صادرات به مصر

صادرات به مصر

صادرات به مصر

صادرات به مصر یکی از اهداف مهم تجاری کشور ایران در زمینه کالاهای غیرنفتی می باشد و این کشور از ظرفیت بالایی برای تجارت برخوردار است. اقتصاد این کشور از منابع متنوع و گوناگونی تامین می شود که نمونه آن در کشورهای آسیایی و خاورمیانه پیدا نخواهد شد. ما در این بخش از مطلب خود قصد داریم با شرح کامل پروسه صادرات به مصر تمامی دلایلی که اهمیت این تجارت را نشان می دهند در اختیارتان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات ایران را مطالعه نمایید.

دلایل و اهمیت صادرات به مصر

برای کشور ما تجارت و البته صادرات به مصر از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه می توان انواع و اقسام کالا و محصولات را به این کشور صادر کرد. درصد بالایی از شهروندان مصری مسلمان می باشند بنابراین از لحاظ غذا، پوشاک و فرهنگ نقطه مشترکی با ایران دارند و به همین دلیل اقلام تولید شده در ایران به راحتی در بازارهای این کشور به فروش می رسد. از طرف دیگر عواملی مانند وجود کارخانه های بزرگ صنعتی، منابع طبیعی فراوان، درآمد بالای ناشی از صنعت گردشگری، وجود امکانات تجاری فراوان، موقعیت جغرافیایی مطلوب، نزدیک بودن از لحاظ مسافت به ایران و دارا بودن موقعیت برتر استراتژیک سبب شده است تا این کشور یک مقصد عالی و ایده آل برای فروش کالا باشد.

مهم ترین دلایل عدم توسعه صادرات به مصر

برای توسعه صادرات به مصر مشکلات و موانع زیادی وجود دارد که به برخی از این موارد اشاره می کنیم. وجود برخی از ملاحظات سیاسی، متعادل و عادی نبودن روابط و همچنین وجود بعضی مشکلات و اختلاف نظرهای سیاسی که در باره اوضاع منطقه وجود دارد سبب شده است تا آنچه که برای تجارت با این کشور به خصوص بحث فروش کالا مد نظر است تحقق نیابد.

لیست کالاهای صادراتی به مصر

در مورد مبحث بیشترین کالاهای صادراتی به مصر باید گفت که این کشور مانند بسیاری از کشورهایی که دارای ثبات اقتصادی هستند درآمد و اقتصاد آن وابسته به کالا و محصول خاصی نیست. ‌اقتصاد بسیاری از کشورهای خاورمیانه متکی به نفت و فرآورده های نفتی است که در مورد این کشور این مسئله صدق نمی کند؛ با این حال در تولید برخی کالاها ناتوان و ضعیف می باشد و به همین دلیل مجبور به وارد کردن آن ها از سایر کشورها می باشد. در این میان ایران مهم ترین کشوری است که مصر آن را به عنوان صادرکننده اقلام مورد نیاز خود انتخاب کرده است. بیشترین کالاهایی که از ایران به مقصد مصر فرستاده خواهند شد شامل روده حیوانات مانند گاو و گوسفند، نفت و روغن های تولید شده از مواد معدنی قیری، گازهای نفتی که به مایع تبدیل شده اند مانند بوتان و پروپان، پسته، سیب، انگور خشک شده، انواع میگو می باشند. پیش بینی می شود با توجه به تغییر و تحولات اقتصادی و سیاسی که در منطقه روی داده است میزان فروش انواع کالا به این کشور به صورت قابل توجهی افزایش یابد.

وضعیت حال حاضر صادرات به مصر

در میان کشورهای قاره آفریقا صادرات به مصر از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ زیرا دارای شاخص کسینوس ۰/۷۰۸ و ۰/۶۳۵ می باشد. در میان کالاهای ایرانی که در بازارهای این کشور قابلیت فروش دارند می توان به کالاها و محصولات غیر نفتی که دارای ارزش افزوده بالایی هستند و همچنین از وزن و حجم پایینی برخوردارند و تا حد زیادی مصرفی نهایی هستند اشاره کرد.

تازه ترین آمار در خصوص صادرات به مصر

جدیدترین آماری که در همین رابطه و توسط گمرک کشورمان صادر شده است بیانگر این مطلب است که فروش کالای ایرانی به این کشور رشدی تقریبا ۱۵۰۰ درصدی داشته است. بر همین اساس فروش کالا به این کشور از لحاظ وزن و ارزش، رشدی قابل توجه داشته است. این رشد در وزن ۹۲۲.۲ و در ارزش ۱۴۹۳۰۸ در صد بوده است. به طور کلی سهم این کشور عربی آفریقایی از کل صادرات ایران ۱.۲۴ درصد بوده است.

راه های موثر برای توسعه صادرات به مصر

با توجه به ناشناخته ماندن بازارهای این کشور برای تجار ایرانی بهترین و موثر ترین راه برای حل این مشکل و راه یافتن کالای ایرانی به بازارهای عمده این کشور این است که ابتدا باید اطلاعات اولیه ای در خصوص اقتصاد این کشور در اختیار بازرگانان و تجار قرار بگیرد. در درجه دوم باید زمینه های لازم برای ایجاد همکاری مهیا شود. سوم این که تعرفه گمرکی برای کالا ها صادراتی تا حد زیادی کاهش بیابد. چهارمین اقدام این است که زیر ساخت های مناسبی برای حمل کالا به این کشور فراهم و ساخته شوند. پنجمین راه موثر این است که هیئت های رایزنی اقتصادی از هر دو طرف گرد هم آمده و به بررسی وضعیت اقتصادی و نحوه صادرات به این کشور بپردازند و در نهایت قراردادها و تفاهم نامه هایی را به امضاء برسانند.

حجم صادرات به مصر در سال جاری

میزان صادرات به مصر طی سال جاری چقدر است؟ سهم ایران از این میزان صادرات چقدر است؟ براساس اطلاعاتی که از گمرک منتشر شده است میزان فروش کالا و محصولات به کشور مصر در شش ماه اول سال جاری معادل ۳۵۱ هزار تن به ارزش ۳۳۵ میلیارد و ۸۸ میلیون تومان بوده است. بیشترین کالاهایی که امسال به این کشور صادر شده اند شامل:

۱: آلیاژ آهن، فولاد و محصولاتی از این جنس به وزن ۹۶ هزار تن و به ارزش ۸۹ میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان.

۲: ماشین آلات کشاورزی به وزن ۱۱۶ تن و به ارزش ۱۷۸ میلیارد تومان.

۳: مکمل های دارویی به وزن ۲۵۷ کیلو و به ارزش ۴۱۱ میلیون تومان.

۴: پسته خندان به مبلغ ۱۴۱ تن و به ارزش ۳ میلیارد و ۸۲۶ میلیون تومان.

طبق اسناد و مدارک رسمی در شش ماهه سال گذشته میزان صادرات به این کشور مسلمان آفریقایی ۵۰۳ هزار تن به ارزش ۵۱۵ میلیارد تومان بوده است.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا