صادرات به افغانستان

صادرات به افغانستان

صادرات به افغانستان

مطمئنا هر شخصی در هر کجای دنیا اگر نام افغانستان را بشنود به یاد طالبان و جنگ و انفجارهای مهیب و پی در پی در این کشور می افتد و کمتر کسی را می توان یافت که به فکر صادرات با افغانستان و تجارت با این کشور باشد و احتمالا شاید این تجارت برای بسیاری از تجار غیر قابل باور باشد و اصلا به دنبال آن نباشند. اما این موضوع برای کشور ایران صادق نیست چرا که بر اساس آمارهای رسمی که در این زمینه ارائه شده است یکی از مهم ترین کشورهایی که کشور ما رابطه ی تجاری خوبی با آن دارد کشور افغانستان است و این کشور عمده تجارت خارجی کشور ما را به خود اختصاص داده است و بدون شک تجارت با افغانستان یکی از مهم ترین مقوله های تجارت خارجی کشور ما می باشد.

از مهم ترین ویژگی های کشور افغانستان که سبب شده بخش وسیعی از تجارت خارجی ایران را مربوط به این کشور باشد مشترک بودن بخش عمده ای از فرهنگ و دین و زبان مردم دو کشور است. طبیعتا زبان و فرهنگ مشترک مردم سبب می شود تجار دو کشور بتوانند راحت تر با یکدیگر مراوده داشته باشند. از طرف دیگر افغانستان یک کشور خشک و کم آب است و دسترسی آن به آب های آزاد محدود می باشد لذا تولید انواع محصولات خوراکی و غذایی در این کشور بسیار کم است و دولت این کشور برای تامین نیازهای خود نیازمند کشورهای همسایه ی خود می باشد. این عامل از دیگر دلایل مهمی است که سبب افزایش تجارت و صادرات با افغانستان در ایران شده است.

حال اگر شما هم سودای تجارت با افغانستان را در سر دارید باید با اقتصاد این کشور آشنا باشید. اقتصاد افغانستان همیشه تحت تاثیر جنگ بوده است اما در سال های اخیر و با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور کمی اوضاع اقتصادی این کشور تغییر کرده و بهبود یافته است. به گونه ای که در چند سال اخیر این کشور موفق شد در برخی از سازمان های بین المللی عضو شود و موفق به جذب سرمایه های خارجی شود و از همه مهم تر این کشور توانست بعد سال ها روابط تجاری و داد و ستد خود با بسیاری از کشورهای همسایه از جمله ایران را دوباره از سر گیرد. از دیگر ویژگی های اقتصاد افغانستان که در زمان تجارت با آن باید به آن توجه کنید این است که اقتصاد این کشور تقریبا صنعتی نیست و بویی از صنعت نبرده و اکثرا اقتصاد آن بر پایه ی کشاورزی است و روی آن تمرکز دارد.

به طور کلی از آنجایی که کشور افغانستان یک کشور توسعه نیافته است و بخش صنعتی و تولید آن در سطح جهانی بسیار عقب افتاده است لذا این کشور برای تامین نیازهای خود خصوصا در بخش صنعت نیازمند واردات کالا است. از طرف دیگر به دلیل اینکه این کشور و کشاورزان آن دسترسی به آب های آزاد ندارند لذا بخش کشاورزی آن ها هم آنچنان پیشرفتی کرده است و فقط چند محصول خاص در این کشور تولید می شود. این مسائل سبب شد با اینکه مصرف گرایی در این کشور بسیار کم است ولی به دلیل تنوع نداشتن اقتصاد این کشور، اکثر کالاهای مصرفی و روزمره ی مردم این کشور از طریق سایر کشورها وارد این کشور می شود.

این کشور اکثر کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه نظیر هند و پاکستان و ایران تامین می کند. از جمله مهم ترین کالاهای صادراتی به افغانستان می توان به آرد، برنج، چای، آهن، سوخت های فسیلی، فولاد، انواع ماشین آلات و تجهیزاتشان، حبوبات، غلات، انواع سنگ ها و گچ اشاره کرد. در کنار این موارد، میوه، صیفی جات و سیب زمینی نیز از دیگر محصولات صادراتی به افغانستان می باشد. 

حال اگر شما نیز از علاقه مندان صادرات به افغانستان هستید و می خواهید اطلاعات خود را در مورد شرایط صادرات به افغانستان و مراحل صادرات به افغانستان و کالاهای صادراتی به افغانستان افزایش دهید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات ایران را مطالعه کنید.

وضعیت و شرایط صادرات به افغانستان

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا در حال حاضر بخش مهمی از کالاها و نیاز مهم مردم افغانستان از طریق کشور ایران تامین می شود. به گونه ای که بر اساس آمارهای ارائه شده در این زمینه کشور ما حدود 17 تا 20 از واردات افغانستان را به خود اختصاص داده است. این گستردگی تجارت با افغانستان سبب شد که حتی در بسیاری از مواقع برای صادرات کالا از ایران، کشور افغانستان به عنوان اولین اولویت صادرات در نظر گرفته شود و از اصلی ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی بشمار رود.

نیاز خود کشور افغانستان از یک طرف و وجود کیلومترهای مرز زمینی مشترک بین دو کشور و داشتن زبان و فرهنگ مشترک بین دو کشور از مهم ترین دلایلی افزایش تجارت با افغانستان شده است. علاوه بر این هم زبان و فرهنگ بودن دو کشور سبب شد که تجار ایرانی بتوانند به راحتی نیاز بازار و مردم افغانستان را تشخیص دهند و صادرات خود را بر اساس نیاز بازار این کشور انجام دهند و با توجه به نیازها اقدام به صادرات کالا به افغانستان نمایند.

تجارت با افغانستان مزایا و فواید دیگری هم دارد که از جمله ی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود راه های ارتباط زمینی مناسب بین دو کشور سبب شده صادرات کالا به افغانستان با سهولت انجام شود و حمل و نقل سریع و ﺁسان از مهم ترین مزایای این تجارت است.
  • از دیگر مزایای صادرات کالا به افغانستان وجود مرزهای زمینی مشترک و نزدیک بودن دو کشور است.
  • نزدیکی این دو کشور سبب شده که تجار کاملا با شرایط اقلیمی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی یکدیگر آشنا باشند.
  • داشتن زبان مشترک بین دو کشور سبب شده که مردم افغانستان کاملا با کالاها و محصولات ایرانی آشنا باشند.
  • از دیگر مزایای مهم صادرات به افغانستان، نبود و نداشتن ساختارهای سیاسی خاص در این کشور است که سبب شده برای صادرات کالا به افغانستان قوانین محدودکننده ای وجود نداشته باشد.

البته بسیاری از کشورهای غربی هم اقدام به صادرات کالا به افغانستان نموده اند اما به دلیل اینکه این کالاها از فناوری های پیشرفته برخوردار هستند و طبیعتا این فناوری ها سبب افزایش قیمت این کالاها می شود و همچنین برای فروش این کالاها در افغانستان نیازمند ارسال تکنسین هایی برای ترجمه و خدمات پس از فروش می باشد و این خدمات متحمل هزینه های بالایی می باشد لذا دولت افغانستان از پرداخت این هزینه های گزاف بر نمی آید و ترجیح می دهد کالاها و نیاز بازار خود را از کشورهای همسایه چون ایران و پاکستان تامین می کند و چون کیفیت کالاهای ایرانی بسیار بهتر از کالاهای پاکستانی است لذا تجارت بین دو کشور ایران و افغانستان بسیار بیشتر از سایر کشورها است.

کالاهای صادراتی به افغانستان

مطمئنا یکی از مهم ترین سوالات اکثر تجار خصوصا تجار تازه کار و کم تجربه ای که به تازگی سودای صادرات به افغانستان را دارند این است که در حال حاضر صادرات چه کالاهایی به افغانستان موفقیت آمیز و سودﺁور است؟

در حال حاضر با توجه به خوب و مناسب بودن روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و افغانستان، کالاها و محصولات زیادی از پایانه های مرزی مشترک دو کشور رد و بدل می شود که از جمله مهم ترین کالاهای صادراتی به افغانستان می توان به فرش، سنگ ساختمانی و گچ و دیگر تجهیزات و مواد ساختمانی، انواع خوراکی ها و شیرینی جات، شوینده ها، کابل و سیم، انواع نان و رب گوجه فرنگی اشاره کرد. یکی از مهم ترین و پرفروش ترین کالاهای ایرانی در افغانستان، مواد غذایی و شوینده ها هستند که مردم این کشور از کیفیت آن ها بسیار راضی هستند. البته صادرات به افغانستان فقط محدود به این کالاها نمی باشد. دیگر محصولات صادراتی به افغانستان شامل موارد زیر می باشد:

سنگ های قیمتی و گرانبها مثل فیروزه، مصالح ساختمانی، مواد نفتی و سوخت های فسیلی، سنگ های معدنی چون میکا و سیمان و گچ، محصولات پلاستیکی و مشتقات آن ها، سبزیجات و صیفی جات و میوه ها، لوازم خانگی، ظروف شیشه ای، وسایل تصویربرداری و دوربین و تجهیزات آن ها، تجهیزات پزشکی، انواع روغن های حیوانی و گیاهی، ماشین آلات مختلف و فولاد و غیره.

نکته ی دیگری که در زمان صادرات به افغانستان باید به آن دقت کنید تعرفه ی کالاهای صادراتی می باشد که این تعرفه ها برای هر کالایی متفاوت است. از جمله تعرفه های گمرکی مربوط به ترخیص کالاهای صادراتی به افغانستان عبارتند از:

  • تعرفه ی گمرکی و مالیات برای صادرات ماشین آلات و دیگر کالاهایی که در تولیدات داخلی و در عرصه ی سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد صفر است.
  • صادرات مواد خام به افغانستان دارای تعرفه ی گمرکی یک درصد هستند.
  • صادرات مواد اولیه به افغانستان دارای تعرفه ی گمرکی دو و نیم درصد است.
  • صادرات روغن های نباتی به افغانستان دارای تعرفه ی گمرکی سه و نیم درصد هستند.
  • صادرات پوشاک و سنگ های قیمتی و زینتی به افغانستان دارای تعرفه ی گمرکی 25 درصد هستند.
  •  و غیره

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب تعرفه گمرکی را مطالعه کنید.

نحوه و مراحل صادرات به افغانستان

حال اگر شما سودای صادرت به افغانستان را در سر دارید باید بدانید که آشنایی با نحوه صادرات به افغانستان و همچنین مراحل صادرات به افغانستان از مهم ترین اصول پیشرفت و موفقیت در این تجارت است. در خصوص نحوه صادرات به افغانستان باید بدانید مهم ترین اصل در این تجارت داشتن تجربه است. در واقع فکر نکنید که با یک بار صادرات و تجارت با این کشور می توانید با تمام فوت و فن و مراحل صادرات به افغانستان و نحوه ی تجارت با این کشور آشنا شوید و به آن مسلط شوید بلکه باید این کار را چندین بار انجام دهید. همچنین باید بدانید که دنیای تجارت و صادرات یک دنیای رقابتی است و هر کسی در این رقابت پیروز شد می تواند به موفقیت و سود برسد.

لذا اگر می خواهید از این تجارت سود خوبی به دست آورید باید بازار مبدا خود را به خوبی بشناسید. چرا که مهم ترین عاملی که سود یک تجارت را تعیین می کند درصد خرید کالا در کشور مبدا است. لذا یافتن یک فروشنده ی معتبر در کشور مقصد از مهم ترین مراحل صادرات می باشد. تمام تجارت ها و صادرات به هر کشوری مرحله به مرحله است و تمام تجار باید با یک برنامه ریزی اصولی به این کار بپردازند. از طرف دیگر بهره مندی از علم روز دنیا و داشتن سابقه و تجربه از دیگر نیازمندی های هر تاجری است.

بعد از اینکه بازار مبدا خود را شناختید و یک فروشنده ی معتبر پیدا کردید باید تمرکز خود را روی بسته بندی محصول بگذارید. در واقع نحوه بسته بندی کالا از دیگر مراحل مهم صادرات می باشد. هر چه بسته بندی کالاهای شما مطلوب تر و مناسب تر باشد مطمئنا فروش آن هم بیشتر می شود و در فضای رقابتی تجارت، موفقیت بیشتری به دست می آورید. در واقع جذاب بودن و مناسب بودن بسته بندی کالای شما سبب می شود محصول شما بهتر دیده شود. از دیگر مراحل مهم صادرات، بیمه کردن کالاهای صادراتی است. لذا اگر شما از تجار تازه کار هستید برای اینکه در تجارت های اولیه ی خود دچار ضرر و شکست نشوید بهتر است کالاهای خود را در حجم کمتری صادر کنید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

بازاریابی از دیگر مراحل مهم این تجارت است که شرکت در نمایشگاه ها و بازارهای بین المللی از بهترین راه های بازاریابی است. برند سازی از دیگر راه های بازاریابی است که می توانید به سرعت محصول خود را در کشور مقصد معرفی نمایید. همچنین دقت کنید کالاهای صادراتی شما از کیفیت خوبی برخوردار باشند چرا که مطمئن باشید اگر کالاهای شما از کیفیت خوبی برخوردار نبودند به زودی از بازار رقابت و تجارت حذف خواهید شد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب بازاریابی صادراتی را مطالعه کنید.

به طور کلی مراحل صادرات به افغانستان شامل موارد زیر می باشد:

  • بازاریابی حرفه ای برای تولیدات و محصولات خود
  • صدور پروفرما یا پیش فاکتور
  • بسته بندی کردن محصولات و کالاها
  • ارزش گذاری کالا که این کار توسط کمیسیون نرخ گذاری گمرک صورت می گیرد.
  • اخذ مجوزهای لازم از سازمان های مرتبط
  • اظهار کالا به گمرک
  • بستن قرارداد با شرکت های حمل و نقل
  • اخذ گواهی بازرسی کالا
  • ارسال کالا

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب اظهارنامه گمرکی را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا