صادرات مرغ

صادرات مرغ و تخم مرغ

صادرات مرغ و تخم مرغ مسئله ای چالش برانگیز است که در یک یا دو سال اخیر، صحبت های زیادی پیرامون آن منتشر شده است. اگر اخبار این حوزه را دنبال کنید به تغییرات بسیار شگفت انگیزی پی می برید که حاکی از ممنوع شدن صادرات گوشت مرغ یا تخم‌ مرغ است.

برخی از منابع خبری باز هم منتشر کردند که در یک دوره زمانی، صادرات گوشت مرغ با تعرفه مشخص، مجدداً آزاد شده است. اخبار صادرات تخم مرغ و مرغ، آنچنان گسترده است که نشان دهنده نوسانات زیادی در این بازار می باشد. برای خرید مرغ و خرید تخم مرغ می توانید با فروشندگان عمده در بازار باسکول به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.

افزایش قیمت مرغ و تخم ‌مرغ در بازار داخل طبیعتاً بر روی حجم صادرات مرغ و تخم مرغ تاثیرگذار است. پرورش دهندگان انواع مرغ، کشتارگاه ها و مرغداری ها به عنوان رأس زنجیره این فرایند صادرات کالا محسوب می شوند. شاید تعجب کنید اما یکی از عواملی که در تجارت مرغ و تخم مرغ به طور غیر مستقیم تاثیر دارد، تامین نهاده های دامی است. نهاده ‌های دامی همان خوراک دام و طیور محسوب می شود.

وقتی تامین “دان مرغ” برای مرغداری ها با مشکل بزرگی مواجه باشد، پرورش مرغ با کمبود زیادی مواجه می‌شود که در نهایت، نمی‌توان حجم قابل توجهی از مرغ ها را برای کشتارگاه آماده کرد. فرآیند پرورش جوجه و مرغ و پرورش مرغ تخمگذار در صنعت تولید مرغ و تخم مرغ، نیازمند بررسی ‌ها و مدیریت دقیق است. اگر در این فرایند بسیار قوی عمل شود، می توان امیدوار بود که صادرات مرغ و  تخم مرغ با رونق بهتری نسبت به اکنون روبرو شود.

صادرات مرغ منجمد

در گروه صادرات تخم ‌مرغ و مرغ، زیرشاخه ای به نام تجارت مرغ منجمد وجود دارد. در این نوع تجارت، مرغ تازه تهیه می شود و پس از آماده سازی، شستن پاک کردن و بسته بندی در دمای معینی به حالت منجمد تبدیل شده و برای صادرات ارسال می گردد. گوشت مرغ منجمد برای تجارت ، همانند هر ماده غذایی دیگری باید گواهی بهداشت و گواهی سازمان غذا و دارو را دریافت کرده باشد. یکی از بزرگترین استان‌ هایی که در صادرات مرغ منجمد فعالیت دارد، استان مرکزی است. چیزی نزدیک به 40 تن گوشت مرغ منجمد از این استان به کشورهای خارجی صادر می شود.

وضعیت صادرات گوشت مرغ

وضعیت صادرات گوشت مرغ را می توان هم به صورت مرغ کامل بسته بندی شده و هم به صورت ران مرغ و سینه مرغ طبقه بندی کرد. برای فرآیند تجارت گوشت مرغ و همچنین تخم مرغ نیاز به تاییدیه وزارت جهاد کشاورزی می باشد. قوانین گمرکی در کشور صادر کننده و همچنین تاییدیه های بهداشتی از سوی کشور وارد کننده جهت فرآیند ارسال و واردات گوشت مرغ و مرغ منجمد الزامی است.

وضعیت تجارت گوشت مرغ و صادرات مرغ در حالت منجمد نسبت به سال ‌های گذشته، رشد مثبتی داشته است. شاید تغییرات قابل توجهی را در بازار بسیار شاهد بوده ایم. این تغییرات در برخی از دوره‌ ها با رکود شدید بازار مرغ و تخم ‌مرغ مواجه بوده است، اما اگر نگاه کلی به وضعیت این بازار داشته باشیم، روند صعودی رشد و درآمدزایی و ارز آوری را متوجه خواهیم شد.

جالب آن است که بدانید بازار صادرات مرغ در کنار بازار تجاری ماهیان و آبزیان مقایسه می شود. مهمترین شهرهایی که حوضچه های پرورش انواع ماهی های زینتی یا ماهی های خوراکی را دارند، در راستای تامین بازار گوشت سفید برای تجارت فعالیت می‌کنند. صادرات ماهی هم به اندازه صادرات مرغ و تخم مرغ اهمیت دارد.

درباره صادرات تخم مرغ

در کنار صادرات مرغ، تخم مرغ هم اهمیت دارد. تخم مرغ وضعیت شدیدتری نسبت به مرغ پیدا کرده است. پرورش مرغ تخم گذار و تامین دان مرغ، یکی از مسائل مهمی است که در این صنعت وجود دارد. اگر مرغ تخمگذار با شرایط استاندارد پرورش داده شود و تخم ‌مرغ‌ ها با سلامت کامل و با کیفیت عالی تولید شوند، می توان گفت حجم قابل توجهی از تجارت تخم مرغ تامین می شود.

برای صادرات تخم مرغ، باید تاییدیه‌های را از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت دریافت کرد. در حوزه تجارت تخم مرغ با دو نوع تخم مرغ های پوست سفید و تخم مرغ پوست قهوه ای سر و کار داریم. اصول و قوانین صادرات تخم مرغ، سخت تر از صادرات مرغ است.

در تجارت تخم‌ مرغ، الزاماً باید تخم ‌مرغ ‌ها کامل و بدون شکستگی، بسته بندی و آماده سازی شوند. تخم مرغ ها در یک ردیف قرار می گیرند و ردیف ها باید روی هم آنچنان قرار بگیرند که به ردیف های زیرین، هیچ آسیبی وارد نشود. در نهایت، بسته های تخم مرغ داخل کارتن قرار داده شده و برای ارسال آماده می شوند.

وزن بسته ها و وزن کارتن ها در تجارت تخم ‌مرغ، استاندارد است. این استانداردها از سوی کشور وارد کننده و از سوی مراجع صادرات مرغ تعیین می شود.

صادرات مرغ و تخم مرغ به کدام کشورها انجام می شود؟

خوشبختانه کشور ایران علی‌ رغم مشکلات زیادی که در پرورش مرغ و تولید تخم مرغ با آن مواجه است، توانسته صادرات مرغ و تخم مرغ را به کشورهای مختلفی انجام دهد.

صادرات مرغ از ایران به کشورهای عراق و عمان، افغانستان، قطر، روسیه، امارات، کویت، ارمنستان انجام می گیرد. جالب آن است که بدانید کشورهایی نظیر تایلند و کشور چین بسیار متقاضی خرید پای مرغ از ایران هستند. این کشورها از پای مرغ در تهیه خوراک مخصوص استفاده می کنند.

وضعیت تجارت تخم مرغ هم مشابه با وضعیت تجارت مرغ است. تخم مرغ از ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشور افغانستان و کشور عراق صادر می شود. به دلیل شیوع ویروس کرونا، صادرات تخم مرغ، گوشت مرغ و تجارت مرغ منجمد با چالش هایی همراه بوده است.

کشورها برای واردات این مواد غذایی از ایران بسیار سخت گیر بوده‌اند اما با رعایت مسائل بهداشتی و آزمون های لازم، این فرآیند انجام گرفته است؛ اما پروسه صادرات و واردات زمان بیشتری را صرف کرده است.

عوامل تاثیرگذار در صادرات مرغ و تخم مرغ

عوامل مختلفی در صادرات مرغ و تخم مرغ تاثیرگذار هستند. هر عاملی که در فرایند پرورش مرغ و تولید تخم مرغ نقش داشته باشد، به طور مستقیم و غیر مستقیم، تجارت این دو ماده غذایی مهم را دستخوش تغییراتی می‌کند. استاندارد بودن مرغداری ها، تامین دان مرغ، در دسترس بودن تجهیزات مناسب برای سلامت مرغ ها، نمونه ‌ای از مواردی است که در تولید انواع مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار دخیل هستند.

پرورش مرغ تخمگذار به منظور تولید تخم مرغ با کیفیت از این قاعده مستثنی نیست. مرغ های تخم گذار باید در شرایط استاندارد و بهینه پرورش داده شوند تا از بیماری ها به دور باشند و بتوانند تخم مرغ های با کیفیت تولید کنند.

وجود تجهیزات پیشرفته برای تولید تخم مرغ، جداسازی و بسته بندی آنها، نمونه دیگری از عواملی هستند که در صادرات مرغ و تخم ‌مرغ تاثیر می گذارند.

در یک سال اخیر در سال ۹۹ شاهد آن بوده ایم که ویروس کرونا صنایع بسیاری را با مشکلاتی مواجه کرد. صنعت مرغ و تخم مرغ هم شامل این مسئله می شود. از آنجایی که اقدامات بهداشتی برای تمام کسب و کارها رعایت می‌ شود، کنترل و نظارت بر مرغداری ها بیشتر از هر زمان دیگری مسئله ساز شده است. این عامل در تولید مرغ و تخم مرغ بسیار تاثیر منفی گذاشت. تغییرات قیمت مرغ و تخم مرغ در چند سال اخیر به صورت تصاعدی و ناباورانه افزایش پیدا کرد؛ عامل دیگری که این بازار را به شدت به نوسان کشید.

فرآیند صادرات مرغ و تخم مرغ به رونق اقتصادی کشور کمک می‌ کند اما این در شرایطی است که تولید داخل بتواند بازار کشور را اشباع کند و از طرفی ظرفیت مازاد را برای تجارت در نظر بگیرد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا