صادرات به تاجیکستان

صادرات به تاجیکستان

صادرات به تاجیکستان

تاجیکستان نیز مانند خیلی از کشورهای دیگر، در لیست صادراتی ایران قرار دارد. تاجیکستان یک کشور مسلمان است که اکثر مردم آن به زبان فارسی صحبت می کنند. به همین دلیل ارتباطات و تشابهات فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی زیادی بین ایران و تاجیکستان وجود دارد. روابط تجاری بین این دو کشور از جمله صادرات به تاجیکستان، در گذشته بسیار قوی و پر رنگ بود تا اینکه در دسامبر ۲۰۱۵ صادرات به تاجیکستان و در کل روابط تجاری و سیاسی و اقتصادی این دو کشور به سمت سردی رفت و دلیل این سردی نیز دعوت رهبر مخالفان محیی‌الدین کبیری بود که این فرد در تاجیکستان، متهم به تروریسم می باشد. در پی این دعوت دولت تاجیکستان این حرکت ایران را تشویق تروریزم خواند و روابط این دو کشور چه در زمینه ی صادرات به تاجیکستان و چه در تمامی زمینه ها، به سردی گرایید. هر چند که تلاش ایران برای بهبود این روابط بسیار زیاد بود اما این روابط هنوز مانند قبل، قوی و گرم نشده است.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

تمامی این اتفاقات در زمانی رخ داد که ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاران در زمینه ی صادرات به تاجیکستان عمل می کرد. در واقع رتبه ی اول سرمایه گذاری در این کشور برای چین بود و رتبه ی دوم برای ایران! تاجیکستان منبع غنی اورانیوم است. تا جایی که ۱۴ تا ۴۰ درصد ذخایر اورانیوم جهان را این کشور به خود اختصاص داده است. از این رو طبیعی است که یکی از جاذبه های این کشور برای روابط تجاری، همین اورانیوم باشد. همان طور که می دانید، فعالیت های هسته ای، از جمله مهم ترین سیاست های دولت ایران برای روابط خارجی است، پس اهمیت تاجیکستان برای ایران نیز به دنبال بهره مندی از اورانیوم فراوان، بسیار منطقی می باشد. 

صادرات به تاجیکستان

همه می دانیم که تاجیکستان، کشوری است که از فروپاشی، اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمده است. ارتباط ایران و تاجیکستان نیز در زمینه ی صادرات و واردات به تاجیکستان هم از همین زمان آغاز شد. البته اگر از ارتباط هزاران ساله ی سرزمین های پارس و تاجیک بگذریم و این را نادیده بگیریم که در گذشته های دور، تاجیکستان بخشی از ایران بوده! وقتی تاجیکستان آزاد شد، ایران اولین کشوری بود که در دوشنبه، سفارتخانه ی خود را بنا نمود. پس از آزادسازی تاجیکستان، ایران تلاش بسیار کرد تا به واسطه ی هم مذهبی با این کشور، بتواند فرهنگ ایرانی را نیز در آنجا رواج دهد اما متاسفانه هیچ چیز آن طور که ایران می خواست پیش نرفت. چرا که حکومت تاجیکستان، یک حکومت سکولار است و دین اکثر مردم این کشور اسلام اما از دسته سنت، این در صورتی است که اکثر ایرانیان شیعه هستند و متاسفانه، همین موضوع باعث شد تا مشکلات میان ایران و تاجیکستان، بیشتر و بیشتر شود. حالا در ادامه برایتان بیشتر درباره ی صادرات به تاجیکستان و مشخصات و ویژگی های این تجارت خواهیم گفت. اگر به این بحث علاقمندید، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

پرسودترین کالا برای صادرات به تاجیکستان

یکی از بهترین مزیت هایی که صادرات به تاجیکستان برای تجار ایرانی دارد، این است که مردمان این کشور با ایرانی ها هم زبان هستند و همین موضوع تاثیر بسیار زیادی بر روی بازاریابی و نهایتا اجرایی کردن ایده های تجاری در این کشور دارد. در واقع اگر روابط تجاری این دو کشور مانند قبل، گرم بود، صادرات به تاجیکستان، یکی از پرسودترین تجارت های تجار ایرانی محسوب می شد. با این حال اگر بخواهیم درباره ی پرسودترین کالا برای صادرات به تاجیکستان برایتان بگوییم، این لیست کالا، باز هم لیست بلند بالایی خواهد بود. 

به طور کلی مواردی همچون پلی اتیلن، کلرو وینیل، رنگ و رزین، دارو، شوینده‌ ها، لوله و شلنگ، مصالح ساختمانی، شیرینی و شکلات، نخ‌ های پروپیلن، کشمش، پسته، مبل، عسل، گوجه فرنگی، میوه خشک، زعفران، میوه، سیب زمینی، خرما در لیست پرسودترین کالا برای صادرات به تاجیکستان قرار می گیرند. 

یکی از پرسودترین کالاهای صادرات به تاجیکستان، پسته است. از آنجایی که تاجیکستان و ایران دارای مرز زمینی بوده و در همسایگی هم قرار دارند، هزینه های مازاد برای حمل و نقل و سایر مسائل مربوط به صادرات به تاجیکستان برای پسته، به نسبت سایر کشور ها کمتر خواهد بود و همین موضوع می تواند باعث سودآوری خیلی بیشتر برای تاجران پسته باشد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات پسته ایران را مطالعه کنید.

چه کسی فکرش را می کرد که صادرات مبل هم یکی از تجارت های پرسود برای ایران باشد. البته علاوه بر صادرات مبلمان به تاجیکستان ، کشورهایی مانند عراق، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان، ارمنستان، دبی، عمان و قطر هم می توانند هدف صادرات مبل ایران قرار گیرند. 

عسل هم یکی دیگر از کالاهای صادرات به تاجیکستان می باشد. همانطور که می دانید، عسل زمان ماندگاری خیلی بالایی دارد و همین موضوع باعث می شود که ریسک صادرات برای این محصول بسیار کم شود. با کمی تمرکز بر روی کیفیت و خلاقیت بر روی بسته بندی، تاجران عسل می توانند بازار بزرگی در جهان را به خود اختصاص دهند. 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات عسل را مطالعه کنید.

گوجه نیز یکی از محصولاتی است که در لیست صادرات به تاجیکستان قرار دارد. البته فعالیت ایران در زمینه ی صادرات گوجه، تازه چند سال است که زیاد شده. در واقع روش های نوین در کشاورزی و افزایش سرمایه گذاری در این صنعت، باعث شده که ایران در زمینه ی صادرات گوجه بتواند رتبه ی خوبی را کسب کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد. 

یکی از فعال ترین شهرهای ایران که در زمینه ی صادرات به تاجیکستان، فعالیت های زیادی می کند، خراسان رضوی است. در واقع بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق، کشور تاجیکستان چهارمین هدف صادراتی استان خراسان رضوی می باشد. علاوه بر این، خراسان رضوی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری را در صادرات ایران به کشورهای آسیای میانه، ایفا می کند. این نقش موثر نیز حاصل 800 کیلومتر مرز مشترکی است که این استان با کشورهای افغانستان و ترکمنستان دارد. رنگ، ورنی، پوشش ساختمانی، انواع نان، شیرینی و بیسکویت، کاشی و سرامیک، چای سیاه، تخم مرغ، لوله، چسب، انواع لباس، رب گوجه فرنگی، پودر شیرخشک صنعتی، مصنوعات مواد پلاستیکی، آسفالت و سیمان سفید پرتلند، از جمله مهم ترین کالاهای صادراتی خراسان رضوی به تاجیکستان می باشد. 

صادرات تاجیکستان

اما رسیدیم به صادرات تاجیکستان؛  این صادرات تجارت کمی در دنیا نیست و این کشور به نوبه ی خود، شرکای تجاری بسیار زیادی دارد. کشورهای نروژ، روسیه، ترکیه، ایتالیا، چک و آلمان، از جمله مهم ترین شرکای صادراتی تاجیکستان و روسیه، چین، قزاقستان، ترکیه و آمریکا از مهم ترین شرکای وارداتی این کشور می باشند. واردات و صادرات تاجیکستان، رونق خاص خودش را دارد و معمولا شامل لیست وسیعی می شود. 

مواردی مانند آلومینیوم، انرژی برق، پنبه، میوه، روغن گیاهی و منسوجات، از جمله مهم ترین محصولاتی است که در لیست صادرات تاجیکستان به کشورهای دیگر قرار می گیرد. از طرفی در لیست کالاهای وارداتی این کشور نیز انرژی برق، فرآورده های نفتی، اکسید آلومینیوم، ماشین آلات، تجهیزات و نیز مواد غذایی قرار دارد.  تاجیکستان، موقعیت جغرافیایی و طبیعی بسیار غنی ای دارد و به همین دلیل یکی از مناطق مهم اقتصادی آسیای مرکزی به حساب می آید. هرچند که تامین انرژی مصرفی روزانه برای تاجیکستان از طریق واردات است اما خود تاجیکستان نیز در زمینه های ذخایر نفت و گاز، بسیار ثروتمند می باشد. 

صادرات تاجیکستان به ایران

همان طور که برایتان گفتیم، تاجیکستان برای صادرات به کل دنیا، حرفی برای گفتن دارد. به طور کلی، محصولات و کالاهایی که از تاجیکستان به کل جهان صادر می شود شامل مواردی همچون پنبه و منسوجات، انرژی برق، آلومینیوم، میوه و روغن گیاهی می شود. که صادرات تاجیکستان به ایران نیز می تواند همین موارد را دربر گیرد. دوشنبه، به عنوان پایتخت تاجیکستان، یک منبع مهم برای تجارت این کشور است. البته که تاجیکستان با عضویت در WTO، صندوق بین المللی پول، سازمان ملل متحد، یونسکو، اکو، جامعه شورای مشترک المنافع، سازمان همکاری های شانگهای و بانک توسعه آسیا، توانسته جایگاه خود را سطح جهانی تثبیت نماید.

صادرات به تاجیکستان

تجارت با تاجیکستان

نزدیکی فرهنگی و تاریخی ایران با تاجیکستان باعث می شود که تجارت با تاجیکستان برای ایرانی ها بسیار جذاب باشد و به علاوه این که این کشور ظرفیت های زیادی برای جذب گردشگر نیز دارد. خیلی از افراد معتقدند که یکی از مواردی که باعث سست شدن پایه های تجارت با تاجیکستان شده است، عدم آشنایی و شناخت تجار ایرانی با قانون صادرات و واردات این کشور است. به همین دلیل یک نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران با هدف توسعه روابط تجاری، در دوشنبه، پایتخت کشور تاجیکستان برگزار شد. در این نمایشگاه 41 شرکت ایرانی که زمینه های مختلف بهداشتی و درمانی، بخش‌های مختلف تولیدی، صنایع غذایی، ماشین آلات کشاورزی و مصالح ساختمانی فعالیت می کنند، شرکت کرده اند که تمامی آن ها از خراسان رضوی می آمدند. این نشان دهنده ی این است که در تجارت با تاجیکستان، خراسان رضوی، نقش بسیار مهمی را بر گردن دارد. دومین اقدامی که ایران برای قوی تر کردن پایه های تجارت با تاجیکستان ، انجام داده است، برقراری پرواز مستقیم بین تهران – دوشنبه و مشهد دوشنبه می باشد. 

یکی از مهم ترین محصولات تاجیکستان که شاید تا الان به آن اشاره نکرده بودیم، پنبه است. بیشترین درآمد تاجیکستان از تولید آلومینیوم و پرورش پنبه تامین می شود. بهره مندی از شرایط ویژه ی آب و هوایی باعث شده تا تاجیکستان را سرزمین سرزمین پنبه کاران، باغ ‌داران و انگور کاران بنامند. برای تجارت با تاجیکستان، آلومینیوم عنصری است که حدود 65 درصد می توانید روی واردات آن از تاجیکستان حساب باز کنید. این در حالی است که پنبه نیز یکی از محصولات پرطرفدار برای تجارت با تاجیکستان می باشد.

لیست تجار تاجیکستان

یکی از مهم ترین گام ها برای تجارت با تاجیکستان، دسترسی به لیست تجار تاجیکستان و تحقیق درباره ی آن ها است. تا با توجه به رزومه ی کاری این تجار و بودجه و شرایط تجارت شما، کدام گزینه می تواند برای شما مناسب باشد. این لیست با نام لیست تجار تاجیکستان در صفحات اینترنت به راحتی قابل دسترس است. معمولا طی این لیست شما می توانید به شماره تماس، نام و آدرس بازرگانی این تجار دسترسی داشته باشید. 

تحقیق درباره ی تجار تاجیکی، این امکان را به شما می دهد که شما مطمئن شوید که برای تجارت با تاجیکستان با چه شرایطی طرف هستید. همچنین این لیست به شما کمک می کند تا تجاری که در زمینه ی فعالیت شما، فعالیت می کنند را یافته و سپس برای تجارت اقدام نمایید. برای تجارت با تاجیکستان، هم تجاری که به صورت منفرد کار می کنند و هم شرکت های بازرگانی بزرگ و کوچک نیز می توانند شرکای تجاری خیلی خوبی باشند. 

سخن آخر

با توجه به تمامی اطلاعاتی که درباره ی تجارت با تاجیکستان در اختیار شما قرار داده شد. برای تجارت با این کشور نیز مانند هر کشور دیگری، شما به یک سری اسناد و مدارک و تعیین گمرک های مناسب برای حمل و نقل کالا احتیاج دارید. یکی از مزیت های تجارت با تاجیکستان که طی مقاله به آن اشاره کردیم این است که این کشور، شرایط یادگیری و تسلط  بر زبان خاصی را ندارد و با ایران هم زبان می باشد. بنابراین شرایط بازاریابی و حل مشکلات و مسائل مربوط به صادرات و واردات به این کشور، به راحتی قابلیت حل و فصل دارد. 

یکی از موارد دیگری که باعث شده، تجارت با تاجیکستان تا حدودی سست شده و کاهش یابد، مسئله ی هزینه هایی است که باید طی حمل و نقل کالا، پرداخت شود. این موضوع باعث می شود که بر خلاف انتظارات به وجود آمده، هزینه ی کلی تجارت با تاجیکستان زیاد شود و بر روی صرفه ی اقتصادی این تجارت، تاثیر منفی بگذارد. بنابراین پیشنهاد می شود که برای تجارت با تاجیکستان، بهتر است که تجار و سرمایه گذاران ایرانی، به سرمایه گذاری در زمینه های مختلف صنایع، تولید و خدمات فنی و مهندسی بپردازند. ساخت سد، تونل، جاده، ساخت نیروگاه های کوچک و غیره مواردی هستند که زمینه را برای فعالیت های سرمایه گذاری ایرانیان در تاجیکستان به راحتی فراهم می کنند. بنابراین اگر به دنبال راهی برای تجارت پرسود با تاجیکستان هستید، بد نیست که به سرمایه گذاری بر روی پروژه های عمرانی مختلف نیز فکر کنید. 

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا