صادرات سیب به عراق

صادرات سیب به عراق

صادرات سیب به عراق

صادرات سیب به عراق یکی از ده ها تجارت پر سود بین ایران و کشور عراق است. عراق به دلیل داشتن طولانی ترین مرز مشترک با کشور ما همیشه در صدر توجه تجار و بازرگانان ایرانی بوده است؛ از شمال غرب گرفته تا جنوب راه ها و مسیرهای بازرگانی متعددی وجود دارند که می توان به وسیله آن ها انواع کالا و محصولات را به این کشور صادر کرد.

همه چیز درباره صادرات سیب به عراق

سیب ایرانی با کیفیت ترین و ممتازترین سیب در جهان است که این امر به سبب آب و هوای مساعد و زاویه تابش خورشید می باشد. کشور ما بعد از چین، اتحادیه اروپا و آمریکا در رده برترین تولید کنندگان این محصول در سراسر دنیا قرار گرفته است. سیب ایرانی بازارهای زیادی را در سراسر دنیا در اختیار دارد، به نحوی که علاوه بر کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیایی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز خریدار این محصول ایرانی می باشند. با این حال مهم ترین و بزرگترین بازار خرید سیب ایرانی کشور عراق است که سالانه در حدود ۱۰۵ میلیون دلار انواع سیب را از کشور ما خریداری کرده و روانه بازار مصرف داخلی خود می کند.

حذف تعرفه صادرات سیب به عراق

متاسفانه صادرات سیب به عراق به صورت اصولی و تخصصی انجام نمی گیرد و به همین دلیل و در پی نارضایتی دولت این کشور از بی کیفیت بودن محصول و نحوه بسته بندی آن برای هر کیلو سیب ایرانی که وارد مرزهای عراق میشد مبلغ ۱۰۰۰ تومان به عنوان تعرفه صادرات سیب به عراق در نظر گرفته بودند. اعمال قانون پرداخت تعرفه صادرات سیب به عراق باعث نارضایتی صادرکننده ها و مسئولان ایرانی شد که به دنبال آن هیئتی چند نفری عازم عراق شدند تا در باره رفع این مشکل رایزنی کنند. طی مذاکرات و رایزنی هایی که انجام گرفت دولت عراق موظف شد تعرفه را حذف نماید؛ در عوض ایران هم متعهد شد فرستادن سیب به این کشور را در قالب استاندارد های بین المللی صورت بگیرد.

صادرات سیب درختی به عراق

سیب درختی تولید شده در کشور ایران یکی از با کیفیت ترین سیب هایی است که در جهان وجود دارد و دارای کیفیت و طعم منحصری است و به همین دلیل اغلب کشورهای جهان خواهان خرید آن از کشورمان هستند. اما بنا به دلایلی کشور عراق بزرگترین خریدار این محصول است و سالانه مقادیر زیادی از آن به این کشور صادر می شود. جالب است بدانید سال گذشته تقریبا ۱۴۴ هزار تن از این میوه به عراق فروخته شده بود که امسال این رقم به ۲۰۰۰ هزار تن رسیده است.

انواع سیب درختی جهت صادرات به عراق

سیب سمیرم مرغوب ترین نوع درختی این محصول است که به نام سیب لبنان شهرت دارد. این میوه در ایران با کیفیتی به مراتب بالاتر از کشور لبنان کشت و برداشت خواهد شد و از طرفی مسئولان همیشه از خریداران و صادر کننده های این نوع محصول به عراق حمایت کرده اند. علاوه بر سمیرم سیب درختی انواع متنوع دیگری دارد که عبارت اند از: سیب عباسی، نارسیس، گلاب، بشقابی، سلطانی، زرد و قرمز و قره یارپاق.

نکته: استان های آذربایجان شرقی و غربی بخصوص شهر ارومیه بزرگترین باغات سیب درختی کشور را دارا می باشند.

موانع و مشکلات صادرات سیب به عراق

همان گونه که قبلا توضیح داده شد کشور عراق نزدیک ترین همسایه ایران است که به دلیل مراودات بی شمار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که بین دو کشور وجود دارد صادرات و هدف قرار دادن بازار این کشور به راحتی امکان پذیر است. وجود زیر ساخت های مناسب برای انتقال کالا و کوتاه بودن مسافت مبدا تا مقصد مهم ترین مزیت تجارت و انجام صادرات به این کشور محسوب می شود؛ اما نباید فراموش شود که مشکلات و موانع مهمی جهت صادرات سیب به عراق وجود دارند که اکنون این موارد را بررسی می کنیم. همان طور که می دانید صادرات اقلام خوراکی بخصوص محصولات کشاورزی مانند سیب باید مطابق با استاندارد های جهانی صورت بگیرد ولی متاسفانه در کشور ما این استاندارد ها تا حد زیادی نادیده گرفته خواهند شد.

به طور کلی چندین مشکل اصلی و مهم جهت صادرات این محصول به عراق وجود دارد. اولین مشکل وجود تبعه های عراقی در داخل کشور است؛ آنها به دلیل داشتن واسطه در داخل کشور ما محصول را خریداری کرده و در کشور عراق نیز دارای واسطه می باشند. وجود این واسطه ها باعث می شود که به راحتی محصول را خریداری کرده و به سهولت آن را در کشور خود به فروش برسانند؛ بنابراین آن ها سود بیشتری نسبت به صادر کننده های ایرانی دریافت خواهند کرد. مشکل بعدی که وجود دارد این است که به دلیل آسان بودن فرآیند صادرات به عراق و فراوانی این میوه در داخل ایران، صادر کننده های زیادی وجود دارند که خواهان صادرات در این زمینه می باشند؛ بنابراین قیمت تمام شده آن برای صادر کنندگان به شدت افزایش پیدا می کند. از طرفی در آن سوی مرز و در داخل خاک عراق به علت وجود صادر کنندگان بی شمار و گزینه های فراوانی که در دسترس وارد کننده عراقی وجود دارد قیمت محصول به شدت کاهش پیدا می کند؛ در نتیجه صادر کننده مجبور است محصول را با نازل ترین قیمت به فروش برساند. مشکل دیگری که هنگام انجام این کار وجود دارد نبود ارز دولتی برای صادر کنندگان این میوه می باشد؛ چراکه دولت همچنان معتقد است صادر کنندگان این محصول باید از ارز آزاد استفاده کنند. یکی دیگر از مسائل مهم بسته بندی این محصولات می باشد؛ سیب های صادراتی باید در بسته بندی جدید و کاملا بهداشتی روانه عراق شوند.

قیمت سیب درختی در عراق

قیمت سیب درختی در عراق با توجه به کیفیت و مرغوبیت آن متفاوت است اما در هر صورت محصولی که به این کشور صادر می شود مطابق با توان و قدرت خرید مردم است. همچنین شکل ظاهری، نوع بسته بندی و درجه محصول از جمله عوامل تعیین کننده قیمت آن محسوب می شوند. لازم به ذکر است که بسته بندی صحیح و اصولی و رعایت استاندارد ها باعث می شود محصول سالم و با کیفیتی عالی به مقصد برسد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا