واردات حبوبات

واردات حبوبات

واردات حبوبات

صادرات و واردات حبوبات جزو مبادلات خشکبار و یکی از منابع درآمدزا برای کشورها محسوب می شود. صادرات و واردات این دانه های مغذی در تمام کشورهای جهان رواج دارد. برخی از کشورها در صادرات و واردات، رتبه بهتری را به خود اختصاص داده اند. برخی از کشورهای وارد کننده حبوبات، شاهد رشد مثبت و برخی دیگر رشد منفی را تجربه کرده‌اند. این مسئله برای صادرات حبوبات هم وجود دارد.

بزرگترین شرکت های بازرگانی به واسطه قرارداد با تامین کنندگان انواع حبوبات، فرآیند صادرات و واردات را انجام می دهند. ارزش غذایی حبوبات در تمام جهان شناخته شده است و به واسطه همین، فعالیت بازرگانی رونق خوبی دارد.

ایران در جایگاه یکی از بزرگترین کشورها در واردات حبوبات شناخته شده است. منابع خبری درباره صادرات، واردات، خرید عمده حبوبات و فروش آن در بازار ایران، گزارش‌ های زیادی را منتشر کرده‌اند. ایران، پتانسیل کافی را برای تولید انواع حبوبات دارد و در این زمینه به استقلال رسیده است؛ این در حالیست که چالش ها و مشکلاتی برای صادرات و واردات حبوبات وجود دارد که تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار داده است.

متاسفانه طبق گزارش هایی که از جهاد کشاورزی منتشر شده، آمار و داده ها نشان داده اند که واردات حبوبات از کشورهای دیگر به ایران، بازار داخل را نامتعادل ساخته است. سرانه مصرف حبوبات در داخل کشور در هر سال افزایش می یابد. شاید به همین دلیل است که حجم واردات، خرید عمده و فروش عمده حبوبات، روز به ‌روز افزایش بیشتری دارد.

یکی از دلایلی که مصرف کنندگان به خرید عمده حبوبات گرایش پیدا کرده اند این است که با توجه به افزایش قیمت گوشت و مرغ، حبوبات بهترین منبع برای تامین پروتئین هستند. انواع عدس، لوبیا و نخود، پرمصرف‌ترین حبوبات در بازار داخل محسوب می‌شوند. خوراک های مختلفی با حبوبات تهیه می شود و بسیاری از آنها در منوی رستوران ها هم وجود دارند.

با توجه به این گزارش ها، نظارت بر تعرفه واردات حبوبات و تنظیم قیمت ها در بازار داخل برای محصولات ایرانی می‌تواند شرایط را برای مصرف کنندگان متعادل کند.

نگاهی بر واردات حبوبات از روسیه

اگرچه کشور ایران در تولید حبوبات و صادرات آن رتبه خوبی دارد و به استقلال عملکردی رسیده است، اما همچنان واردات حبوبات رواج دارد. یکی از کشورهایی که واردات از آن انجام می‌شود روسیه است. حبوباتی که از روسیه وارد می شود شامل انواع لوبیا و عدس، لپه، نخود و ماش بوده که در تمام غذاهای ایرانی و غذاهای بومی محلی مناطق مختلف استفاده می شود.

واردات انواع حبوبات هم از روسیه درآمدزایی قابل توجهی برای شرکت های بازرگانی داخلی دارد. به گفته بازرگانان، قیمت این حبوبات مقرون به صرفه است و برای خرید و فروش عمده حبوبات، گزینه ایده آلی محسوب می شود.

واردات حبوبات از روسیه، هم به صورت بسته بندی و هم به صورت فله ای انجام می گیرد. حبوباتی که از کشور روسیه وارد ایران شده در بازار کشور، جایگاه خود را پیدا کرده اند. این معاملات تا حد زیادی واسطه های بازار را حذف کرده‌اند بنابر این قیمت‌ها متعادل می باشد.

در کنار مسئله واردات حبوبات از روسیه، با معاملات دیگری نظیر واردات انواع حبوبات از قرقیزستان و ازبکستان هم مواجه هستیم. این کشورها در حقیقت در یک منطقه در کنار یکدیگر قرار دارند، بنابراین کیفیت حبوبات تقریباً مشابه بوده و تمام آنها مرغوب هستند. مهمترین دلیلی که بازرگانان نسبت به خرید عمده حبوبات از روسیه قرقیزستان یا ازبکستان اقدام می‌کنند، کیفیت حبوبات است. حبوبات خارجی از نظر مرغوب بودن، طعم و شکل ظاهری در بهترین وضعیت قرار دارند.

دلیل اصلی که واردات حبوبات از روسیه یا کشورهای دیگر به ایران را توجیه می‌کند، تأمین کمبود بازار داخل کشور است. با توجه به اینکه حجم زیادی از حبوبات ایران به کشورهای دیگر صادر می شود، واردات می تواند این کمبود را جبران کند. هر دو معاملات صادرات و واردات، سودآوری خوبی دارند.

نکات مهم در معاملات خرید و فروش عمده، صادرات و واردات حبوبات

خرید و فروش عمده حبوبات به دو روش فله ای یا بسته بندی انجام می شود. اگر منظور، صادرات یا واردات حبوبات باشد، بسته بندی ها باید شیک، بهداشتی و استاندارد آماده شوند. برای فرآیند صادرات و واردات حتماً باید روی بسته بندی، اطلاعات غذایی، سلامت و بهداشت، به همراه گواهینامه سازمان غذا و داروی کشور تولید کننده درج شده باشد.

در ثبت سفارش فله ای، خرید و فروش عمده صادرات و واردات حبوبات معمولاً به صورت کیسه‌های استاندارد با وزن معین انجام می شود. در حمل و نقل فله ای یا بسته بندی، آنچه که اهمیت دارد کیفیت محصولات است.

شرکت های تولید کننده انواع حبوبات برای این که کیفیت محصولات تضمین ‌شده باشد، حبوبات آماده شده را به دستگاه‌ های سورتینگ می ‌فرستند تا در بسته بندی های شیک و استاندارد آماده سازی شود. دستگاه سورتینگ کمک می‌کند حبوبات نامرغوب یا سنگ ریزه ها یا ذرات درشت دیگر از میان حبوبات جدا شوند.

با توجه به توضیحات فوق، کارخانه های بسته بندی و سورتینگ حبوبات، بخشی از زنجیره صادرات و واردات حبوبات محسوب می شوند. طراحی بسته بندی و درج نام شرکت باعث می شود که اعتبار شرکت برای خرید و فروش حبوبات تامین شود.

در بازار خرید عمده حبوبات و فروش عمده، با حبوبات عدس، لوبیا کپسولی، لوبیا چشم بلبلی، ماش، دال عدس، لوبیا سفید، نخود، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لپه سر و کار داریم. هر کدام از این حبوبات، بنا بر حجم مورد تقاضای مشتری در وزن مختلف می توانند بسته بندی شوند.

گزینه دیگری که در صادرات و واردات حبوبات خرید یا فروش مطرح می شود، درجه بندی آن ها است. وقتی برای خرید حبوبات به بازار می روید با عبارت هایی نظیر حبوبات درجه یک، حبوبات درجه ۲ یا درجه ۳ برخورد می کنید. مثلاً فروشنده به شما می گوید لوبیا سفید درجه یک یا لوبیا سفید درجه دو؛ که در این صورت قیمت حبوبات درجه یک بیشتر از حبوبات درجه دو و درجه سه است.

تعرفه واردات حبوبات و مسائل مربوط به آن

یکی از مسائلی که درباره واردات حبوبات مطرح شده، تعرفه واردات است. تعرفه گمرکی برای صادرات و واردات هر محصولی وجود دارد. هزینه های گمرکی، هزینه های حمل و نقل و هزینه ترخیص کالا یا بارگیری در مرحله های مختلف هم در کشور مبدأ و هم در کشور مقصد وجود دارد. برای صادرات و واردات انواع حبوبات هم یک تعرفه خاصی اعلام شده است.

به طور مثال، تعرفه واردات حبوبات برای گروه لوبیا، عدس، لپه، جو، گندم و نخود به صورت مجزا دسته بندی شده است. طبق قوانین گمرکی برای ترخیص حبوبات از گمرک، یک کد چند رقمی معرفی می شود. این کد برای هر دسته از حبوبات متفاوت است. به طور مثال، کد گمرکی برای ذرت در حالت معمولی و ذرت یخ زده با هم متفاوت است.

در صادرات و واردات حبوبات معمولاً تعرفه گمرکی در برخی شرایط شامل درصد حقوق گمرکی و مالیات می شود که این مقادیر متفاوت هستند. صحبت کردن از درصد گمرکی یا کدهای ترخیص کالا از حوصله این بحث خارج است؛ چرا که حبوبات بسیار زیاد هستند و برای هر کدام، یک کد و یک درصد معرفی می‌شود. برای شرکت های صادر کننده و وارد کننده حبوبات، تسلط بر این کدها و تعرفه های گمرکی الزامی است.

در واردات حبوبات از کشورهای کانادا، کشورهای اروپایی و کشورهای آسیایی، برای هر یک به صورت مجزا یک تعرفه ترخیص گمرکی تعیین شده که معمولاً قیمت گذاری آن بر اساس دلار می باشد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا