صادرات گندم

صادرات گندم

صادرات گندم

همان طور که می دانید کشور ما یک کشور چهار فصل است یعنی به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی خوبی که دارد می تواند انواع محصولات کشاورزی را تولید کند. در حال حاضر گندم یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی تولید شده در کشور است که نه تنها نیاز بازارهای داخلی را تامین می کند بلکه مازاد آن به سایر کشورها خصوصا کشورهای همسایه چون عربستان، عراق، دبی و غیره صادر می شود.

با توجه به آماری که در خصوص تولید گندم در ایران ارائه شده مشخص است که تولید گندم در ایران به حدی می باشد که کاملا می تواند نیاز بازار را تامین کند. به عبارت دیگر کشور ما در تولید این محصول به خودکفایی رسیده است. این موفقیت سبب شد که در سال های اخیر صادرات گندم ایران به سایر کشورها خصوصا کشورهای همسایه چون عراق، قطر، عربستان و همچنین سایر کشورهای جهان چون کانادا، آلمان، ترکیه، هلند، کره جنوبی، ارمنستان و روسیه رشد چشمگیری داشته باشد. اما اگر شما از تجار تازه کار و شرکت های تازه تاسیس صادرات گندم ایران هستید باید بدانید که در حال حاضر کشور ما به دلیل شرایط و تحریم ها نمی تواند آنچنان که باید این محصول را به کشورهای خریدار معرفی و در بازارهای کشورهای مقصد به فروش برساند. اما کشور ما برای این مشکل راهکاری ارائه داده است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

کشور ما برای صادر کردن راحت تر گندم داخلی اقدام به امضای تفاهم نامه ای با همتایان روس و قزاقستانی خود کرده است که بر اساس این قرارداد، کشورهای روسیه و قزاقستان به عنوان پل و رابط بین بازار ایران و سایر کشورهای جهان عمل می نمایند. لذا تجار ایرانی می توانند با همکاری همتایان خود در کشورهای روسیه و قزاقستان محصولات خود را به سراسر جهان صادر کنند. حال اگر شما از تجار تازه کار و یا شرکت های تازه تاسیس صادرکننده ی گندم هستید و می خواهید بزرگترین صادر کننده گندم در جهان را بشناسید و با نحوه صادرات گندم ایران، صادرات گندم عربستان و صادرات گندم به عراق آشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

صادرات گندم ایران

بدون شک همه می دانیم که گندم نیز مانند برنج از مهم ترین منابع تغذیه ای مردم دنیا به شمار می رود به همین دلیل خودکفایی کشور ما در تولید برنج یک خبر خوش برای تجار است به همین دلیل در حال حاضر تعدا بازرگانان و تجاری که قصد صادرات گندم به سایر کشورهای دنیا را دارند در حال افزایش است. با توجه به منبع تغذیه ای بودن گندم و همچنین از این محصول، محصولات خوراکی متنوعی تولید می شود و بین مردم دنیا طرفداران زیادی هم دارد و از آنجایی که گندم های تولیدی ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند لذا روز به روز بر تعداد خریداران و طرفداران این محصول ایرانی افزوده می شود.

اما اگر شما قصد صادرات گندم ایرانی را دارید باید ابتدا با مراحل صادرات گندم ایران و سپس با شرایط صادرات این کالا آشنا باشید. آشنایی با این موارد و افزایش اطلاعات شما سبب می شود که در این مسیر تجارت دچار مشکل و دردسر نشوید و سود خوبی از این تجارت به دست آورید. یکی از مهم ترین اطلاعاتی که در مورد این تجارت باید کسب کنید این است که ابتدا بررسی کنید و ببینید که کدام کشور نیازمند گندم است و بررسی کنید که این کشور به چه حجمی از گندم صادراتی نیازمند است. علاوه بر این باید بزرگترین صادر کننده گندم در جهان را بشناسید. از طرف دیگر اگر شما از تجار هستید که به تازگی وارد این حوزه شده اید بهتر است در این تجارت از شرکت های بازرگانی معتبر کمک بگیرید و با مشاوره گرفتن از آن ها سود خوبی از این تجارت کسب کنید.

علاوه بر این صادرات گندم یا صادرات هر محصول دیگری دارای مراحلی است که اگر می خواهید به موفقیت برسید بهتر است بر اساس این مراحل اقدام به تجارت گندم کنید. از مهم ترین مراحل صادرات گندم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازاریابی کالا در کشور مقصد:

یکی از مهم ترین مراحلی که در زمان صادرات گندم ایران باید به آن توجه کنید مرحله ی بازاریابی صادرات است. بازاریابی یعنی اینکه شما نیاز کشور مقصد در مورد محصول صادراتی را بدانید. اینکه کشور مورد نظر چه حجمی از گندم را نیاز دارد. برخی از کشورها مثل کشور عراق که یک کشور جنگ زده است به حجم زیادی از این محصول نیاز دارد و برخی دیگر از کشورها در زمینه تولید گندم خودکفا هستند. در واقع شما با آنالیز کشورها و بازاریابی در این کشورها می توانید بهترین کشور را برای صادرات گندم انتخاب و این محصول را صادر کنید.

  • بسته بندی اصولی گندم صادراتی:

از آنجایی که گندم یک محصول خوراکی است و کیفیت آن برای اکثر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی بسیار حائز اهمیت است لذا بسته بندی گندم می تواند یکی از بهترین و مهم ترین مراحل صادرات این محصول باشد. چرا که علاوه بر حفظ کیفیت و مرغوبیت کالا می تواند به عنوان برندسازی و بازاریابی شرکت مورد نظر در کشور مقصد عمل نماید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

  • اخذ مجوزهای لازم:

مطمئنا تجار برای صادرات گندم هم مانند صادرات سایر محصولات نیازمند اخذ مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه هستند. از جمله مهم ترین مجوزهای لازم برای این صادرات اخذ مجوز استاندارد، سازمان بهداشت، غذا و دارو سازمان حفظ نباتات می باشد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید اخذ مجوز صادرات را مطالعه کنید.

  • صدور فاکتور پروفرما یا پیش فاکتور:

این مرحله از دیگر مراحل مهم این تجارت است. چرا که این فاکتور نشان دهنده ی اطلاعات کالای صادراتی است.

صادرات گندم عربستان

در حال حاضر صادرات گندم به عربستان در بین تجار ایرانی بسیار رایج است. البته در دهه های گذشته کشور عربستان از نظر تولید گندم به خودکفایی رسیده بود اما از سال 2008 به بعد و بعد از اینکه دولت این کشور برنامه ی خودکفایی گندم در این کشور را رها کرد این کشور به یکی از واردکننده های بزرگ گندم در دنیا تبدیل شد. بر اساس آمارهایی که بعد از رهاسازی برنامه خودکفایی گندم دولت عربستان ارائه شده است در حال حاضر این کشور حدود سه و نیم میلیون تن گندم را از کشورهایی که بزرگترین صادر کننده گندم در جهان هستند خریداری و وارد کشور خود می کند.

دولت عربستان عمده گندم های وارداتی خود را از کشورهای اتحادیه ی اروپا، استرالیا و آمریکای جنوبی خریداری و تامین می کند. البته در سال های اخیر به دلیل خودکفا شدن کشور ما از نظر تولید گندم، این کشور مقداری از نیاز گندم بازار خود را از ایران تامین می کند. طبیعتا خرید گندم از کشور ما برای این کشور به صرفه تر است، از جمله دلایل اصلی خرید گندم عربستان از ایران، کیفیت بسیار بالای گندم  ایرانی و پایین بودن ارزش پولی کشور می باشد.

صادرات گندم به عراق

مطمئنا یکی از مهم ترین کشورهایی که مقصد اول تجار برای صادرات گندم شناخته می شود کشور عراق است. چرا که این کشور در دهه های گذشته خود چه در زمان حکومت صدام که همیشه مورد تحریم از سوی سایر کشورهای جهان بود و چه در زمان حال که درگیر جنگ آمریکا و داعش بود نتوانست آنچنان که باید پیشرفت کند و هرگز نتوانست از نظر علمی و صنعتی و کشاورزی رشد چشمگیری داشته باشد. این مسئله سبب شد که در حال حاضر صادرات گندم به عراق برای تمام تجار سود خوبی داشته باشد و این کشور برای تمام تجار در اولویت باشد. علاوه بر این از آنجایی که عراق یک کشور جنگ زده است لذا نیاز نیست که حتما برای بسته بندی کردن این کالا برای صادرات آنچنان هزینه کرد و همین مسئله سبب می شود که تجار از این تجارت سود بیشتری به دست آورند.

از طرف دیگر از آنجایی که کشور عراق یک کشور تقریبا خشک و گرم است و صنعت کشاورزی در این کشور آنچنان رونقی ندارد لذا صادرات محصولات کشاورزی به ویژه گندم که یک منبع تغذیه ی مهم برای مردم این کشور رشد چشمگیری دارد. حال اگر شما هم از تجار صادرکننده ی گندم هستید و سودای صادرات گندم به عراق را دارید بهتر است قبل از شروع این تجارت، اطلاعات خود را در مورد این کشور افزایش دهید.

تجارت با عراق مزایای زیادی برای تجار ایرانی دارد. این کشور دارای بیشترین مرز خاکی مشترک با کشور ما است به گونه ای که امتداد این مرزها از شمال غربی تا نواحی جنوبی کشور می باشد و  همین مزیت سبب می شود که حمل بار به عراق و صادرات کالا به این کشور آسان تر انجام شود. طبیعتا این عامل یکی از جذاب ترین دلایل برای صادرات و تجارت با این کشور است. از طرف دیگر با اینکه دو کشور ایران و عراق در سده های گذشته از روابط سیاسی پر فراز و نشیبی برخوردار بودند اما خوشبختانه در حال حاضر این دو کشور در بهترین حالت سیاسی، تجاری و اقتصادی قرار دارند و روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند. این روابط به حدی خوب است که در حال حاضر بیشترین مراودات و روابط تجاری و صادرات محصولات ایرانی به این کشور می باشد.

با وجود مرزهای زمینی زیاد بین دو کشور ایران و عراق و وجود گمرکات های زیاد برای صادرات کالا به این کشور در حال حاضر افراد و تجار و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ زیادی علاقه مند تجارت با عراق شده اند. در حال حاضر مرز بین ایران و عراق دارای چندین دروازه ی رسمی و غیر رسمی است که عمده محصولات و کالاهای ایران از طریق این دروازه ها به عراق صادر می شود. از دیگر اطلاعاتی که در خصوص صادرات به عراق باید بدانید و به آن عمل کنید اخذ مجوزهای لازم برای این تجارت است.

طبیعتا هر کشوری در امر صادرات و واردات کالا به کشور خود دارای قوانینی است و برای ورود کالا به کشور خود مجوزها و مدارک قانونی تصویب کرده است که کشور عراق هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. لذا شما طبق قوانین این کشور برای صادرات گندم به عراق باید مدارک و مجوزهایی چون کارت بازرگانی، اخذ مجوزهای استاندارد محیط زیستی، مجوزهای لازم برای گمرک، مجوز سازمان استاندارد عراق، گواهی بهداشت، گواهی سلامت مواد غذایی، گواهی مبدا و فاکتور فروش و داشتن لیست اظهار کالا را داشته باشید.

بزرگترین صادر کننده گندم در جهان

گندم نیز مانند برنج یکی از مهم ترین منابع غذایی است که البته مصرف آن در جهان بسیار بیشتر از برنج است و تقریبا تمام مردم جهان از این محصول استفاده می کنند. به همین دلیل تقریبا تمام کشورهای دنیا برای تولید این محصول می کوشند اما از آنجایی که رشد و تولید گندم نیازمند شرایط محیط زیستی با ثبات است لذا برخی از کشورها به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خود نمی توانند به اندازه ی نیاز مردم خود آن را تولید کنند و مجبور به واردات این محصول می شوند و بالعکس برخی از کشورها به دلیل شرایط اقلیمی خوبی که دارند نه تنها نیاز مردم خود بلکه بیشتر از آن هم تولید می کنند و مازاد آن را به سایر کشورها صادر می کنند.

از آنجایی که تقاضای مردم دنیا برای تولید این محصول زیاد است و اغلب کشورها از شرایط محیط زیتی با ثباتی برای تولید این محصول برخوردار هستند لذا گندم سومین محصولی است که در دنیا به وفور تولید می شود و تولید و فروش آن به اقتصاد بسیاری از کشورها کمک کرده است و لذا این محصول به عنوان یک بخش مهم در اقتصاد دنیا شناخته می شود. حال اگر شما قصد صادرات این محصول را دارید در ابتدا باید بزرگترین صادر کننده گندم در جهان را بشناسید تا با رقبای خود در این تجارت بیشتر آشنا شوید.

بر اساس آماری که در سال گذشته در خصوص بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادرکننده ی گندم ارائه شده است مهم ترین کشورهای تولیدکننده ی این محصول شامل کشورهای چین، آمریکا، هند، روسیه، فرانسه، استرالیا، کانادا، پاکستان، آلمان و ترکیه می باشند که کشور ما از دو سال قبل تاکنون موفق شد نام خود را به فهرست این لیست اضافه نماید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا