صادرات پسته به عراق

صادرات پسته به عراق

صادرات پسته به عراق

صادرات پسته به عراق یک تجارت پرسود و مطلوب برای بازرگانان ایرانی است. کشور ما در میان تمام کشورهای صادرکننده این محصول در رده سوم قرار دارد؛ بنابراین برای ارتقا این رتبه و جایگاه تجاری عالی که در بازارهای مصرف این کشور پیدا‌ شده است باید نهایت تلاش و پشتکار خود را به کار بست. پسته دارای انواع مختلفی می باشد که از جمله ارقام صادراتی آن که در عراق نیز طرفداران متعددی دارند، می توان به پسته اکبری، احمد آقایی، کله قوچی و پسته فندقی اشاره کرد.

خصوصیات پسته صادراتی به عراق

با توجه به وضعیت کنونی معیشتی و اقتصادی و همچنین سلیقه و ذائقه شهروندان این کشور محصول صادراتی پسته به عراق باید دارای خصوصیات و ویژگی‌های زیر باشد:

  1. محصول ارسالی باید دارای قیمتی مناسب و تقریباً ارزان باشد. قیمت پسته در عراق برای هر ۱ کیلوگرم ۹ تا ۱۴ دلار در نوسان است که با توجه به شرایط ذکر شده این میزان هزینه برای هر کیلوگرم قیمتی مناسب به‌حساب می‌آید.
  2. با توجه به علاقه شهروندان عراق به انواع شیرینی پودر پسته سبز رنگ برای تزیین شیرینی کاربرد زیادی دارد. بنابراین پودر مرغوب و کاملا سبز این محصول نباید فراموش شود.
  3. بسته بندی محصول مورد نظر بهتر است به صورت فله ای و در بسته های ۲۵ تا ۵۰ کیلو گرمی و یا کارتن های ۱۰ کیلویی باشند.

نکته: اغلب این محصول به صورت فله ای و از نوع درجه دو و سه و با کیفیتی متوسط به عراق صادر می شود. البته بسته های ۱۰ کیلویی آن معمولا از نوع درجه یک و باکیفیت و گران قیمت می باشند. محصول فیض آبادی و بادامی پرفروش ترین نوع پسته در این کشور می باشند.

مراحل و شرایط صادرات پسته به عراق

اولین و مهم ترین شرط صادرات پسته به عراق این است که بسته بندی این محصول دارای لیبل انگلیسی و عربی باشد. زیرا سازمان تجارت این کشور وجود لیبلی به هر دو زبان را اجباری اعلام کرده است. به همین دلیل رعایت این شرط کاملا ضروری خواهد بود. قبل از هر اقدامی در خصوص صادرات پسته به عراق باید اطلاعات کافی و لازم را از بازار مصرف این کشور کسب کرد. به این معنی که پرفروش ترین و محبوب ترین نوع محصول را شناسایی کرد. کسب اطلاعات در مورد بازارهای این کشور سبب خواهد شد تا فرایند انجام کار آسان تر و بدون دردسر انجام بگیرد. بسته بندی اصولی و استاندارد محصول یکی دیگر از مراحل انجام این کار است که می تواند درصد فروش و تقاضای بازار را تا حد زیادی افزایش دهد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

اخذ گواهینامه‌ی سلامت در گمرک سومین مرحله از این فرایند می‌باشد که با توجه به استانداردهای کشور عراق این گواهینامه صادر خواهد شد. در گمرک بخشی وجود دارد به نام بخش استاندارد که نمونه‌ای از محصول را دریافت کرده و آزمایش‌های لازم را روی آن انجام می‌دهد. اگر این آزمایش‌ها سلامت محصول را تأیید کردند گواهی موردنظر صادر خواهد شد. تحویل محصول مورد نظر به شرکت‌های معتبر و قابل‌اطمینان حمل‌ونقل بعد از تکمیل مدارک گمرکی انجام خواهد گرفت. در این مرحله صادرکننده ها با شرکت‌های حمل‌ونقل وارد مذاکره ‌شده و قراردادهایی را مابین خود تنظیم خواهند کرد. این شرکت‌ها معمولاً قبل از تحویل بار از سلامت آن مطمئن خواهند شد. جهت اطلاع باید متذکر شویم که برای صادرکردن این محصول به کشور عراق نیازی به استفاده از کامیون‌های یخچال دار نیست زیرا مسافتی که باید طی شود بسیار اندک است و بعد از حرکت محموله ها طی یک یا دو روز به مقصد خواهند رسید.

آخرین مرحله از ارسال پسته به عراق این است که معمولاً در ابتدای کار مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت به‌حساب فروشنده واریز خواهد شد. این میزان ۲۰ درصد از ارزش کل بار خواهد بود. مابقی ارزش محموله که ۸۰ درصد از ارزش کل بار می باشد بعد از ارائه بارنامه و در مقصد پرداخت خواهد شد. زمانی که ۲۰ درصد اولیه پرداخت شد به این معنی می باشد که محموله پسته به شرکت های مخصوص حمل بار بین‌المللی تحویل داده‌شده است.

نکته: مد نظر قرار دادن استاندارد های کیفیتی پسته یکی از مهم ترین بخش های ارسال پسته به کشور عراق است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات به عراق را مطالعه کنید.

محبوب ترین پسته صادر شده به عراق

کشور عراق یکی از هدف‌های مهم تجاری برای فروش پسته می‌باشد که حفظ بازارهای آن‌یک موفقیت بزرگ به شمار می‌آید. تجار عراقی که به‌منظور خرید این محصول وارد ایران می‌شوند. بازارهای خراسان را بیشتر از هر بازار پسته‌ای در ایران دوست دارند ؛ زیرا انواع متنوعی از این محصول را می‌توانند به‌راحتی در شهرهای مختلف این استان پیدا کنند. نوع فندقی، پسته دامغان به‌دلیل قیمت مناسب و ارزان آن بسیار موردتوجه عراقی‌ها قرارگرفته است. هرچند نوع درجه‌یک و گران‌قیمت پسته در بازار مصرف این کشور دیر فروش است؛ اما نوع اکبری و کله قوچی نیز طرفداران خاص خود را دارند و بیشتر مورد استفاده قشر مرفه جامعه است و اغلب در بسته های کوچک‌تر در بازار عرضه می‌شوند.

راه های صادرات پسته به عراق

به‌دلیل نزدیکی مسافت میان دو کشور بهترین راه برای صادرات پسته به عراق روش بارگیری در محل خرید و ارسال مستقیم به این کشور با کامیون‌های مخصوص حمل بار می‌باشد. استفاده از کامیون‌های مسقف استاندارد و کانتینرهای مخصوص کمک زیادی به حفظ کیفیت بار خواهند کرد. این کار باعث جلب‌اعتماد طرف عراقی در آن سوی مرز خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب حمل بار به عراق را مطالعه کنید.

نمونه دیگری که دراین‌باره وجود دارد این است که می‌توان بار را در هر نقطه‌ای از ایران توسط کامیون‌های استاندارد بارگیری کرد و آن را به پایانه‌های گمرکی مرزی تحویل داد تا با مرزهای دو کشور مانند باشماق، خسروی، سومار و تمرچین و مهران به عراق ارسال شوند. علاوه بر راه زمینی دو راه دیگر نیز وجود دارند که شامل مسیرهای دریایی و هوایی می‌باشند. حمل دریایی بار را از طریق بنادر جنوب کشور به بنادری در عراق مانند بندر بصره تحویل خواهند داد و در حمل هوایی محموله های پسته از طریق فرودگاه بین المللی امام به فرودگاه های بغداد و نجف و بصره تحویل داده خواهند شد. اطلاع از قیمت هر کیلو پسته در عراق می تواند به تاجران ایران در عرصه تجارت پسته با این کشور کمک بسزایی کند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا