صادرات ماهی

صادرات ماهی

صادرات ماهی

صادرات ماهی از سال ها قبل، منبع تأمین غذاهای دریایی و بخشی مهم در رژیم های غذایی انسان ها بوده و به طور فزاینده ای منبع اصلی با ارزش اقتصادی هستند. کشورهایی که در زیر معرفی شده اند مقدار زیادی محصولات غذایی دریایی از جمله ماهی، سخت پوستان، نرم تنان و سایر آبزیان را صادر می کنند.

انواع ماهی ها شامل ماهی های تازه، منجمد، ماهی دودی، ماهی خشک و ماهی هایی است که هم از آبزی پروری (مزارع پرورش ماهی) و هم ماهی های وحشی از آب های شیرین و اقیانوسی تهیه می شوند. برای خرید ماهی و خرید تن ماهی می توانید با فروشندگان عمده در بازار باسکول به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.

کشورهای برتر در صادرات ماهی و غذاهای دریایی

10- صادرات ماهی اندونزی (3.11 میلیارد دلار)

سنت ماهیگیری در اندونزی از قرن ها پیش متداول بوده است. اندونزی در نزدیکی آب های غنی از ماهی قرار دارد و باعث شده که به عنوان یکی از مهمترین تولیدکنندگان ماهی و غذاهای دریایی در جهان عمل کند. در سال 2012، کل تولید ماهی کشور حدود 15.26 میلیون تن تخمین زده شد (5.81 میلیون تن از صید وحشی و 9.45 میلیون تن از آبزی پروری).

تجارت ماهی از این کشور نیز قابل توجه بوده و بر اساس برآوردهای اخیر، سالانه 3.11 میلیارد دلار درآمد کسب می کند. میگو، ماهی منجمد و ماهی تازه، بیشترین بخش های صادراتی برای محصولات ماهی و غذاهای دریایی را از این کشور تشکیل می دهند.

9- هلند (3.13 میلیارد دلار)

صادرات ماهی و غذاهای دریایی از هلند، سالانه 3.13 میلیارد دلار درآمدزایی داشته است. در سال 2013، بازارهای خارجی برتر برای محصولات غذایی ماهی و غذاهای دریایی هلند شامل کشورهای آلمان (18.7٪)، بلژیک (15.3٪)، فرانسه (12.5٪)، ایتالیا (9.1٪) و اسپانیا (6.5٪) بودند. میگوی آب سرد بیشترین ارزش صادرات را به خود اختصاص دادند (203.2 میلیون دلار در سال 2013)

8- سوئد (3.7 میلیارد دلار)

سوئد یکی از بزرگترین صادرکنندگان ماهی و غذاهای دریایی در اتحادیه اروپا است. با داشتن دریای بالتیک در شرق و دریای Kattegat در غرب آن، و منابع آب شیرین گسترده در سرزمین اصلی کشور، صنعت صید سوئد، ماهی های بسیار بیشتری را برای تجارت ماهی از کشور می تواند تأمین کند.

طبق آمار اخیر، سوئد با ارزش سالانه 3.7 میلیارد دلار، هشتمین صادر کننده بزرگ ماهی و غذاهای دریایی در جهان است. محصولات ماهی صادراتی از سوئد شامل ماهی های تازه و منجمد مانند انواع ماهی های آزاد و شاه ماهی است.

7- شیلی (4.0 میلیارد دلار)

شیلی دارای صنعت ارزشمند برای صادرات ماهی و غذاهای دریایی است. ارزش صادرات برای ماهی و محصولات دریایی از شیلی، سالانه 4.0 میلیارد دلار تخمین زده شده است. ماهی قزل آلا و صدف از مهمترین گونه های صادراتی شیلی است. این کشور همچنین دومین تامین کننده بزرگ ماهی قزل آلا در اقیانوس اطلس است.

بزرگترین بازارهای تجارت ماهی و غذاهای دریایی شیلی در ژاپن، ایالات متحده و برزیل یافت می شود. اتحادیه اروپا همچنین وارد کننده عمده ماهی و محصولات دریایی از شیلی است که 19 درصد از کل صادرات غذاهای دریایی این کشور را تشکیل می دهد.

6- کانادا (4.2 میلیارد دلار)

ماهی و غذاهای دریایی یکی از بزر گترین بخش های صادرات محصولات غذایی از کانادا را تشکیل می دهند که سالانه درآمد 4.2 میلیارد دلار درآمد ایجاد می کنند. تقریباً 85٪ از کل ماهی و غذاهای دریایی فرآوری شده، به بازارهای جهانی صادر می شود. در سال 2014، گونه های عمده صادرات ماهی و آبزیان از کانادا شامل خرچنگ دریایی، خرچنگ ملکه، گوش ماهی، میگو و ماهی قزل آلا بود.

5- هند (4.6 میلیارد دلار)

صنعت تجارت ماهی و غذاهای دریایی هند، در سال های اخیر با بالاترین ارزش صادرات، 4.6 میلیارد دلار برآورد شده است. میگو تازه و میگوی منجمد همچنان بهترین محصول صادراتی بوده و 34 درصد حجم محموله صادراتی و 67 درصد ارزش دلاری را به کل غذاهای دریایی صادر شده از کشور ارائه می دهد. علاوه بر میگو، ماهی منجمد، دومین کالای بزرگ است که سهم 11 درصدی در ارزش صادرات ماهی و محصولات دریایی از هند را به خود اختصاص داد.

4- ایالات متحده آمریکا (5.1 میلیارد دلار)

صادرات ماهی و غذاهای دریایی ایالات متحده در سال های اخیر با ارزش کل 5.1 میلیارد دلار در سال به بالاترین رکورد رسیده است، بنابراین این کشور، چهارمین تأمین کننده محصولات ماهی و غذاهای دریایی به بازار صادرات جهانی است.

در سال 2014، ارزش تجارت ماهی و غذاهای دریایی از کشور تقریباً برابر با صادرات طیور بود و حتی بیشتر از مقدار میوه و پنبه تازه صادر شده از ایالات متحده ثبت شد. ماهی قزل آلا، ماهی قلیه و سوریمای آلاسکا، در مجموع 40٪ از صادرات ماهی و غذاهای دریایی ایالات متحده در سال 2014 را تشکیل داده است.

3- ویتنام (5.8 میلیارد دلار)

جای تعجب نیست که صنعت صادرات ماهی و غذاهای دریایی ویتنام شکوفا شده و عملکرد بسیار خوبی دارد؛ دلیل آن هم، خط ساحلی به طول 3000 کیلومتر و بسیاری از مزارع پرورش آبزیان در داخل کشور و در امتداد ساحل و خارج از دریا است. در سال 2012، بیش از 5 میلیون نفر به طور مستقیم در بخش ماهیگیری و غذاهای دریایی این کشور استخدام شده اند. ژاپن بزرگ ترین بازار تجارت ماهی و غذاهای دریایی ویتنام بوده و هنوز هم هست.

2- نروژ (8.8 میلیارد دلار)

سال 2015 برای صنعت تجارت ماهی و غذاهای دریایی نروژ یک موفقیت بزرگ بود. ماهی های قزل آلا یک گونه اصلی ماهی های صادر شده از نروژ در سال 2015 است. صادرات صدف، میگو، خرچنگ و شاه خرچنگ نیز در سال 2015 صادرات بسیار خوبی داشته است.

1- چین (14.1 میلیارد دلار)

از سال 2002، چین بزرگ ترین صادرکننده محصولات ماهی و غذاهای دریایی در جهان است. در سال 2005، چین 7.7 میلیارد دلار ماهی و غذای دریایی صادر کرد.

در سال 2013، صادرات برجسته چین شامل تجارت ماهی مرکب و ماهی های دریایی منجمد (1.6 میلیارد دلار)، میگو تازه و میگو منجمد (1.2 میلیارد دلار) و ماهی منجمد (1 میلیارد دلار) بود. ژاپن، ایالات متحده و هنگ کنگ؛ بهترین مقصد تجارت ماهی و غذاهای دریایی از چین هستند.

صادرات ماهی به چین

علاوه بر کشورهایی که در قسمت بالا معرفی کردیم، کشور ایران هم سهم خوبی برای صادرات ماهی به چین دارد. بازار کشور چین برای خوراک های دریایی بسیار مساعد و مناسب است. پرورش دهندگان آبزیان زیادی در ایران فعالیت می کنند و انواع ماهی ها را برای صادرات به کشور چین آماده و بسته‌بندی کنند. میزان رشد صادراتی ماهی از ۲۰۱۴ مثبت شده است. این رشد مثبت نه تنها به صادرات انواع‌ ماهی اختصاص دارد بلکه سایر آبزیان خوراکی را هم شامل می شود.

انواع کنسرو ماهی، ماهی تازه، ماهی خشک، ماهی دودی شده و ماهی منجمد برای تجارت ماهی به چین از ایران آماده و بسته بندی می شوند. علاوه بر کشور ایران، ایرلند هم سهم زیادی برای صادرات ماهی به چین دارد. حمل و نقل محموله های صادراتی از کشورهای صادر کننده به سمت کشور چین از طریق مرزهای دریایی و بندرهای تجاری چین انجام می گیرد.

صادرات ماهی یال اسبی

صادرات ماهی یال اسبی در کنار انواع ماهی و میگو از ایران به چین و کشورهای دیگر بسیار رونق دارد. این معاملات با رشد قابل توجهی روبرو هستند. ماهی های یال اسبی جزو آبزیان بومی دریای عمان و خلیج فارس هستند و به دلیل ارزش تغذیه ای و ظاهری مطلوب، برای صنعت فرآوری ماهی و یا استفاده به صورت خوراک ماهی به کشورهای دیگر صادر می شوند.

صادرات ماهی یال اسبی از ایران به کشورهای کره، چین و سایر مناطق جنوب شرقی آسیا انجام می گیرد. ماهی و میگو جزو منابع درآمد تجارت غیر نفتی به شمار می روند و بسیار شناخته شده هستند.

شرایط صادرات ماهی، یکی از مواردی است که به هنگام تجارت ماهی به کشورهای مختلف از جمله عراق، کویت و روسیه، باید حتما در نظر گرفته شود. شرایط صادرات ماهی نیز مانند هر تجارت دیگری، مراحل خاص خودش را دارد. در ادامه درباره این موضوع و انواع شرکت صادرات ماهی برایتان توضیح خواهیم داد. لطفا ما را در ادامه ی محتوا همراهی کنید.

همه چیز درباره ی شرایط صادرات ماهی به روسیه

همه می دانیم که روسیه یکی از قطب های مهم تجارت و صادرات و واردات برای ایران محسوب میشود. تاجران ما در ایران تمایل زیادی به تبادل کالا با روسیه داشته و دارند. کشورهایی مثل روسیه و چین، در زمره ی کشورهایی هستند که بیشترین مصرف ماهی در وعده های روزانه ی آن ها مشاهده می شود و از آنجایی که ما ایرانی ها تجربه و تبحر زیادی در پرورش و تولید انواع آبزیان مانند ماهی داریم، یکی از مهم ترین قطب های صادرات ماهی به روسیه معرفی خواهیم شد.

قزل آلای ایرانی یکی از پرطرفدارترین آبزیانی است که در ایران تولید و صادر می شود. نه تنها روسیه، بلکه کشورهای زیادی خواهان واردات قزل آلای ایرانی به کشور خود می باشند. تجارت و واردات و صادرات ماهی و آبزیان، یکی از پر رونق ترین بازارها در ایران بوده که خوشبختانه گذر زمان چیزی از گستردگی و رونق آن کم نکرده است.

صادرات ماهی به روسیه یکی از پر سودترین تجارت ها در بین تجارت آبزیان برای ما به شما می رود و دلیل آن هم روابط خوب سیاسی و اقتصادی و مرزهای مشترک زمینی و دریایی است که ایران با روسیه دارد. این مرزهای مشترک از هزینه های گزاف حمل و نقل میکاهند که این موضوع تاثیر زیادی بر روی افزایش سود بازرگانان ماهی خواهد داشت.

شرایط صادرات ماهی به روسیه، شامل بررسی نیازهای بازار روسیه و مردم به انواع ماهی ها از طریق کد گمرکی، یافتن خریدار هاhttps://blog.buskool.com/، توافق با خریدار، پرداخت هزینه ها، بیمه و … می شود.

صادرات ماهی به عراق

عراق یکی از همسایه های ایران است که طولانی ترین مرز مشترک با ایران را داراست. روابط بین ایران و عراق در طول سال های اخیر، دستخوش تغییرات و فراز و نشیب های خیلی زیادی شده است. اما به هر حال عراق یکی از کشورهایی است که ما بیشترین تبادل کالا و محصول را با او داریم.  ماهیهای گرمابی طرفداران زیادی در عراق دارند و بیشترین صادرات این ماهی به همین کشور انجام می شود.

صادرات ماهی به کویت

کویت کشوری است که در همسایگی جنوب غربی ایران قرار داشته و مرز مشترکی نیز با ایران دارد. بازارهای کویت یکی از مهمترین بازارها برای تجارت آبزیان و ماهی برای ایران محسوب می شوند. کویت اقتصادی متکی به نفت دارد و عملا به دلیل آب و هوای گرم و خشکی که دارد، هیچگونه کشاورزی در آن انجام نمی شود.

حلوا ماهی یکی از مهم ترین محصولات دریایی است که تجارت آن به کویت انجام می شود. علاوه بر حلوا ماهی، سیمان، زعفران، میوه، سنگ،خشکبار، گچ، سقز، پیاز، سیر، هندوانه، انواع فرش های دست بافت و کفپوش و بستنی نیز از جمله کالاها و محصولات صادراتی به کویت محسوب می شوند.

شرایط صادرات ماهی به کویت نیز مانند تمامی کالاهای صادراتی نیاز به کارت بازرگانی و مدارک دیگر دارد. یک موضوع مهم درباره ی شرایط صادرات ماهی به کویت این است که تاریخ های زده شده بر روی کالا باید به میلادی درج شود اما زبان نوشته شده بر روی کالاها باید حتما به زبان عربی باشد.

شرکت صادرات ماهی

شرکت های صادرات ماهی، معمولا شرکت هایی هستند که مجوزهای لازم برای تجارت ماهی به کشورهای همسایه را دارا هستند. در این شرکت معمولا تولید محصولات و مشتقات ماهی و آبزیان انجام می شود و ماهی ها و مشتقات آن ها در بسته بندی های مختلف و به صورت فرآوری شده، تولید و به بازار داخلی و خارجی ارائه می شوند. شرایط صادرات ماهی برای این کشورها تنها با داشتن مجوز رسمی برای صادرات ماهی امکان پذیر می باشد.

توضیحات تکمیلی درباره ی شرایط صادرات ماهی

دریای شمال و دریای جنوب ما در ایران به لحاظ تولید و پرورش آبزیان و انواع ماهی، یکی از مهم ترین عواملی است که وابستگی ما را به فروش و اقتصاد نفتی کم خواهد کرد. در واقع دریاهای ایران حکم یک منبع طبیعی برای رونق هر چه بیشتر اقتصاد کشور را دارد. دریاها سرشار از مواد غذایی پر پروتئین مانند ماهی ها هستند که خوشبختانه ما ایرانی ها در پرورش و صید و طبخ این گونه جانوری، بسیار مهارت داریم. به همین دلیل است که میگوییم صادرات ماهی به کشورهای همسایه میتواند یکی از اصلی ترین محرک ها برای به حرکت دراوردن چرخ اقتصاد کشور باشد.

یکی از مهم ترین آبزیانی که سالانه بخش زیادی از صادرات را به خود اختصاص می دهد، ماهی قزل آلاست. متوسط تجارت سالانه ی قزل آلا به ده هزار تن خواهد رسید و خوشبختانه این عدد خوبی برای تجارت ماهی به شمار می آید. علاوه بر ماهی قزل آلا محصولات دریایی دیگری مانند میگوها، ماهی های سی بس، گوشت ماهی خاویار و خود خاویار و انواع تن ماهی نیز در دسته ی محصولات آبزی صادراتی ایران قرار دارند.

نکات مهم در صادرات آبزیان

یکی از مهم ترین نکاتی که در صادرات آبزیان باید رعایت شود، بسته بندی ان هاست. یک بسته بندی محکم و شیک، می تواند تاثیر زیادی بر روی بازار آبزیان مختلف از جمله میگو، ماهی، قزل آلا و خاویار و … داشته باشد.

یک تاجر باید کاملا حواسش به تغییرات ارزی و اتفاقات و محدودیت های جهانی که برای ایران به وجود می آید باشد، چرا که این موضوعات به صورت مستقیم می توانند بر روی قیمت آبزیان نیز تاثیر بگذارند.

توه به بازاریابی های بین المللی یکی دیگر از پله ها موفقیت ایران در زمینه ی تجارت ماهی است. با بررسی سبد غذایی مردم در کشورهای مختلف، به راحتی می توان یک بازاریابی بین المللی خوب را پیاده سازی نمود.

طبیعتا صادرات ماهی به کشورهایی که مرز مشترکی با ایران دارند، بسیار سود آورتر از کشورهای دورتر می باشد. بنابراین حفظ بازار ماهی کشورهای همسایه باید یکی از مهم ترین اهداف صادرات ماهی به شمار آید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا