واردات ذرت

واردات ذرت

واردات ذرت

ذرت به عنوان یکی از پر مصرف ترین غلات به شمار می رود که هم به عنوان غذای انسان و هم به عنوان غذای دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد. ذرت در صنایع مختلف غذایی مصارف مختلفی دارد که بنا به شرایط بازار و میزان مصرف بالا، واردات ذرت از اهمیت بالایی برای دولت برخوردار است. در حال حاضر دانه های ذرت و سویا به عنوان غذای اصلی پرورش مرغ و تخم مرغ در کشور محسوب می شوند که تحت عنوان نهاده های دامی به کشور وارد می شوند.

واردات ذرت در شکل های دیگری همچون آرد ذرت و کنسرو آن نیز انجام می شود که برای مصارف صنعتی و خانگی به کار می روند. تولید ذرت در تناژ بالایی در کشور انجام می شود اما به سبب وجود تقاضای بالایی که از سمت مراکز دامپزوری و مرغداری ها وجود دارد این میزان تولید کفاف حجم تقاضا را نمی دهد و نیاز به واردات ذرت بسیار جدی است. دولت در این زمینه برای کنترل بازار مرجع و جلوگیری از بالا رفتن قیمت های محصولات وابسته اقدام به واردات ذرت به صورت مستقیم می کند که با نرخ ارز مرجع انجام می شود.

واردات ذرت دامی یکی از مسائل چالش برانگیز برای کشور است. در منابع خبری، اعداد و ارقام متفاوتی برای واردات این ماده مغذی برای دام گزارش شده است. برخی، واردات ذرت را مثبت می‌دانند و برخی دیگر با اشاره به مشکلاتی که در این راه وجود دارد، این بازار را بسیار حساس و پرنوسان معرفی کرده اند.

واردات ذرت دامی و نکاتی که بسیار اهمیت دارند

واردات ذرت دامی یکی از مسائل چالش برانگیز برای کشور است. در منابع خبری، اعداد و ارقام متفاوتی برای واردات این ماده مغذی برای دام گزارش شده است. برخی، واردات ذرت را مثبت می‌دانند و برخی دیگر با اشاره به مشکلاتی که در این راه وجود دارد، این بازار را بسیار حساس و پرنوسان معرفی کرده اند.
ذرت دامی، یکی از محصولات کشاورزی است که به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می شود و نقش مهمی در پرورش حیوانات و پرندگان دارد. این مسئله به اندازه ای اهمیت دارد که در فرآورده ‌هایی که از دام و طیور به دست می ‌آید نیز منعکس می شود.
مسائل زیادی در بخش واردات ذرت دامی حائز اهمیت هستند. شرایط واردات ذرت دامی، مراحل واردات، خرید کردن از یک کشور خارجی، انجام آزمایش های بهداشتی و پزشکی بر روی محصولات وارداتی، دریافت تاییدیه ها و گواهینامه های استاندارد برای ذرت دامی و از همه مهمتر، قیمت‌گذاری صحیح و ارائه به بازارهای داخلی، همگی از مواردی هستند که بسیار مورد توجه قرار دارند.
شرکت های وارد کننده ذرت دامی بر اساس استراتژی های خاصی که در نظر می گیرند این محصول کشاورزی را به کشور وارد می‌کنند و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می ‌دهند.
همه ما می دانیم که تغذیه سالم، نقش زیادی در سلامت دام و طیور دارد و محصولاتی که از آنها به دست می‌آید با کیفیت بوده و سالم و بهداشتی به دست مصرف کننده می رسد.
ذرت دامی باید با کیفیت باشد. همچنین بسیار اهمیت دارد که در مدت زمان مشخص شده، این ذرت ها برای تغذیه دام استفاده شوند. اگر از مدت زمان نگهداری آنها بسیار گذشته باشد، کیفیت ذرت ها پایین می آید و در بسیاری موارد ممکن است باکتری ها یا میکروارگانیسم های مضر در بافت ذرت رشد کند و آن ها را به تدریج فاسد نماید.
بخشی از ذرت دامی در داخل کشور ایران تولید می شود اما حجم زیادی از این محصول کشاورزی از کشورهای خارجی نظیر سوئیس به ایران وارد می شود. کشور سوئیس یکی از مهمترین کشورهای اروپایی برای واردات ذرت دامی به ایران محسوب می‌ شود. آمار و ارقامی که در این زمینه ثبت شده، این ادعا را اثبات می کند.

نگاهی بر شرایط واردات ذرت دامی در دوران شیوع کرونا ویروس

از زمانی که کرونا ویروس در تمام کشورهای جهان شیوع پیدا کرد، شرایط واردات و صادرات کالا بسیار متحول شد. تا مدت زمانی، صادرات و واردات به کشورها ممنوع بود و پس از یک مدت، این مبادلات با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شدند.
هم اکنون شرایط واردات ذرت دامی در دوران شیوع کرونا ویروس هم با رعایت یک سری مقررات و دستورالعمل ها تغییر پیدا کرده است. بسیاری از کشورها دقت و حساسیت ‌های بیشتری مراحل صادرات و واردات کالا را انجام می دهند. ضدعفونی کردن محموله های وارداتی یا صادراتی یکی از این دستورالعمل ها است که در گمرک و پایانه های مرزی باید انجام شود.
واردات ذرت دامی در دوران کرونایی از کشورهای مهم واردکننده نظیر هندوستان، اوکراین، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان، تنها به شرطی انجام می ‌شود که محموله ها ضد عفونی شده باشند.
برای برخی از کشورها نظیر اوکراین زمانیکه ذرت دامی به مرز گمرک ایران می رسد از نظر انجام آزمایش های هسته ای و آلودگی به مواد رادیواکتیو نمونه برداری می شود تا تاییدیه‌های لازم به دست آید. بسته به اینکه ذرت دامی از کدام یک از مرزهای ایران وارد کشور می شود، صدور مجوزهای مربوطه از همان استان انجام می‌گیرد. اعتبار مجوز واردات ذرت دامی تا حداکثر یک سال است و تا سه ماه بیشتر هم قابل تمدید می باشد.

آزمایش های کنترل کیفیت برای واردات ذرت دامی

یکی از شرایط واردات ذرت دامی، انجام آزمایش های کنترل کیفیت بر روی نمونه ‌های وارداتی می باشد. از محموله هایی که به گمرک وارد می شوند، نمونه برداری شده و در آزمایشگاه، مطابق با استانداردها، آزمایش هایی روی آنها انجام می گیرد.
آزمایش های کنترل کیفیت بر اساس شماره استاندارد ملی ایران برای تمام نهاده ‌های دامی تعریف شده است. استاندارد واردات ذرت دامی به شماره 1445 می باشد. شماره استاندارد برای سایر نهاده های دامی نظیر جو، گندم، سبوس، کنجاله سویا، دانه کتان، پودر ماهی، مکمل های خوراک دام و طیور و بسیاری موارد دیگر، هر کدام معین و تعریف شده هستند.
مطابق با استاندارد شماره 1445 برای آنالیز نمونه های واردات ذرت دامی فاکتورهایی موجود هستند و برای هر کدام یک حد استاندارد و مجاز معرفی شده که نمونه ها باید در همان محدوده تایید شوند. هر محموله ای که استانداردهای لازم را نداشته باشد، مجوز واردات به کشور را نمی گیرد.

شرایط واردات ذرت دامی

مهمترین استاندارد های ذرت دامی برای کسب مجوز وارداتی به صورت زیر می باشد

⦁ رطوبت – حداکثر 14
⦁ پروتئین – حداقل 8
⦁ چربی – حداقل 5/3
⦁ خاکستر – حداکثر 5/1
⦁ فیبر – حداکثر 7/2
⦁ آفلاتوکسین – حداکثر 20ppb
⦁ T.V.B-N – حداکثر 50
⦁ شمارش کلی میکروب – حداکثر 105 × 5
⦁ اشریشیا کلای – منفی
⦁ سالمونلا – منفی
⦁ مقدار کلسیم: حداقل 03/0 درصد وزنی
⦁ مقدار فسفر: حداقل 29/0 درصد وزنی
نکته:
⦁ تعیین مقدار رطوبت مطابق با استاندارد 321 ایران انجام می شود.
⦁ تعیین آفلاتوکسین مطابق با استاندارد 2359 ایران انجام می شود.
⦁ تعیین پروتئین مطابق با استاندارد 457 انجام می شود.
⦁ تعیین چربی مطابق با استاندارد 415 انجام می شود.
⦁ تعیین خاکستر کل مطابق با استاندارد  332 انجام می شود.
⦁ تعیین فیبر خام مطابق با استاندارد 520 انجام می شود.

اهمیت واردات ذرت دامی برای تغذیه دام و طیور

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم ذرت دامی یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی برای تغذیه دام و طیور است. این ماده مغذی منبع مهم انرژی برای دام و طیور به شمار می ‌رود به طور متوسط در دانه ذرت حدود ۱۰ درصد پروتئین یافت می‌ شود و میزان کلسیم و ویتامین لازم را برای تغذیه  دام و طیور دارد.
مقدار نشاسته ذخیره شده در دانه ذرت، قابل توجه است و با رعایت اصول تغذیه دام باید به خوراک آنها افزوده شود. در تهیه برخی از کنستانتره یا مکمل های خوراک دام و طیور از ذرت دامی استفاده می شود. حتی در مشاغل پرورش طیور و مرغداری ها، ذرت به عنوان افزودنی در خوراک جوجه ها و مرغ های گوشتی یا مرغ تخمگذار هم به کار می رود.
کارشناسان تغذیه و متخصصان مواد غذایی مخصوص دام و طیور عقیده دارند ذرت دامی به هیچ وجه نباید برای تغذیه انسان ها استفاده شود. ذرت دامی ممکن است توسط بسیاری از عوامل محیطی آلوده شود. این عوامل برای دام و طیور خطری ندارند اما اگر توسط انسان مصرف شوند ممکن است به اندام ها آسیب برسانند و در موارد شدیدتر عملکرد آنها را مختل کنند.
بسیاری از بیماری ‌های گوارشی و دستگاه ایمنی ناشی از آلودگی هایی است که در اثر تغذیه نامناسب وارد بدن انسان می شود. بر همین اساس است که کارشناسان بهداشت و تغذیه به شدت توصیه کرده ‌اند ذرت دامی به هیچ عنوان برای تغذیه انسان ها و تولید محصولات غذایی استفاده نشود.
از آنجایی که دامداری و پرورش طیور یکی از اصلی‌ترین کسب و کارهای داخل کشور می باشند، نیاز به واردات ذرت دامی بسیار احساس می شود. حجم واردات این محصول کشاورزی بسیار قابل توجه است و شرکت های زیادی در این حوزه فعالیت دارند. واردات ذرت از کشور روسیه، واردات ذرت از برزیل، هندوستان و برخی کشورهای اروپایی همچنان رونق دارد و البته برخی شرکت های خاص در داخل کشور در جایگاه اول برای واردات ذرت دامی قرار دارند.
مصرف کنندگان ذرت دامی در حقیقت، پرورش دهنده های دام و طیور می باشند. این گروه از کسب و کارها ذرت دامی را به صورت عمده خریداری می‌کنند و بنابراین میزان سفارش و حجم درخواستی آنها در حد تناژ می ‌باشد. قیمت گذاری صحیح از محل واردات ذرت دامی تا محل دامداری و پرورش پرندگان باعث می شود این نیاز به طور کامل برطرف گردد. هر چه مصرف ذرت دامی بالاتر باشد نیاز به واردات بیشتر خواهد بود.

واردات ذرت دامی از کدام کشور بهتر است؟

در حال حاضر بیشترین حجم واردات ذرت دامی به کشور ایران از روسیه برزیل و اوکراین است. البته از سایر کشورها نظیر ترکمنستان، هندوستان و سوئیس هم ذرت دامی به ایران وارد می شود اما حجم کمتری نسبت به سه مورد اول دارد. این آمار، چیزی بیشتر از ۸۰ درصد واردات نهاده های دامی ذرت می باشد. ذرت های دامی که از سه کشور روسیه، برزیل و اوکراین به ایران وارد می شود بسیار با کیفیت بوده و قیمت مناسبی دارد. محموله هایی که از هر کدام از این کشورها وارد ایران می ‌شود مورد آزمایش و نمونه برداری قرار می گیرد.
واردات ذرت دامی از روسیه از طریق بندر انزلی و بندر امیرآباد شمال کشور انجام می‌گیرد اما ذرت وارداتی از کشور اکراین و برزیل در بندر امام در جنوب کشور انجام می شود. هزینه های حمل و نقل در هر یک از محموله های فوق متفاوت است.
بسیاری از شرکت های بازرگانی داخل ایران که محموله های خود را از کشورهای مختلف سفارش داده اند متناسب با منطقه مرزی، سفارش را تحویل می‌گیرند و به دست مصرف کننده می رسانند. ذرت دامی غنی از انرژی و نشاسته است و برای خوراک دام و طیور ضرورت دارد.
ثبت سفارش واردات ذرت دامی هم به صورت فله ای و هم به صورت بسته بندی های ۵۰ کیلوگرمی در گونی های استاندارد انجام می شود. اگر تصمیم دارید ذرت دامی بخرید باید با بهترین شرکت های وارد کننده در ارتباط باشید تا سفارش های شما را ثبت کنند. اگر ذرت دامی در انبارها موجود باشد در مدت زمان کمتری می توانید محموله را تحویل بگیرید.
برای واردات ذرت دامی همانند واردات سایر کالاها از خارج از کشور نیاز به انجام مراحل قانونی و گمرکی می باشد. ثبت سفارش خرید ذرت دامی از کشورهای خارجی، مبادله پول و مراحل گمرکی، انجام آزمایش های تاییدیه برای استانداردها و گواهینامه های بهداشتی همگی باید به دنبال هم و مرحله به مرحله انجام شود.

شرکت های وارد کننده ذرت و سویا

صنعت تولید و تامین ذرت در ایران بسیار بزرگ است و علاوه بر کشاورزان و شرکت های تعاونی که در امر تولید ذرت سهیم هستند شرکت های وارد کننده ذرت و سویا نیز با رایزنی و فراهم کردن شرایط مطلوب برای واردات ذرت به صنایع وابسته پایین دستی کمک بزرگی می کنند. بسیاری از شرکت های وارد کننده ذرت و سویا تحت نظارت دولت و با اختصاص یافتن ارز دولتی اقدام به وارد نمودن این کالای اساسی به کشور می کنند. بیشترین میزان واردات به ذرت دامی تعلق دارد که از نظر کیفی دارای استاندارد هایی است که شرکت های وارد کننده ذرت و سویا ملزم به رعایت آن ها هستند. در سال های گذشته عدم بررسی استاندارد های ذرت های وارداتی باعث وارد شدن انبوهی از ذرت های آلوده به سم آفلاتوکسین به کشور شد که ضرر بزرگی متوجه شرکت های وارد کننده ذرت و سویا شده و باعث از دست رفتن منابع ارزی بسیاری شد.

تعرفه واردات ذرت

تعرفه های گمرکی واردات کالا شامل گروه ذرت نیز می شوند که در زیر به برخی از کد تعرفه های واردات ذرت اشاره شده است. به صورت کلی تعرفه واردات ذرت 4 درصد است.

کد تعرفه برای ذرت بذری 10051010

کد تعرفه برای سایر دانه ذرت 10051090

کد تعرفه برای ذرت شیرین یخ زده 07104000

در خصوص تعرفه واردات ذرت شیرین باید 15% حقوق گمرکی و سود بازرگانی اضافه شود.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا