی ترین تاسیسات کارخانه تولید ماکارونی

در کارخانه مواد غذایی تولید ماکارونی نیاز به برخی تاسیسات اولیه در هر واحد تولیدی وجود دارد. تا بتوان با کیفیت و دقت بالایی ماکارونی های مرغوب تولید کرد. از جمله ابتدایی ترین تاسیسات اولیه در کارخانه تولید ماکارونی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

  • اتاق برق
  • موتور خانه
  • انبارها: انبار قرنطینه، انبار مواد اولیه، انبار بسته بندی، انبار فرآورده نهایی، انبار ضایعات تولید، انبار وسایل یدکی و فرسوده، انبار آرد
  • دستگاه تولید ماکارونی 
  • گرمخانه: سیستم گرمایشی، حس کننده ها و سنسورها، برش و بسته بندی

ماکارونی از جمله فراورده های مهم گندم است که تولید اولیه آن توسط چینی ها صورت گرفته است. در ایران ابتدا تولید ماکارونی در کارگاه ها و با دستگاه های ساده و ابتدایی از سال 1313 آغاز شد. اما امروزه کارخانه تولید ماکارونی در بیشتر استان های کشور وجود دارد و با پیشرفته ترین دستگاه ها در این زمینه فعالیت می کنند. ماکارونی های تولید شده در این کارخانه ها دارای تنوع زیادی بوده و به صورت نودل، اسپاگتی، لازانیا، ورمیشل و راویولی تهیه و تولید می شود. اما بیشتر مردم ماکارونی به صورت ساده را تهیه کرده و مورد استفاده قرار می دهند.

هزینه راه اندازی کارخانه مواد غذایی چقدر است؟

بررسی هزینه راه اندازی کارخانه مواد غذایی مسئله مهمی است که باید پیش از اقدام به تاسیس کارخانه به آن توجه کنید. لازم به ذکر است که راه اندازی اولیه یک کارگاه کوچک مواد غذایی نیاز به سرمایه های کلان ندارد و شما می توانید با سرمایه اندک در این زمینه فعالیت خود را شروع کند. البته بهتر است در راستای جلوگیری از هرگونه مشکلی، از یک متخصص به صورت حرفه ای مشاوره دریافت کنید. 

به صورت کلی سرمایه گذاری در خصوص صنایع غذایی نسبت به زمینه های فعالیتی دیگر، تا حدودی هزینه بر خواهد بود، اما این مسئله بدان معنا نیست که نمی توان با هزینه اندکی اقدام به راه اندازی کارگاه کوچک مواد غذایی نمود. برای آنکه بتوانید در زمینه تولید مواد غذایی فعالیت خود را آغاز کنید، نیازی به یک سرمایه گذاری کلان نخواهید داشت. می توانید با سرمایه متوسط به راحتی یک کارگاه کوچک تولید مواد غذایی راه اندازی کنید.

از آنجایی که ریسک راه اندازی این دسته از کارخانه ها نسبت به حوزه های دیگر کسب و کار پایین تر است، پس این مسئله می تواند یک فرصت عالی برای افرادی باشد که با سرمایه کم تمایل دارند وارد بازار کسب و کار شوند. یکی از مهمترین مزایای تاسیس کارخانه های مواد غذایی، نیاز همیشگی بازار برای تهیه این مواد است. حتی اگر یک کارخانه تولید مواد غذایی نتواند محصولات خود را در داخل کشور به مشتری عرضه کند، می تواند این محصولات را به کشورهای دیگر صادر نموده و سود خوبی به دست آورد.

لیست کارخانه های مواد غذایی معتبر در ایران

به طور کلی باید لیست کارخانه های مواد غذایی معتبر و محبوب در ایران را چنین بیان کنیم: 

  • صنایع غذایی سحر: این شرکت تولید کننده مواد غذایی از جمله معتبرترین و محبوب ترین کارخانه های تولید کننده مواد غذایی در ایران به شمار می رود، که در زمینه تولید انواع کمپوت، محصولات کنسروی و محصولاتی که مربوط به زیتون هستند فعالیت می کند. 
  • صنایع غذایی دلپذیر: یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین شرکت های تولید مواد غذایی در ایران، کارخانه صنایع غذایی دلپذیر است. در این کارخانه انواع سس ها، انواع محصولات کنسروی و دیگر مواد غذایی تولید می شود. لازم به ذکر است که محصولات صنایع غذایی دلپذیر در طی سال های 1387 و 88 موفق شدند به عنوان برترین محصولات غذایی تولید شده در ایران شناخته شوند. 
  • صنایع غذایی تبرک: مجموعه صنعتی تبرک که از سال 1377 تاکنون به فعالیت خود در زمینه تولید مواد غذایی ادامه داده است، بهترین رب گوجه های تولید شده در سطح جهان را دارد. این کارخانه موفق شده است گواهینامه های بین المللی کیفیت بسیاری از کشورهای مختلف کسب کند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب شرکت های مواد غذایی را مطالعه کنید.

احداث کارخانه تولید شیره خرما در کشور

ایران از جمله کشورهای غنی در داشتن مواد اولیه خرما در سطح جهان به شمار می رود. از این رو کارخانه تولید شیره خرما در بیشتر کشورهای جنوبی ایران مشغول به فعالیت هستند. خرما به عنوان یکی از مواد اولیه پرکاربرد، قابلیت استفاده در محصولات غذایی بسیار زیادی را دارد. از این رو می توان برای تهیه هر نوع محصولی از این ماده اولیه، یک کارخانه مواد غذایی تاسیس کرد. 

تکنولوژی تولید شیره خرما سالهای زیادی است که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد. اما بخش زیادی از ماشین آلاتی که برای این کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد در ایران تولید نمی شوند. از این رو باید تولید کنندگان شیره خرما دستگاه های این تکنولوژی را از کشورهای خارجی خریداری کرده و به کشور وارد کنند. این مسئله منجر شده است تا هزینه احداث کارخانه های تولید شیره خرما در ایران نسبت به دیگر کارخانه های تولید مواد غذایی بالاتر باشد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا