واردات از ارمنستان

واردات از ارمنستان

واردات از ارمنستان

بحث واردات از ارمنستان، موضوعی است که هنوز آن طور که باید در تجارت ایران به آن پرداخته نشده است. اما به هر حال لاین واردات از ارمنستان، یک لاین فعال در تجارت ایران محسوب می شود که شامل موارد مختلفی نیز خواهد بود. ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ی ایران به حساب می آید. این کشور از شمال با گرجستان، از غرب با ترکیه، از شرق با آذربایجان و از جنوب با نخجوان و ایران، مرز مشترک دارد. همین مرز مشترک زمینه ساز این شده که واردات از ارمنستان برای تجار ایرانی، بسیار آسان تر از واردات از سایر کشورها انجام گیرد.

در سال های اخیر واردات از ارمنستان آنقدرها زیاد نبوده چرا که این کشور روابط تجاری خیلی خوبی را با کشور همسایه ی خود یعنی آذربایجان داشته، اما یک سری مناقشات و مشکلات سیاسی بین این دو کشور به وجود آمده که ارمنستان را مشتاق ایجاد روابط تجاری بیشتری با ایران کرده است. واردات از ارمنستان نیز مانند واردات از هر کشور دیگری، قوانین خاص خودش را دارد، علی الخصوص که در چند سال گذشته شاهد تغییرات قوانین این کشور در زمینه ی صادرات و واردات با کشورهای دیگر دنیا بوده ایم.

سیستم و هدف تجاری ارمنستان با سایر کشورها کمی متفاوت است؛ این کشور تمایل دارد تا تجارت آزاد را در کشور خود برپا نماید . از این رو تمایل این کشور برای جذب سرمایه گذاران خارجی ای که به صورت مستقیم در این کشور سرمایه گذاری می کنند، بسیار زیاد می باشد. با اینکه ارمنستان کشور بسیار کوچکی است اما استراتژی های جالبی را در زمینه ی صادرات و واردات در پیش گرفته است. این کشور دائما در حال تصحیح قوانین صادرات و واردات گمرکی خود می باشد و تمام تلاش خود را در زمینه ی آسان تر نمودن حمل و نقل کالا به این کشور می کند. از نمونه گام های موثری که ارمنستان در مسیر تحقق این هدف برداشته می توانیم به سیستم چراغ راهنما که برای واردات به ارمنستان تعبیه شده، سیستم اظهارنامه گمرکی آنلاین و همچنین کاهش مدارک مورد نیاز برای تجارت از نه عدد به سه عدد، اشاره نمود. با نگاهی سطحی به این مواضع، متوجه خواهید شد که هدف ارمنستان در راستای تسهیل تجارت، هر روز بیشتر تحقق می یابد.

امروزه ارمنستان با برقراری یک سیستم آزاد در سرمایه گذاری و تجارت، به تمامی سرمایه گذاران خارجی این امکان را می دهد تا در بخش های مختلف اقتصاد کشورش حضور داشته باشند. از این رو پروسه ی واردات از ارمنستان، اگر تجارتی همراه با سرمایه گذاری باشد، طبیعتا به راحتی هر چه تمام تر امکان پذیر خواهد بود. لازم به ذکر است که بدانید، اداره ی درآمد دولتی، بر سیستم گمرکی ارمنستان مدیریت دارد. حالا که با خواندن این چند سطر، متوجه تفاوت استراتژی ارمنستان با سایر کشورها در تجارت شدید، حتما می توانید حدس بزنید که واردات از ارمنستان در گرو رعایت قوانین وضع شده در این کشور است و تاجری که بخواهد در این زمینه  فعالیت کند، حتما باید بر قوانین این کشور تسلط داشته باشد. تمامی قوانین گمرکی ارمنستان بر اساس قوانین کلی کشور تعیین شده و این قوانین نیز با تکیه بر توافقات سازمان تجارت جهانی و استاندارد های تعیین شده توسط این سازمان، جاری می گردد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب تجارت با ارمنستان را مطالعه کنید.

واردات به این کشور دارای تنها دو نرخ تعرفه ی صفر و ده درصد می باشد. صفر درصد نرخ تعرفه گمرکی برای کالاهایی که ضروری هستند و ده درصد برای محصولات مصرفی کاربرد دارد. یک نکته ی دیگر درباره ی تجارت با ارمنستان این است که این کشور برای واردات از ارمنستان و صادرات به آن، هیچ گونه شرایط خاصی برای مجوز گرفتن و محدودیت های مربوط به آن را در نظر نگرفته است و همین موضوع باعث شده که تجارت خارجی این کشور در طول سال، نسبت به کشورهای دیگر، بسیار زیاد باشد.

برای واردات از ارمنستان شما باید ابتدا با نقاط گمرکی این کشور آشنایی کامل داشته باشید. این کشور به طور کلی دارای نه عدد اداره ی گمرکی است که پنج اداره به صورت منطقه ای و چهار اداره به صورت اختصاصی کار می کنند. از بین این نه اداره، شش اداره به صورت بیست و چهار ساعته مشغول به کار هستند. که این ادارات شامل اداره ی گمرکی زیارت نوتز، نقطه ی گمرکی مقری، نقطه ی گمرکی باورا، اداره ی گمرکی فرودگاه شیراک، نقطه ی پستی باگرات اوشن،  نقطه ی گمرکی آجروم- جیلیز، نقطه ی گمرکی گورگاوان-پرونویا می باشد. در واقع اگر قصد دارید در زمینه ی واردات از ارمنستان فعالیت نمایید، این نقاط گمرکی و ادارات گمرکی، بهترین انتخاب با توجه به شرایط مورد نظر شما خواهند بود.

برای واردات از ارمنستان، این قانون وجود دارد که تمامی اقلامی که از این کشور خارج می شوند ابتدا باید در اداره ی گمرکی و یا نقطه ی گمرکی منطقه اظهار شوند، البته که این اداره ی گمرکی باید نزدیک ترین اداره به محلی باشد که قرار است صادرات به آن جا انجام شود. مثلا برای واردات از ارمنستان به ایران باید از نزدیک ترین اداره ی گمرکی به ایران برای اظهار کالای مورد نظر استفاده نمود. البته اگر واردات از ارمنستان به واسطه ی فرودگاه بین المللی ایروان انجام شود، این اظهار محموله در دفتر گمرکی فرودگاه انجام شده و دیگر نیازی به اداره های گمرکی دیگر نیست.

برای واردات محصولات و کالاهایی که دارای مجوز TIR هستند باید از طریق اداره ی گمرکی مخصوص TIR که در ایروان قرار دارد، اقدام نمود. تمامی مراحل صادرات این مدل محموله ها تنها به یک اظهارنامه ی گمرکی ساده نیاز دارد که کاملا سیستمی ثبت می شود. نکته ی جالب درباره ی صادرات ارمنستان که به نحوی به مقوله ی واردات از ارمنستان نیز مرتبط می باشد، این است که هیچ اداره ای وجود ندارد تا حداقل قیمت صادرات را برای محموله های مختلف کالا تعیین نماید. به بیانی ساده لازم است بگوییم که هیچ محدودیتی و ممنوعیتی درباره ی صادرات انواع کالا از ارمنستان وجود ندارد. در ادامه درباره ی شرایط تجارت ارمنستان بیشتر خواهیم خواند.

واردات ارمنستان از ایران

واردات ارمنستان از ایران نیز باید بر طبق تمامی قوانین وارداتی این کشور انجام شود. درست است که ارمنستان هیچ گونه محدودیت مالیاتی، مجوزی و تعرفه ی گمرکی را برای تجارت، در نظر نگرفته است اما یک سری هزینه ها در تجارت وجود دارند که بدون در نظر گرفتن قوانین کشور های مبدا و مقصد، خواه نا خواه بر روی قیمت نهایی محصول تاثیر می گذارند. یکی از این موارد، بحث مسافت است. هرچقدر مسافت بین دو کشور بیشتر باشد، طبیعتا باید هزینه های بیشتری صرف انتقال محموله های مختلف به کشور مقصد انجام شود، علاوه بر بحث هزینه، ریسک انتقال برای مسافت های طولانی نیز به تبع بیشتر خواهد بود. حالا هر چقدر هم یک کشور مانند ارمنستان در زمینه های مختلف تجارت، قوانین آزاد را پیشه کند، بحث مسافت در تجارت و تاثیر آن در کیفیت تجارت، بحث غیر قابل گریزی خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب واردات ایران را مطالعه کنید.

تمام این ها را گفتیم تا بگوییم که در زمینه ی واردات ارمنستان از ایران، ریسک مسافت و تاثیر آن در کیفیت این پروسه، کاملا کم خواهد بود. این دو کشور به دلیل همسایگی و داشتن مرز مشترک با یکدیگر، نیازی نیست که مسافت های طولانی ای را برای حمل و نقل انواع محموله های صادراتی و وارداتی طی کنند؛ همین موضوع باعث می شود که کیفیت تجارت بین ایران و ارمنستان روز به روز افزایش یابد. شایان ذکر است که اگر این تحریم ها و مشکلات ناشی از آن ها گریبان گیر تجارت و اقتصاد ایران نمی شد، این ارتباط تجاری از کیفیت بسیار بالاتری نیز برخوردار بود. نمی توانیم انکار کنیم که ترجیح ارمنستان برای واردات و صادرات، بین کشورهای همسایه، همیشه و همیشه آذربایجان بود، اما همان طور که در پاراگراف های ابتدایی مطرح نمودیم، به دلیل یک سری کشمکش های ایجاد شده، این رابطه رو به سردی رفت و کم کم راه برای همسایگانی همچون ایران، باز گردید.

واردات سگ از ارمنستان

یکی از لاین های فعال در تجارت با ارمنستان، مربوط به واردات سگ از ارمنستان می باشد. قوانین مربوط به واردات سگ از ارمنستان نیز شامل قوانین تجاری این کشور خواهد بود. البته کیفیت این واردات که زیاد هم درباره ی آن نشنیده ایم، تماما بستگی به سلامت و اصالت سگ هایی دارد که در مسیر واردات قرار می گیرند.

برای واردات سگ نه تنها از ارمنستان، بلکه از تمامی کشورها، ابتدا احتیاج است که سلامت آن توسط گروه پزشکی بررسی و تایید شود. البته قبل از ورود، باید تمامی مجوزهای مرتبط با بهداشت و سلامت نیز دریافت شود. یکی از مهم ترین کشورهایی که در زمینه ی صادرات سگ فعالیت بسیار زیادی در کل دنیا دارد، آلمان. ژرمن شپرد آلمانی از معروف ترین اصیل ترین نژاد های سگ در دنیاست که اتفاقا طرفداران خیلی زیادی نیز دارد. این گونه ی سگ به دلیل هوش زیادی که دارد با عنوان سگ پلیس نیز شناخته شده است. البته که واردات سگ از ارمنستان، با توجه به اینکه یک حیوان زنده است، برای تجار ایرانی بسیار آسان تر خواهد بود. اما برای دسترسی به سگ هایی با نژاد خیلی اصیل، نیاز است که از کشورهایی مانند آلمان اقدام نمایید.

واردات خودرو از ارمنستان

سال هاست که سیاست ایران در زمینه ی واردات خودرو، دستخوش تغییرات زیادی شده و تقریبا می توانیم بگوییم که محدودیت های موجود در زمینه ی واردات خودرو، بسیاری از تاجران و بازرگانان ایرانی را دلسرد نموده است. البته که تمامی این محدودیت ها به دنبال حمایت از تولیدات داخلی بنا شد. با این حال روز به روز به متقاضیان خودرو در بازار داخلی افزوده شده و این کالا با افزایش قیمت بسیار زیادی روبرو شد. چرا که محدودیت های وارداتی در زمینه ی خودرو آنقدر سفت و سخت بوده که بر طرف نمودن نیاز بازار داخلی، به گره ی اقتصادی بسیار سختی بدل گردید.

نکته ی جالب درباره ی واردات خودرو از ارمنستان و سایر کشورها این است که نه تنها سیاست های داخلی، بلکه نوسانات ارزی، تورم شدید و هزار و یک مشکل دیگر که از تحریم های ایجاد شده ی آمریکا علیه ایران، به وجود آمده نیز مزید بر علت گردید تا صنعت خودرو و تجارت خودرو در ایران با مشکلات جدی روبرو گردد. همین موضوع باعث شده تا قیمت این کالا روز به روز در حال افزایش باشد و کنترل آن از دست صاحب منصبان مربوطه، کاملا خارج شود.

البته اگر بخواهیم از تمامی این مشکلاتی که وجود دارد، فاکتور بگیریم و شرایط ایده آل را برای تجارت بین ایران و ارمنستان، متصور شویم؛ باید بگوییم که واردات خودرو از ارمنستان، می تواند یکی از فعال ترین لاین های وارداتی ایران تلقی شود. چرا که هزینه های ناشی از این مدل واردات همجواری و همسایگی، در نهایت با سود و بهره ی بیشتری برای تجار ایرانی تمام خواهد شد. اما چه کنیم که رویای چنین شرایط ایده آلی در حال حاضر، کاملا غیر قابل باور خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب عوارض گمرکی واردات خودرو را مطالعه کنید.

واردات گوشت از ارمنستان

یکی از منابع مورد تایید و مطمئن برای تامین گوشت بازار داخلی، واردات گوشت از ارمنستان است. البته که کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که صادرات گوشت را در بالاترین درجه ی کیفیت انجام می دهند اما مورد تایید بودن واردات گوشت از ارمنستان برای تجار ایرانی، مربوط به استاندارد ها و اصول مختلفی است که به شرح آن ها می پردازیم.

بازار داخلی ایران، استانداردهای مختلف ارمنستان را در زمینه های ذبح دام، تست های آزمایشگاهی و گواهینامه های دامپزشکی، قبول دارد و این دو کشور درباره ی ابعاد مختلف واردات گوشت از ارمنستان بارها با یکدیگر به مذاکره نشسته و نهایتا به نتیجه ی مطلوبی نیز رسیده اند. از طرفی از آنجایی که گوشت یک کالای مصرفی است و خیلی زود امکان فاسد شدن آن وجود دارد، واردات آن از کشورهای همسایه که اتفاقا مسافت کمی نیز با ایران دارند، منطقی ترین حالت ممکن است. چرا که مدت زمان کم انتقال محموله ی گوشت، مانع از فساد زودرس آن خواهد شد. این در صورتی است که در مسافت های طولانی، ریسک فاسد شدن گوشت ها بالاتر بوده و ضرر و زیان مالی زیادی برای تجار ایرانی وجود دارد.

البته که علاوه بر موضوع مسافت و سایر مواردی که در زمینه ی واردات از ارمنستان در زمینه ی گوشت و دام، مطرح گردید، موضوع توافق دو کشور بر گسترش کشتارگاه های حلال نیز، یکی از مهم ترین دلایلی است که ارمنستان را به عنوان منبع تامین گوشت تایید می نماید. چرا که روند ذبح دام در ارمنستان بر طبق اصول شرعی و اسلامی، از جانب ایران کاملا مورد تایید می باشد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا