صادرات سنگ آهن

صادرات سنگ آهن  

صادرات سنگ آهن

سنگ آهن یکی از فراوان ترین ماده موجود در طبیعت است که بهره برداری آن به دلیل وجود رگه های آهن از اهمیت بالایی برخوردار است و جهت استفاده باید با روش های مخصوص فرآوری و خالص سازی گردد. با پیشرفت همه جانبه زندگی بشر نیاز به سازه های فولادی نیز بیشتر شده که این موضوع اهمیت استفاده از این محصول را دوچندان می کند. 

 ایران یکی از غنی ترین کشورهای تولیدکننده سنگ آهن در جهان به شمار می رود و سنگ آهن یکی از مهمترین محصولات صادراتی کشور به شمار می رود. بیشترین میزان تولید این محصول در کشور مربوط به معادن چادرملو و گل گهر می باشد که سالانه چند میلیون تن سنگ آهن از آنها برداشت می شود و حجم زیادی از آن به خارج از کشور صادر می شود. 

با توجه به اینکه سنگ آهن یکی از مهمترین منابع تولید سازه های فلزی و فولاد به شمار می رود کشورهای زیادی اقدام به واردات این کالای ارزشمند می کنند. از جمله خریداران بزرگ این محصول در جهان می توان به چین، ژاپن و اروپا اشاره کرد که از آن به عنوان ماده اولیه صنایع مختلف بهره می برند. ایران یکی از منابع تامین سنگ آهن چین و هند می باشد که از این روش ارزآوری خوبی برای کشور انجام می شود. همچنین از دیگر کشورهای خریدار سنگ آهن ایران می توان به قزاقستان، عراق، ترکیه و غیره اشاره کرد.  

انواع سنگ آهن

عنصر آهن به صورت طبیعی در طبیعت وجود ندارد و مهمترین منبع تامین این عنصر سنگ آهن می باشد. این محصول یکی از مهمترین مواد اولیه تولید فولاد به شمار می رود و به همین دلیل کشورهای زیادی تمایل به خرید آن دارند. سنگ آهن دارای انواع متعددی می باشد که هر یک از آنها دارای درصد آهن مختلفی می باشند. 

مگنتیت

بیشترین درصد آهن موجود در گونه های سنگ آهن مربوط به مگنتیت است که دارای 72.4 درصد آهن می باشد. این محصول یک آهنربا طبیعی است و به همین دلیل جهت تولید آهنربا از آن استفاده می کنند. یکی از مسائل مورد توجه در مگنتیت این است که غلظت آهن موجود در آن کم بوده و جهت استفاده باید غلظت آن افزایش یابد.

هماتیت 

از دیگر کانی های موجود در طبیعت می توان به هماتیت اشاره کرد که بعد از مگنتیت دارای بیشترین درصد آهن یعنی 69.9 می باشد. یکی از ویژگی های مثبت این کانی غلظت بالای آهن در آن می باشد که سبب افزایش کاربرد این محصول شده است.

لیمونیت

از دیگر کانی های موجود در زمین لیمونیت است که دارای 55 درصد آهن می باشد و به عنوان یکی از مهمترین منابع غنی آهن به شمار می رود.

فرآیند تولید سنگ آهن به این گونه است که پس از استخراج طی مراحلی مانند خرد کردن، آسیاب کردن، سرند کردن و شستشو طی می شود. غلظت تمامی سنگ آهن استخراج شده باید 65 درصد باشد و در غیر این صورت آن را به این میزان تغلیظ کرده و درون کوره می ریزند. پس از ورود سنگ آهن به کوره موادی مانند زغال کک و سنگ آهک به آن اضافه شده و درنهایت آهن تولید می گردد.

یکی از مهمترین مواردی که در زمینه فروش این محصول مورد توجه قرار می گیرد برقراری ارتباط مستقیم با شرکت های صادر کننده مواد معدنی است. درواقع شما به عنوان تولیدکننده این محصول می توانید به صورت غیرحضوری با این شرکت ها در تماس باشید و محصول خود را به صورت عمده به فروش برسانید. باسکول یک پلتفرم معتبر و فعال در این زمینه می باشد و شما امکان این را دارید که با شرکت های صادر کننده مواد معدنی از طریق آن ارتباط بدون واسطه برقرار کنید. 

صادرات سنگ آهن به چين

کشور چین به دلیل برخورداری از صنایع فولادساز نیاز بالایی به واردات سنگ آهن دارد و به همین دلیل سالانه حجم زیادی از سنگ آهن موجود در کشور به چین صادر می شود. یکی از مواردی که بر روی آمار صادرات سنگ آهن ایران به چین تاثیر دارد حجم بهره برداری این محصول است؛ در صورتی که حجم بهره برداری محدود شود میزان صادرات کالا نیز کمتر می شود. از دیگر مواردی که بر روی آمار صادرات سنگ آهن ایران به چین تاثیر دارد می توان به قیمت جهانی سنگ آهن، نرخ ارز، کیفیت محصول و غیره اشاره کرد.

تعرفه صادرات سنگ آهن

کلیه اقلام موجود در کشور که از مبادی قانونی صادر شوند ملزم به انجام تشریفات گمرکی می باشند. انواع کالا صادراتی دارای تعرفه گمرکی مخصوص بوده و صادرکننده بر اساس تعرفه باید مبلغی را به دولت بپردازد. تعرفه کالا جایگاه آن محصول را در طبقه بندی HS مشخص می کند و در مراحل مختلف جهت اخذ مجوز و اظهار کالا به مراجعه قانونی اعلام می شود.

تعرفه صادرات سنگ آهن در کشور یک شماره هشت رقمی است و این تعرفه از دیدگاه های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد که برخی از آنها شامل هدف، دیدگاه وضع کننده، ماهیت، شکل و غیره می باشند. تعرفه صادرات سنگ آهن از ایران در ابتدای هر سال توسط هیئت دولت تعیین می شود و صادرکننده جهت اخذ مجوز صادرات ملزم به پرداخت آن است.   

عوارض صادرات سنگ آهن

پس از مشخص شدن تعرفه صادرات کالا صادرکننده باید مبلغی را به عنوان عوارض صادرات سنگ آهن پرداخت نماید. در آخرین مرحله اعلام عوارض صادرات سنگ آهن وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را 22 درصد در نظر گرفته است. یکی از مواردی که بر روی عوارض صادرات سنگ آهن تاثیر دارد قیمت این محصول در بازارهای داخلی کشور است، در صورتی که قیمت محصول در بازارهای داخلی افزایش یابد عوارض صادرات سنگ آهن نیز دستخوش تغییرات می شود و روند صعودی به خود می گیرد. از طرفی در صورت کاهش قیمت جهانی سنگ آهن به تبع عوارض صادرات این محصول نیز کمتر می شود. 

نتیجه‌گیری

ایران یکی از بزرگترین کشورهای تامین کننده سنگ آهن در جهان به شمار می رود و سالانه حجم زیادی از این محصول را به کشورهای مختلف صادر می کند؛ به همین دلیل اطلاع از تعرفه و عوارض صادرات سنگ آهن از اهمیت بالایی برخوردار است. سنگ آهن موجود در ایران دارای انواع مختلفی است و به کشورهای متعددی از جمله چین، ترکیه، عراق و غیره صادر می شود.  

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا