قوانین گمرک ترکیه

قوانین گمرک ترکیه

قوانین گمرک ترکیه مهمترین عامل تاثیرگذار بر روی روابط تجاری ایران و ترکیه محسوب می شود. همانطور که می دانید ترکیه یکی از مهم ترین شرکای تجاری ایران است که مرز آن با ما در شمال غربی ایران واقع شده است. به منظور حمایت از تاجران و برقراری امنیت تجاری در مرزهای ترکیه، معمولا محدودیت های سختگیرانه ای شامل قوانین گمرک ترکیه می شود که در ادامه درباره ی این موضوع توضیح بیشتری داده ایم. در واقع این محدودیت ها به گونه ای وضع شده اند که از ورود و خروج انواع کالای غیر قانونی جلوگیری شده و با متخلف برخورد خواهد شد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

قوانین گمرک ترکیه در تجارت با ایران، شامل چه کالاهایی می شود؟

همان طور که می دانید به دلیل روابط خیلی خوب ترکیه با ایران، ما ایرانی ها برای مسافرت به ترکیه به هیچ گونه ویزایی نیاز نداریم. در ادامه ی همین روابط دوستانه، قراردادی در زمینه ی تجارت انواع کالا از ترکیه به ایران و از ایران به ترکیه، وضع شده که در این قرارداد تمام کالاهای مجاز برای تجارت، ضمیمه شده اند :

  • پوشاک ترکی، یکی از پرطرفدارترین کالاهایی هستند که در ایران طرفداران زیادی دارند، از این رو تجارت انواع انواع کفش های مردانه و زنانه، لباس های زیر زنانه و مردانه، بلوز، تیشرت، کاپشن، انواع اور کت، جوراب، ساپورت و … در قوانین گمرک ترکیه، آزاد می باشد.
  • کالاهای بعدی که در لیست محصولات مجاز صادرات و واردات ترکیه قرار میگیرند، عبارت اند از : انواع قطعات لوازم یدکی، انواع سوئیچ های کنترل موتور، ژنراتورهای برق و …. .
  • تمام تجهیزات مربوط به ساخت و ساز آپارتمانی مانند شیرآلات، وسایل روشنایی، لامپ، چراغ، درب ها، پنجره و …. در لیست مجاز کالاهای ترکیه قرار دارد.
  • مواد اولیه پلاسکو و نساجی هم از جمله کالاهای پرکاربرد در زمینه ی صادرات و واردات ترکیه محسوب میشود.
  • و گزینه ی آخر که اتفاقا خیلی هم پرطرفدار است، لواز خانگی می باشد. این لوازم خانگی شامل انواع لوازم آشپزخانه، سرویس قابلمه، سرویس بلوریجات و … خواهد شد.

مراحل ترخیص کالا زیر نظر قوانین گمرکی ترکیه

به هر حال به دلیل جلوگیری از سودجویی خیل زیادی از تاجران و بازرگانان، چه در زمینه ی صادرات به ترکیه و چه در زمینه ی واردات، ترکیه مجبور به وضع قوانین گمرکی است که عدم وفاداری به این قوانین، می تواند تبعات جبران ناپذیری برای متخلف داشته باشد. یکی از مهم ترین بخش های تجارت چه در ترکیه و چه در هر کشور دیگری، بخش ترخیص کالا است. یک تاجر برای اینکه بتواند بدون هیچگونه معطلی بیهوده، کالای مورد نظر خود را تحت نظر قوانین گمرک ترکیه، ترخیص کند، باید قبل از هر چیزی به زبان ترکی مسلط باشد. تسلط بر زبان ترکی و قوانین و مراحل ترخیص کالا، تقریبا هشتاد درصد از کار ترخیص در گمرک ترکیه را حل خواهد کرد. علاوه بر ترخیص کالا، تسلط بر زبان ترکیف میتواند بر روی بازاریابی و تبادلات اطلاعات بازرگانان با یکدیگر نیز تاثیر مثبت زیادی بگذارد.

بر طبق قوانین گمرکی ترکیه، به چه کالاهایی عوارض تعلق میگیرد؟

جدای بحث صادرات و واردات، معمولا یک سری از کالاهایی که عوارض گمرکی به آنها تعلق میگیرد، به همراه مسافرانی که به ترکیه وارد و یا از ترکیه خارج می شوند، می باشند. ارزش گذاری این کالا معمولا استاندارد قیمتی برابر با هزار و پانصد یورو می باشد.  برای کالاهای بالای هزار و پانصد یورو معمولا عوارضی برابر با ده درصد با احتساب و کسر معافیت سیصد یورویی و برای کالاهای زیر هزار و پانصد یورو، عوارضی برابر با ده درصد ولی بدون احتساب معافیت سیصد یورویی تعلق میگیرد. این کالاها بر طبق شرایط زیر، چنین عوارضی به آن ها تعلق خواهد گرفت.

  • کالاهایی که برای هدیه دادن به کسی حمل می شوند.
  • کالاهایی که به همراه یک شخص حمل می شود و یا کالاهایی که از طریق پست ارسال می شوند.
  • کالاهایی که برای مسافر خانوادگی و یا کاملا شخصی وارد و خارج می شوند.
  • کالاهای غیر و تجاری و کالاهایی که شخص برای خرید ان ها نیاز به پرداخت وجه ندارد.

 قوانین گمرکی برای ورود و خروج ارز از ترکیه

  • خارج کردن مبلغ بیشتر از 5000 دلار به وجه رایج ترکیه، با محدودیت همراه خواهد بود.
  • ارزهای خارجی نهایتا تا سقف 5000 دلار، می توانند از کشور خارج شوند و تنها اشخاصی می توانند مبالغ بالای 5000 دلار را از ترکیه خارج کنند که اثبات کنند ارز مورد نظر را از بانک معتبری دریافت کرده اند. همچنین این افراد باید در یکی از سه دسته ای که شرح می دهیم قرار گیرند :
  • افرادی که ساکن ترکیه هستند
  • افرادی که شهروند خود ترکیه هستند اما خارج از ترکیه فعالیت های اقتصادی دارند
  • افرادی که جزو اتباع خارجی محسوب می شوند. البته اتباع خارجی که مقیم ترکیه هستند.
  • برای صادرات ارزی از ترکیه، احتیاج است که حتما این پروسه، ثبت قانونی شود.
  • برای خارج کردن، جواهرت قیمتی و سنگ های قیمتی که ارزشی معادل با هزار و پانصد یورو و یا کمتر دارند، می توانند از کشور ترکیه خارج شوند، اما برای جواهراتی با ارزش بالای هزار و پانصد یورو، نیاز به ثبت قانونی وجود دارد. البته این در شرایطی است که هدف تجاری وجود نداشته باشد.

نکات عمومی درباره ی قوانین گمرکی ترکیه

در زمینه ی صادرات و واردات و روابط تجاری بین ایران و ترکیه، این دو کشو در عهد نامه ی کنوانسیون تیر، عضو هستند که در این کنوانسیون، تمامی جزئیات روابط تجاری ایران و ترکیه، ذکر شده است. با بسته شدن این عهدنامه، روابط تجاری ایران و ترکیه خیلی آسان تر از مابقی کشورها به نتیجه خواهد رسید.

در این عهدنامه ذکر شده که پلیس ترکیه به هیچ عنوان اجازه ی باز کردن، مرسولات پلمپ شده ی ایران را ندارد. تنها زمانی امکان باز کردن پلمپ محموله وجود دارد که محموله ی مورد نظر مشکوک باشد. به بیانی ساده، شما با تسلط بر زبان ترکی و کمک گرفتن از مشاورانی که دستی در این کار دارند، می توانید تجارت آسان تری نسبت به کشور های دیگر با ترکیه آغاز نمایید. چرا که پروسه ی صادرات و واردات بین کشور ما و ترکیه، خیلی آسان تر از این پروسه در کشورهای دیگر، انجام خواهد می شود.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا