واردات برنج

واردات برنج

واردات برنج

برنج این روزها به یکی از مهم ترین اقلام وارداتی ایران تبدیل شده و این موضوع دلایل مختلفی دارد، یکی از مهم ترین غلاتی که همیشه بر روی سفره های ما ایرانی ها و خیلی از کشورهای دیگر وجود دارد، همین برنج است. برنج جزو غذای اصلی کل دنیا نیست و معمولا چهل درصد مردم کل دنیا، برنج را به عنوان یک وعده ی اصلی غذایی مصرف می نمایند. نکته ی جالب اینجاست که انواع برنج در خود ایران و مخصوصا در نواحی شمالی کشور مانند گیلان و مازندران کشت می شود، اما این کشت به اندازه ای نیست که بتواند نیازهای کشور را تامین نماید. علاوه بر این معمولا قیمت برنج های وارداتی به نسبت برنج های داخلی، خیلی کمتر است و مردم به همین دلیل برای مصارف روزانه ی خود به این نوع برنج ها روی می آورند.

کشورهای جنوب شرقی آسیا بهترین مکان برای پرورش انواع برنج هستند، معمولا هم برنج مورد نیاز ایران از این خطه تامین می گردد. کم بودن تولیدات داخلی و همینطور ارزان تر بودن قیمت برنج های این چنینی باعث شده است که خرید برنج از این کشورها، منطقی ترین راه حل ممکن برای تامین برنج مورد نیاز کشور باشد. البته که برنج ایرانی از بالاترین سطح کیفیت برخوردار است اما دلیل این که میزان تولید این برنج در ایران بسیار کم است به دلیل خشکسالی های زیاد و کمبود آب بوده که در کنار آن عدم مدیریت بحران نیز مزید بر علت شده است. برنج انرژی مورد نیاز و مقداری از پروتئین مورد نیاز انسان را تامین می کند.

برنج های وارداتی معمولا از کشورهای هند و پاکستان و تایلند وارد می شوند و خیلی از شرکت های داخلی این برنج ها را با تناژ خیلی بالا، خریداری کرده و در بسته بندی های مختلف روانه ی بازار می کنند. یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان برنج وارداتی در ایران، شرکت محسن است. این شرکت با خرید برنج های هندی، پاکستانی و تایلندی و تقسیم بندی آن ها در کیسه های برنج پنج کیلویی، ده کیلویی و بیست کیلویی و …، جایگاه خود را به عنوان یک برنج مرغوب در بین ایرانی ها محکم کرده است. اما باید بدانید که تجارت برنج به همین آسانی ها نیست و مخصوصا در سال های اخیر، دستخوش مشکلات فراوانی شده که این مشکلات دامن گیر تمامی تاجران بزرگ و کوچک برنج در ایران نیز شده است.

برنج مانند گندم به عنوان غذای اصلی مردم جهان به شمار می رود و مصرف این ماده غذایی هر ساله افزایش می یابد، ایران یکی از کشور های اصلی تولید کننده برنج در جهان می باشد. کیفیت برنج تولید شده در ایران بسیار بالا است و کمبود هایی که در چند سال گذشته اتفاق افتاده به دلیل خشکسالی ها و عدم مدیریت صحیح بوده است. در ادامه برایتان از نحوه ی تجارت برنج، مشکلات تجارت برنج، ارز واردات برنج و سایر مسائل مربوط به برنج وارداتی خواهیم گفت، لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

هرآنچه که باید در مورد شرایط واردات برنج بدانید

واردات برنج در ایران رو به گسترش است و ایران از رتبه های برتر کشورهای وارد کننده برنج در جهان می باشد، مقدار بالایی از نیاز داخل کشور در خود کشور تولید می شود. واردات برنج به طور مستقیم در کشت این محصول تاثیر می گذارد و باعث شده است که برنج های تولید شده در ایران به دلیل رقابت با برنج های تولید شده در سطح جهانی با کیفیت تر تولید گردند، از سویی دیگر واردات برنج زمانی که نیاز بخشی از جامعه به این ماده غذایی تامین نمی گردد، لازم و ضروری است.

طبق آمارها مصرف برنج در ایران 3.2 میلیون تن می باشد، که 2 میلیون تن آن تولید داخلی است و مابقی از طریق واردات از کشورهای دیگر تامین می شود. در حال حاضر بیشترین میزان واردات برنج از کشورهای هند و پاکستان صورت می گیرد، البته اخبار واردات این ماده غذایی نشان می‌دهد که تایلند و اروگوئه نیز از وارد کنندگان برنج به ایران می باشند.  افزایش واردات برنج به ایران نشان می دهد که ایران بیش از گذشته به این ماده غذایی نیاز دارد. برنج وارداتی دارای پخت راحت تر و قیمت پایین تری می باشد و این دلایل نیز موجب شده که تقاضا در ایران برای برنج وارداتی بیشتر باشد و نسبت به برنج تولید داخل طرفداران بیشتری داشته باشد. نحوه واردات برنج از پاکستان و بقیه کشورها به این صورت است که باید در بسته بندی هایی تا 20 کیلوگرم باشند و شرکت های وارد کننده‌ای مجوز واردات این ماده غذایی را دارند که دارای پروانه ساخت و بسته بندی باشند.

واگذاری واردات برنج به ترخیص کار حرفه ای

شرکت های حرفه ای در زمینه واردات و صادرات فعالیت می کنند که البته برخی به صورت حرفه ای در زمینه ای خاص واردات و صادرات انجام می‌‌دهند، مثلا برخی از شرکت ها در زمینه تجارت برنج کاملا حرفه‌ای شده اند و از شرایط واردات برنج کاملا مطلع هستند و می‌توانند به اشخاصی که در این زمینه فعالیت می کنند، خدمات یا مشاوره مربوط به امور ترخیص را ارائه دهند.

واردات برنج پاکستانی

واردات برنج پاکستانی در کنار برنج هندی، یکی از معمول ترین روش های تامین برنج برای مصارف داخلی می باشد. برنج پاکستانی دارای دانه های بلندی است و معمولا برای طبخ انواع غذاهای پاکستانی مورد استفاده قرار می گیرد. این برنج دارای عطر و طعم خوبی است و به خوبی ری می کند و بیشترین شباهت را به برنج ایرانی دارد.

واردات برنج پاکستانی مانند واردات هر کالای دیگری شرایط و ضوابط خاص خودش را دارد. این کار با مطابق با تمامی مقررات واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران انجام شود و خارج از چارچوب قوانین تعیین شده، قاچاق محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد. در پروسه ی واردات برنج یکی از ملزومات ترخیص این مدل محموله ها، دریافت مجوز ترخیص از دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار و انتخاب شناسه انبارهای مجاز از سامانه جامع انبار می باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قانون صادرات و واردات را مطالعه کنید.

همچنین پس از ترخیص محموله، تمامی وارد کنندگان موظف هستند که صد در صد محوله  وارد شده را با تخصیص سهمیه از سوی دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار، تنها به شعباتی که از جانب سازمان ‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ ها اعلام شده، ارسال نمایند. این شعبات شامل میادین میوه و تره بار – فروشگاه ‌های زنجیره ‌ای و تعاونی ‌ها مانند اتکا، امکان، اسکاد، اتما، مصرف محلی، فرهنگیان و صنوف منتخب، می شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ترخیص کالا از گمرک را مطالعه کنید.

واردات برنج هندی

محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی بیشترین تولیدات هند را شامل می شوند که در زمینه ی کشاورزی این فعالیت شامل محصولاتی مانند برنج، گندم، دانه‌های روغنی می شود. برنج هندی یکی از معروف ترین برنج های موجود در بازار است که در بسته بندی شرکت های مختلف می توانید آن ها را مشاهده نمایید. برنج هندی پخت آسانی دارد و دانه بلند است و به نسبت برنج پاکستانی، طرفداران بیشتری را در بازار برنج به خود اختصاص داده است. برای واردات برنج هندی، معمولا بندر عباس یکی از بهترین بنادر برای دریافت محموله و ترخیص آن محسوب می شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ترخیص کالا از بندرعباس را مطالعه کنید.

واردات برنج هندی نیز مانند تمامی کالاهای وارداتی باید مطابق با قوانین تجاری ایران انجام شود. قیمت تعیین شده برای واردات برنج هندی معمولا چیزی برابر با نصف قیمت برنج داخلی است و اصلا همین موضوع باعث شده که این نوع برنج ها، طرفداران بیشتری داشته باشند. از آنجایی که برنج هندی در دسته ی مواد غذایی و یا خوراکی قرار می گیرد، برخوردار بودن از مجوز وزارت بهداشت، یکی از ضروری ترین مجوزها برای ترخیص محموله از گمرک می باشد. در کنار این مجوز، کد ها و مجوزهای لازم و ضروری اولیه ی استاندارد از سازمان ها و نهادهای مربوطه نیز از دیگر مجوزهایی است ک برای واردات برنج هندی باید دریافت شود، بدون رعایت این سلسله مراتب، واردات برنج هندی به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب مجوز واردات مواد غذایی را مطالعه کنید.

واردات برنج ممنوع شد

این تیتر را معمولا زمانی می بینید که مشکلات ارزی به وجود امده که حاصل تحریم های مختلف آمریکا علیه ایران است، مانع از ترخیص سیصد تن برنجی می شود که در گمرک ایران دپو شده. این دپو شدن باعث شده تا مسئولین به این فکر بیفتند که برای یک محدودی، واردات برنج هندی و پاکستانی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کنند تا تکلیف تمامی برنج های ترخیص نشده، مشخص شود.

این مصوبه قرار بود که در مرداد ماه سال 1399 اجرا شود اما بنا بر یک سری رایزنی ها، اجرای آن به شهریور همان سال موکول گردید، تحقیقات حاکی از آن است که مدت زمان ممنوعیت واردات برنج، سه الی چهار ماه اعلام شده است. دو مرحله ی تامین ارز و تخصیص ارز، باعث بروز چنین مشکلاتی در تجارت برنج شده است، در واقع تا این دو مشکل برطرف نشود، عبارت واردات برنج ممنوع شده را حالا حالاها خواهیم شنید.

راه حل این مشکلات این است که تجاری که در مرحله ی تخصیص ارز قرار دارند، باید منشا ارز خود را مورد تایید بانک مرکزی قرار داده و تجاری که در مرحله ی تامین ارز هستند، باید بدانند که صدور اعلامیه تامین ارز در گرو جابجای وجه و تامین آن بوده و بدون طی شدن این سلسله مراتب، طبیعتا اعلامیه و کد رهگیری بانک صادر نخواهد نشد و این موضوع تاثیر مستقیم بر روی ترخیص نشدن محموله از جانب گمرک خواهد داشت.

واردات برنج از پاکستان

یکی از مهم ترین بازارهای پاکستان برای صادرات برنج، بازار ایران است. مرزهای جنوبی سیستان بلوچستان بهترین مسیر برای واردات برنج از پاکستان می باشند. در حالت عادی، سلسله مراتب ترخیص محموله ی وارداتی برنج پاکستانی، دو روزه انجام می شود. ورود صد و پنجاه هزار تن برنج از پاکستان به ایران، عددی است که به صورت تقریبی می توانیم درباره ی واردات برنج از پاکستان ذکر کنیم.

البته که در همین ماه های اخیر شاهد مطرح شدن مصوبه ی جدیدی دال بر واردات برنج به ازای صادرات برق به پاکستان بیان شد که این امر منتظر تصویب در دستگاه‌ های مرتبط در پاکستان از جمله بانک مرکزی این کشور می باشد. به هر حال هم پاکستان و هم ایران به دلیل منافعی که هر دو برای یکدیگر دارند، تمایل ندارند که ارتباط تجاری شان در زمینه ی برنج از بین برود کما این که باز شدن یک سری مرزهای جدید، زمینه را برای تقویت تجارت بین این دو کشور فراهم خواهد کرد.

واردات برنج از هند

شاید برایتان عجیب باشد اما یک سوم برنج صادراتی هند، مستقیما به بازار ایران تزریق می شود، این امر نشان دهنده ی این است که ایران بزرگ ترین واردات برنج از هند می باشد. تمامی قدرت واردات برنج از هند در گرو صادراتی بود که در زمینه ی نفت، از جانب ایران به هند انجام می شد، مسائل ارزی این تجارت به واسطه ی حسابی در بانک UCO هند، به واحد پولی هندوستان یعنی روپیه، امکان پذیر بود. به اعتبار این داد و ستد و اعتبار مالی ایران در بانک UCO هندوستان، واردات برنج از هند به ایران ، به راحتی هر چه تمام تر انجام می شد اما به دلیل تحریم های ایجاد شده بر علیه ایران و ممنوع کردن واردات نفت از ایران توسط هندوستان، عملا اعتبار مالی قبلی از بین رفت و هیچ وجهی بین دو کشور مبادله نشد و همین موضوع، مسئله ی ارزی واردات برنج هندی را نیز  با مشکلات جدی مواجه کرد تا جایی که، برخی از منابع اعلام کردن که هندوستان صادرات برنج خود را به ایران محدود کرده است.

با این حال تجار ایرانی در صدد این هستند که این مشکل به وجود آمده در واردات برنج از هند را به زودی برطرف نمایند چرا که نزدیکی موقعیت جغرافیایی ایران به کشور هند و کیفیت بالای کالاها و مواد غذایی هندی، تجارت با این کشور را به یکی از تجارت های بسیار پرسود برای تاجران و بازرگانان ایرانی تبدیل کرده است. به همین دلیل تحت هیچ شرایطی تمایل به از بین رفتن این ارتباط نخواهند بود.

واردات برنج آزاد شد

تامین ارز و ماندن در صف تخصیص ارز، مهم ترین مشکلی بود که باعث ممنوعیت واردات برنج در ایران شده بود، البته که در کنار این موضوع معمولا واردات برنج در زمان برداشت محصولات کشاورزان نیز با محدودیت کمی همراه بوده است. این چند ماه فرصتی بود برای پیگیری مشکلات به وجود آمده و صدور کد رهگیری بانک بود تا بتوانند برنج های دپو شده در گمرک ایران را آزاد کرده و وارد بازار نمایند، البته که برای دریافت چنین نتیجه ای نیاز به تخصیص ارز است که با توجه به موارد گفته شده و به دلیل تحریم های به وجود آمده این مورد کمی با مشکل مواجه شده است.

توافقات صورت گرفته در مدت اخیر بر این قرار شد تا ارز مورد نیاز برای ترخیص کردن برنج های دپو شده تامین گردد تا واردات برنج نیز از ممنوعیت آزاد گردد. قرار بود که ممنوعیت واردات برنج تا آخر آبان ماه ادامه داشته باشد که در ابتدای آبان این ممنوعیت برطرف شده و یک ماه زودتر از موعد مقرر، واردات برنج آزاد شد. دستور لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال 99، توسط دفتر واردات گمرک ایران به گمرکات اجرایی اعلام شد . این بخشنامه با اشاره به نامه دفتر مقررات صادرات و واردات و مکاتبه دبیر کارگروه تنظیم بازار، حاوی حکم برداشتن ممنوعیت واردات برنج بود.

ارز واردات برنج

دپو شدن برنج ها در گمرک به دلیل تخصیص ارزی، باعث این شد که این محصول در بازار کمتر پیدا شود و همین موضوع تاثیر مستقیم بر روی گران تر شده برنج ها وارداتی گذاشت تا جایی که قیمت این برنج ها تا دو برابر قیمت واقعی افزایش یافت. به دنبال این موضوع رییس ستاد تنظیم بازار، طی مصوبه ای اعلام کرد که تامین و واردات برنج به ایران باید به طور مستمر ادامه داشته باشد تا با این از گران تر شدن قیمت برنج در بازار جلوگیری به عمل آید. این مصوبه به شرح زیر است :

« به منظور جلوگیری از تاثیر تغییر سیاست ارزی بر روی قیمت برنج های دپو شده، کمیته ارزی مکلف است که برقراری امکان ثبت‌ سفارش برنج با ارز نیما ثبت شده با ارز ۴۲۰۰ به نیما بدون هرگونه فرآیند غیرضروری و همانند سایر کالاهای گروه ۲ اقدام نماید. همچنین دفتر مقررات صادرات و واردات مکلف است ظرف یک روز کاری، پیش‌نویس دست گردان کاهش تعرفه واردات انواع برنج به چهار درصد را تهیه و نسبت به اخذ مصوبه دست گردان دولت اقدام کند. تا اخذ مصوبه فوق ترخیص برنج توسط گمرک ۱۰ درصد خواهد بود. از سوی دیگر، کلیه محموله‌های برنج که با نرخ ارز نیمایی تامین ارز و اظهار شده است، از پرداخت مابه‌التفاوت ریالی معاف و گمرک مکلف است همانند رویه‌های پیشین، با حداقل تشریفات نسبت به ترخیص برنج اقدام کند. همچنین ترخیص برنج تامین ارز شده با نرخ نیما نیازمند مجوز دفتر تنظیم بازار یا شرکت بازرگانی دولتی ایران نیست.» ( این قسمت به دلیل عدم امکان تغییر؛ دقیقا کپی شده از متن مصوبه می باشد )

آخرین اخبار از قیمت و تعرفه برنج

با توجه به آخرین مصوبه که در خرداد سال 99 اعلام شد، تعرفه واردات برای برنج سفید ده درصد و برای برنج های نیمه سفید 4 درصد می باشد. تاجرانی که برنج ها را به صورت درصدی وارد کرده و حاضر هستند با ارز نیمایی خارج کنند، تعرفه ی آن ها از بیست و شش درصد به ده درصد خواهد رسید. به دنبال این موضوع گمرک موظف است تا مابقی مبلغ را به بازرگانان عودت دهد.

درباره ی برنج های هندی و پاکستانی نیز قرار بر این شد تا ما به التفاوت آن ها که چیزی حدود 500 تومان برای برنج پاکستانی و 1000 تومان برای برنج هندی است، در صورت ترخیص با ارز نیمای، عودت داده شود. این کار به منظور ایجاد تعادل در بازار برنج داخلی و خارجی انجام می شود. لازم به ذکر است که در زمینه ی آخرین اخبار از قیمت و تعرفه ی برنج، خدمت تان عرض کنیم حدودا یک سال است که نرخ سامانه نیما جایگزین ارز ترجیحی برای واردات شده است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب تعرفه گمرکی را مطالعه کنید.

با توجه به آخرین تحقیقات در زمینه ی قیمت برنج باید بگوییم که نمودار قیمت برنج داخلی و خارجی در سال جاری تاکنون کاملا صعودی بوده و این محصولات نسبت به سال قبل با قیمت خیلی بیشتری به فروش رفته اند. برنج ها دارای انواع مختلفی می باشند مانند برنج های سفید و نیمه سفید شده و صیقلی شده که هر کدام تعرفه خاص خودشان را دارند. تعرفه برنج در سال جاری به نقل از روزنامه اقتصاد به شرح زیر است:

ممنوعیت واردات برنج

با توجه به مشکلات ارزی که باعث ممنوعیت واردات برنج شده بود، می خواهیم با هم بررسی کنیم که چه چیزهایی سبب شد تا این مشکل در واردات برنج به وجود آید.

اولین موضوعی که در رفع ممنوعیت واردات برنج تاثیر داشت، تمام شدن تحمل صاحبان برنج بود. با توجه به طولانی شدن زمان دپو و برطرف نشدن مشکل عدم تخصیص و تامین ارز، کم کم صبر صاحبان این برنج ها تمام شد و گلایه ها شروع شد. این تاجران اعتراض داشتند که اعتبار آن ها نزد تجار خارجی خدشه دار شده و تجارت شان برای مدت یک سال است که با مشکل جدی مواجه شده است.

به دنبال این موضوع گمرک اعلام کرد که مجوز رسمی برای ترخیص برنج هایی که در صف تخصیص ارز قرار ندارند و بانک کد رهگیری لازم برای تامین ارز به آن ها نداده را نداشت است. اما بانک اظهار داشت که اولویت بندی او برای تخصیص ارز، بر اساس لیستی انجام می شود که وزارت صمت به او می دهد. بنابراین این مشکل گمرک بوده که بدون تخصیص ارز و کد رهگیری، ترخیص درصدی کالا را انجام داده است.

بعد از این ماجرا گمرک اعلام کرد که به هیچ وجه، ترخیصی بدون داشتن کد رهگیری بانک انجام نداده است چرا که تنها تخصیص ارز برای ترخیص یک محموله از گمرک، کفایت نمی کند. همچنین گمرکات اعلام داشت که اگر باز هم بانک مدارکی دال بر ترخیص محموله تنها با تخصیص ارز و بدون کد رهگیری دارد، اعلام کند تا شبهات برداشته شود.

در نهایت گمرک اعلام کرد که اگر برای این برنج های دپو شده و ترخیص آن ها فکری نشود بر طبق وظیفه ی خود مجبور است اعمال قوانین متروکه طبق ماده(۲۴) قانون امور گمرکی برای این کالا بپردازد. در میان همین کشمکش ها بود که معاون فنی گمرک، اعلام کرد که بانک شروع به اعلام کد رهگیری برای ترخیص برنج های دپو شده کرده است. و این ماجرا در همین جا خاتمه یافت.

ارز برنج

سیاست های ارزی و اقتصاد ایران با توجه به نوسانات ارزی چند ماه گذشته، دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. این موضوعات باعث شده تا تجارت در بخش های مختلف دچار مشکل شده و یا به کلی زمین گیر شود. تا همین چند وقت پیش برنامه ی مدیریتی مصارف ارزی کشور بر اساس یک قانون ثابت و درست در حال اجرا بود و به هر کالا با توجه به درجه اهمیتی که داشت، ارز با یک نرخ مشخص اختصاص می یافت. نرخ مبنای دولتی در سال 1397 چیزی برابر با ارز 4200 تومانی بود و تمام تجارت ها نیز با توجه به همین نرخ ارز انجام می شد. در واقع دولت برای واردات کالاها اساسی از ارز دولتی خود استفاده می کرد تا اینکه در سال گذشته یعنی در سال 99، یک سری از کالا ها از بودجه ی ارز دولتی به ارز نیمایی ورود کردند و دیگر خبری از ارز 4200 تومان نبود همین امر سرآغاز مشکلات ارزی در واردات اکثر کالاهای اساسی شد که ارز برنج هم در همین دسته قرار داشت. این یعنی که یک سری تجار واردات خود را در زمینه ی برنج با ارز برنج 4200 تومان یعنی همان ارز دولتی انجام داده اند و حالا که زمان تسویه رسیده، دولت جز ارز نیمایی چیزی به تاجران پرداخت نمی کند و همین موضوع باعث گرانی و تغییر روند واردات برنج و ارز برنج شده است.

اخبار واردات برنج

در ادامه ی اخبار واردات برنج، همان طور که گفتیم، ارز دولتی برای برنج به ارز نیمایی تبدیل شد که این موضوع سرآغاز مشکلات عدیده در تجارت برنج محسوب می شد. البته این را هم بگوییم که حذف ارز دولتی 4200 تومانی، مزیت هایی نیز برای اقتصاد کشور داشت و این موضوع به درخواست فعالان اقتصادی، تشکل‌ها، انجمن‌های تولیدی و وارداتی انجام شد. دلیل این درخواست هم این بود که تزریق ارز 4200 تومان جنبه ی رقابتی بازار را از بین برده بود و رانت ناشی از آن آنقدر زیاد شده بود که واردات را به کل دچار فساد کرده بود. علاوه بر تمامی این موارد که به تنهایی در واردات برنج بسیار هم هستند. وقتی برنج با ارز 4200 تومانی خریداری می شد نهایتا با ارز دلار آزاد به دست مردم می رسید . بنا بر همین دلایل مصوبه ی گره خوردن بسیاری از کالاهای اساسی مانند برنج به ارز نیمایی به جای ارز دولتی، صادر گردید.

به دنبال این موضوع اتفاقات بد دیگری نیز دامن تجارت برنج و سایر اقلام اساسی را گرفت و آن هم این بود که به دنبال تغییرات نرخ ارز روز، ارز نیمایی نیز روز به روز گران تر شد و این موضوع تاثیر مستقیم و سو بر روی اخبار واردات برنج داشت. حالا کسری منابع و عدم تمایل تجار برای واردات برنج با توجه به شرایط حاکم، نتیجه ی این تغییر ارز است.

ارز نیمایی برنج

حالا همه ی این موضوعات به کنار، یک گروه از تاجران برنج هستند که ارز نیمایی برنج موجب ورود خسارات زیادی به آن ها شد و ماجرای این خسارت نیز از این قرار است که : یک سری تاجران برنج، محموله های خود را بر طبق مصوبات دولتی و به صورت امانی از گمرکات ترخیص کرده اند و این روند تحت نظر وزارت صمت و با دلار 4200 تومانی انجام شده است. ولی وقتی زمان تسویه حساب بانک با تاجران رسید، بانک اعلام کرده که تنها قادر به پرداخت ارز نیمایی برنج بوده و برای تسویه دیگر خبری از ارز دولتی 4200 تومانی نیست!

این مشکل برای تاجرانی که با ارز دولتی واردات برنج خود را انجام داده بودند، بسیار جدی بود و بازخوردهای منفی بسیار زیادی داشته اما تا کنون، شکایات و درخواست های مختلف این تاجران مبنی بر تسویه ی بانک با ارز دولتی 4200 تومان، با پاسخ محکمی روبرو نشده است. بنابراین ممکن است که تبدیل ارزدولتی به ارز نیمایی برای یکی سری کالا در حالت عادی آنچنان مشکل ساز نبوده باشد اما ارز نیمایی برنج برای تاجرانی که در این مرحله از تجارت قرار دارند، مشکلات جدی ای به وجود آورده است.

انجمن واردکنندگان برنج

انجمن وارد کنندگان برنج، انجمنی است که بر سلسله مراتب و تصمیم هایی که درباره ی واردات و تامین برنج مورد نیاز کشور، گرفته می شود، نظارت دارد. وظیفه ی این انجمن، ایجاد تعادل بین برنج های وارداتی و برنج های داخلی و تامین برنج مورد نیاز مردم است. در واقع این انجمن عقیده دارد که ممنوعیت واردات برنج در فصول برداشت کشاورزان برنج، مشکلی را حل نمی کند و به بیانی ساده تر، واردات برنج با تولیدات داخلی، تداخلی نداشته و فروش این برنج ها را با مشکل مواجه نمی کند. در واقع انجمن واردکنندگان برنج، یک انجمن حامی تاجران و بازرگانانی هستند که در زمینه ی تجارت برنج فعالیت می کنند و موافق صد در صد واردات برنج هندی و پاکستانی برای تامین برنج مورد نیاز کشور می باشند.

اخبار برنج وارداتی

متاسفانه اخابر برنج وارداتی، حامل خبرهای خوبی در زمینه ی قیمت و نحوه ی خرید این نوع برنج ها نیست. چرا که قیمت برنج وارداتی نسبت به سال قبل بسیار زیاد شده و بالغ بر ۱۳۷ درصد افزایش داشته است. بسیاری از متخصصان و تاجران، دلیلی افزایش قیمت برنج وارداتی را تبدیل ارز دولتی به ارز نیمایی برنج می دانند. در کل نوسانات ارزی در ماه های اخیر، دستاوردی به جز گرانی و کمیاب بودن، برای برنج های وارداتی نداشته است. برنج هایی که تا همین چند وقت پیش به راحتی در سبد خرید ماهانه ی اکثر خانواده های ایرانی می توانست قرار گیرد، حالا تفاوت قیمت آنچنانی با برنج داخلی نداشته و همانقدر محصول کمیاب و گرانی محسوب می شود.

برنج وارداتی

حدس می زنیم که تا همین قسمت از مقاله، متوجه تغییراتی که در روند واردات برنج هندی، پاکستانی و … به وجود آمد، شده باشید. برنج وارداتی یکی از مهم ترین احتیاجات خانوار ایرانی محسوب می شود و تقریبا می توان گفت که محصولی بود که با قیمت نرمال قابل خریداری و استفاده بود. اما چیز جالبی که نیاز است شما درباره ی برنج وارداتی بدانید، این است که برنج های وارداتی متاسفانه از کیفیت درجه ی یکی که دارند برخوردار نیستند و نوع با کیفیت آن ها وارد ایران نمی شود، معمولا با کیفیت ترین نوع برنج هندی، پاکستانی و تایلندی را می توانید در فروشگاه های کشورهای اروپایی و آمریکایی پیدا کنید.

قیمت واردات برنج هندی

با توجه به مشکلاتی که در زمینه ی نیمایی شدن ارز برنج، برای قیمت واردات برنج هندی به وجود آمد، یکی از خطراتی که سفره های ایرانی را تهدید می کند، خطر حذف شدن برنج از سبد خرید ایرانی هاست. بنابراین باید خیلی زود فکری به حال بر طرف کردن مشکل بالا رفتن قیمت برنج هندی شود، چرا که همین قیمت واردات برنج هندی نه تنها خانوارها، بلکه خود تجار را نیز با مشکلات جدی ای مواجه کرده است.

قیمت برنج وارداتی

یکی دیگر از مشکلاتی که در مسیر تغییر قیمت برنج وارداتی به وجود آمد، ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت محصول کشاورزان داخلی بود که این کار به منظور حمایت از تولیدات داخلی انجام شد و متاسفانه پیامد خوبی نداشت، چرا که با قطع واردات برنج، به دلیل اینکه درخواست برای برنج وارداتی در بازار بسیار زیاد بود، باعث گران تر شدن و کمیاب تر شدن این محصول شد و در ادامه ی حمایت از تولیدات داخلی نیز، کشاورزان به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید برنج ایرانی، قیمت برنج ایرانی را نیز تا حد زیادی بالا بردند و نتیجه ی تمامی این کارها، چیزی جز افزایش قیمت چند درصدی برنج وارداتی و برنج داخلی نداشت.

سخن آخر

فکر می کنیم که تمامی ابعاد مربوط به تجارت برنج را با جزئیات برایتان شرح داده باشیم. خیلی ها گمان می کنند که عدم تولیدات داخلی به قدر کفایت باعث می شود که بازار برنج و اقلام این چنینی، دستخوش تغییرات قیمت و نوسانات قیمت شوند، اما باید بگوییم که موضوع این نیست و هرگز نبوده؛ تمامی کشورهای پیشرفته هم برای تامین مایحتاج کشور خود از واردات کالاهای مختلف کمک می گیرند و این موضوع امر بسیار طبیعی است.

چیزی که باعث برهم خوردگی بازار برنج در ایران شده، نوسانات قیمت ارز و تحریم های ایجاد شده و عدم توانایی مدیریت درست بحران ها می باشد. البته که گمانه زنی ها و بررسی ها با توجه به بارش های خوب و عدم ممنوعیت کشت در مناطق مختلف کشور، حاکی از آن است که تولیدات داخلی بسیار قابل توجه خواهد بود، همچنین به دلیل نیمایی بودن ارز واردات برنج و کاهش تعرفه واردات و ذخیره مناسب برنج، پیش بینی می شود که دیگر با مشکلات کمبود برنج در سال پیش رو مواجه نخواهیم شد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

1 دیدگاه دربارهٔ «واردات برنج»

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا