صادرات گلاب

صادرات گلاب

تاریخچه ای از صادرات گلاب در ایران

ایران با توجه به دشت های گل محمدی مرغوبی که دارد یکی از مهمترین و بزرگترین صادر کننده های گل محمدی می باشد و صادرات گلاب یکی از منابع درآمدی مهم برای فعالان صنعت گلاب گیری و تولید عرقیات در ایران است.

روش استخراج گلاب از گل محمدی در ایران با روش تقطیر می باشند. با توجه به آنچه در تاریخ ذکر شده از مهمترین محصولاتی که تاجران از طریق جاده ابریشم به کشورهای چین و هند می فرستادند گلاب بوده است. امروزه نیز این محصول با توجه خواص بالایی که دارد و کیفیت مرغوبی که گلاب ایران به خصوص گلابی که منطقه کاشان دارد، از جمله محصولاتی است که در صادرات رتبه برتری را به خود اختصاص داده است. گلاب صادراتی ایران تمام استاندارد ها و مجوزهای لازم بهداشتی را دریافت کرده است و تاییدیه های لازم برای صادرات به کشور های مختلف را دارد. برای خرید گلاب و خرید عرقیات می توانید با فروشندگان عمده گلاب در بازار باسکول به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.

اهمیت واردات و صادرات در اقتصاد یک کشور

تجربه کشور های پیشرفته نشان می دهد که یکی از عوامل مهم در توسعه و رشد هر کشوری پیشرفت در اقتصاد کشور می باشد، صادرات و واردات کالا که بخش مهمی از تجارت محسوب می شود نقش برجسته ای در پیشرفت اقتصاد کشور دارد.

صادرات یک محصول علاوه بر ارز آوری که برای کشور دارد موجب رقابت کالا با رقبا می شود و موجب بهبود کیفیت آن نیز خواهد شد. ایران نیز از این قوانین پیروی می کند و در محصولات متنوعی دارای واردات و صادرات می باشد یکی از این محصولات گلاب و عرقیات می باشد که در بین کشور های دیگر مشتریان بسیار زیادی دارد. در این مطلب توضیحات بیشتری در مورد صادرات گلاب می‌گوییم.

چه کشورهایی وارد کننده گلاب ایران هستند ؟

صادرات گلاب ایران به کشورهای متعددی انجام می شود و کشور هایی نظیر آلمان، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، اسپانیا، چین، فرانسه، ژاپن، هلند، ترکیه، کانادا و غیره از جمله وارد کنندگان گلاب ایران می باشند. صادرات گلاب  موجب ارز آوری به کشور می شود. به عنوان مثال در سال 96 صادرات گلاب به کشور های مختلف توانسته است حدود 11 میلیون دلار برای ایران ارز آوری را به همراه داشته باشد. گل های محمدی مرغوب و کارخانه های پیشرفته و سنتی که درآنها استاندارد های لازم برای تولید گلاب رعایت می شود همگی موجب شده تا ایران در بازار داخلی و خارجی عملکرد رضایت بخشی در  صادرات گلاب را داشته باشد.

گلاب صادراتی کاشان چه ویژگی هایی دارد؟

صادرات گلاب کاشان همانند تولید آن دارای قدمت تاریخی می باشد و می توان گفت گلابگیری در کاشان قدمت 800 ساله دارد. بیشترین باغ های گل محمدی در شهرهای قمصر، برزک و نیاسر کاشات وجود دارد. درجه کیفی بالای گلاب کاشان از دلایلی است که صادارت گلاب کاشان را افزایش داده است و بسیاری از کشور ها درخواست خرید آن را می کنند. از 12 هزار هکتار باغ گل محمدی کاشان 1700 هگتار آن مربوط به باغ های کاشان می باشد. استخراج گلاب  توسط 25 کارخانه صنعتی و1500 کارگاه سنتی انجام می گیرد. زمان برداشتن گلاب در جریان تولید گلاب موجب بوجود آمدن انواع گلاب می‌شود.

می توان انوع گلاب را به دو آتیشه، گلاب ممتاز، اعلا و معمولی تقسیم بندی نمود. معمولا صادرات گلاب از انواع گلاب با درجه کیفی اعلا می باشد. صادرات گلاب به کشور های همسایه ایران مانند عراق بسیار زیاد است و بازار خوبی در این کشور دارد. صادرات گل محمدی به ترکیه نیز بسیار افزایش یافته است. برخی از کشورها به قیمت گلاب اهمیت می دهند و نوع گلاب و درجه کیفی برای آنها اهمیتی ندارد. خواص درمانی گلاب موجب شده است که افراد زیادی آن را مصرف کنند. از خواص درمانی گلاب می توان به آرامش بخش و تقویت کننده معده و اعصاب و درمان عفونت و گلودرد، مفید برای کاهش وزن و لاغری و… اشاره نمود. علاوه بر گلاب، صادرات اسانس گل محمدی نیز برای برخی از کشور ها انجام  می شود و کشورهای زیادی خواستار واردات این محصول می باشند.

صادرات خشکبار به اروپا
صادرات خرما به امارات

برای تهیه یک گلاب اعلا چه ویژگی هایی بررسی می شود؟

آبی که برای گلاب گیری مورد استفاده است باید کاملا بهداشتی و عاری از میکروب باشد. از نظر ظاهری گلاب تولید شده باید شفاف بی‌رنگ و بدون بو باشد. گلاب اعلا دارای بوی مطبوعی است و بوی ترشدگی نمی دهد. میزان اسانسی که در گلاب وجود دارد 12 میلی گرم در 100 سانتی متر مکعب می باشد. از اسانس تقلبی استفاده نشود و بسته بندی گلاب دارای استاندارد کافی و لازم باشد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

منابع:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%AF%D9%84_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C
https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%AF%D9%84%D8%A7%D8%A8
پیمایش به بالا