مالیات کارت بازرگانی

مالیات کارت بازرگانی

مالیات کارت بازرگانی

مالیات کارت بازرگانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آیا لازم است تمام بازرگانان کارت بازرگانی داشته  باشند؟ داشتن کارت بازرگانی چه مزایایی می تواند برای بازرگانان به همراه داشته باشد؟ بازرگانان به خوبی این نکته را می دانند که لازم است برای انجام تجارت با کشورهای دیگر، کارت بازرگانی داشته باشند. اما این کارت ها اعتبار موقتی داشته و باید برای انجام هر تجارتی این کارت تمدید شود.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

یکی از شروطی که باید برای تمدید اعتبار مالیات کارت بازرگانی به آن توجه کرد، نداشتن بدهی مالیاتی بازرگان است. پس در کنار این نکات لازم است پیش از آنکه بخواهید اقدام به اخذ این کارت نموده و از آن برای انجام فعالیت های تجاری استفاده کنید، اطلاعات مناسبی در خصوص کارت بازرگانی به دست آورید. تا بدانید چقدر باید مالیات بپردازید و نحوه استعلام  مالیات کارت به چه صورت است.  مالیات کارت بازرگانی را در اصل می توانیم نوعی مجوز به شمار آوریم که از سوی اتاق بازرگانی به اشخاص حقیقی و حقوقی اعطا می شود. تا بتوانند به راحتی در حوزه صادرات و واردات فعالیت داشته باشند. پس دریافت این کارت برای تمام تاجران و بازرگانان حائز اهمیت است.

مالیات کارت بازرگانی

مالیات کارت بازرگانی چقدر است؟

اشخاصی که کارت بازرگانی دریافت می کنند، به دو دسته اشخاص حقوقی و حقیقی تقسیم می شوند. هر یک از این اشخاص برای پرداخت مالیات باید هزینه متفاوتی بپردازند. طبق ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقیقی باید اقدام به پرداخت مالیات بسته به نرخ مالیات بر درآمد خود نمایند. اشخاص حقیقی طبق ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، باید به شرح زیر اقدام به پرداخت مالیات کارت بازرگانی خود نمایند:

  • درآمد 30 میلیون ریال، نرخ مالیات سالانه 15 درصد
  • درآمد 100 میلیون ریال، نرخ مالیات سالانه به مازاد سی میلیون ریال به نرخ 20%
  • درآمد 250 میلیون ریال، نرخ مالیات به مازاد 100 میلیون ریال به نرخ 25%
  • درآمد 1 میلیارد ریال، نرخ مالیات به مازاد 250 میلیون ریال به نرخ 30% 
  • درآمد بیش از 1 میلیارد ریال، نرخ مالیات 35%

پس در پاسخ به این سوال که میزان مالیات کارت بازرگانی چقدر است باید بگوییم، اشخاص حقیقی بسته به میزان درآمد سالانه خود باید مالیات بپردازند. در این ماده قانونی مالیات برای درآمدهای مختلف تعریف شده است. پس تمام اشخاص حقیقی که دارای این کارت هستند، باید طبق ماده 131 قانون مالیات های مستقیم اقدام به پرداخت مالیات های خود به سازمان مالیاتی نمایند. 

مثلا اگر شخص حقیقی که دارای کارت بازرگانی است در طی یک سال درآمد سالانه ای معادل 10 میلیون تومان داشته باشد، مشمول مالیات مازاد بر 3 میلیون تومان بوده و باید برای مالیات کارت بازرگانی 20 درصد به سازمان مالیاتی بپردازد.  در حالی که میزان مالیاتی که توسط اشخاص حقوقی برای کارت بازرگانی پرداخت می شود، با اشخاص حقیقی متفاوت بوده و بسته به میزان درآمد سالانه آنها نیست. شرکت ها و اشخاص حقوقی باید 25% از درآمد سالانه خود را به هر میزان که باشد، به عنوان مالیات به سازمان مالیاتی بپردازند. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب کارت بازرگانی چیست را مطالعه کنید.

استعلام بدهی مالیاتی کارت بازرگانی چگونه انجام می شود؟

تاجرانی که تمایل دارند اقدام به استعلام بدهی مالیاتی کارت بازرگانی خود نمایند، لازم است وارد آدرس پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در ایران به آدرس chambertrust.ir شوند. پس از ورود به صفحه اصلی پورتال، بر روی برگه سامانه های خدماتی کلیک کرده و منتظر نمایش منو بمانید.

در منوی روبرو گزینه استعلام اعتبار عضویت را مشاهده کرده و بر روی آن کلیک کنید. حال می توانید وارد سامانه استعلام اعتبار عضویت شوید. در این مرحله لازم است شماره ملی شخص حقیقی یا حقوقی دارنده کارت مالیاتی و شماره کارت بازرگانی را وارد کادرهای مشخص شده نمایید و دکمه تایید را بزنید. کار به اتمام رسیده و شما می توانید وضعیت بدهی مالیات کارت بازرگانی خود را مشاهده کرده و اقدام به پرداخت آن نمایید. 

همانطور که پیش از این بیان کردیم کارتهای بازرگانی مجوزهای دائمی نیستند و اعتبار آنها موقتی است. پس لازم است پیش از آغاز صادرات و واردات و هر نوع تجارت دیگری، افرادی که کارت بازرگانی دارند اقدام به استعلام و پرداخت بدهی مالیات کارت بازرگانی خود نمایند. تا بتوانند اولین قدم را برای اقدام به برقراری رابطه تجاری دو طرفه آغاز کنند. 

این کارتهای بازرگانی ممکن است برای مدت 3 سال یا 5 سال تمدید شوند. از این رو ممکن است در زمانی که تاجر قصد انجام رابطه تجاری دارد، اعتبار کارت بازرگانی او به پایان رسیده باشد. پس حتما پیش از اقدام به برقراری رابطه تجاری، اعتبار کارت بازرگانی خود را بررسی نمایید.

اظهارنامه مالیاتی کارت بازرگانی چیست؟

اتاق های بازرگانی در سراسر کشور وجود دارند و بیش از 18 هزار شخص حقیقی و حقوقی از اتاق های بازرگانی کارت بازرگانی دریافت کرده است. تا بتوانند اقدام به صادرات و واردات نمایند. در اصل داشتن کارت بازرگانی به نوعی پرستیژ کسب و کار و تجارت بازرگانان را افزایش داده و می توانیم آن را همچون ویزای شینگن به شمار آوریم. 

برای آنکه بازرگانان بتوانند اقدام به تشکیل پرونده نموده و کارت بازرگانی دریافت کنند، نیاز به برخی مدارک خواهند داشت. یکی از مهمترین این مدارک، اظهارنامه مالیاتی کارت بازرگانی است. اظهارنامه در اصل یک برگ ثبت نام است که توسط بازرگان در دفتر بازرگانی به ثبت رسیده و توسط اداره ثبت شرکت ها آن را گواهی نموده است. 

این برگ توسط اداره ثبت شرکت ها به صورت پلمپ شده در اختیار شخص حقیقی و حقوقی قرار می گیرد. البته برای دریافت اظهارنامه اداره ثبت شرکت ها پس از ثبت نام مالیات کارت بازرگانی در دفتر بازرگانی، باید به نزدیکترین دفتر پست یا اداره ثبت شرکت ها مراجعه نمایید. پس از آن با در دست داشتن مدارک دیگر می توانید اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایید. 

دریافت مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی شرایط متفاوتی دارد. که از جمله مهمترین این شرایط را در جدول زیر بیان خواهیم کرد:

شرایط صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی شرایط صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی
ارائه برگ اصل اظهارنامه  ارائه برگ اصل اظهارنامه یا اصل گواهی پلمپ دفاتر
اصل گواهی عدم سوء پیشینه  اصل گواهی عدم سوء پیشینه مدیر عامل
اصل مفاصا حساب مالیاتی مبنی بر بلامانع بودن صدور مالیات کارت بازرگانی اصل گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیات مستقیم
اصل کارت ملی و کپی کامل از آن فرم تکمیلی از سایت با امضاء مدیر عامل 
اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم ارائه روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات شرکت
سه قطعه عکس تمام رخ  اصل مدرک تحصیلی مدیر عامل 
داشتن حداقل سن 23 سال برای دریافت کارت بازرگانی اصل کارت ملی  و شناسنامه مدیر عامل 
اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب  دو قطعه عکس تمام رخ 
ارائه کد اقتصادی پس از صدور
ارائه یکی از مدارک( اصل و کپی سند مالکیت به نام غیر، کپی یا اصل سند مالکیت 6 دانگ، اصل یا کپی اجاره نامه محضری)
ارائه اصل یا کپی مدرک تولیدی معتبر

عوارض و مالیات کارت بازرگانی چگونه محاسبه می شود؟

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به دریافت کارت بازرگانی می نمایند، معمولا ملزم به پرداخت مالیات و عوارض نیستند. پس نمی توانیم بگوییم هر شخصی که کارت بازرگانی دارد باید هر ساله مبلغی را به عنوان مالیات و عوارض کارت بازرگانی خود بپردازد. تنها افرادی باید اقدام به پرداخت مالیات و عوارض کارت بازرگانی نمایند، که واردات یا صادرات انجام داده و درآمدی کسب کرده باشند.

پس به طور کلی محاسبه عوارض و مالیات کارت بازرگانی بسته به میزان درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به انجام واردات یا صادرات نموده اند انجام می شود. می توانیم در محاسبه میزان مالیات و عوارض کارت بازرگانی به سه روش اشاره کنیم. در روش اول مالیات علی الحساب کارت بازرگانی محاسبه می شود.

در روش دوم باید به مالیاتی که اشخاص حقیقی باید برای کارت بازرگانی خود بپردازند اشاره کنیم؛ و در روش سوم محاسبه مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقوقی محاسبه می شود. در خصوص محاسبه مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی در ابتدای همین مطلب توضیحاتی بیان کردیم. در این بخش به توضیح در مورد نحوه محاسبه مالیات علی الحساب کارت بازرگانی خواهیم پرداخت. 

در حالت کلی تمام افراد که در زمینه واردات کالا فعالیت دارند، باید مالیات 4 درصد بپردازند. فرقی ندارد که این شخص دارای کارت بازرگانی باشد یا خیر. به این نوع مالیات، مالیات کارت بازرگانی علی الحساب گفته می شود. پس طبق مصوبه گمرک تمام افراد که اقدام به انجام واردات، صادرات، تجارت و موارد دیگر می نمایند، باید 4 درصد مالیات علی الحساب پرداخت کنند.

مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی چقدر است؟

اشخاص حقیقی که در سطح کشور به فعالیت های بازرگانی می پردازند، در صورتی که اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایند می توانند با پرستیژ بالاتری در زمینه واردات و صادرات فعالیت داشته باشند. این کارت برای تمام فعالیت ها مالیاتی تعریف کرده است. اما در عوض پرداخت مالیات، بازرگانان می توانند از مزایای کارت بازرگانی بهره مند شوند. اما آیا صرفا داشتن کارت بازرگانی دلیلی بر پرداخت مالیات توسط اشخاص حقیقی شناخته می شود؟ خیر. باید بگوییم تنها اشخاص حقیقی باید اقدام به پرداخت مالیات نمایند که در طی مدت زمان موقتی 3 تا 5 سال که کارت بازرگانی آنها از اعتبار برخوردار است، اقدام به صادرات یا واردات نموده باشند. در این صورت مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی بسته به برخی عوامل بررسی و محاسبه می شود. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت بازرگانی صادرات و واردات را مطالعه کنید.

طبق ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، در صورتی که شخص حقیقی دارای کارت بازرگانی باشد و از آن برای واردات و صادرات استفاده کند، باید بسته به میزان درآمد سالانه ای که دارد مالیات بپردازد. درصد مالیات ها از 15% آغاز شده و تا 35% افزایش می یابد. اما میزان درصد مالیات های کارت بازرگانی بسته به میزان درآمد سالانه ای دارد که شخص حقیقی به دست آورده است. 

کارت های بازرگانی که در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می گیرد، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که می توانیم آنها را چنین بیان کنیم: 

  • کارت بازرگانی صنعتی، تولیدی
  • کارت بازرگانی تجاری 
  • کارت بازرگانی موردی 
  • کارت بازرگانی خدماتی

هر یک از این کارت ها برای صادرات و واردات کالاهای خاصی تعیین شده و مالیات کارت بازرگانی آنها نیز بسته به میزان درآمدی که دارند متغیر خواهد بود. لازم است در زمان محاسبه مالیات و عوارض کارت بازرگانی به این نکته توجه داشته باشید.

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی حقوقی به چه صورت است؟

اشخاص حقوقی نیز همچون اشخاص حقیقی نیاز به دریافت کارت بازرگانی خواهند داشت. تا بتوانند از مزایای این کارت های بازرگانی استفاده کرده و از امتیازات آن بهره مند شوند. برخی تصور می کنند که اگر شخص حقوقی اقدام به دریافت کارت بازرگانی نموده باشد، نرخ محاسبه مالیات او طبق سود درآمد یک ساله محاسبه می شود.

اما همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی حقوقی با اشخاص حقیقی متفاوت بوده و مالیات این اشخاص بسته به میزان درآمد سالانه آنها محاسبه نمی شود. بلکه میزان مالیات اشخاص حقوقی به صورت ثابت 25% محاسبه می شود. در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی به نوعی از پرداخت مالیات و عوارض کارت بازرگانی خود اجتناب ورزند، طبق قانون سازمان امور مالیاتی کشور جریمه شده و مجازات کیفری دریافت خواهند کرد. 

مالیات کارت بازرگانی

اقدامات ممنوعه دارندگان کارت های بازرگانی

طبق ماده 274 تا 279 قانون مالیات های مستقیم، در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده کارت های بازرگانی در صورتی که برخی اقدامات ممنوعه را انجام دهند، مجرم شناخته می شوند و باید مجازات شوند. از جمله مهمترین اقدامات ممنوعه دارندگان کارت های بازرگانی، عبارتند از:

  1. استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر 
  2. مخفی کردن فعالیت های اقتصادی 
  3. تنظیم قرارداد و معامله های اقتصادی و تجاری به نام اشخاص دیگر 
  4. جلوگیری از بررسی اسناد و دفاتر توسط ماموران مالیات طبق ماده 181 قانون مالیات های مستقیم 
  5. امتناع از ارسال مدارک مالی به سازمان امور مالیات کارت بازرگانی و زیان زدن به دولت 
  6. تنظیم و تدوین مدارک و اسناد خلاف واقع 
  7. عدم انجام دستورات و تکالیف قانونی جهت کسر و وصول مالیات 
  8. خودداری از تنظیم کردن و تسلیم نمودن اظهارنامه مالیاتی در طی سه سال متوالی 

هر یک از این فعالیت ها در کنار عدم پرداخت مالیات کارت بازرگانی توسط قانون جرم شناخته شده و شخص حقیقی و حقوقی را خاطی اعلام می کند. چنانچه هر یک از این تخلفات توسط دارندگان کارت های بازرگانی رخ دهد، طبق قانون مجازات اسلامی تعزیرات درجه 6 مرتکب مشمول مجازات حبس، جریمه نقدی، شلاق، محرومیت از حقوق اجتماعی و انتشار حکم قطعی در رسانه ها خواهد شد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا