صادرات به ونزوئلا

صادرات به ونزوئلا

صادرات به ونزوئلا

صادرات به ونزوئلا به عنوان یک کشور آمریکای لاتین همیشه مورد توجه کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده است. این کشور یکی از اعضاء مهم اوپک است که دارای ذخایر بیشماری از منابع زیرزمینی مانند نفت است. قبل از بروز بحران اقتصادی، این کشور یکی از پررونق ترین و مناسب ترین کشورهای آمریکای لاتین برای زندگی بود ولی در پی بحران اقتصادی و افت ناگهانی قیمت نفت رکود اقتصادی به بالاترین حد خود رسید و میزان صادرات به این کشور هم به شدت دچار نوسان و افت شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات ایران را مطالعه نمایید.

اهمیت صادرات به ونزوئلا

صادرات به ونزوئلا در زمینه های متعددی انجام می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. قبل از هر چیز باید بیان کرد که این کشور آمریکای لاتین مراودات تجاری اندکی با کشور ما داشته است اما اخیرادولت تصمیم گرفته است که ۶ کشور آمریکای لاتین را در لیست هدف های تجاری خود قرار دهد و ونزوئلا یکی از آن ها است. مهم ترین دلیل این کار هم این است که ایران می خواهد سهم بازارهای تمام کشورهای مجاور و همسایه این ۶ کشور را در اختیار بگیرد. درباره میزان صادرات این کشور به ایران از سال ۸۸ تا سال ۹۲ آنقدر اندک است که تقریبا هیچ اطلاعات مفیدی درباره آن در دست نیست. از سال ۹۲ تا سال ۹۴ آن چیزی که ثبت شده است رقمی در حدود ۱۰۰ هزار دلار را نشان می دهد. تنها اقلامی که از این کشور به مقصد ایران روانه شده اند شامل تابلو پانل، دستگاه کنترل الکتریکی یا توزیع برق و اجزاء توربین های بخار است.

صادرات بنزین به ونزوئلا

صادرات به ونزوئلا در پی بحران های اقتصادی و وضع تحریم های سنگینی که از طرف اروپا و آمریکا بر این کشور تحمیل شد انجام گرفته است. بعد از سال ۲۰۱۴ پالایشگاه های این کشور به شدت فرسوده و از کار افتاده شدند؛ چراکه قیمت نفت به شدت کاهش و درآمد آنها کاهش پیدا کرد و دیگر استخراج و پالایش این ماده حیاتی برای این کشور امکان پذیر نبود. بعد از این اتفاق شرکت روس نفت و دو شرکت زیر مجموعه آن در این کشور به فعالیت پرداختند که آن ها هم در دام تحریم های آمریکا گرفتار شدند و در پی تحریم ها ارزش سهام این شرکت بزرگ افت کرد، در حدی که به نصف رسید که ‌بعد از این ماجرا این شرکت اعلام کرد تمام فعالیت هایش را در این کشور متوقف خواهد کرد. این عوامل سبب شد ونزوئلا در زمینه تولید بنزین با مشکل مواجه شود. قبل از این ماجرا مصرف داخلی بنزین این کشور ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود که در عرض مدت کوتاهی به ۳۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد. از سال ۹۷ ایران به خودکفایی در خصوص تولید بنزین رسید و توانست سالانه مقدار اندکی مازاد بر نیاز داخلی را ذخیره کند و آن را به عراق، افغانستان و پاکستان صادر کند. طی چندسال گذشته میزان مصرف داخلی ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد و در نتیجه ایران تصمیم گرفت طی چندین مرحله محموله هایی از بنزین را به ونزوئلا صادر کند و اولین محموله یک کاروان متشکل از ۵ نفتکش کوچک بود که ارسال شد.

کالاهای صادراتی به ونزوئلا

صادرات ایران به ونزوئلا در سال جدید به طرز چشمگیری افزایش یافته است؛ به طوری که در دو ماهه اول سال جاری رشدی برابر با یک هزارو هفتاد برابری از لحاظ ارزشی داشته است. این رشد فوق العاده سبب شد تا این کشور در میان ۲۰ کشور مورد هدف ایران از لحاظ صادرات مقام ششم را کسب کند. نکته جالب توجه این است که این جهش خرید از ایران تنها طی دو ماه صورت گرفته است؛ به طوری که در این دو ماه فروش انواع کالا به این کشور به ۱۰۷ میلیون دلار رسیده است. اگر به این ارقام استناد کنیم در می یابیم که رشد ارزشی فروش کالا به ونزوئلا ۱۱۲ هزار و ۲۱۰ درصد رشد کرده است؛ به عبارت دیگر سهم این کشور از کل صادرات ایران به سایر کشورها ۵/۲ درصد بوده است. جالب تر این است که میزان کالاهای فروخته شده به این کشور از ۳ تن به ۱۷۶ تن افزایش پیدا کرده کرد؛ به عبارت دیگر رشدی برابر ۶ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۷۵۷ داشته است. مهمترین اقلام و کالاهایی که در زمره صادرات به ونزوئلا قرار می گیرند شامل موارد ذیل می باشند.:

۱: کالا و خدمات مربوط به پتروشیمی.

۲: منسوجات.

۳: دارو.

۴: کمک های فنی و تجهیزات مختلف پزشکی، بهداشتی و غیره .

۵: قطعات بدنه و ماشین آلات کشاورزی مانند تراکتور.

۶: قیر، آسفالت طبیعی و سنگ های آسفالت دار طبیعی.

دلایل رشد صادرات ایران به ونزوئلا

در خصوص صادرات به ونزوئلا از سوی ایران باید گفت چندین سال متمادی است که دو کشور روابط حسنه ای با هم دارند. درواقع با وجود تحریم های شدید آمریکا علیه ونزوئلا اما ایران تجارت خود را با آن حفظ و به بالاترین سطح خود رسانده است. مهم ترین دلیل این کار این است که ایران یکی از معدود کشورهای مستقل آسیایی و حتی جهان است که بدون کسب تکلیف از اروپایی ها و آمریکا، کالاها و محصولات خود را به هر کشوری که بخواهد صادر می کند. در نظر داشته باشید که این کل ماجرا نیست و عوامل دیگری هم وجود دارند که باعث رونق صادرات به ونزوئلا شده است که این عوامل عبارتند از:

۱: هر دو کشور دارای زیر ساخت هایی هستند که نمونه آن در جهان کمتر یافت می شوند.

۲: زیر ساخت های حقوقی و تجاری دوجانبه و توافق نامه های اساسی و بنیادی به امضاء دو طرف رسیده اند.

۳: تمام امکانات لازم برای تاجران و بازرگانان دو طرف فراهم شده اند.

۴: ایجاد خط هوایی مستقیم به پایتخت های هر دو کشور.

۵: عدم نیاز به روادید برای شهروندان و تجار ایرانی که وارد خاک این کشور می شوند به مدت یک ماه.

۶: ایجاد خط کشتیرانی و پایین آوردن هزینه های حمل و نقل.

۷: جهت آسان شدن تجارت بین دو کشور یک بانک ایرانی به نام بانک بین المللی توسعه در کاراکاس و یک بانک در تهران به نام بانک همکاری ایران و ونزوئلا افتتاح شده است.

نکته: تقریبا یک سال از افتتاح یک فروشگاه بزرگ در پایتخت این کشور می گذرد و حدود ۵۰۰۰ کالای ایرانی و ونزوئلایی را به معرض فروش گذاشته است که نام این مرکز خرید بزرگ مگاصیص هست. ایجاد چنین فروشگاه های بزرگی می تواند تا حد زیادی معرف کالای ایرانی به شهروندان ونزوئلایی باشد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا