صادرات سیب

صادرات سیب

صادرات سیب

برای کسب اطلاعات در رابطه با وضعیت صادرات سیب درختی و تولید جهانی این میوه با ما همراه باشید. به طور کلی سیب نوعی میوه از درختان سردسیر می باشد که این میوه در دسته ی گلسرخیان قرار می گیرد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

عمدتا بیشترین میزان میوه ی سیب در زمینه ی تجاری مربوط به گلدن دلیشس، رددلیشس، رویالگالاوفوجی، برابورنز، جوناگلدوالستار می باشد. سیب درختی در اکثر نقاط دنیا پرورش داده می شود و به جرات در این رابطه می توان گفت که میوه ی سیب در تمام مناطق دنیا یافت می شود. میوه سیب (که ما گاهی اوقات آن را با نام سیب درختی نیز می شناسیم) دارای انواع مختلفی می باشد که نوع وحشی این میوه کوچک بوده و نوع پرورش یافته ی آن نیز درشت می باشد. به طور کلی وضعیت صادرات سیب درختی در کشور ما، وضعیتی مناسب می باشد.

صادرات سیب

نواع سیب درختی برای صادرات

همان گونه که به آن اشاره کردیم، سیب در دو نوع اصلی وحشی و کوچک و همچنین پرورش یافته و بزرگ در سراسر دنیا یافت می شود. در کشور ما ایران، نوع وحشی درخت سیب عمدتا در جنگل های شمالی کشور یافت می شوند. این میوه از نظر مزه نیز دارای دو نوع ترش و شیرین می باشد اما عموما میوه ی سیب شیرین و به صورت گوشتی می باشد. منشا اصلی این نوع میوه و درخت های آن در سراسر دنیا، آسیای مرکزی می باشد و از همین رو کشور ما ایران نیز دارای وضعیت صادرات سیب درختی خوبی می باشد. این میوه ی درختی پس از سالیان سال کشت و برداشت، ابتدا در قاره آسیا و سپس در اروپا گسترش فراوانی یافت و همچنین به واسطه ی مهاجران اروپایی در آمریکا نیز گسترش پیدا کرد. این میوه ی درختی در بسیاری از فرهنگ‌های گوناگون و همچنین ادیان دارای اهمیت مذهبی و اساطیری زیادی می باشد، از جمله در فرهنگ اهالی اسکاندیناوی، یونان و همچنین مسیحیان اروپایی قدیم. در کشور ما نیز میوه ی سیب یکی از سین‌های اصلی در هفت سین هر ساله ی کشور بشمار می رود.

صادرات سیب درختی و تولید سیب در ایران در یک سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته است. آمار و نتایجی که از مطالعات صادرات و تولید سیب درختی به دست آمده، این رشد مثبت را تایید می کنند. شهرهای مختلفی در ایران در زمینه تولید سیب درختی فعال هستند که مرغوب ترین سیب درختی را برای صادرات آماده می کنند. نکات مهمی در صادرات سیب وجود دارد که در صورت رعایت آنها، حجم صادراتی را می‌توان بیشتر از سال قبل حتی تا دو برابر افزایش داد. پیدا کردن بازار مناسب برای صادرات یکی از این موارد است.

در ادامه مطلب درباره وضعیت صادرات سیب درختی، قیمت سیب صادراتی، عوامل تاثیرگذار بر بازار صادرات و فروش سیب درختی و مسائلی در این حوزه بیشتر صحبت می کنیم.

 مهمترین کشورهای صادر کننده سیب درختی در جهان

قبل از اینکه به بررسی وضعیت صادرات سیب درختی از ایران بپردازیم در این قسمت به صورت مجزا مهمترین کشورهای صادر کننده سیب در جهان را معرفی می کنیم. طبیعتاً کشورهایی که شرایط آب و هوایی مساعد را برای کاشت و پرورش سیب درختی مرغوب داشته باشند جزو این دسته قرار می گیرند.

طبق داده های آماری که در سال ۲۰۱۹ به ثبت رسیده است، حجم مبادلات سیب درختی در جهان چیزی حدود ۷ میلیارد دلار بوده که این آمارها در مقایسه با سال های گذشته اندکی افت داشته است. مهمترین کشورهای صادر کننده سیب درختی در جهان بر همین اساس به صورت زیر معرفی می شود:

  • کشور چین
  • کشور آمریکا
  • کشور ایتالیا
  • شیلی
  • نیوزلند
  • فرانسه
  • آفریقای جنوبی
  • لهستان
  • هلند
  • ژاپن
  • صربستان
  • مولداوی
  • اسپانیا
  • بلژیک
  • ترکیه

بر اساس رتبه بندی، مهمترین شرکت های بین المللی که در صادرات سیب درختی در جهان فعالیت می کنند به صورت زیر معرفی شده اند. هر کدام از شرکت ها در کشورهای بزرگ صادر کننده سیب قرار دارند:

  • Casco Agro Trading (PTY) Ltd (آفریقای جنوبی)
  • Cheze RVC (فرانسه)
  • Clover Trading Co Ltd (ژاپن)
  • Firma Handlowo-Usugowa Rozwoj Grzegorz Krzysztofik (لهستان)
  • E. Investments Limited (انگلستان)
  • Macfarlane Consultancy BV (هلند)
  • A.C. Corporation (آمریکا)
  • Shandong Kingland Industrial Co Ltd (چین)

 

صادرات سیب درختی به پاکستان

یکی از بازارهای پر تقاضا برای صادرات سیب درختی از ایران کشور پاکستان است. سیب صادراتی ایرانی در بازارهای کشورهای همسایه بسیار مورد استقبال واقع شده است. کشور پاکستان، شرایط مساعد را برای پرورش سیب تازه ندارد. با یک بازاریابی صحیح و مذاکره اصولی می توان فرآیند صادرات سیب درختی را به پاکستان با حجم بالا انجام داد. صادرات سیب به پاکستان اصول و قوانین خاص خودش را دارد.

بازرگانان کشور پاکستان نسبت به خرید میوه و سبزی تازه از ایران بسیار حساس هستند و محموله را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند تا مطمئن شوند میوه ها از نظر شکل ظاهری و سالم بودن در وضعیت مطلوب قرار دارند.

قیمت و روش های حمل و نقل در صادرات سیب درختی به پاکستان اهمیت دارد. قیمت خرید سیب صادراتی به صورت عمده از کشاورز برای فروشنده ارزان تر تمام می شود. با محاسبه اندکی سود و تعیین قیمت سیب درختی در بازار می ‌توان قیمت محموله صادراتی به پاکستان را تعیین کرد.

سیب درختی که برای صادرات به پاکستان انتخاب می کنید باید از نظر ابعاد و اندازه یکسان باشد. سطح بیرونی سیب هیچ لکه، برآمدگی یا فرو رفتگی نداشته باشد و از همه مهمتر، برای پرورش سیب ها از مواد شیمیایی یا کود های آلوده کننده استفاده نشده باشد. طعم و مزه سیب درختی برای خریداران پاکستانی بسیار مهم است. اگر میوه ها را در فصل مناسب خود از درخت بچینید، بهترین سیب صادراتی را خواهید داشت.

یک نکته مهم در صادرات سیب درختی به پاکستان  وجود دارد و آن هم روش حمل و نقل زمینی است. کانتینرهایی که برای حمل سیب صادراتی به پاکستان انتخاب می‌ شود باید مجهز به یخچال های مخصوص نگهداری میوه و سبزی بوده تا بتواند شرایط دمایی را تنظیم کند. حمل و نقل از ایران به پاکستان  زمان زیادی طول نمی‌کشد.

وضعیت صادرات سیب درختی به پاکستان در چند سال اخیر بسیار مثبت و رضایت بخش بوده است. کمتر شدن قوانین سختگیرانه در گمرک ایران یا گمرک پاکستان کمک می ‌کند که فرآیند صادرات ساده ‌تر شود.

صادرات سیب درختی به عراق

وضعیت صادرات سیب درختی به عراق هم بسیار رضایت بخش است. بازارهای کشور عراق برای خرید میوه و سبزیجات از ایران در هر سال، تقاضای زیادی را ثبت می کنند. مرغوب ترین سیب درختی برای ایران در شهرهای سمیرم، ارومیه، مراغه، میانه و دماوند تولید می‌شود. بهترین سیب صادراتی از این شهرها برای ارسال به کشور عراق، بسته بندی و آماده می گردد.

یکی از مهمترین روش هایی که باعث می شود صادرات سیب درختی به کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کشور عراق با راندمان بالا انجام گیرد این است که سیب ها مستقیماً از باغ سیب به کارخانه سورتینگ و بسته بندی سیب منتقل شود. انواع سیب درختی زرد و سیب قرمز در کارخانه، آماده و بسته بندی می شوند. سورتینگ سیب کمک می کند سیب های نامرغوب و آسیب دیده از خط بسته بندی جداسازی شوند.

مسئله قیمت گذاری برای صادرات سیب درختی به عراق هم وجود دارد. معمولاً سیب ها به ازای هر کیلوگرم قیمت گذاری می شوند. خرید مستقیم از باغدار در قیمت تاثیرگذار است و هم باعث آسیب کمتر به میوه‌ها می‌شود.

نکات مهم در صادرات سیب درختی که هر بازرگانی باید بداند

اولین و مهمترین نکته برای صادرات سیب درختی رعایت تمام استانداردها، مجوزها و انجام مراحل قانونی از ابتدا تا انتها است. از ثبت سفارش گرفته تا مراحل تسویه حساب تا فرایندهای گمرکی، بارگیری محموله، ارسال و دریافت انواع سیب درختی در کشور مبدأ و مقصد، حتماً باید طبق روال قانونی خود انجام شود.

کشورهای عراق، عمان، امارات، روسیه و برخی کشورهای اروپایی تقاضای خرید سیب صادراتی ایران را دارند، بنابراین هر ساله چندین هزار تن سیب صادراتی از کشور خارج می‌شود. این یعنی بازار کشورهای همسایه برای سایر میوه و سبزیجات هم می تواند مناسب باشد. به طور مثال انواع محصولات گلخانه‌ای نظیر خیار یا فلفل دلمه ای هم برای صادرات مناسب هستند.

بسته بندی در صادرات سیب درختی بسیار تاثیرگذار است. در نظر گرفتن بسته های مناسب با اندازه استاندارد در صندوق های پلاستیکی یا کارتن های مقاوم باید طبق استانداردهای کشور وارد کننده انجام گیرد. معمولاً سیب ها در یک، دو یا سه ردیف چیده می شوند تا فشار کمتری به محموله وارد شود. از طرفی دیگر، خود میوه سیب نباید لکه داشته باشد یا آثار آسیب دیدگی روی آن دیده شود.

همانند صادرات انواع میوه و صیفی جات، برای سیب درختی هم مشکلاتی وجود دارد. عدم توجه باغداران به فصل دقیق برداشت میوه‌ها باعث می‌شود که کیفیت سیب ها کاهش پیدا کند. برخی از باغداران، سیب ها را زودتر و برخی دیگر میوه ها را دیرتر از زمان مقرر خود از درخت جدا می کنند. برخی افراد هم میوه های سیب را هر انبار می کنند تا در موقع مناسب صادر کنند. تمام این کارها باعث ضرر کردن می شود؛ چرا که سیب های انبار شده ممکن است فاسد شده باشند یا از داخل میوه، شروع به خراب شدن کنند.

از دیگر چالش‌ های صادرات سیب درختی، روش های حمل و نقل مناسب است. افزایش هزینه های حمل و نقل، قوانین گمرکی، ثبت سفارش فله ای یا بسته بندی های لوکس برای میوه ها مواردی هستند که به ندرت شرکت ها به آن اهمیت می دهند.

با یک برنامه ریزی اصولی می توان فرایند صادرات میوه و سبزی را از ایران مدیریت کرد.

وضعیت تولید و وضعیت صادرات سیب درختی در سراسر دنیا

به طور کلی امروزه مناطق عمده ی تولید میوه ی سیب در سراسر جهان عبارتند از:

اروپای غربی، آمریکا، اروپای شرقی، کانادا، ژاپن و همچنین استرالیا

این میوه درختی در کشور ما ایران، با تولیدی برابر با ۳/۴ میلیون تن در یال ۹۵ به عنوان محصول رتبه یک تولیدی کشور شناخته شده است و در این میان استان هایی مانند آذربایجان غربی با ۷۴۳ هزار تن تولید، آذربایجان شرقی ۴۸۱ هزار تن تولید، فارس ۳۷۵ هزار تن تولید، تهران ۳۶۳ هزار تن و اصفهان ۲۳۹ هزار تن جزء استان های اولویت دار کشور ایران در تولید این محصول درختی و طبیعی می باشند که به طور مجموع ۲/۲ میلیون تن دارای تولید سیب درختی می باشند (۶۴% کل تولید سال ۹۵ کشور را به خود اختصاص داده اند). از این تولیدات می توان نتیجه گرفت که ایران دارای وضعیت صادرات سیب درختی خوبی است.

به طور کلی صادرکنندگان برتر سیب درختی تازه کشورهایی از جمله کشور های زیر می باشند:

  • چین با ۱۰۳۷ میلیون دلار
  • ایالات متحده با ۹۸۶ میلیون دلار
  • ایتالیا با ۹۴۹ میلیون دلار
  • شیلی با ۷۱۰ میلیون دلار
  • فرانسه با ۵۶۳ میلیون دلار

و اما واردکنندگان برتر سیب درختی تازه کشورهایی از جمله کشوور های زیر می باشند:

  • آلمان با ۶۴۶ میلیون دلار
  • انگلیس با ۴۴۸ میلیون دلار
  • روسیه با ۳۳۴ میلیون دلار
  • هند با ۲۹۷ میلیون دلار
  • مکزیک با ۲۸۰ میلیون دلار

وضعیت صادرات سیب درختی در ایران

میوه ی سیب درختی در کشور ایران به صورت انواع مختلفی تولید می شود و معمولا هم به صورت سورت شده راهی بازار کشور می ‌شود. در این حال محصولات درجه ی یک و مرغوب به درستی و با دقت شناخته می‌ شوند. از اصلی ترین و مهم ترین مناطقی از کشور ایران که در آن سیب درختی به صورت کاملا حرفه‌ای و با بالاترین کیفیت تولید می‌ شود عبارتند از:

ارومیه- اشنویه- سمیرم- اصفهان- یزد

کشت و برداشت این محصول درختی و محبوب در هر یک از این مناطق کشور ایران با توجه به بهترین استاندارد های لازم انجام می گیرید و از این رو می ‌توان شاهد برداشت محصولی با درجه کیفیت بسیار بالا بود. از این جهت فروش این میوه ی درختی در بازار داخلی و خارجی با بهترین وضعیت صادرات سیب درختی و با شرایط ویژه انجام می شود و افراد زیادی نیز به آن ها روی می آورند.

طبقه بندی میوه سیب درختی از نظر فرازگزایی و یا نافرازگرایی

سیب درختی به طور کلی نوعی میوه ی فرازگرا یا کلیماکتریک (climacteric) می باشد. این نوع میوه های فرازگرا یا کلیماکتریک پس از برداشت و یا به عبارتی چیده شدن از درخت و یا بوته مادری خود، امکان ادامه ی فرآیند رسیدگی را دارا می باشند، چرا که نیازی به باقی ماندن این میوه ها بر روی درخت یا بوته ی مادر خود برای تکمیل دوره زندگی وجود ندارد. با توجه به فرازگرا بودن میوه ی سیب درختی، اصولا زمانی که این میوه ی درختی از نظر اندازه به طور کامل رشد یافته باشد ولی هنوز کامل نرسیده باشد، برداشت می شود تا تحمل شرایط حمل و نقل و همچنین انبارداری و یا وضعیت صادرت سیب درختی را دارا باشد. میزان تولید اتیلن سیب درختی در زمان رسیدگی بسیار بالا می باشد و حساسیت این میوه نیز به گاز اتیلن بسیار بالا است.

خواص اصلی و مهم سیب درختی

به طور کلی سیب درختی میوه ای می باشد سرشار از انواع ویتامین‌های آ، گروه ب، ث و پتاسیم که در درمان و یا پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و درد ها، مفید شناخته شده است‌. حتی در بسیاری از فرهنگ ها ذکر شده است که اگر روزی یک عدد سیب میل کنید و دکتر را از خود دور می کنید‌. برخی خواص اصلی سیب به صورت زیر می باشد:

-حفظ طراوت و شادابی پوست صورت و بدن و جلوگیری از خشک شدن پوست

-تنظیم فشارخون و همچنین پایین آوردن فشار خون بالا

-پیشگیری از بیماری نقرس و درد مفاصل های بدن

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

 

پیمایش به بالا