صادرات و واردات شکر

صادرات و واردات شکر و بازار این محصول

صادرات و واردات شکر

صادرات شکر و واردات آن در کشور ایران به یک مسئله بزرگ و چالش برانگیز تبدیل شده است. همه ما با کاربردهای شکر یا ویژگی های مهم آن آشنایی داریم و می دانیم این خوراکی تا چه اندازه مهم و پرمصرف است. انواع شکر وارداتی را برای مصارف مختلف می شناسیم. واردات شکر قهوه ای یکی از این موارد است.

شکر به طور کلی برای مصرف عادی در خانواده ها، تهیه انواع شیرینی و کیک، دسر و … به کار می رود. در رستوران ها نیز از این چاشنی برای تهیه انواع خوراک های مخصوص با طعم شیرین استفاده می شود. به این ترتیب می توان انتظار داشت که بازار با تقاضای زیادی روبرو باشد و باید این نیاز از طریق تولید انبوه یا واردات شکر، مرتفع شود.  برای خرید قند و  خرید شکر می توانید با فروشندگان عمده در بازار باسکول به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.

با وجود اینکه بارها و بارها در منابع خبری عنوان شده که صادرات شکر، محدود یا ممنوع شده است، اما از این طرف و آن طرف، خبرهایی به گوش می رسد که نشان دهنده صادرات آن است! البته وضعیت واردات شکر هم بسیار تأسف برانگیز است. برخی با اختصاص دادن ارز برای واردات انواع شکر نسبت به این کار اقدام می کنند غافل از اینکه جلوگیری از خروج شکر از ایران تا چه اندازه می تواند به اقتصاد، آسیب وارد کند!

در سال های اخیر، برنامه هایی نسبت به کنترل صادرات شکر انجام شد که نشان می دهد صادرات، کاهش پیدا کرده است. اما این به معنای کاهش واردات شکر نیست! شکر وارداتی همچنان در بازار وجود دارد و اگر قیمت رقابتی داشته باشد، باعث خسارت به شکر تولید داخل خواهد شد!

با برترین کشورهای جهان برای صادرات شکر آشنا شویم

صادرات شکر در جهان تقریباً شامل کشور ایران هم می شود؛ با اینکه ایران رتبه قابل توجهی در این حوزه ندارد. زمانی که صحبت از واردات شکر به میان می آید، منظور یعنی ایران از مهم ترین کشورهای تولید کننده و صادر کننده، خرید می کند. شناختن رقبای صادراتی می تواند به کنترل این بازار کمک زیادی کند. در آمارها و گزارش ها ثبت شده است که کشور برزیل، اولین صادر کننده شکر در جهان است. کشور تایلند در رتبه دوم قرار دارد و سهم آن حدود 4/15 درصد است.

اگر بخواهیم بزرگ ترین کشورها در صادرات شکر را رتبه بندی کنیم به صورت زیر به ترتیب رتبه بندی، معرفی می شود:

  1. برزیل
  2. تایلند
  3. هندوستان
  4. فرانسه
  5. گواتمالا
  6. مکزیک
  7. آلمان
  8. آفریقای جنوبی
  9. سوییس
  10. بلژیک
  11. هلند
  12. کلمبیا
  13. لهستان
  14. روسیه
  15. کوبا

چالش های واردات شکر به ایران چیست؟

در کنار صادرات شکر، واردات شکر هم به یک مسئله مهم مبدل گشته است. اگر چه کارخانه های نیشکر در ایران در حال تولید شکر هستند اما قیمت گذاری نامتعادل باعث شده که بسیاری از بازرگانان به واردات شکر مشغول باشند. شکر را جزو محصولات و فراورده های کشاورزی دسته بندی کرده اند. ایران در تولید شکر به استقلال رسیده است اما متأسفانه، سیاست های نادرست صادرات شکر و افزایش واردات شکر باعث شده این حوزه از صنعت هم آسیب ببیند.

طبق گفته کارشناسان، از زمان محدودی که واردات شکر تقریباً قطع شد، نیاز کشور بسیار افزایش یافت به طوری که تولیدات داخل، قادر به پاسخگویی نبود. علاوه بر این، قیمت ها بسیار افزایش یافت و بازار با نوسان شدیدی روبرو شد. طبق آخرین گزارش ها، تعداد کارخانه هایی که در تصفیه شکر فعالیت می کنند شامل 15 کارخانه در کشور هستند و تعداد 38 کارخانه هم در حوزه چغندر و نیشکر مشغول می باشند.

برای اینکه حجم تولید شکر را در داخل افزایش بدهیم نیاز به زیرساخت ها و خرید تجهیزات و فناوری های جدیدتر است. تکیه بر خودکفایی بسیار اهمیت دارد. برخی با توجیه اینکه می خواهند قیمت های بازار را تعدیل کنند اقدام به واردات شکر می کنند که این فقط یک دلیل تئوری است!

وقتی قیمت گذاری ها برای کشت چغندر، نامناسب باشد و کشاورزان نتوانند محصولات خود را به خوبی به فروش برسانند، به ناچار، تولید این محصول، متوقف می شود؛ این یعنی کارخانه های نیشکر، خوراک ورودی برای تولید شکر ندارند و فعالیت نمی کنند. در نتیجه، شکر در داخل تولید نمی شود و کمبود در بازار رخ می دهد. اینجا است که وارد کننده های شکر وارداتی از این فرصت استفاده می کنند و سود هنگفتی را از واردات شکر و فروش، برای خود رقم می زنند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات واردات ایران را مطالعه کنید.

مهم ترین راهکارهای افزایش صادرات شکر چیست؟

اگرچه تعادل میان صادرات شکر و واردات آن تقریباً به هم خورده است و این عامل، فروش شکر را در بازار با مشکلاتی همراه کرده اما باز هم می توان با برنامه ریزی و استراتژی خاص، مسیر تولید داخل را هموارتر کرد. این کار کمک می کند که نیاز به واردات شکر مرتفع شود و تولید کنندگان داخل بتوانند ظرفیت های بازار داخلی را تأمین نمایند.

 اگر اینگونه باشد می توان انتظار داشت که صادرات شکر در آینده بتواند رتبه خوبی کسب کند و ارز آوری هم داشته باشد.

یکی از راهکارها با توجه به گزارش های ارسال شده، افزایش قیمت چغندر است. این قیمت ها باعث می شود کشاورزان برای کشت و پرورش چغندر قند، تشویق شوند و کارخانه ها هم بتوانند شکر را با حجم انبوه تولید نمایند. یکی دیگر از کارهایی که در جهت رشد تولید و افزایش صادرات شکر می توان انجام داد، افزایش فضای کشت چغندر است. تولید بیشتر خوراک ورودی کارخانه های تولید کننده شکر، عاملی است که نه تنها نیاز بازار ایران را تأمین می کند بلکه می توان مازاد آن را نیز صادر نمود.

سومین راهکاری که برای تولید بیشتر نیشکر و چغندر قند معرفی شده و می تواند صادرات شکر را افزایش دهد، توجه به تأمین ماشین آلات کشاورزی است. کشورهای پیشرفته نظیر فرانسه مجهز به دستگاه های برداشت چغندر هستند. این ماشین آلات، سرعت برداشت را افزایش می دهد و این یعنی کشاورزان می توانند تولید بهتری داشته باشند. ایران هم باید در جهت خرید تجهیزات پیشرفته برنامه ریزی کند تا کار کاشت، داشت و برداشت چغندر برای کشاورزان، ساده تر گردد.

واردات شکر و راه های آن

یکی از انواع عمده صادرات هایی که تاجران و بازرگانان به صورت گسترده انجام می دهند  واردات شکر می باشد. در واقع شما باید بدانید کشور ایران سیاست های خاصی در واردات شکر دارد، چرا که تولید زیادی از این محصول در کشور انجام می شود. شما به عنوان بازرگان و تاجر که می خواهید از صادرات شکر به عراق و یا هر یک از کشورهای دیگر  سود خوبی به دست آورید، باید در مورد تعرفه واردات شکر و صادرات آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. در این صورت با آگاهی بیشتری اقدام به صادرات و واردات کالا می نمایید. هرچند که در این مبحث ما به روند قانونی ثادرا این کالا می پردازیم و واردات زیاد مد نظرمان نمی باشد. 

مراحلی که شما برای صادرات شکر انجام می دهید اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به خوبی آنها را شناسایی کنید و به ترتیب دنبال کنید. در واقع شما باید بدانید صادرات این کالا به کشورهای دیگر مزیت های زیادی را به همراه دارد، به همین دلیل حجم زیادی از این کالا را به کشورهای دیگر ارسال می کنند و سود خوبی از فروش آن به دست می آورند. بسته بندی های خاص این محصول مشتریان بیشتری را در کشورهای خارجی به دست آورده است و به همین دلیل شما باید به خوبی این مورد را زمان صادرات کالا در نظر داشته باشید. 

آشنایی با مراحل و نکاتی در مورد صادرات شکر

شما باید به خوبی در مورد صادرات هر یک از انواع کالاها نکاتی که مربوط به آن می باشد را شناسایی کنید. در این صورت می توانید بدون هیچ مشکلی و در کمترین زمان کالای خود را ارسال کنید تا سود خوبی از فروش آن به دست آورید. برخی از نکات و مراحلی که برای صادرات شکر باید رعایت کنید را در ادامه بیان می کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشد و به بهترین نحو ممکن کالای خود را صادر کنید. این نکات و مراحل عبارت می باشد از 

دریافت کارت بازرگانی برای واردات یا صادرات

کارت بازرگانی یکی از مهمترین و اصلی ترین کارت هایی می باشد که شما با استفاده از آن می توانید صادرات شکر را انجام دهید. دقت داشته باشید که کارت های بازرگانی متنوع هستند و هر یک از آنها برای زمینه فعالیت متنوعی صادر می شوند. شما باید به خوبی کاربرد این کارت را بدانید تا بتوانید آن را صادر کنید. دقت داشته باشید که برای دریافت این کارت می توانید از شرکت های بازرگانی که در این زمینه فعالیت دارند مشورت های لازم را دریافت کنید تا شما را راهنمایی کنند.

بازاریابی شکر های صادراتی

هریک از کالاهایی که شما می خواهید به کشورهای دیگر صادر کنید نیاز به بازاریابی دارند. شما بدون اینکه بازاریابی آن را انجام دهید نمی توانید آن را به آن کشور مورد نظرتان صادر نمایید. دقت داشته باشید که برای صادرات شکر هم باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید و بازاریابی آن را انجام دهید. کارشناسان شرکت های بازرگانی به خوبی مشتریان این کالا را در کشورهای دیگر می شناسند و می توانند بازاریابی شکر تولید شده و صادراتی شما را در آن کشور انجام دهند تا صادر کنید. اینکه مشتریان هزینه زیادی را برای خرید این کالا به شما ارائه دهند اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید. 

توجه به بسته بندی شکر

توجه کردن به بسته بندی کالاهایی که شما می خواهید ارسال کنید از دیگر نکات و مراحلی می باشد که باید برای صادرات شکر به خوبی آن را در نظر داشته باشید. شکر باید به بهترین نحو ممکن بسته بندی شود که در این صورت مشتریان بیشتری را می توانید برای کالای خود پیدا کنید. ایمن بودن بسته بندی کالا را باید به خوبی مورد بررسی قرار دهید تا در روند ارسال دچار ایراد و اشکالی نشود. شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید و به آن توجه کنید. در این مرحله هم می توانید از افرادی که تخصص بیشتری دارند مشورت های لازم را دریافت کنید تا مشتریان بیشتری به دست آورید.

توجه به کیفیت شکر صادراتی

کیفیت هر یک از کالاهای صادراتی باید بهترین باشد تا مشتریان از خرید آن رضایت داشته باشند. بنابراین برای صادرات شکر هم باید به خوبی کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید. آن دسته از کالاهایی که بی کیفیت هستند بدون شک تنها یک بار به فروش می رسند و شما هم باید به خوبی این مسئله را در نظر داشته باشید. برای اینکه سود خوبی از صادرات کالای خود به دست آورید باید به خوبی این مسئله مهم را در نظر داشته باشید و به آن توجه کنید.

انتخاب شیوه ارسال محموله شکر

روش ارسال هر یک از انواع کالاهای صادراتی متنوع می باشد و شما باید به خوبی این مسئله را در نظر داشته باشید. برای صادرات هر کی از کالاها باید به خوبی به نوع آن کالا دقت داشته باشید تا بتوانید بهترین شیوه ارسال را برای آن تعیین کنید. اینکه مشتری شما چه روش ارسالی را بیشتر قبول دارد هم اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به درخواست او هم توجه داشته باشید. شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید و بهترین و امن ترین شیوه ارسال کالا را برای صادر کردن شکر انتخاب کنید.

پرداخت هزینه صادرات شکر

هزینه هایی که گمرک برای صادرات شکر از شما دریافت می کند را هم باید به خوبی مورد بررسی قرار دهید. دقت داشته باشید که برای ارسال کالا شما نیاز است که کالا را به گمرک بفرستید، بنابراین بازرسینی که در گمرک فعالیت دارند به خوبی کالاهای شما را مورد بررسی قرار می دهند و بر اساس نوع، حجم، بسته بندی و … هزینه مشخص شده ای را از شما دریافت می کنند. شما باید به خوبی این مورد را برای ارسال کالا در نظر داشته باشید و به آن توجه زیادی نشان دهید. 

دریافت مجوزهای لازم برای صادرات شکر

برای صادرات هر یک از انواع کالاها نیاز است که مجوزهای مربوط به آن کالا را دریافت کنید. در این صورت می توانید بدون هیچ مشکلی کالا را از گمرک ترخیص کرده  و به کشور مورد نظرتان ارسال کنید. برای اینکه صادر کردن شکر را به بهترین نحو ممکن انجام دهید باید به خوبی مجوزهای مورد نیاز آن را مورد بررسی قرار دهید تا آنها را آماده سازید. برای دریافت مجوزهای مورد نیاز باید به سازمان ها و ارگان های مشخص شده ای مراجعه کنید که کارشناسان شرکت های بازرگانی با آنها آشنایی بیشتری دارند. دقت داشته باشید که در این مرحله می توانید از کارشناسان درخواست راهنمایی داشته باشید و یا اینکه این مرحله را به آنها بسپارید. 

پر کردن فرم و فاکتور پروفرما

فاکتور پروفرما یکی از مهمترین و اصلی ترین فاکتورهایی می باشد که شما باید برای صادرات شکر و هر یک از کالاهای دیگر صادر کنید. در این فاکتور اطلاعات مربوط به خریدار و فروشنده وجود دارد که هر یک از آنها را باید دو طرف امضاء کنند. اطلاعات مربوط به نوع کالا، حجم کالا، شیوه ارسال، قیمت کالا، بسته بندی کالا و …. را در این فاکتور می توانید مشاهده کنید. دقت داشته باشید که ارسال کالای شما دقیقا باید بر اساس این فاکتور باشد و در غیر این صورت مشتری کالای شما را دریافت نمی کند. 

سخن پایانی

صادرات شکر و واردات آن در کشور ایران به یک مسئله بزرگ و چالش برانگیز تبدیل شده است. همه ما با کاربردهای شکر یا ویژگی های مهم آن آشنایی داریم و می دانیم این خوراکی تا چه اندازه مهم و پرمصرف است. انواع شکر وارداتی را برای مصارف مختلف می شناسیم. واردات شکر قهوه ای یکی از این موارد است.

صادرات شکر از کشورهای دیگر به ایران یک مسئله مهم است چرا که می تواند بر تولید داخل بسیار تأثیرگذار باشد. انواع شکر وارداتی در بازار وجود دارد که حجم زیادی از آن از کشور هندوستان است. در خبرها آمده که واردات شکر در یک دوره زمانی، محدود شده بود تا تولید کنندگان بتوانند بازارهای داخلی را اشباع کنند و مازاد شکر ایرانی را نیز بتوانند صادر نمایند.

برخی خبرها نیز منتشر کرده اند که واردات شکر به شرطی مجاز است که نه با هدف ارائه به بازار، بلکه برای صادرات مجدد انجام گیرد. در این جایگاه، هنوز هم بحث بر سر صادرات شکر وجود دارد. با راهکارهایی که در فوق به آنها اشاره کردیم به راحتی می توان زمینه را فراهم ساخت تا کشاورزان داخلی بتوانند نیاز بازار شکر در ایران را تأمین نمایند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا