واردات ماشین

واردات ماشین

واردات ماشین

امروزه ماشین یکی از کالاهای اساسی و مورد نیاز محسوب می‌شود. واردات ماشین یکی از مقوله‌هایی است که مورد توجه بسیاری از ایرانیان است. در هنگام سفر به خارج از ایران و یا گشت و گذار در دنیای مجازی می‌توان ماشین‌های خارجی و تفاوت قیمت آنها با ماشین‌های ایرانی را به وضوح مشاهده کرد. واردات ماشین به ایران تابع قوانین خاصی است. برای اینکه بدانیم واردات ماشین چگونه است و چه ضوابطی دارد می‌توان نوشتار زیر را دنبال کرد.

چگونگی واردات ماشین؟

واردات ماشین از طریق کشورهای مختلف با برندهای گوناگون انجام می‌شود. برای وارد کردن ماشین، ابتدا ماشین مورد نظر باید در لیست ماشین‌های مجاز برای ورود به کشور باشد و حجم موتور آن از ۲۵۰۰ سی سی پایین‌تر باشد. برای خرید و وارد کردن خودروی مورد نظر باید ابتدا آن را انتخاب کنیم. وقتی ماشین مورد نظر را انتخاب کردیم باید به نمایندگی آن مراجعه کنیم. در برخی موارد ممکن است بعضی از نمایندگی‌ها، ماشین مورد نظر را نداشته باشند و ماشین توسط واسطه‌ها و دلال‌ها از قبل خریداری شده باشد. در چنین شرایطی باید ماشین را سفارش داد و آن را پیش خرید کرد و یا ماشین را با قیمت بیشتری از واسطه خریداری کنند.

بعد از خرید ماشین و انجام دادن کارهای مربوط به صدور آن از کشور مورد نظر به ایران، برای واردات ماشین آن را به بندر مورد نظر حمل می‌کنیم تا آماده بارگیری شود. در این مرحله تمامی امور حمل و نقل از گمرک کشور مبدا تا گمرک کشور مقصد، به وسیله شرکت‌های حمل کننده انجام شده و در حدود ۵الی ۱۵روز زمان می‌برد. هزینه حمل ماشین از کشورهای مختلف به ایران متفاوت است. این هزینه از کشورهای منطقه و همسایه ایران تا حدود ۲میلیون متغیر است.

نکاتی که احتمالا نمی دانید (کلیک کنید)

اخذ مجوز صادرات

گواهی مبدا چیست؟

واردات از دبی

واردات خودرو گذر موقت

به این شکل پس از وارد شدن ماشین به گمرک ایران، بار تخلیه شده و قبض انبار صادر و برای ترخیص از گمرک ماشین اقدام خواهد شد. برای ترخیص کردن ماشین، اسناد مربوط به ثبت سفارش ماشین، قبض انبار و فاکتور خرید، برگه مربوط به پلیس و کارت بازرگانی نیاز است. زمانی که کار واردات ماشین در گمرک به اتمام رسید و ترخیص شد نوبت به شماره‌گذاری ماشین است. برای شماره‌گذاری ماشین باید وجه درخواستی را به بانک صادرات واریز کرد و شماره شاسی و نوع ماشین و مشخصات أن را که بر روی پروانه سبز و برگ سبز گمرک ثبت کرد و منتظر تایید آن شد. بعد از آن به مراکز شماره‌گذاری مراجعه و خودرو پلاک خواهد شد. در این مرحله فرد باید پروانه سبز گمرکی، اصل کارتکس، بیمه شخص ثالث و مدارک شناسایی هویتی فرد، اساسنامه شرکت و روزنامه رسمی وکالتنامه ارائه شود.

تعرفه گمرکی ماشین های وارداتی

هزینه‌ای باید برای امور گمرکی در نظر گرفته شود که به حساب بانک ملی واریز شود. با در نظر گرفتن این قیمت، تفاوت قیمت خودرو در داخل و خارج از کشور مشخص می‌شود. تمامی موارد فوق سبب می‌شود که ماشین‌های وارداتی با قیمت جهانی تفاوت زیادی داشته و سبب رو به رشد شدن هزینه‌ها شوند، همین امر سبب می‌شود واردات ماشین با قیمت جهانی تفاوت زیادی داشته باشد. چنین مواردی سبب شده است که واردات ماشین در دراز مدت افزایش یافته و ارزش خود را حفظ کند و به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به شمار رود.

آمار واردات ماشین در ایران

بر اساس اعلام آمار گمرک ایران، امسال واردات ماشین در فصل بهار به ۷۰۰۰ دستگاه رسیده است. بر این اساس گمرک ایران واردات ایران را در این مدت، ۷۰۴۳ دستگاه ماشین با ارزش ۱۹۹کیلیون دلار به ایران وارد شد. مقایسه واردات ماشین در سال جاری نسبت به سال گذشته واردات آن را از نظر تعداد ۶۷درصد کاهش داشته است. طبق آمار ارائه شده توسط گمرک ایران، واردات ماشین در سه ماه اول سال گذشته در حدود ۲۱هزار دستگاه و ارزش ۶۰۰هزار دلار رسیده است. طبق اعلام سازمان تجارت، واردات ماشین در امسال و سال گذشته مجوز ثبت سفارش معتبر دارند که از طرف سازمان توسعه تجارت به شکل الکترونیکی صادر شده و در سامانه آن بارگذاری شده است. اطلاعات مربوط به مجوز ثبت سفارش این خودروها در سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت در دسترس است.

مطابق ادعای گمرک ایران، تشریفات گمرکی در این کشور در سال ۱۳۹۶و در سه ماه اول سال جاری در چارچوب مقررات و ضوابط واردات ماشین به طور کامل انجام شده است. در زمان واردات ماشین به گمرک، مسئول تایید و عدم تایید مجوزهای ثبت سفارش، گمرک نیست. بلکه این مورد بر عهده سازمان توسعه تجارت است.

تعرفه و قوانین گمرکی واردات ماشین

واردات ماشین به طور کلی بر اساس قوانین مربوط به این وسیله صادر و وارد می‌شود. واردات ماشین در ایران مشمول ۵۵درصد حقوق و عوارض گمرکی است. واردات ماشین سواری مشمول ۷۵درصد حقوق و عوارض گمرکی می‌شود. خودروهای سواری که از ۲هزار تا ۲هزار و پانصد سی سی در ردیف تعرفه ۸۷۰۳۲۳۱۹جدول مقررات واردات و صادرات طبقه‌بندی شده‌اند با عوارض گمرکی ۹۵درصد ارائه می‌شوند.

حقوق ورودی خودروهای هیبریدی بدون پایه برق با ارزش گمرکی در زیر مشخص شده‌اند.

  • ماشین‌های تا ۱۵۰۰ سی سی حقوق ورودی با ۵ درصد ارزش گمرکی
  • ماشین‌های از ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی حقوق ورودی با ۲۵ درصد ارزش گمرکی
  • ماشین های از ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی حقوق ورودی با ۲۵ درصد ارزش گمرکی

تعرفه ماشین های هیبریدی

خودروهای متناسب با نوع و حجم و پایه بنزین، هیبرید و دیزل هیبرید که قابلیت شارژ از طریق اتصال به منبع خارجی را دارند با ارزش پنج تا ۴۵ درصد را شامل می‌شوند. واردات ماشین ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده و چهار درصد مالیات علی‌الحساب، عوارض هلال احمر معادل یک درصد حقوق ورودی و ۵درصد از ارزش به عنوان عوارض واردات ماشین، هزینه استاندارد آن که معادل ۸در هزار ارزش سیف است.

واردات ماشین خارجی

گمرک ایران اعلام کرده قصد از سواری معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده یک آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعد از آن را شامل می‌شود. ۱۰درصد از ارزش گمرکی واردات ماشین طبق سند ترخیص برای شماره‌گذاری هزینه انتقال دارایی باید پرداخت شود. به این صورت مشخص می‌‌شود که مقوله واردات ماشین دارای پروسه خاص خود است. این پروسه باید بر اساس قوانین و مقررات گمرکی هر کشور انجام شده و در نظر گرفته شود. بازرگانانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید به قوانین مربوط به تجارت و واردات ماشین مسلط باشند.

نکاتی که احتمالا نمی دانید (کلیک کنید)

واردات موز

واردات کالا

واردات برنج

نحوه صادرات کالا

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا