صادرات به اسپانیا

صادرات به اسپانیا

صادرات به اسپانیا

صادرات به اسپانیا یکی از پرسودترین زمینه های تجاری ایران به حساب می آید. محصولاتی که در لیست صادرات به اسپانیا قرار می گیرند شامل چند مورد خاص هستند که با توجه به رتبه ی اقتصادی اسپانیا در سراسر دنیا، همین محصولات محدود نیز می تواند تاثیر مثبت خود را بر روی رشد اقتصادی و تجاری ایران بگذارد. زعفران و پسته، دو محصول بسیار مهم در صادرات به اسپانیا محسوب می شوند که به طور کلی در تجات ایران نیز ارزش خاصی برای این دو محصول قائل می باشند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات ایران را مطالعه کنید.

اسپانیا یکی از بزرگ ترین اقتصادهای دنیاست؛ بهتر است بگوییم چهاردهمین اقتصاد بزرگ و گسترده ی دنیا که در اتحادیه ی اروپا این عدد به پنجمین رتبه تغییر پیدا می کند. این کشور یکی از بزرگ ترین مناطق توریستی دنیاست و سالانه هزاران و بلکه میلیون ها نفر برای دیدن منابع و مناطق مختلف اسپانیا به این کشور سفر می کنند. این توریستی بودن اسپانیا خواسته و یا ناخواسته، تاثیر زیادی بر روی قدرت خرید و ظرفیت بازار اسپانیا دارد. به لحاظ جغرافیایی این کشور به صورت یک کشور مستقل از اتحادیه اروپا فعالیت دارد. شبه ‌جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا، کشور اسپانیا را در خود جای داده است و این کشور از از جنوب و شرق به دریای مدیترانه و جبل الطارق راه پیدا می کند و از شمال و شمال شرق به فرانسه، آندورا و خلیج بیسکای خواهد رسید. پرتغال و اقیانوس اطلس نیز از همسایگان و هم مرزهای این کشور در غرب و شمال غرب، محسوب می شوند. طولانی ترین مرز اسپانیا با کشور پرتغال است که طول این مرز به ۱۲۱۴ کیلومتر می رسد.

یک سری پژوهش‌ های انجام شده در سال ۲۰۰۵، نشان می دهد که کیفیت زندگی مردم در اسپانیا بسیار بالاست تا جایی که کیفیت زندگی در این کشور بعد از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، بریتانیا و کره جنوبی، حرف اول را میزند. با یک بررسی سطحی متوجه خواهید شد که برخورداری از چنین کیفیتی در زندگی، طبیعتا به قدرت خرید بالا، بازار وسیع و گسترده و دسترسی به محصولات درجه ی یک و با کیفیت نیز وابسته است. از همین چند سطر می توانیم نتیجه بگیریم که بحث کیفیت در صادرات به اسپانیا تا چه حد می تواند بر روی روابط تجاری اسپانیا با کشورهای صادرکننده تاثیر بگذارد. کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی و همچنین فیلیپین جزو کشورهایی هستند که اسپانیا همیشه سعی می کند تا روابط خود را با آن ها حفظ نماید. در یک بازه زمانی خاص، اسپانیا شاهد یک دوره ی بحران اقتصادی بوده و به خوبی توانسته از پس آن بربیاید و سیر اقتصادی کشور را در مسیر رشد قرار دهد. رفته رفته پیشرفت اقتصادی اسپانیا بسیار زیاد شد و تا جایی رسید که تمامی کشورهای صادرکننده در دنیا، متقاضی صادرات به اسپانیا شدند. در کنار موضوع صادرات به اسپانیا شاید بد نباشد بدانید که اسپانیا به تنهایی نیز یکی از صادرکنندگان بزرگ دنیاست که مقصد صادرات آن، کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، پرتغال، ایتالیا، انگلستان و آمریکا می باشند. در ادامه به بحث گسترده ی صادرات به اسپانیا  مفصلا خواهیم پرداخت، اگر مشتاق به کسب اطلاعات در این زمینه هستید، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

صادرات زعفران به اسپانیا

صادرات زعفران به اسپانیا، قدمت زیادی دارد، در واقع این کشور یکی از طرفداران و خریداران همیشگی زعفران ایرانی بوده و هست. اینکه اسپانیا همیشه خواهان با کیفیت ترین زعفران ایرانی می باشد، مقوله ای خارج از انتظار نیست. در واقع با توجه به مواردی که در سطرهای بالا برایتان ذکر کردیم، طبیعی است که صادرات زعفران به اسپانیا باید در بالاترین درجه ی کیفیت صورت گیرد. اسپانیا یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین کشورهای اروپایی است که ارتباط خوبی با تجار ایرانی فعال در زمینه ی صادرات زعفران دارد.

یک موضوع مهم درباره ی صادرات زعفران به اسپانیا این است که زعفران ایرانی به دلیل اینکه بیشترین شباهت را به زعفران اسپانیایی دارد، در راس لیست انتخابی اسپانیا برای خرید زعفران قرار گرفته است. با این اوصاف، همان طور که صادرات به اسپانیا در زمینه ی زعفران، یکی از بزرگترین لاین های صادرات زعفران ایران است، خود اسپانیا نیز یکی از بزرگ ترین فروشندگان زعفران ایرانی در کل دنیا شناخته شده است. بله! اسپانیا زعفران ایرانی را خریداری می کند و با توجه به جایگاه تجاری و اقتصادی خوبی که در بازار تجارت جهانی دارد، آن را به کشورهای دیگر صادر می نماید که اتفاقا ماحصل این تجارت دوباره، سود کلانی است که نصیب اسپانیا می شود.

همه می دانیم که بزرگترین و قدرترین مشتری زعفران ایرانی، کشور امارات است. بعد از امارات این مقام به اسپانیا تعلق پیدا می کند. این کشور از زعفران در صنایع مختلف استفاده می کند و درصد خیلی زیادی از این صادرات نیز به فروش در بازار جهانی اختصاص می یابد. نکته ی جالب در ماجرای فروش زعفران ایرانی در بازار جهانی توسط اسپانیا این است که تمامی خریداران این زعفران در ابعاد جهانی، می دانند که این زعفران ایرانی است اما به دلیل شرایط سیاسی خاصی که ایران را احاطه کرده، هیچ کدام حاضر به خرید مستقیم از ایران نیستند. به خاطر همین است که صادرات به اسپانیا در زمینه ی زعفران، می تواند یکی از پرسودترین لاین های صادراتی ایران محسوب شود. هر چند که در دست داشتن بازار جهانی برای ایران، سود کلانی را به همراه خواهد داشت اما با این تفاسیر، همین تجارت نیز برای تاجران ایرانی خالی از لطف نیست.

البته خیلی از تاجران ایرانی هستند که با فعالیت در بازار اسپانیا، به صورت شخصی کار فروش زعفران را به صورت جهانی انجام می دهند اما این کار نیاز به سرمایه گذاری زیاد در این کشور دارد که کار هر کسی هم نیست. بنابراین تجار ایرانی می توانند با پیدا کردن مشتری های مختلف در بازار این کشور، در زمینه ی صادرات زعفران به اسپانیا، سود خوبی را به خود و مجموعه ی تجاری شان اختصاص دهند.

قیمت زعفران در اسپانیا

موضوع دیگری که مقوله ی صادرات به اسپانیا در زمینه ی زعفران را تحت تاثیر قرار می دهد، قیمت زعفران در اسپانیاست. موارد زیادی هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی قیمت زعفران در اسپانیا تاثیر می گذارند. استراتژی هوشمندانه ی این کشور در مقابل حجم زعفران صادراتی به این کشور، این است که خرید زعفران و واردات آن به اسپانیا به صورت فله ای انجام می شود و این زعفران فله در اسپانیا بسته بندی می شود و با قیمت بالاتر در بازار جهانی و یا خود اسپانیا به فروش می رسد. همین تفاوت بسته بندی به ظاهر ساده، تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت زعفران در اسپانیا خواهد داشت.

تاجران اسپانیایی، زعفران را به صورت عمده و با قیمت فروش عمده از تاجران ایرانی خریداری می کنند. طبیعی است که قیمت هر یک گرم زعفران در خرید عمده در قیاس با خرید جزئی بسیار کمتر تمام می شود. با اینکه قیمت هر گرم زعفران در اسپانیا بسیار بالاست، اما تجار این کشور، با عددی نزدیک به رقم واقعی زعفران در کشور خودشان، این محصول را از تجار ایرانی خریداری نمی کنند. با این اوصاف، باز هم با تمام این مشکلات، صادرات زعفران به اسپانیا، یکی از خطوط صادراتی فعال و پرسود برای تجارت ایران محسوب می شود.

کیفیت زعفران تولید شده در خود اسپانیا به گرد پای کیفیت زعفران ایرانی هم نمی رسد اما سیاست ها و خوش فکری های تجار این کشور باعث شده تا جایگاه این زعفران در بازار جهانی، کمتر از زعفران ایرانی نباشد. با این حال مقادیر زعفرانی که در این کشور تولید می شود جوابگوی نیازهای داخلی خود کشور هم نیست به همین دلیل است که لاین صادرات به اسپانیا در زمینه ی زعفران، همیشه از فعال ترین لاین های صادراتی ایران است. چرا که این کشور برای تامین نیازهای داخلی و خارجی خود و همچنین برای تامین نیاز بازار جهانی، خرید زعفران از ایران را هرگز متوقف نخواهد کرد. کشورهای عربی و اروپایی و آمریکایی، در راس مشتریان زعفران ایرانی به واسطه گری اسپانیا قرار دارند. این کشور با خرید زعفران از ایران به صورت فله، این محصول را در بسته های گرمی و شیک قرار می دهد و با برندهای مختلف به بازار جهانی عرضه می کند. در واقع در این ماجرا، اسپانیا نقش یک واسطه را برای رساندن زعفران ایرانی به بازار جهانی ایفا می کند که از کنار این واسطه گری سود خوبی هم عاید تجار اسپانیایی می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب قیمت جهانی زعفران را مطالعه کنید.

خریداران عمده ی زعفران در اسپانیا شامل شرکت های دارو سازی، رستوران ها و شرکت های نوشیدنی در شهر های بارسلونا، مادرید و والنسیا هستند. زعفران اسپانیایی بیشتر شبیه زعفران پوشال و سرگل ایرانی است. به همین خاطر، صادرات به اسپانیا نیز از همین نوع زعفران تامین می شود که اتفاقا بسیار هم مقرون به صرفه می باشد. صادرات زعفران به اسپانیا حساسیت های خاص خودش را داراست. دلیلش هم این است که این محصول سالانه هزینه های زیادی را به خود اختصاص می دهد تا به بازار جهانی راه پیدا کند، پس تایید کیفیت این محصول از کشور تامین کننده، یکی از بندهای ضروری تجارت زعفران محسوب می شود. وجود هر گونه ناخالصی و مشکل در زعفران صادراتی، می تواند پروسه ی تجارت زعفران را با مشکل جدی روبرو کند. تمیز بودن زعفران، داشتن رنگ طبیعی بدون افزودنی، نحوه ی بسته بندی زعفران، مقدار میکروب موجود کمتر از مقدار گفته شده در زعفران و تطابق زعفران ارسالی با برگه ی آنالیز زعفرانی از مهم ترین فاکتورها در صادرات زعفران به اسپانیا محسوب می شوند.

محصولات صادراتی اسپانیا

برای اینکه با صادرات اسپانیا آشنا شوید ابتدا باید ببینید که این کشور در تولید چه محصولاتی غنی است. در واقع صادرات اسپانیا تا حدودی به منابع و تولیدات این کشور بستگی دارد. گندم، جو، پنبه، حبوبات، مرکبات، چغندرقند، سیب زمینی، انگور، توت فرنگی و گوجه فرنگی، از مهم ترین محصولات کشاورزی اسپانیا هستند. از طرفی صنایع تولیدی این کشور شامل وسایل نقلیه ی موتوری، کشتی سازی، فلزی می باشد. نفت خام، زغال سنگ، گاز طبیعی و سنگ آهن هم از مواد معدنی موجود در اسپانیا می باشد. در کنار تمامی این موارد، روغن زیتون یکی از معروف ترین محصولات تولیدی اسپانیا به حساب می آید که این محصول را صادر هم می کنند.

از مهم ترین کالاهایی که در لیست صادرات اسپانیا قرار می گیرند می توان به انواع مواد غذایی، انواع مواد دارویی، وسایل نقلیه ی موتوری و ماشین آلات اشاره کرد. کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، پرتغال، ایتالیا، هلند و انگلیس هم از مهم ترین کشورهایی هستند که صادرات از اسپانیا به این کشورها انجام می شود. مهم ترین شریک تجاری اسپانیا کشور فرانسه است که اتفاقا روابط سیاسی خیلی محکمی نیز با یکدیگر دارند.

جمع بندی و سخن آخر

حالا که درباره ی تمامی جزئیات صادرات به اسپانیا برایتان صحبت کردیم، لازم است بدانید که روابط تجاری اسپانیا با ایران تنها به صادرات زعفران محدود نمی شود و این دو کشور، در زمینه ی صادرات و واردات محصولات دیگر نیز با یکدیگر ارتباط دارند. منابع انرژی ایران یکی از وسوسه کننده ترین گزینه ها برای روابط تجاری محسوب می شود. اسپانیا نیز از این قاعده مستثنا نیست و تمایل دارد تا کمبود خود را در زمینه ی منابع انرژی و محصولات پتروشیمی از ایران تامین نماید. علاوه بر این موضوع، صنایع دستی ایران، خرما، فرش، خشکبار، شیلات و غیره هم در روابط تجاری بین ایران و اسپانیا، جایگاه خاص خودشان را دارند. ایران در بین کشورهای خاورمیانه، بعد از عربستان سعودی، دومین کشوری است که در صادرات به اسپانیا، نقش مهمی را ایفا می کند. البته نمی توانیم این موضوع را کتمان کنیم که بخش عظیمی از صادرات به اسپانیا در ایران به زعفران تعلق دارد اما این به این معنا نیست که محصولات دیگر، در لیست محصولات صادراتی ایران به اسپانیا قرار نمی گیرند. از طرفی لاین صادرات اسپانیا به ایران نیز فعال بوده و محصولاتی مانند مکمل های دارویی، الکترودهای ذغالی، مرکب چاپ، ذرت دامی، لاستیک، علوفه، دستگاه های حفاری، ابزارهای مغناطیسی و الکترومغناطیسی و وسایل نقلیه ی موتوری و غیره در این لاین وارد می شوند. در نهایت لازم است بدانید که تجارت اسپانیا به واسطه ی راه های هوایی، زمینی و دریایی به راحتی انجام می شود و این کشور در تمامی این راه ها قابلیت بارگیری و باربری را داراست.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا