واردات موز

واردات موز

واردات موز

در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه واردات موز آشنا کنیم . موز در رتبه ۱۲ کالای وارداتی می باشد . میزان عوارضی که باید برای هر کیلو موز بدهید ۷۰۰ ریال است . وزارت جهاد کشاورزی واردات انواع میوه ها را ممنوع اعلام کرده است و تنها چهار میوه است که می توانند وارد ایران شوند و یکی از آن چهار میوه موز می باشد .

به دلیل اینکه شرایط نگهداری میوه سخت می باشد ثبت سفارش و ترخیص موز سبز یک روز می باشد . شما می توانید تعرفه گمرکی موز را کاهش دهید با توجه به شرایط زیر :

تعرفه گمرکی برای نحوه واردات موز بین ۵ الی ۱۵ درصد است حال اگر شما در قبال واردات موز صادرات سیب داشته باشید می توانید از تعرفه ۵ درصدی استفاده کنید.

باید بدانید این کاهش بعد از صادرات سیب انجام می شود .

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب تعرفه صادرات  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

شما با صادرات سیب می توانید مشمول تسهیلات برای نحوه واردات موز باشید .

باید توجه داشته باشید که صاحب پروانه صادرات سیب با صاحب پروانه واردات موز باید یکسان باشد.

یک و نیم کیلوگرم سیب صادراتی برابر است با یک کیلوگرم موز وارداتی برای تعرفه ۵ درصدی می باشد.

آیا می دانید واردات موز از کشورهای مانند مکزیک ، کاستاریکا ، کلمبیا ، اکوادور ،فیلیپین و ترکیه می باشد . بهتر است موزی که وارد می شود سبز باشد و اکثرا به همین صورت می باشد.

حتما بخوانید:

واردات کالا از ترکیه

واردات ایران

واردات از امارات

تعرفه گمرکی واردات موز

برای نحوه واردات موز باید تعرفه گمرکی آن را بدانید که تعرفه برای ترخیص از گمرک ۰۸۰۳۱۰۰۰ است که ۲۵ درصد حق ورودی است حال اگر وارد کننده سیب صادر کنند می تواند با ارائه دادن پروانه صادرات خود از تعرفه ۵ درصدی واردات موز استفاده می کند . بعد از گران شدن موز دولتمردان تصمیم گرفتن موز را با ارز دولتی وارد کشور کنند با تخصیص ۳۵ میلیون یورو برای وارد کردن موز با نرخ دولتی باز هم جلو این گرانی را نتوانست بگیرد و هیچ تاثیر بر ارزانی این محصول نداشت . برای همین تصمیم بر این شد که کنترل های لازم بر قیمت گذاری های میوه و تره بار انجام شود . در بررسی های انجام شده مشخص شده که تعدادی وارد کننده نبودند اما ارز دولتی دریافت نموده اند .

برای تامین ارز دولتی به سه دسته تقسیم می شود دسته اول کالاهای ضروری است مانند دارویی که ارز مورد نیاز آن از صادرات نفتی تامین می شود. دسته دوم مواد اولیه کارخانه ها و مواد اولیه است که از صادرات غیر نفتی تامین می شود و دسته سوم کالاهای غیر ضروری است که تنها از ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی تامین می شود .

نحوه واردات موز برای ارز دولتی از نوع سوم می باشد . با توجه به اینکه ارز دولتی به واردات موز تخصیص یافته است اما قیمت آن هنوز کاهش نیافته است ، اگر این روند ادامه پیدا کند بی شک واردات موز کاهش پیدا می کند .

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب مجوز واردات مواد غذایی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

یکی از عامل های گرانی نحوه واردات موز می باشد. به دلیل تعرفه دو نرخی که بعضی ها به دلیل صادرات سیب با نرخ تعرفه ۵ درصدی وارد می کنند و بعضی ها با نرخ تعرفه ۲۵ درصدی وارد می کند و باعث گرانی موز می شود .

نگاهی بر بازارهای صادرات و واردات موز

واردات موز به ایران در مقایسه با صادرات موز وضعیت بهتری دارد. با توجه به اینکه میوه موز، بومی مناطق گرمسیری و استوایی است، تنها در یک نقطه از ایران گونه ای خاص از میوه موز، پرورش داده می‌شود که این منطقه به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد. درصد بسیار کمی از موزهای تولید شده در این منطقه قابلیت صادرات دارند. حجم بالایی از میوه موز که در داخل ایران مصرف می شود، همه وارداتی هستند. بنابراین واردات انواع گونه های موز به یک منبع درآمد زا برای شرکت های وارد کننده تبدیل شده است.

مرغوب ترین انواع موز وارداتی متعلق به کشورهای آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی است. موزهایی که طعم و مزه بهتری دارند و شیرین هستند از کشور فیلیپین، اکوادور و هندوستان به ایران وارد می شوند. کشور فیلیپین، بهترین شرایط آب و هوایی را برای پرورش موز صادراتی دارد.

درختان موز در شرایط آب و هوایی گرمسیری و مرطوب بهتر رشد می کنند. در این میان، برخی از کشورهای صادر کننده، میوه موز را زودتر از موعد از درخت می چینند و پس از فرآوری و پردازش برای صادرات بسته بندی می کنند.

ارزش تغذیه ای میوه موز شناخته شده است. موز برای درمان ناراحتی های دستگاه گوارش بسیار پیشنهاد می‌شود. همچنین مخلوط کردن موز و عسل، ضعف بدن را درمان می کند. انواع موز صادراتی که به صورت نارس از درخت چیده می شوند در سردخانه ها و انبارها از طریق گاز اتیلن به مرحله رسیدن میوه، نزدیک ‌تر می‌شوند. بعد از آن که میوه موز به اصطلاح، “به طور کامل رسید”، باید از قرار دادن آنها در مجاورت میوه هایی که به طور طبیعی اتیلن منتشر می‌کنند جلوگیری کرد. اتیلن باعث فاسد شدن بیشتر موزها می شود.

نگاهی بر آمار واردات موز و صادرات موز در جهان در سال ۲۰۱۹

صادرات موز در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ چیزی بیشتر از ۱۴ میلیارد دلار گزارش شده است. در مدت ۵ سال از سال ۲۰۱۵ تا کنون، این مقدار حدود ۴ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. به طور متوسط، صادرات موز در جهان، حدود ۴۳ درصد افزایش داشته است. ارزش صادرات جهانی موز از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱ درصد رشد مثبت داشته است.

بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادر کننده موز در جهان در حوزه دریای کارائیب به استثنای مکزیک قرار دارند. محموله هایی به ارزش ۸ میلیارد دلار یا حدود ۵۶ درصد از فروش بین المللی میوه موز به آمریکای لاتین اختصاص دارد. صادرات موز از کشورهای اروپایی، حدود ۱۷ درصد است و سهم کشورهای آسیایی نزدیک به ۱۶ درصد می‌باشد.

صادرات موز و واردات موز در همه کشورهای جهان وجود دارد. بسته به عرضه و تقاضای بازارهای جهانی، قیمت های صادراتی متفاوت هستند.

مهمترین کشورهای وارد کننده موز در جهان در سال ۲۰۱۹ به صورت زیر معرفی شده است:

ایالات متحده: 2.8 میلیارد دلار (17.6٪ از کل موزهای وارداتی)

روسیه: 1.1 میلیارد دلار (7.2٪)

بلژیک: 1.1 میلیارد دلار (7٪)

چین: 1.1 میلیارد دلار (7٪)

هلند: 1.1 میلیارد دلار (6.9٪)

ژاپن: 959.3 میلیون دلار (6.1٪)

آلمان: 950.6 میلیون دلار (6.1٪)

انگلستان: 745.6 میلیون دلار (4.8٪)

فرانسه: 560.9 میلیون دلار (3.6٪)

ایتالیا: 529.6 میلیون دلار (3.4٪)

کانادا: 427.4 میلیون دلار (2.7٪)

کره جنوبی: 301.6 میلیون دلار (1.9٪)

لهستان: 291.3 میلیون دلار (1.9٪)

اسپانیا: 249.1 میلیون دلار (1.6٪)

آرژانتین: 196.1 میلیون دلار (1.3٪)

نکات مهم برای صادرات و واردات موز

برای صادرات و واردات موز، رعایت برخی نکات ضرورت دارد. از آن جایی که میوه موز، حساس است و بافت نرمی دارد ممکن است به سرعت فاسد شود. فاسد شدن یک موز منجر به از بین رفتن کل محموله می شود. شرایط دمایی برای نگهداری میوه موز در انبارها یا کانتینرهای مخصوص حمل و نقل صادراتی نکته مهمی است که در نگاه اول اهمیت دارد.

شرایط دمای نگهداری موز هرگز نباید از ۳۰ درجه سانتیگراد بیشتر شود. محدوده دمای استاندارد برای نگهداری موز، حدود ۱۳ تا ۱۵درجه سانتی‌گراد است. فراموش نکنید که باید از یخ زدگی موز جلوگیری کنید.

برای صادرات و واردات موز حتماً باید به سالم بودن میوه ها از نظر شکل ظاهری توجه کنید. موزهایی که لکه های قهوه ای تیره دارند ممکن است از داخل فاسد شده باشند. شاخه اصلی که میوه موز از آن چیده شده است باید تمام میوه های موز را پوشش دهد.

به طور استاندارد، مرغوب ترین موز صادراتی از نظر ابعاد و اندازه تقریباً یکسان هستند. میوه موز صادراتی سطح براق تری دارد و از میان موزهای سالم تر انتخاب شده است.

واردات موز به ایران از کشورهای فیلیپین، هندوستان و اکوادور انجام می‌شود، بنابراین قیمت‌گذاری نهایی برای واردات بر اساس مسافت طی شده و روش حمل و نقل انجام می گیرد.

یکی دیگر از نکات مهم در واردات موز، توجه به بسته بندی استاندارد محمود است. به طور کلی، موز صادراتی در بسته های کارتنی با کارتن های سه یا چهار لایه مقاوم آماده می شود. موز صادراتی به صورت دسته ای در داخل جعبه کارتنی چیده می شود. وزن بسته های کارتنی از 7 کیلوگرم تا حدود ۲۰ کیلوگرم متغیر است اما این مقدار می‌تواند اندکی بیشتر یا کمتر باشد.

شرکت های وارد کننده موز به ایران، تمام استانداردهای لازم را برای بررسی میوه ها ارزیابی می کنند. موزهای وارداتی به کشور از نظر بهداشتی و موارد سلامت در گمرک مورد بررسی قرار می گیرند. هر اندازه میوه های موز بزرگتر باشند، تعداد کمتری در یک بسته استانداردهای می‌گیرند. این موارد، توسط شرکت های وارد کننده موز کنترل می شود.

نگاهی بر تعرفه واردات موز

همانند هر محصول وارداتی دیگری، تعرفه واردات موز هم در هر سال به صورت ثابت به پایانه های گمرکی و شرکت های بازرگانی اعلام می شود. برخی از میوه ها برای واردات، تعرفه های بیشتری دارند و برخی از آنها تعرفه ‌های کمتری را شامل می ‌شوند.

شرکت های وارد کننده موز برای واردات موز معمولاً ثبت سفارش را چند روز زودتر انجام می‌دهند تا در زمان مقرر، محموله به گمرک برسد. به طور متوسط، تعرفه واردات برای میوه موز، حدود ۵ تا ۱۵درصد است.

تعرفه واردات موز که در بالا اشاره شد، مجزا از حقوق ورودی به گمرک، مالیات یا سایر هزینه‌ها است. معمولاً به ازای هر کیلوگرم موز، تعرفه ها با کد گمرکی مشخصی به شرکت وارد کننده اعلام می شود.

مرغوب ترین موز وارداتی به کشور اکوادور اختصاص دارد. واردات موز از اکوادور به ایران تقریباً هزینه های کمتری را در بر می گیرد. بازارهای ایران برای موز صادراتی از اکوادور بسیار مناسب است. موزهای صادراتی از اکوادور به ایران وارد می‌شوند و با قیمتی مناسب در بازار به فروش می‌رسند. ارزان بودن قیمت این موزها به همراه کیفیت بالای میوه ها باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشد.

پس از موز صادراتی اکوادور، موزهای صادراتی از هندوستان بازار خوبی در ایران دارند. موز صادراتی از هندوستان در تمام جهان شهرت دارد، بنابراین رقابت برای ثبت سفارش خرید و واردات موز بین کشورهای جهان بسیار شدیدتر است.

خرید و فروش موز صادراتی از کشورهای گرمسیری، روند رو به رشدی دارد و انتظار می ‌رود همچنان در جهت مثبت تغییر داشته باشد.

میزان واردات موز در سال جاری

براساس آماری که گمرک اعلام کرده است در ۲ ماه ابتدای سال ۸۷,۲۰۸ تن موز سبز به ارزش ۸۵,۹۱۱,۷۳۱ دلار وارد شده است .

در زیر نحوه واردات موز سبز را بررسی میکنیم :

بیشتر واردات موز سبز از مزارع فلییپین و ویتنام می باشد اکثر موزها با استفاده کانتیرهای یخچالی پیشرفته به بنادر ایران وارد می شود تا موزها حالت طبیعی و با کیفیت خود را داشته باشند بهتر است در زمان واردات موز به تضمین کیفیت و طعم از شرکت مربوطه خرید کنید و همچنین این شرکت باید بسیار خبره و معتبر باشد به دلیل شرایط خاصی که موز دارد زیرا باید زمانی که موز چیده می شود خیلی سریع بسته بندی شود و آماده ارسال شود و به مقصد برسانند تا از کیفیت موز کاسته نشود .

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت واردات  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

حتما بخوانید:

واردات کالا

واردات از دبی

شرایط بارگیری برای واردات موز

باید نحوه واردات موز به کشور به این صورت باشد که با کانتینر های یخچالی حمل شود و در دمای ۱۰-۱۴ درجه سانتی گراد باشد و همچنین باید دقت داشته باشید از کشورهای دارای مجوز واردات انجام شود که این کشورها اکوادور ،ترکیه ، فیلیپین می باشند . بسته بندی ها برای هر تولید کننده متفاوت است اما عموما بسته بندی ها وزنی بین ۱۸ تا ۱۸٫۵ کیلو گرم دارد . در هر بسته ۵ الی ۶ دسته موز سبز وجود دارد .

البته موزهای وارداتی از ترکیه به صورت غیر مستقیم انجام می شود به این صورت که فروشندگان ترکیه موزها را از آمریکای جنوبی خریداری میکنند و سپس به ایران می فروشند .

موز دارای خواص زیادی است که در زیر به آنها اشاره کرده ایم :

• محافظ قلب : موز سرشار از پتاسیم است پتاسیم باعث میشود جریان الکتریسیته به بدن شما منتقل شود و این جریان برای ضربان قلب بسیار مفید می باشد همچنین برای فشار خون بالا بسیار مفید است .

• داروی افسردگی و افت خلق : این میوه سرشار از تریپتوفان است که برای درمان افسردگی بسیار مفید است همچنین با b6 که در موز می باشد خواب شما تنظیم میشود

• بهبود گوارشی و کاهش وزن : این میوه سرشار از فیبر می باشد و خوردن یک دانه موز ده درصد فیبر روزانه بدن را تامین می کند

• بینایی : بهتر است بدانیم به اندازه هویج موز هم برای بینایی مفید می باشد

• استحکام استخوان ها : موز مقدار زیادی فروکتوالیگوساکارید که دارد به جذب کلسیم به بدن کمک می کند .

• سرطان : باید بدانید مصرف روزانه یک عدد شما را از احتمال به سرطان کلیه دور می کند و دلیل آن آنتی اکسیدان فنولیک است که درون موز می باشد .

با توجه به خواص زیادی که موز دارد باید جزء سبد خانوار باشد و نحوه واردات موز کنترل شود و با کمترین قیمت به دست مشتری برسد تا تمامی اقشار بتوانند از این میوه پرخاصیت استفاده کنند .

حتما بخوانید:

واردات مواد غذایی

ثبت سفارش کالای وارداتی

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا