مجوز واردات مواد غذایی

مجوز واردات مواد غذایی

مجوز واردات مواد غذایی

در این مقاله قصد داریم شما را با مجوز واردات مواد غذایی آشنا کنیم . مجوز واردات نوشیدنی باید از سازمان غذا و دارو و بهداشت تهیه شود . بیشتر واردات نوشیدنی ها از کشورهای مانند برزیل ، تایلند، اسپانیا ، بلژیک ، ایرلند که به صورت عمده در حوزه کنسانتره و آبمیوه صورت می گیرد.

آمار واردات از این کشورها به اینصورت است که تایلند با ۲۶ درصد در جایگاه نخست ، برزیل با ۱۴ درصد، اسپانیا ۱۰ و ۴۴ درصد دیگر در اختیار کشورهای دیگر می باشد . این حجم از واردات نوشیدنی در سال ۱۳۹۵ واردات به ۶۰ هزار ۵۰۰ تن کنسانتره و آبمیوه رسیده است .

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب کارت بازرگانی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

خدماتی که گروه بازرگانی برای ترخیص نوشیدنی های وارداتی انجام می دهد.

تعرفه ترخیص مواد غذایی

کالاهای وارداتی به سه دسته تقسیم میشوند دسته اول کالاهای مجاز کالاهایی هستند که برای ثبت و ورود کالا نیاز به مجوز ندارند ، اکنون بیشتر کالاها مجوز نیاز ندارند. دسته دوم کالاهای مشروطی هستند که با گرفتن مجوز می توانند اجازه ورود پیدا کنند مانند آرد و گندم ، نشریات و فیلم ها که باید مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد .

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب  شرکت بازرگانی مواد غذایی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

دسته آخر کالاهای غیر مجاز است که اجازه ورود کشور را ندارند مانند گوشت خوک و مشروبات الکلی. مجوز واردات نوشیدنی مجاز جزء دسته دوم می باشند در زیر به تعرفه ترخیص گمرکی هر یک از نوشیدنی های مجاز از گمرک اشاره کرده ایم :

تعرفه گمرکی نوشیدنی آب میوه مجاز مشمول ردیف ۲۲۰۹ می باشد .

تعرفه گمرکی نوشیدنی آب پرتقال یخ زده ۲۲۰۹۱۱۰۰ می باشد .

تعرفه گمرکی نوشیدنی آب آناناس ۲۲۰۹۴۱۰۰ می باشد .

تعرفه گمرکی نوشیدنی آب میوه گریپ فروت ۲۲۰۹۲۱۰۰ می باشد .

تعرفه گمرکی نوشیدنی آب میوه تغلیظ شده ۲۲۰۹۴۹۱۰ می باشد .

تعرفه گمرکی نوشیدنی آب میوه انگور ۲۲۰۹۶۱۰۰ می باشد .

تعرفه گمرکی نوشیدنی آب میوه سیب ۲۲۰۹۷۱۰۰ می باشد .

تعرفه گمرکی نوشیدنی کنسانتره انبه ، گواوا ، موز و پشن فروت ۲۲۰۹۸۹۱۰ می باشد .

تعرفه گمرکی نوشیدنی آب و سایر نوشیدنی های مجاز ۲۲۰۱ و ۲۲۰۲ می باشد .

غیر قانونی بودن واردات نوشابه

یدالله صادقی معاون امور اقتصادی بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت چندی پیش واردات نوشابه را غیرقانونی اعلام کرد و همچنین تذکر داد که این وزارتخانه مجوزی برای هیچ نوع نوشیدنی را صادر نمی کند . وی در ادامه در مورد نوشابه ای با برند ” کوکا ” توضیح داد که این نوشابه در ایران تولید میشود و زیر نظر لیسانس آن کشور فعالیت می کند از اینرو از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است همچنین افزود که کوکا در ایران با کشورهای عربی و اروپا هیچ تفاوتی ندارد زیرا فرمول تهیه شده آن در سراسر دنیا یکسان می باشد . علاوه بر آن در مورد نوشیدنی های دیگر گفت مجوز واردات نوشیدنی از سازمان بهداشت و دارو باید دریافت شود .

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات ایران  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

صادقی در پایان تاکید کرد که کشور در زمینه تولید نوشابه از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و نیاز به واردات این نوع کالا نمی باشد .

مدارک لازم جهت صدور مجوز واردات مواد غذایی، نوشیدنی و مواد اولیه

جهت ورود کالاهای مشمول ماده ۱۶ قانون مواد خوراکی ، آشامیدنی که بر طبق مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی , ورود آنها بلامانع می باشد. ابتدا متقاضی مدارک ذیل را برای صدور مجوز واردات نوشیدنی و مواد غذایی باید تکمیل و ارائه دهد :

۱ – اصل پیش فاکتور(پروفرما)‌ , به انضمام دو برگ تصویر آن .

۲- اصل اوراق ثبت سفارش تکمیل شده به انضمام یک برگ تصویر صفحه اول آن

۳- آنالیز معتبر مرتبط با پروفرم کالا شامل مشخصات کامل فیزیکی , شیمیائی و در صورت لزوم , مشخصات میکروبی

۴- پیش نمونه در صورت لزوم برای مجوز واردات نوشیدنی و غذایی

۵- در صورت داشتن سابقه ورود کالا باید همان مشخصات قبلی ( تولید کننده و آنالیز کالا )‌، تصویر پیش فاکتور سابقه را برای مجوز واردات نوشیدنی ضمیمه گردد ( در حال حاضر سابقه ۲ سال قابل قبول است )‌چنانچه کالا (‌اسانس , رنگ , مواد افزودنی و نگهدارنده ) در یک واحد تولیدی خاص مورد مصرف دارد می بایستی تصویر پروانه ساخت , که نام کالای فوق در آن درج گردیده باشد , نیز ارائه گردد . پس از بررسی آنالیز و مطابقت آن با استانداردهای ملی یا منابع معتبر خارجی از قبیل WHO و BP.USP و غیره , مجوز ورود , صادر خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات کالا  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

مجوز ترخیص مواد غذایی

جهت صدور مجوز ترخیص , متقاضی می بایست , مدارک زیر را تکمیل و به اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی و یا ادارات نظارت تابعه ارائه نماید:

۱- فاکتور کالا ( به انضمام یک برگ تصویر آن )‌

۲- اصل نسخه دوم متقاضی (‌ نسخه دوم پروفرم تایید شده در مرحله ورود )‌

۳- اصل گواهی بهداشت و قابلیت مصرف مرتبط با فاکتور, که به تایید مقامات ذیصلاح بهداشتی کشور مبداء رسیده و ممهور به مهر سفارت جمهوری اسلامی ایران باشد.

۴- اصل برگ آنالیز , به انضمام یک برگ تصویر آن

پس از بررسی مدارک و کنترل کلیه مشخصات , از گمرک ورودی اقدام به نمونه برداری گردیده و به همراه برگ آنالیز تایید شده , به آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو , ارسال تا پس از مطابقت نمونه با آنالیز مربوطه , مجوز مصرف صادر گردد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب برگ سبز گمرکی را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

ضوابط مجوز واردات مواد غذایی نوشیدنی فراوری شده

مدارک مورد نیاز :

الف – ارائه اوراق ثبت سفارش

ب – ارائه اصل فرمولاسیون , آنالیز کالا , به مهر و امضای تولید کننده , حاوی: ۱-تاریخ جدید صادر شده و حاوی کلیه اطلاعات علمی مورد نیاز باشد . ۲- درج نوع و شماره استاندارد بکار رفته در تولید کالا

ج- ارائه اصل پروفرم با امضای تولید کننده

د- ارائه اصل گواهی بهداشت و قابلیت مصرف در کشور مبداء , با تائید سفارت جمهوری اسلامی , در هنگام ترخیص با مشخصات ، شماره ، تاریخ فاکتور و نام، مشخصات کامل کالا به همراه شماره سری ساخت

ه- هر واحد از کالاهای واردات , دارای مشخصات زیر به فارسی باشد :

تاریخ تولید و انقضاء , سری ساخت , فرمولاسیون , کشور تولید کننده و در صورت لزوم , دستور مصرف .

تبصره :‌ در صورتی که کالاهای وارداتی , در ایران دارای استاندارد ملی باشد باید فرمولاسیون کالا حداقل منطبق با استاندارد ملی بوده و چنانچه در موارد خاص برای کالای وارداتی استاندارد ملی تدوین نشده باشد لازم است اطلاعات کامل و دقیق توسط وارد کننده ارائه و موضوع در کمیته علمی مربوطه بررسی و تصمیم گیری شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات مواد غذایی را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا