صادرات زعفران به چین

صادرات زعفران به چین

صادرات زعفران به چین

صادرات زعفران به چین یکی دیگر از تجارت های مهم و با ارزش میان دو کشور است که سبب سود آوری بالایی به داخل کشور می شود. کشور چین یکی از اصلی ترین و مهم ترین شرکای تجاری ایران است. جمعیت بسیار زیاد این کشور سبب شده است تا خرید انواع مواد غذایی و خوراکی در سطح وسیعی انجام بگیرد و به همین دلیل است که صادر کردن این گیاه خوش عطر و طعم به این کشور جزء بهترین تجارت های ایران است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات به چین را مطالعه نمایید.

مدارک لازم برای صادرات زعفران به چین

برای صادرات زعفران به چین، صادر کننده ها و تجار ایرانی باید یک سری اسناد و مدارک را آماده نمایند تا به وسیله آن ها بتوانند تجارت خود را با طرف چینی انجام دهند و به همین دلیل در اینجا برخی مدارک لازم برای صادرات زعفران به چین را توضیح میدهیم. اولین سندی که باید تهیه شود کارت بازرگانی مخصوص صادر کنندگان زعفران است. دومین سندی که باید تهیه شود نیز معرفی نامه و یا وکالت نامه شخصی است که قصد صادرات زعفران به کشور چین را دارد و محصول را به گمرک فرستاده است. همچنین گواهی بهداشت، گواهی قرنطینه دامی و نباتی، گواهی استاندارد کالا، صورت عدل بندی، مجوز و اجازه نامه صدور کالا، اظهار نامه مخصوص زعفران صادراتی و گواهی احراز هویت از دیگر مدارک لازم برای صادرات زعفران به چین محسوب می شود.

محدودیت های صادرات زعفران به چین

همانطور که اطلاع دارید زعفران گیاهی است که تا مدت ها از آن به عنوان دارو استفاده شده است و در طب ایرانی و طب چینی این گیاه را به عنوان درمان برای بسیاری از بیماری ها به کار میبردند. هر چند در کشور ما عمده مصرف آن به مواردی همچون صنعت و آشپزی مربوط می شود اما در چین همان کاربرد اولیه را دارد و از آن در طب و به عنوان دارو استفاده می نمایند. این دلایل سبب شده است که مسئولان واردات کالا در این کشور حساسیت ویژه ای بر روی این گیاه دارویی به خرج دهند؛ به نحوی که صادرات و فروش آن به چین کار راحتی نخواهد بود و همیشه با محدودیت هایی همراه است. یکی از مهم ترین این محدودیت ها لزوم اخذ مجوز از وزارت خانه های مختلف می باشد که بسیار وقت گیر و زمان بر خواهد بود.

مشکل بعدی مربوط به تعرفه تعیین شده آن از طرف دولت چین می باشد که برای این محصول در نظر گرفته شده است؛ درواقع تعرفه ۳۸ درصدی رقمی نیست که از عهده هر شخص و شرکت صادرات کننده ای بر بیاید. مشکل و ممنوعیت بعدی مربوط به قوانین و مقررات خاصی است که این دولت برای ارسال این محصول در نظر گرفته است. پیروی از این مقررات برای برخی از افراد دشوار است ولی در هر حال افراد ملزم به تبعیت از آن می باشند.

نکته: علی رغم تعرفه های سنگینی که برای این محصول در نظر گرفته شده است هنوز چین مهم ترین هدف تجاری برای صادرات زعفران است و تقریبا یک سوم از کل صادرات این محصول به کشور چین تعلق دارد.

علت برگشت خوردن برخی محموله های زعفران از چین

زمانی که از محدودیت ها و سخت گیری های گسترده طرف های چینی در زمینه صادرات زعفران به این کشور صحبت می کنیم مشخصا این نکته را نیز شامل می شود؛ اخیرا چندین محموله بزرگ زعفران از این کشور برگشت خورده است و چینی ها ادعا می کنند که این زعفران ها ارگانیک نبوده اند. بعد از بررسی ها و آزمایشات گسترده ای که بر روی نمونه های موجود در این محموله ها انجام گرفت این مطلب به روشنی معلوم شد. ماجرا از این قرار است که گویا کشاورزان و تولید کنندگان این گیاه لاکچری در زمان جداسازی رشته های زعفران از گل آن به خاطر دور کردن حشره ها از اسپری حشره کش استفاده می کنند و این امر سبب نارضایتی تجار چینی شده و این دلیل اصلی برگشت محموله ها بوده است.

در این رابطه تذکر جدی به تولید کننده ها داده شده است. نکته تاسف بار در زمینه صادرات زعفران به چین این است که اکثر تجار چینی تمایل دارند تا زعفران ناب و اصیل ایرانی که از لحاظ عطر، بو و همچنین رنگ دهی در جهان بی مانند است را به صورت فله ای و عمده خریداری کنند. دلیل این امر هم این است که آنان زعفران را به عنوان یک گیاه دارویی می شناسند و از آن در مصارف طبی و پزشکی استفاده می کنند. دلیل دوم این است که محصول فله ای را در کشور خود با بسته بندی های زیبا و با برچسب برند کشور چین به سایر کشورها صادر خواهند کرد. این کار سبب به وجود آمدن یک رقیب تجاری برای ایران در بازارهای جهان شده است و از طرفی چین هم سود هنگفتی از این کار عاید خود خواهد کرد.

صادرات زعفران به چین از کانال افغانستان

صادرات زعفران به چین از طریق افغانستان یکی دیگر از معضلات و مشکلات موجود در سر راه این تجارت پر سود است. کشور ما به دلیل تحریم ها با بسیاری محدودیت ها روبه رو شده است. افغانستان به عنوان یک تولید کننده و همچنین خریدار ۱۰ درصدی از کل صادرات زعفران ایران به دنبال تثبیت موقعیت تجاری خود در زمینه صادرات زعفران به سایر کشورها بخصوص چین می باشد. همانطور که قبلا ذکر شد چینی ها تمایل زیادی به خرید فله ای این محصول دارند؛ از طرفی کشور افغانستان صنعتی به نام بسته بندی ندارد. بنابراین آنان زعفران را از کشور ما خریداری کرده و به صورت فله ای به چینی ها می فروشند. جالب است بدانید کشور چین برای تجار افغانی که زعفرانی ایرانی را وارد این کشور نمایند هیچ گونه تعرفه و محدودیتی را در نظر نخواهند گرفت.

قیمت زعفران در چین

قیمت زعفران در چین طبق موارد و استانداردهای خاص این کشور تعیین خواهد شد. هزینه های بیمه، بسته بندی، کیفیت محصول، علامت بازرگانی، برند، هزینه های گمرکی و حمل و نقل مهمترین نکاتی می باشند که در قیمت زعفران ایرانی در چین تاثیر گذار می باشند. قیمت این محصول اگر با نام تجاری کشورمان وارد خاک چین شود اغلب از قیمت بالایی برخوردار است ولی اگر همان طور که قبلا متذکر شدیم از طریق کانال افغانستان وارد شود از قیمت پایین تری برخوردار خواهد بود.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا