صادرات به چین

صادرات به چین

صادرات به چین

هدف از نگارش این محتوا ﺁشنایی شما با نحوه صادرات به چین و لیست کالاهای صادراتی به چین می باشد. شاید وقتی شما هم صادرات به چین را بشنوید تعجب کنید و بگویید مگر کشوری که بزرگترین صادرکننده ی جهان است کالایی را هم وارد می کند؟ جواب این سوال مثبت است. برخلاف باور بسیاری از مردم جهان با اینکه چین یک صادرکننده ی بزرگ در دنیا شناخته می شود اما یک کشور واردکننده هم می باشد.

در واقع مراوده های دو کشور ایران و چین دو طرفه می باشد یعنی همان طور که محصولات چینی نیازهای بازار کشور ما را تامین می کند بسیاری از محصولات و کالاهای ما هم به کشور چین صادر می شود. شما با ورود به انواع بازارها و فروشگاه ها می بینید که اکثر محصولات بازارها محصولات چینی هستند. جالب است بدانید این حجم از محصولات و کالاهای چینی که شما در بازار مشاهده می کنید که از کالاهای وارداتی از کشور چین می باشند به همان مقدار هم ایران انواع محصولات و کالاهای خاص را برای شریک تجاری خود یعنی کشور چین صادر می کند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید پرسود ترین کالاهای وارداتی از چین را مطالعه کنید.

همان طور که می دانید کشور چین پرجمعیت ترین کشور جهان است و طبیعتا بازار چنین کشور پر جمعیتی می تواند بازار هدف صادرات بسیاری از کشورها خصوصا ایران باشد. لذا این جمعیت زیاد سبب شد که در حال حاضر صادرات انواع کالاها از ایران به بازار چین در حجم انبوه و قابل توجهی انجام می گیرد که سبب شده این بازار، بازار پر رونقی برای صادرکننده های ایرانی باشد و حسابی نانشان در روغن باشد.

علاوه بر این معمولا کشور چین مواد خام مورد نیاز خود را که قصد صادرات آن ها را دارد از کشور ایران خریداری می کند. در واقع با اینکه کشور چین توانست به به کارگیری نیروی کار ارزان و بهره گیری از زیر ساخت های خوب موفق شد کشور خود را به یک تولیدکننده و صادرکننده برتر در سطح دنیا تبدیل کند اما بنا به انرژی که این کشور مصرف کند بر بهره وری آن تاثیر گذاشت و سبب پایین آمدن بهره وری آن شده است. از آنجایی که کشور چین حدود 70 درصد از انرژی مورد نیاز خود برای تولیدات را از زغال سنگ بهره می گیرد لذا به یکی از بزرگ ترین مصرف کننده های انرژی جهان در 10 سال پیش تبدیل شده است.

لذا این مسائل دست در دست هم دادند که سبب شد اتفاقاتی در سال های گذشته بین دو کشور ایران و چین رخ دهد و باعث شد که حجم واردات کالا و صادرات محصولات و کالاها بین این دو کشور به بیشترین حد ممکن برسد. در نتیجه امروزه صادرات به چین به یکی از جذاب ترین و پررونق ترین بازارها برای ایرانیان نسبت به گذشته شده است.

حال اگر شما هم از علاقه مندان صادرات به چین هستید و می خواهید با لیست کالاهایی که به این کشور صادر می شوند و همچنین نحوه صادرات به چین ﺁشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید چرا که ما قصد دارید به بررسی مهم ترین نکات صادرات به چین بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

صادرات ماهی به چین

صادرات ماهی به چین یکی از بزرگترین و پرسودترین صادرات ایران به کشورهای خارجی است که سهم بزرگی در رونق اقتصادی ما دارد. در حال حاضر کشور پهناور و بزرگ چین به مهم ترین و بزرگترین مقاصد صادرات ماهی و سایر آبزیان ایران تبدیل شده است. اگر می خواهید اهمیت و بزرگی صادرات ماهی به چین را درک کنید و متوجه شوید کافی است فقط آمار صادرات ماهی و آبزیان ایران در چند سال اخیر را به کشورهای دیگر مشاهده کنید. با مشاهده ی این آمارها درمی یابید که در گذشته سهم کشور چین و سایر کشورهای شرق آسیا از صادرات آبزیان ایران بسیار کم و ناچیز بوده است. اما رفته رفته مخصوصا پس از سال 1390 این سهم افزایش می یابد و سهم کشورهای اروپایی و عربی از این صادرات کم می شود.

این کاهش و افزایش سهم صادرات به گونه ای است که در حال حاضر حدود 50 درصد از سهم صادرات ماهی ها و آبزیان کشور ایران به کشورهای شرق آسیا مثل چین و ویتنام و تایوان و کره جنوبی است. البته صادرات آبزیان و ماهی ها به چین به صورت مستقیم بسیار کم و ناچیز است و حدود 80 درصد از این صادرات از طریق کشور ویتنام به چین انجام می گیرد. که در این بین مقدار کمی از این محصولات به خریداران کشور ویتنام فروخته می شود.

به طور کلی صادرات ماهی و سایر آبزیان از ایران به کشور چین دارای یک سابقه ی طولانی است و از گذشته های دور این مبادله صورت می گرفت اما در یک دهه ی گذشته و کم کم این صادرات وارد مرحله ی جدیدی شد به گونه ای که در 5 سال گذشته این صادرات به بیشترین حد خود رسیده است. نکته ی مثبت صادرات ماهی به چین این است که این نوع صادرات غیر مستقیم است و لذا وجود تحریم ها بر این نوع صادرات هیچ تاثیری نگذاشته است. این مزیت سبب شد که صادرات ماهی و آبزیان به چین طبق روال گذشته و به همان مطلوبیت انجام شود.

عمده صادرات آبزیان به چین

عموما ماهیان حرام گوشت مثل ماهی های مرکب و مارماهی ها عمده آبزیانی هستند که از کشور ما به چین صادر می شوند. از دیگر اقلام صادراتی پرفروش می توان به انواع ماهی های پرورشی مثل میگو و خاویار اشاره کرد. از آنجایی که کشور چین دارای یکی از بزرگترین بازارهای آبزیان در سطح دنیا است لذا از مهم ترین خریداران این اقلام از کشور ما هستند. به گونه ای که حدود 80 درصد از میگوی ایران به چین صادر می شود.

البته از آنجایی که فروش غیر مستقیم آبزیان به چین سبب میشد که این محصولات با قیمت ارزان تری فروخته شوند لذا اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران تمام تلاش خود را به کار گرفتن تا فروش این محصولات به چین را به صورت مستقیم و رسمی انجام دهند. در این راستا وزارت خانه جهاد کشاورزی و امور خارجه و سازمان دامپزشکی و اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران حدود 5 سال تلاش نمودند تا این امر را محقق کنند تا اینکه در مرداد سال گذشته این موفقیت به دست آمد و پروتکلی بین کشورهای ایران و چین به تفاهم و امضا رسید تا این صادرات به چین به صورت مستقیم انجام شود.

اهمیت صادرات به چین و بررسی وضعیت تجاری میان دو کشور

شاید بسیاری از افراد این سوال برایشان به وجود ﺁید که آیا اصلا صادرات به چین سودﺁور است و اهمیتی دارد؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که یکی از مهم ترین اصول مارکتینگ این است که ابتدا بازار هدف خود را بشناسید و سپس با توجه به نیازهای آن اقدام به عرضه ی کالا کنید تا نیازهایشان را برطرف کنید. با توجه به جمعیتی که چین دارد و با اینکه یک کشور تولیدکننده است اما باز هم بسیاری از محصولات و کالاها هستند که این کشور نمی تواند آن ها را در مقدار زیاد تولید کند و نیاز مردم کشور خود را برطرف کند. این مساله دلیل صادرات به چین برای بسیاری از کشورها خصوصا ایران است.

کشور چین دارای انبوهی از مرزهای آبی و زمینی وسیع به همراه دسترسی به دریاها و آب های ﺁزاد از چند نقطه است. این موقعیت های مناسب سبب شد که کشور چین برای بسیاری از کشورها از نظر اقتصادی و سیاسی و تجاری به یکی از کشورهای بااهمیت تبدیل شود و سبب شد که این کشور با انبوهی از کشورهای دنیا روابط تجاری گسترده داشته باشد که یکی از مهم ترین این کشورها کشور ایران است. تجارت بین دو کشور ایران و چین از سالیان دور وجود داشته و در دهه ی اخیر به اوج خود رسیده است به گونه ای که اکثر کالاها و محصولات ایرانی به چین صادرات می شود.

لیست کالاهای صادراتی به چین

حال اگر به دنبال نیاز مردم چین و برطرف کردن نیاز آن ها و رسیدن به سود بیشتر برای خود هستید باید با لیست کالاهای صادراتی به چین ﺁشنا شوید. در این راستا باید متذکر شویم که در حال حاضر ظرفیت های صادرات به چین بسیار زیاد و متنوع می باشد. به همین دلیل لیستی از مهم ترین محصولات و کالاهای صادراتی به چین را تهیه نمودیم که عبارتند از:

  • نفت و فرآورده های نفتی که مهم ترین ظرفیت های ایران برای صادرات به چین می باشند و سالانه مقدار زیادی از این محصولات به چین صادر می شوند.
  • فلزات ضروری و بااهمیت مثل روی و آلومینیوم
  • انواع مواد شوینده مثل صابون و شامپو و سفید کننده و پودرهای لباسشویی
  • انواع سنگ همچون سنگ کروم و سنگ آهن و سیمان و سنگ روی و سنگ سرب و زغال سنگ و دیگر مواد معدنی
  • کنسانتره و هیدروکسید سدیم
  • بنزن و پلی اتیلن و اوره و پلى کلرو وینیل
  • انواع نخ و پشم و کرک و پنبه و این قبیل محصولات
  • انواع چرم و پوست گاو و گوسفند و بز
  • تنباکو
  • انواع گل تازه و خشک
  • اترهاى مونوبوتیلیک، ترى کلرو اتیلن، اترهاى سیکلانیک، اترمونولیک ‌هاى اتیلن گلیکول و اتر دى اتیلیک
  • انواع آهن آلات و فولاد و پروفیل
  • انواع سنگ ها چون سنگ های ساختمانی و مرمر و غیره
  • موم های مصنوعی
  • انواع خشکبار مثل پسته و فندق و بادام و خرما و انجیر خشک
  • انواع سبزیجات تازه و یخ شده و خشک نظیر کلم
  • انواع پارچه های کتان و پشمی
  • فرش
  • خمیر چوب
  • انواع پلاستیک و محصولات پلاستیکی
  • قیر و ﺁسفالت
  • انواع میوه و آب میوه اعم از آب سیب و پرتقال و انگور و گریپ فروت و گلابی
  • انواع فرآورده های صنایع غذایی مثل سس گوجه و آدامس و نوشابه و سرکه و مربا و انواع شکلات و عسل
  • پیاز و سیر خشک شده
  • انواع کاغذ و مقوا و تخته
  • صنایع دستی از دیگر ظرفیت های مهم صادرات به چین است که رونق زیادی برای اقتصاد کشور دارد. از جمله مهم ترین صنایع دستی صادرات به چین می توان به فرش های دستی و سنتی و نفیس ایرانی، انواع پارچه های سنتی با طرح ها و تزئین های زیبا و انواع شیشه های تزئینی اشاره نمود.

لیست کالاهای پرسود صادراتی به چین

مطمئنا هر تاجری در زمان تجارت به اولین چیزی که فکر می کند سود خودش از این تجارت است و تا سودی در این کار نباشد هرگز آن را انجام نمی دهد. صادرات به چین هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. حال اگر به دنبال یک سود چشمگیر در صادرات به چین هستید می توانید با صادرات کالاهای نام برده در زیر در فصل های مختلف به سود بالایی برسید.

  • خوراکی: انواع میوه ها و خشکبار و سبزیجات و زعفران
  • صنایع دستی: انواع فرش و شیشه و پارچه های رومیزی و پارچه های نخی
  • انواع محصولات کشاورزی و دامداری: نظیر تنباکو و انواع گل خشک و پشم و پوست و چرم و غیره
  • انواع مواد معدنی: سنگ روی و آهن و زغال سنگ و آلومینیوم و بنزین و سنگ کروم و غیره

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات محصولات کشاورزی به چین را مطالعه کنید.

صادرات هزارلا به چین

شاید برای شما هم این خبر تعجب ﺁور باشد که صادرات هزارلا به چین از دیگر صادرات بسیار پر رونق و سوداور ایرانی است. امروزه شرکت های پروتئینی مختلفی در سطح کشور به صادرات هزارلا به چین مشغول هستند. بر اساس گزارش های اظهار شده در این زمینه در حال حاضر بسیاری از شرکت های فرآوری ضایعات دامی به صادرات انواع محموله های آلایش غیر خوراکی که از دام های سبک و سنگین فرآوری شده اند به کشورهای ﺁسیایی خصوصا چین مشغول می باشند.

در واقع از آن جهت این نوع صادرات به چین پرسود است که انواع بخش های حرام و غیر خوراکی دام ها که در داخل کشور مصرف نمی شوند و مشتری ندارند فرآوری می شوند و به سایر کشورهای آسیایی صادر می شوند. از جمله مهم ترین بخش های حرام دام ها که داخل کشور مصرف نمی شوند شامل هزارلا، تاندون، نرینگی، زردپی، نخاع و نگاری که همان قسمت معده ی اول دام است و آئورت گاو و گوسفند می باشد.

لازم به ذکر است بدانید فرآوری این محصولات برای صادرات به چین زیر نظر ناظران شرعی و متخصصان دام پزشکی صورت می گیرد. در حال حاضر صادرات فرآورده های خام دامی مثل هزارلای گاوی و گوسفندی به یکی از پرسودترین صادرات ایران به چین تبدیل شده است به گونه ای که سالیانه میلیون ها دلار از فروش آن وارد اقتصاد کشور می شود.

صادرات قیر به چین

همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم فرآورده های نفتی از مهم ترین ظرفیت های ایران برای صادرات به چین می باشد که یکی از مهم ترین فرآورده های نفتی صادراتی، قیر است به گونه ای که امروزه مقدار صادرات قیر به 100 تن می رسد. افزایش تولید قیر در ایران در کنار تقاضای بالای کشور چین برای وارد کردن این فرآورده سبب شد که در حال حاضر کشور چین بزرگ ترین و مهم ترین و عمده ترین کشور واردکننده ی قیر از ایران باشد. لذا بازار چین به یکی از مهم ترین بازارهای قیر ایران تبدیل شده است.

بر اساس اظهار نظرهای رییس بررسی های اقتصادی فراورده های نفتی کشور ایران، قیر را به صورت های مستقیم و غیر مستقیم به بیش از 40 کشور دنیا صادر می کند که کشور چین به دلیل نزدیک بودن به ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. افزایش کیفیت قیر ایران در کنار افزایش ﺁشنایی با نیاز بازار قیر چین و مشخصات قیر مورد نیاز چینی ها و مطابقت دادن میزان تولیدی قیر ایران با میزان مورد نیاز کشور چین از مهم ترین اهداف افزایش صادرات قیر به چین می باشد.

ظرفیت تولید قیر در کشور ما بسیار بالا است و سالانه بالغ بر 6 میلیون قیر در کشور تولید می شود که نیاز کشور چین حدود یک میلیون تن است. از آنجایی که قیمت قیرهای صادراتی بیشتر از قیمت قیرهای فروخته شده در داخل کشور است لذا صادرات قیر به چین نیز از دیگر صادرات های سودآور ایران بشمار می رود. از دیگر مزیت های صادرات قیر این است از آنجایی که صادرات این محصولات به صورت مویرگی به سایر کشورها صورت می گیرد لذا امکان شناسایی ﺁن ها وجود ندارد و در دوران تحریم هم می تواند به این صادرات پرداخت.

از دیگر مزایای صادرات فرآورده های نفتی مثل قیر این است که این محصولات به دلیل حجم کوچک محموله ها، داشتن تعداد خریداران و متقاضیان زیاد، داشتن شیوه ها و راه های صادراتی متنوع و داشتن تعداد تراکنش های بانکی کمتر نسبت به صادرات نفت خام از شرایط صادرات ﺁسان تری در دوران تحریم برخوردار است. لذا داشتن شرایط صادرات راحت تر نسبت به صادرات نفت خام در کنار درآمدزایی بسیار بالا سبب شد که امروزه صادرات قیر به چین برای اقتصاد کشور بسیار بااهمیت باشد.

نحوه صادرات به چین

طبیعتا با توجه به موارد ذکر شده در بالا و وسعت بازار چین افراد زیادی خواهان تجارت با کشور چین هستند و لذا به دنبال نحوه صادرات به چین می باشند. در خصوص نحوه صادرات به چین باید ذکر کنیم که صادرات به چین هم مانند واردات دارای روش ها و شیوه های مختلفی برای تحویل کالا است. در واقع شما می توانید صادرات به چین را هم از طریق راه های هوایی و هم زمینی و هم دریایی انجام دهید. هر کدام از این راه ها بسته به نوع کالا و نوع قراردادی که بسته اید دارد. مثلا بر اساس برخی از قراردادها شما باید کالای صادراتی را به صورت حضوری و در محل کار به خریدار تحویل دهید. ولی اگر می خواهید کالا و محصولات خود را از طریق راه های دریایی و با استفاده از کشتی صادر کنید می توانید محصولات خود را روی عرشه یا کنار کشتی به خریدار چینی خود تحویل دهید. البته این نوع تحویل کالا بستگی به نوع قراردادی دارد که شما با خریدار چینی یا اسکله ی چینی بسته اید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

به طور کلی بنا به روشی که خریدار چینی تعیین می کند مشخص می شود که شخص شما یا خود او وظیفه ی تحویل کالا را بر عهده دارید. البته علاوه بر روش های ذکر شده در بالا یک روش سنتی هم وجود دارد که آن روش حضوری است که البته این روش کماکان جایگاه ویژه ی خود را در بین تجار دارد. بر اساس روش حضوری، خود فروشنده شخصا برای معرفی و فروش کالای خود به چین سفر می کند و خودش برای یافتن مشتری برای محصولش تلاش می کند. شاید این روش برای همیشه نتواند پاسخگوی تجار برای صادرات به چین باشد اما نمی توان هم از این روش به طور کامل چشم پوشی کرد. اگر می خواهید برای صادرات به چین از روش های مدرن و جدید استفاده کنید می توانید از روش های آنلاین کمک بگیرید.

در این روش کافی است یک جست و جوی ساده در اینترنت داشته باشید تا با معتبرترین وب سایت های تجاری ﺁشنا شوید. با پیدا کردن این وب سایت ها می توانید انواع محصولات خود را برای فروش یا معرفی به دیگران در این وب سایت ها بگذارید. به طور کلی نحوه صادرات به چین با توجه به موقعیت و شرایط جغرافیایی شامل موارد زیر می باشد:

  • تحویل دادن کالاها و محصولات در محل کار
  • تحویل دادن کالاها و محصولات در کنار کشتی
  • تحویل کالاها و محصولات در محل مقرر و تعیین شده به حمل کننده
  • تحویل دادن کالاها و محصولات روی عرشه ی کشتی
  • تحویل دادن کالاها و محصولات در مرز
  • تحویل دادن کالاها و محصولات روی عرشه ی کشتی در بندر کشور مقصد
  • تحویل دادن کالاها و محصولات روی اسکله ی کشور مقصد

مشاوره صادرات به چین

همان طور که اشاره نمودیم و شا هم می دانید در حال حاضر کشور چین بزرگترین و مهم ترین شریک تجاری ایران است که این موضوع سبب شده سالانه کالاها و محصولات متنوع و زیادی بین این دو کشور مبادله شود. لذا تجار زیادی به فکر تجارت و صادرات به چین افتاده اند. اگر شما هم جزئی این دسته افراد هستید و می خواهید برای اولین بار اقدام به این تجارت کنید حتما سعی کنید از مشاورینی که در این حوزه تخصص و تجربه ی لازم را دارند کمک بگیرید.

مشاوره و راهنمایی گرفتن، ارتباط داشتن با نهادها و سازمان های مهم و همچنین دسترسی به منابع و سایت های چینی می تواند به شما در این مسیر و شناخت بازار چین و تجارت با این کشور کمک زیادی کند.

صادرات زعفران به چین

برای صادرات زعفران به چین، صادر کننده ها و تجار ایرانی باید یک سری اسناد و مدارک را آماده نمایند تا به وسیله آن ها بتوانند تجارت خود را با طرف چینی انجام دهند که شامل کارت بازرگانی، معرفی نامه، گواهی بهداشت، گواهی قرنطینه دامی و نباتی، گواهی استاندارد کالا، صورت عدل بندی، مجوز و اجازه نامه صدور کالا، اظهار نامه مخصوص زعفران صادراتی و گواهی احراز هویت می باشد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا