واردات مرغ

واردات مرغ، بایدها و نبایدها

واردات مرغ

واردات مرغ از جمله بحث برانگیزترین مباحثی است که هر از چندگاهی غوغایی در دل سیاست ها اقتصادی کشور ایجاد می کند. اما به راستی واردات مرغ تا چه اندازه لازم است و این واردات از نظر اقتصادی چه اثرات مثبت و منفی در کشور دارد؟ آیا دولت (ها) راه دیگری به جز استفاده از واردات مرغ ندارند و یا این که این راه بهترین راه است؟ در ادامه قصد داریم به طور کلی درباره واردات مرغ به خصوص از ترکیه و برزیل صحبت کنیم و آن را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

واردات مرغ

 مراحل واردات مرغ

 انتخاب کشور مبدا برای واردات مرغ

شما اگر به عنوان بازرگان و یا تاجر می خواهید اقدام به واردات مرغ نمایید باید به خوبی کشور صادر کننده را از هر نظر مورد بررسی قرار دهید. کشورهای زیادی هستند که حجم زیادی از این کالا را به مشتریان خود تحویل می دهند. شما باید بین انواع این کشورها یکی از آنها را که با کشور ایران روابط تجاری دارد انتخاب کنید. ترکیه و برزیل از جمله کشورهای مهمی هستند که ایران سابقه وارد کردن گوشت مرغ از این کشورها را داشته و شما می توانید با آنها روابط تجاری برقرار نمایید. برای خرید مرغ و خرید تخم مرغ می توانید با فروشندگان عمده در بازار باسکول به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.

 دقت داشته باشید که در هر یک از این کشورها کشتارگاه ها و شرکت های تولید مرغ بسیار زیاد هستند. هر یک از آنها قیمت متنوعی را برای فروش این کالا به شما ارائه می دهند. باید بین هر یک از آنها یکی را که قیمت مناسب تری را به شما برای خرید ارائه می دهد انتخاب کنید. در این زمینه بهتر است با کارشناسان شرکت های بازرگانی واردات صادرات مشورت کنید، چرا که آنها به خوبی فروشندگان مورد تایید را در کشورهای متنوع می شناسند. آنها به شما بهترین فروشنده را معرفی می کنند که هم گوشت مرغ های با کیفیتی دارد و هم قیمت مناسبی را زمان فروش به شما ارائه خواهد داد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ثبت سفارش کالای وارداتی را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

دریافت کارت بازرگانی 

از دیگر مراحلی که برای واردات مرغ اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن دقت داشته باشید دریافت کردن کارت بازرگانی است. شما باید از طریق اتاق بازرگانی کارت بازرگانی خود را دریافت کنید. دقت داشته باشید که کارت بازرگانی دریافت شده شما باید در زمینه فعالیت واردات مواد غذایی باشد. کارت های بازرگانی انواع مختلفی دارند و هر یک از انواع آنها را شما می توانید برای فعالیت های تجاری خاصی مورد استفاده قرار دهید. دقت داشته باشید که برای دریافت کارت بازرگانی خود نیاز است مدارکی را تحویل دهید که در صورت ارائه دادن این مدارک کارت خود را در زمان کمتری می توانید دریافت کنید. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب کارت بازرگانی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

تعیین قیمت مرغ و صدور فاکتور فروش 

بعد از اینکه کارت بازرگانی خود را دریافت کردید و مجاز به فعالیت تجاری گشتید باید با فروشنده صحبت کنید که قیمت مرغ های وارداتی را برای شما مشخص کند. اگر قیمت مورد موافقت قرار گرفت باید از فروشنده درخواست کنید که فاکتور فروش را برای شما ارسال کند. در این فاکتور هر یک از اطلاعاتی که مربوط به خریدار و فروشنده است را می توانید مشاهده کنید. نام اصلی این فاکتور، فاکتور پروفرما می باشد که باید برای فعالیت تجاری آن را دریافت نمایید.

 وزن مرغ های وارداتی، نحوه بسته بندی، شیوه ارسال و …. را شما می توانید در این فاکتور به خوبی مشاهده کنید. امضاء کردن این فاکتور به نشانه قبول کردن تمامی اطلاعات درج شده درون آن می باشد. بعد از اینکه فاکتور را امضاء کردید باید منتظر بار وارداتی خود بر اساس اطلاعات درون فاکتور باشید. در صورتی که واردات مرغ بر اساس آن فاکتور انجام نشده باشد شما قادر خواهید بود که بار را قبول نکنید و به فروشنده پس دهید. بنابراین باید زمان دریافت بار به خوبی آن را بررسی کنید و با فاکتور پروفرما آن را مورد مطابقت قرار دهید.

 دریافت نمودن مجوزهای وارداتی مرغ

از دیگر مراحلی که برای واردات مرغ اهمیت دارد و باید انجام دهید این است که مجوزهای مورد نیاز جهت واردات کالا را دریافت کنید. یکی از مهمترین مجوزها را شما باید از سازمان بهداشت دریافت و همچنین کد بازرگانی آن کالا را هم باید دریافت نمایید. هر یک از انواع این مدارک که شما دریافت می کنید در گمرک مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که هر یک از آنها با کالای شما مطابقت نداشته باشد و یا یکی از آنها کم باشد توسط بازرسین گمرک رد شده و از ترخیص کالا جلوگیری می شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات کالا  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

دریافت بیمه نامه وارداتی محصول

برای اینکه از واردات مرغ خود خیالتان راحت باشد بهتر است آن را بیمه کنید. در این صورت اگر زمان باربری آسیبی به بار شود می توانید از بیمه خسارت وارد شده را دریافت کنید. البته که باید بدانید بعد از وارد شدن مرغ های وارداتی شما به ایران نیاز است مرغ ها را با استفاده از وسیله های حمل و نقل یخچالی به مقصد برسانید. بر همین اساس پیش از اینکه بار شما برسد باید یکی از شرکت های حمل و نقل را برای جابجایی بار خودانتخاب کنید و آنها را بیمه نمایید. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اسناد حمل کالا  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

پرداخت هزینه های گمرک

گمرک برای ارائه دادن کالای وارداتی شما هزینه ای را دریافت می کند. این هزینه دریافت بر اساس نوع کالا و میزان آن می باشد. در واقع باید بدانید که اگر ارزش بار وارداتی شما بالا باشد و یا حجم آن هم بیشتر از کالاهای دیگر باشد، نیاز است که هزینه بیشتری را برای ترخیص به گمرک پرداخت کنید. گمرک از شما هزینه ها را دریافت می کند و دلیل پرداخت آنها را هم به شما ارائه می دهد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حقوق ورودی کالا  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

. ترخیص مرغ های وارداتی

در مرحله آخر که برای واردات مرغ اهمیت دارد این است که نسبت به ترخیص کالای خود از گمرک اقدام کنید. تمامی مدارکی که برای ترخیص کردن مرغ ها آماده کرده بودید را باید تحویل دهید تا بازرسین آنها را به خوبی مورد بررسی قرار دهند. بازرسین گمرک بار وارداتی شما را هم به خوبی بررسی می کنند و سپس اجازه ترخیص آن را به شما ارائه خواهند داد. شما با استفاده از وسیله های حمل و نقل متنوع می توانید بار خود را از گمرک خارج سازید. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب آموزش تجارت خارجی   را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

واردات مرغ

واردات مرغ از ترکیه

بنابراین به طور کلی می توان گفت که آن چیزی که باعث می شود کشور به واردات مرغ نیاز داشته باشد، عملا کمبود مرغ نیست. بلکه برعکس در کشور مرغداری های زیادی فعالیت دارند و از نظر تولیدات کشور قادر به تامین نیازهای داخلی است. اما مسئله دلال ها و افزایش بی رویه قیمت دولت را مجبور می کند برای تنظیم بازار به عنوان یک عرضه کننده عمده، دست به واردات مرغ از ترکیه یا برزیل بزند.

واردات مرغ از ترکیه نمود بارز این نکته است که ایران از نظر تولیدات مرغ مشکلی می تواند نداشته باشد. چرا که ترکیه نسبت به ایران وسعت کمتری دارد و به طبع صنایع کشاورزی پایین تری دارد. از طرف دیگر منابع طبیعی کمتری نسبت به ایران دارد. پس عملا این ایران باید باشد که به ترکیه مرغ صادر کند و نه برعکس! اما داستان در این جا درست شبیه به هلند و گاوهایش است. هلند با داشتن تنها 11 میلیون گاو دست به صادرات گوشت به انواع کشورهای جهان می زند. کشورهایی که خودشان سالانه 30 تا 40 میلیون گاو می توانند داشته باشند! پس صادر کردن مرغ توسط ترکیه به معنی فراوانی مرغ ترکیه نیست، بلکه به معنی فکر اقتصادی آن هاست که توانسته اند با استفاده از روابط اقتصادی خوب، مرغ یخ زده با قیمت پایین را به کشور ایران صادر کنند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات به ترکیه   را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

واردات مرغ از برزیل

اما واردات مرغ از برزیل داستان کمی متفاوت تری دارد. در برزیل به واقع مرغ به وفور یافت می شود و یکی از جنبه های اقتصادی کشور برزیل به واسطه صادرات مرغ یخ زده صورت می گیرد. از این رو کاملا طبیعی است که دولت ایران برای تامین نیاز خود به مرغ ارزان از کشوری با سابقه در این تولیدات مانند برزیل استفاده کند. مرغ های یخ زده برزیل در سال های گذشته به صورت متناوب وارد ایران شده اند و به دست مصرف کننده ها رسیده اند.

اما چیزی که در این بین بسیار اذیت کننده است این است که ایران می تواند مرغ های گرم تولید شده مرغداری های داخلی را مصرف کند که از نظر کیفی  نیز چند پله بالاتر از مرغ های وارداتی است. اما مسئله عرضه و تقاضا و سوء استفاده دلالان و نفوذ آن ها در رده های مدیریتی باعث شده است که عملا دست مرغداران از بازار مصرف داخلی کوتاه شود.

یادتان باشد که واردات، آن هم وارد کردن محصولاتی که به صورت موازی در کشور تولید می شود حکم قتل اقتصاد ایران در دراز مدت را امضا می کند. شاید مرغ های وارداتی از ترکیه یا برزیل بتواند برای مدتی قیمت را در بازار تثبیت کند اما این تثبیت قیمت نه پایدار خواهد بود و نه کمکی به اقتصاد می کند. تنها چیزی که در این بین اتفاق می افتد این است که فارغ از بیماری های احتمالی و کیفیت پایین گوشت ها و مرغ های وارداتی، عملا اقتصاد ایران کوچک و کوچکتر می شود و علاوه بر مصرف کننده داخلی، این تولید کننده است که ضرر جبران ناپذیری را تحمل خواهد کرد. پس به دولت به عنوان عرضه کننده عمده باید در نظر داشته باشد که تنها تثبیت قیمت ها مهم نیست، بلکه تداوم ماشین اقتصادی است که می تواند شکوفایی دائمی برای کشور به همراه داشته باشد. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب بازاریابی بین المللی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

آیا واردات مرغ به نفع اقتصاد است؟

در این باره باید به دور از احساسات و انتقادات غیر منطقی به داستان نگاه کرد. به هر حال واردات مرغ یک ترفند اقتصادی محسوب می شود. اما چرا؟ به طور کلی در اقتصاد چند عامل اهمیت بالایی دارد. عامل اول کیفیت و عامل دوم قیمت! اگر راستش را بخواهید عامل دوم اهمیت بالاتری دارد و در جایی که رقیبی حضور نداشته باشد عملا این کیفیت است که از دور رقابت خارج می شود. پس در جایی که رقیبی وجود نداشته باشد هر چیزی که ارزان تر باش، همان بهتر است! این سیاستی است که دولت به عنوان نماینده رسمی اقتصادی کشور به آن فکر می کند. در زمان کنونی دولت تنها سعی می کند با ایجاد تونل واردات مرغ قیمت های بازار را کنترل کند. شاید برایتان سوال ایجاد شود که چرا دولت نمی تواند قیمت تولیدات مرغ داخلی را کنترل کند؟ علت این داستان بسیار ساده است.

واردات مرغ، یک ترفند ناموفق اقتصادی

به طور کلی می توان گفت که واردات مرغ برای کشورهایی مانند ایران یک ترفند ناموفق اقتصادی و یک نوع سرپوش برای اشکالات سیستم اقتصادی کشور است. در کلام بهتر وارد کردن مرغ به ایران درست مانند وارد کردن زعفران به مشهد است! وقتی خود مشهد زعفران دارد و می تواند نه تنها نیاز خود، بلکه نیاز کشور و حتی کشورهای دیگر را تامین کند چه اتفاقی ممکن است رخ دهد که به مشهد زعفران وارد شود؟  این سوال چیزی شبیه به سوال واردات مرغ به ایران است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات زعفران  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)  

سیستم اقتصادی کشور ایران بر اساس تورم است. این سیستم اقتصادی با استفاده از فرمول ساده عرضه و تقاضا کار می کند. از این رو هر چیزی که در این سیستم عرضه کمتری داشته باشد، تقاضا افزایش پیدا می کند و به واسطه این افزایش تقاضا قیمت افزایش پیدا می کند. این سیستم به طور کامل از دست دولت خارج است و نمی تواند جلوی عرضه یا تقاضا را بگیرد. اما مسئله مهم این است که دلال های بخش های مختلف، مانند دلال مرغ، دلال دانه و ارزن مرغ و … با ایجاد یک نوع گپ و فاصله در عرضه سعی در افزایش قیمت ها می کنند. در این بین دولت با ایجاد یک خط واردات مرغ سعی می کند عرضه را در کشور متعادل کند تا از این طریق قیمت مرغ ها داخلی را ثابت نگه دارد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا