صادرات عسل به اروپا

صادرات عسل به اروپا

صادرات عسل به اروپا

صادرات عسل به اروپا برای تجار ایرانی می تواند یک راه بسیار هموار در جهت راهیابی به بازار جهانی باشد؛ اما متاسفانه این تجارت با توجه به تحریم های ایجاد شده علیه ایران و اثرات مخرب آن در شرایط اقتصادی و تجاری کشور ما، عملا امکان پذیر نخواهد بود. از این رو، ایران تلاش می کند تا به واسطه تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه، راه خود را برای فروش عسل و سایر محصولات ایرانی در ابعاد جهانی باز کند. کما اینکه خود کشورهای اروپایی نیز تلاش می کنند تا با واسطه از ایران خرید کنند و در این بین، سود زیادی نصیب کشورهایی می شود که بدون هیچ زحمتی در جهت تولید این محصولات مانند عسل، تنها نقش واسطه گری را بر عهده دارند و در کنار این نقش علاوه بر سود کلان، جایگاه ویژه ای را در بازار جهانی از آن خود می کنند.

ایران به دلیل داشتن شرایط جغرافیایی مطلوب می تواند بستر بسیار مناسبی برای تولید انواع عسل و پرورش زنبورهای عسل باشد؛ به همین جهت، عسل ایرانی را یکی از با کیفیت ترین عسل های دنیا می شناسند و سالانه کشورهای زیادی برای خرید عسل، به تجارت با ایران می پردازند. البته صادرات عسل به اروپا به صورت مستقیم، به صورت محدود انجام می شود ولی به طور کلی، استانداردهای کشورهای اروپایی برای واردات عسل به نسبت سایر کشورها، کمی سفت و سخت تر می باشد. در نظر داشته باشید که در مسیر صادرات عسل به اروپا، چالش های زیادی وجود دارد که تاجران ایرانی برای گذر کردن از این چالش ها باید شناخت دقیقی از قوانین و شرایط صادرات عسل داشته باشند. در ادامه برای شما از شرایط و مراحل صادرات عسل خواهیم گفت؛ پیشنهاد می کنیم که برای اطلاع از این شرایط تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چالش های صادرات عسل به اروپا برای بازرگانان ایرانی

صادرات عسل به اروپا مجوزهای خاص خود را دارد؛ اما این مجوزها به هیچ وجه به عنوان یک چالش در این مسیر محسوب نخواهند شد. یکی از مهم ترین مشکلاتی که در مسیر صادرات عسل به اروپا قرار دارد، مشکل زبان است. شما برای اینکه بتوانید با مشتریان خود در کشورهای اروپایی، ارتباط قوی برقرار کنید باید یا خودتان به زبان این کشورها مسلط باشید یا اینکه از یک مترجم و یا نماینده مسلط به زبان کمک بگیرید. تقویت زبان در تجارت می تواند بسیاری از سدهای موجود در این مسیر را برای تاجر کنار بزند. چرا که یکی از مهم ترین مراحل صادرات هر محصول بازاریابی برای فروش آن می باشد؛ شما بدون به کار گرفتن زبان مربوط به آن کشور، هیچ وقت نمی توانید اعتماد مشتری را جلب کنید و بدون اعتماد مشتری عملا صادرات شما با شکست مواجه خواهد شد.

دومین موضوع که به عنوان یک چالش در مسیر صادرات عسل به اروپا قرار می گیرد، مسافت است. همان طور که اطلاع دارید ایران در فاصله ی نسبتا طولانی با کشورهای اروپایی قرار دارد. این فاصله زیاد بین کشور مبدا و مقصد می تواند هزینه های زیادی را در ارتباط با حمل و نقل محموله، بر روی دوش بازرگانان بگذارد؛ البته در ارتباط با موضوع مسافت در تجارت، معمولا سه مورد بسیار اساسی مطرح می شود که شامل هزینه ی حمل و نقل، ریسک مربوط به انتقال محموله و امکان فساد محموله ی صادراتی مورد نظر می باشد. خوشبختانه در ارتباط با صادرات عسل به اروپا، موضوع فاسد شدن محموله عسل مطرح نمی شود؛ چرا که عسل جزء آن دسته از مواد غذایی است که به نسبت سایر محموله های این چنینی، مدت زمان ماندگاری بالاتری دارد؛ با این حال ریسک حمل و نقل محموله و هزینه های ناشی از آن در مسیر صادرات عسل به اروپا، همچنان به قوت خود باقی است.

چالش بعدی هزینه هایی است که تولید کنندگان و تجار ایرانی برای صادرات عسل به اروپا، بازاریابی صادراتی، بسته بندی و ارائه آن به بازرگانان اروپایی باید پرداخت کنند. همانطور که اطلاع دارید تحریم های آمریکا علیه ایران، تا حد زیادی بر روی اقتصاد ایران تاثیر منفی داشته است. همچنین نوسانات ارزی ناشی از تحریم ها، تورم های غیر قابل کنترل و امتناع کشورهای دنیا از ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران یک طرف و بی ارزش شدن ارزش واحد پولی ایران در طرف دیگر، به تنهایی می تواند کمر تجارت ایران را در ابعاد جهانی خم کند. در واقع استاندارد کیفی معمولی که برای صادرات به کشورهای اروپایی تعیین می شود عموما در حدی است که ایران برای رساندن محصول خود به آن استاندارد باید هزینه های زیادی را متقبل شود و با توجه به ارزش پول ایران در دنیا، دست بازرگانان ایرانی برای هر گونه عرض اندام در بازار جهانی عسل، عملا بسته می باشد.

عوامل موثر بر قیمت عسل در اروپا

اگر بخواهیم خیلی بی پرده درباره صادرات عسل به اروپا صحبت کنیم باید بگوییم که با توجه به چالش های نام برده، تجارت با اروپا در زمینه ی صادرات عسل جزء لاین های فعال در تجارت ایران نیست؛ اما با این حال می توانیم دلایلی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی قیمت عسل در اروپا تاثیر می گذارند را برای شما نام ببریم. مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت این محصول، کیفیت و نوع عسل می باشد؛ طبیعتا هر چقدر کیفیت یک عسل بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود؛ بنابراین نوع و کیفیت عسل موضوعی است که می تواند به نوعی بر روی قیمت عسل در اروپا تاثیر بگذارد. همچنین موارد دیگری مانند هزینه های حمل و نقل بین المللی، هزینه های گمرکی، هزینه های بازاریابی، هزینه های بسته بندی و غیره از دیگر موارد تاثیرگذار در قیمت نهایی یک محموله صادراتی از جمله عسل خواهند بود. در نهایت باید بگوییم که ارائه یک قیمت ثابت به عنوان قیمت عسل در اروپا، با توجه به تغییر قانون صادرات و واردات و نوسانات ارزی مختلف، عملا کار بی اساسی خواهد بود. علاوه بر این کشورهایی مانند چین فعالیت گسترده ای در زمینه صادرات عسل به صورت جهانی و در ابعاد وسیع دارند و در زمینه ی تولید و صادرات عسل، بسیار فعال تر از کشوری مانند ایران عمل می کنند. پس با توجه به کشور مبدا، قیمت عسل در اروپا نیز می تواند متغیر باشد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا