صادرات زیتون

صادرات زیتون

صادرات زیتون و روغن زیتون ایران 

صادرات زیتون و صادرات روغن زیتون در گروه صادرات میوه های باغی از ایران به کشورهای مختلف بسیار پر رونق است و در طول یک سال گذشته، رشد قابل توجهی را ثبت کرده است. صادرات و واردات روغن زیتون و واردات زیتون در کنار صادرات این محصول کشاورزی در تمام جهان مطرح شده است.

همان طور که می دانید زیتون و روغن زیتون در سبد غذایی اکثر خانواده ها جای گرفته است. هم زیتون و هم روغن زیتون خواص زیادی برای سلامتی دارند. انواع زیتون در بهترین باغ های شمال کشور پرورش داده می شود، بنابراین دور از انتظار نیست که بزرگترین تولید کنندگان زیتون صادراتی با کیفیت، استان ‌های شمالی باشند.

بزرگترین کشورهایی که در حوزه صادرات زیتون فعالیت دارند در گروه اول کشور اسپانیا است و به ترتیب کشورهای یونان، مراکش، ترکیه، مصر، آرژانتین، ایتالیا، بلژیک، پرتغال و آلمان در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. این رتبه بندی طبق آمار صادرات و واردات کالا زیتون در سال ۲۰۱۸ به ثبت رسیده است. بزرگترین وارد کننده زیتون، کشور آمریکا است که سهم وارداتی آن حدود ۲۴ درصد عنوان شده است. کشورهای فرانسه و آلمان در واردات زیتون در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشور عراق برای صادرات زیتون بسیار مناسب است. فرایند صادرات و واردات زیتون در کل جهان با حساسیت بیشتری انجام می‌شود. زیتون بافت نرمی دارد و به سرعت فاسد می شود، بنابراین قوانین صادراتی و وارداتی برای این میوه پرطرفدار با دقت بیشتری تنظیم شده است.

کشورهای اروپایی شامل یونان، فرانسه، لهستان، سوئد، هلند، ایتالیا و انگلستان در کنار کشور روسیه و اوکراین بازارهای خوبی را برای صادرات زیتون از ایران دارند. از آن جایی که صادرات زیتون و صادرات روغن زیتون از ایران پتانسیل قابل توجهی دارد، سرمایه گذاران، توجه خود را متوجه بازارهایی خواهند کرد که بیشترین طرفدار را دارد.

صادرات زیتون از ایران به عراق امارات، عمان و عربستان در حال حاضر آمار بیشتری را به خود اختصاص داده است. ارزش صادراتی روغن زیتون و زیتون، بیش از دو میلیارد دلار در جهان است.

 درباره صادرات روغن زیتون بیشتر بدانید

صادرات روغن زیتون در کنار صادرات زیتون از ایران اهمیت زیادی دارد. روغن زیتون در کنار روغن های خوراکی دیگر نظیر روغن کانولا، روغن هسته انگور، روغن آفتابگردان و روغن کنجد ارزش تغذیه ای زیادی دارد. تولید روغن زیتون، دردسرهای خاص خودش را دارد اما در مقابل، سودآوری قابل توجهی را برای شرکت های بازرگانی  خواهد داشت.

خرید و فروش روغن زیتون در بازار داخل، آمار قابل توجهی را ثبت کرده است. این روغن خوراکی در تمام جهان پرمصرف است و تقریباً باعث تغییر سبک زندگی خانواده ها می‌شود.

تمام دلایل فوق توجیه خوبی هستند که بگوییم صادرات روغن زیتون افزایش قابل توجهی در چند سال اخیر داشته است. بزرگترین تولیدکنندگان روغن زیتون در جهان در هر سال، فناوری های خود را به روز رسانی می‌کنند تا ظرفیت تولید سالانه افزایش پیدا کند. اگر چه آمار تجارت روغن زیتون از ایران مثبت گزارش شده اما در مقایسه با معیارهای جهانی، این مقدار، چندان قابل توجه نیست.

حجم تولید روغن زیتون به صورت سالانه در ایران از متوسط تولید این روغن خوراکی در جهان تقریباً پایین تر است. اما لازم به ذکر است که روغن زیتون تولید شده در ایران بسیار با کیفیت بوده و می تواند نقص کاهش حجم تولید را پوشش دهد.

شرکت های صادر کننده زیتون و روغن زیتون بهتر است پیرامون سرمایه گذاری در افزایش حجم تولید روغن زیتون و برنامه‌ریزی کنند که در این صورت حجم صادرات هم افزایش پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر تجارت روغن زیتون از ایران به کشورهای ایتالیا، اسپانیا، سوریه، ترکیه، فرانسه، مصر، سوئیس، افغانستان، عراق و کویت انجام می شود. کشور کانادا هم مقصد خوبی برای تجارت زیتون و روغن زیتون است.

واردات زیتون به همراه بررسی مشکلات و چالش ها

واردات زیتون یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی است که صدمه و آسیب زیادی به صنعت تولید زیتون در داخل کشور وارد می کند. طبق منابع خبری، آماری که از واردات زیتون در سال ۹۷ ثبت شده، رقم بسیار قابل توجه است. زیتون وارداتی طبق این گزارش‌ها از کشور ترکیه، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا وارد کشور شده اند. حجم قابل توجهی از زیتون وارداتی به کشور اسپانیا اختصاص دارد. سودآوری بیشتر از فروش روغن زیتون خارجی و زیتون خارجی باعث شده که حجم واردات، بی رویه افزایش پیدا کند.

نه تنها برای زیتون و روغن زیتون که برای تمام محصولات کشاورزی تولید داخل، فرایند واردات می تواند بسیار آسیب زننده باشد. اگر تولید داخل بیش از حد مجاز باشد به نفع تولیدکنندگان زیتون است؛ چرا که صادرات زیتون و روغن زیتون به پتانسیل قابل رشد تبدیل می شود. این در حالی است که واردات این روغن های خوراکی و واردات زیتون، حجم داخل کشور را اشباع می کند. به دلیل اینکه قیمت‌ها در بازار نوسان زیادی پیدا می کند، به طور غیر مستقیم بر درآمد باغداران و فروشندگان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

واردات روغن زیتون بی‌کیفیت از کشورهای دیگر، مشکل بزرگ دیگری است که این بازار را تهدید می کند. توجه داشته باشید که بهترین زیتون در شهرهای شمال کشور پرورش داده می شود، پس به راحتی بازار داخل اشباع خواهد شد و نیازی به واردات روغن زیتون و واردات زیتون نیست.

امیدواریم در آینده با برنامه ریزی های دقیق تر مسئولین سرمایه گذاری برای تولید بیشتر زیتون و روغن زیتون انجام گیرد و از واردات بی رویه این محصول پرطرفدار جلوگیری شود. تنها در این صورت است که ایران به طور کامل به خود کفایی می‌رسد.

درباره واردات روغن زیتون

مشکلاتی که درباره واردات زیتون عنوان کردیم برای واردات روغن زیتون هم وجود دارد. ممکن است چالش ها برای روغن زیتون بیشتر باشد چرا که موضوع سلامت و بهداشت در میان می آید. از آنجایی که در یک سال اخیر با شیوع ویروس کرونا روبه رو بوده ایم، تولید بهداشتی روغن زیتون در تمام کشورهای جهان به یک مسئله ای چالش برانگیز تبدیل شده است. وقتی قرار باشد روغن ‌زیتون از کشور دیگری وارد ایران شود، موارد بهداشتی و سلامت با حساسیت بیشتری ارزیابی می گردد.

روش های صنعتی و سنتی برای تولید روغن زیتون در داخل کشور وجود دارد. از آن جایی که حجم تولید روغن زیتون تقریباً پایین است و نمی تواند بازار داخل را به طور کامل پوشش دهد، نسبت به واردات روغن زیتون اقدام می گردد.

صادرات زیتون، صادرات روغن زیتون و واردات روغن زیتون، سه گروه معاملات پر طرفدار و پر سود هستند. سرمایه گذاری در پرورش زیتون با کیفیت، تمام بازارهای فوق را پوشش می دهد و می توان امیدوار بود که ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

 نکات مهم در صادرات زیتون

اولین و مهمترین نکته در صادرات زیتون و صادرات روغن زیتون، مسئله بهداشتی بودن، روش حمل و نقل و بسته بندی آن است. بسته بندی، به بهترین شکل انتخاب می شود. زیتون صادراتی در ظروف شیشه ای و قوطی های فلزی بسته بندی می‌شود. هر چقدر بسته ها زیباتر باشند مشتریان خارجی نسبت به خرید، تمایل بیشتری خواهند داشت.

نحوه بسته بندی در تجارت زیتون به اندازه ای اهمیت دارد که با رشد باکتری ها و عوامل بیماری زا در ارتباط است. آلودگی های هوا به سرعت داخل ظرف زیتون نفوذ می‌کنند، بنابراین در صادرات و واردات زیتون معمولی و زیتون پرورده، بسته بندی ها به صورت مهر و موم شده و کاملاً بهداشتی در نظر گرفته می شود.

قیمت ها در صادرات زیتون و صادرات روغن زیتون، بسته به حجم سفارش مشتری و کیفیت زیتون صادراتی تعیین می شود. وزن بسته بندی ها طبق تعرفه گمرکی و قوانین صادراتی این میوه باغی تنظیم می گردد.

حمل و نقل برای تجارت زیتون و روغن زیتون از طریق مرز زمینی، دریایی و هوایی امکان پذیر است. زیتون بسته بندی شده معمولاً در آب نمک به همراه افزودنی ها بسته بندی می شود تا برای مسافت های طولانی آماده گردد. به این صورت می توانید مطمئن باشید که زیتون های صادراتی، سالم و مطمئن به مقصد می رسند. این کار از فاسد شدن آنها در اثر زمان یا تغییرات حرارت محیطی جلوگیری می کند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا