عوارض گمرکی واردات خودرو

عوارض گمرکی واردات خودرو

عوارض گمرکی واردات خودرو

عوارض گمرکی واردات خودرو یکی از مهم ترین دغدغه های فعالان حوزه واردات خودرو به شمار می رود. صنعت خودروسازی کشور و واردات آن چهار گونه مخاطب دارد که عبارتند از: شرکت های وارد کننده خودرو، تولید کنندگان خودرو، کارخانجاتی که در این زمینه فعالیت دارند، مصرف کنندگان و دولت که این صنعت باید نیاز این چهار گروه را تأمین نماید. صنعت خودروسازی صنعت بزرگیست که تنها در چند کشور وجود دارد. ایران نیز بر حسب پیشرفت هایی که در این چند ساله کسب کرده توانسته در این صنعت قدم هایی را بردارد اما پیشرفت تکنولوژی در ایران آن قدری نبوده است که محتاج بازارهای خارجی و واردات نباشد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

حتی تولیدات داخلی کشورمان نیازمند این است که قطعات مورد نیاز را از کشورهای خارجی یا به صورت کامل یا بخشی از قطعات را وارد کرده و سپس خود اقدام به مونتاژ نماید.

سیاست دولت در نحوه ی تعیین عوارض گمرکی واردات خودرو

سیاست ایران همانند سیاست کشورهایی چون چین است که بتواند خودروسازان خارجی را تشویق به راه اندازی خطوط تولید در ایران بنماید. البته باید بگوییم که بازار چین قابل قیاس با بازار ایران در این زمینه نمی باشد چون تولیدات دستگاه های خودروی چین نزدیک به ۲۰ میلیون است در حالی که ایران فقط ۵/۱ میلیون دستگاه می تواند تولید نماید. با توجه به تحولات اخیر سیاسی و اقتصادی ریسک سرمایه گذاری در ایران بسیار بالا بوده و شرایط لازم برای سرمایه گذاری دیگر کشورها در این عرصه در ایران برای زمان طولانی و بلند مدت میسر نمی باشد.

در سال جاری ما با کاهش ۷۰ درصدی درآمد دولت حاصل از واردات خودرو مواجه بوده ایم که با این وضع واردات خودرو روزبه روز محدودتر خواهد شد. با این روندی که در جریان است تعرفه ی عوارض گمرکی واردات خودرو در دست خودروسازان چینی خواهد بود. با این که دولت با این سیاست گذاری در این صنعت از سمت وزارت صنعت و معدن به هر نحوی تلاش می کند که در همه حال بهای تمام شده ی خودروهای وارداتی از تولید داخلی را بیشتر نگه دارد و تنها دلیل این اقدام دولت فقط و فقط به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت می گیرد اما با این سیاست باز مشتریان ایرانی متضرر می شوند و کل بازار را خودروسازان چینی در دست خواهند گرفت.

عوارض گمرکی واردات خودرو

عوارض گمرکی واردات خودرو، کد تعرفه و قیمت تمام شده ی خودرو در ایران

عوارض گمرکی واردات خودرو در کمیته ی واردات خودرو تبصره ی ۶ قانون برحسب قیمت صادراتی و با توجه به قیمت های جهانی سالیانه تعیین می شود. عوارض گمرکی همه ی خودروهایی که مجاز به ورود می باشند طبق قانون تبصره ی ۱ در بند ۴ ماده ی ۱۷ آیین نامه ی اجرایی قوانین مربوط به امور گمرک انتشار می شود. قیمت تمام شده ی خودرو نیز شامل قیمت تمام شده ی خودرو در کشور مبدأ (FOB)، هزینه های بیمه ای و هزینه های حمل و نقل (CIF) تعیین می شود. اگر قیمت خرید در سند کمتر از قیمت صادراتی که تصویب شده باشد، قیمت تمام شده همان قیمت صادراتی خواهد بود. هزینه ی حمل و نقل نیز از کشور مبدأ حوزه ی خلیج فارس تا مقصد بندرعباس به طور میانگین هر خودروی سواری مابین ۵۰۰ دلار تا ۷۵۰ دلار خواهد بود.

در طرح جدید بالاترین میزان هزینه های عوارض گمرکی واردات خودرو نزدیک ۴۰ هزار دلار افزایش داشته است. البته واردات خودرو با حجم کمتر از ۲۵۰۰ سی سی میسر شده است و واردات خودروهایی با حجم ۳۰۰۰ سی سی نیز درحال فزایش است. تغییراتی قابل توجهی نیز در عوارض گمرکی واردات خودرو به وجود آمده است که عبارتند از :

خودروهایی با حجم موتور ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ سی سی در گذشته ۴۰ درصد بوده که ازین پس با عوارض گمرکی ۵۵ درصدی وارد کشور خواهند شد و در جدول کتاب مقررات صادرات در ردیف تعرفه ای ۸۷۰۳۲۲۹۰ قرار دارد.

عوارض گمرکی واردات خودروهایی که حجم موتور آن ها از ۱۵۰۰ الی ۳۰۰۰ سی سی بوده از ۴۰ درصد به ۷۵ درصد افزایش داشته و این خودروها با عوارض گمرکی در ردیف تعرفه ای شماره ی ۸۷۰۳۲۳۱۹ و خودروهایی که حجم شان از ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ سی سی است ۹۵ درصد باید عوارض گمرکی واردات پرداخت نمایند که قبلا عوارض خودروهایی با این حجم ۵۵ درصد بوده است و این خودروها در قانون صادرات در ردیف تعرفه ای شماره ی ۸۷۰۳۲۳۲۹ قرار دارد.

در گذشته خودروهایی با حجم های بالاتر ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ در کل ممنوع بود که در قانون جدید امکان واردات این نوع خودروها تا حجم ۳۰۰۰ سی سی نیز مهیا شده است. عوارض گمرکی واردات خودروی حجم ۳۰۰۰، ۱۳۰ درصد می باشد.

البته شایان ذکر است که این اعداد و ارقام تقریبی بوده و بنا به وضعیت بازار و نوسانات و تحریم های اخیر تغییر پیدا خواهد کرد.

خودروهای وارداتی و ممنوعیت بعضی از خودروها

بر اساس یک سری گزارشاتی که اخیرا رسیده است به نقل از رئیس انجمن صنفی وارد کنندگان واردات خودروهای کره ای، ژاپنی و محصولات میتسوبیشی، کیا، هیوندای، رنو، پژو از طریق مصوبات و قوانین جدید مجاز به ورود می باشد. همچنین خودروهای لوکسی مثل NX لکسوس که از ارزش عوارض گمرکی بالایی برخوردار است و عوارض آن حدود ۴۰ هزار دلار می باشد مجاز نمی باشد. علاوه بر آن خودروهایی نظیر بی ام، پورشه، ماکان و ۷۳۰ هم از عوارض گمرکی واردات بالاتر از سقف مجاز برخودار بوده و واردات این گونه خودروها نیز ممنوع می باشد. تنها خبر خوشی که می توان به شما بدهیم برای کسانی است که در زمینه تولید خودروسازی فعالیت دارند و آن این است که شرکت هایی که تولید مشترک با سایر کشورها دارند می توانند در واردات قطعات خودروسازی از تخفیف عوارض گمرکی واردات خودرو که نزدیک به ۵۰ درصد می باشد برخوردار شوند.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا