روش های پرداخت در تجارت بین المللی

روش های پرداخت در تجارت بین الملل

انواع روش های پرداخت در تجارت بین الملل 

یکی از روش های پرداخت در تجارت بین الملل روش پیش پرداخت است که مبنای آن اعتماد به طرف فروشنده می باشد به این صورت که خریدار طبق اعتمادی که به فروشنده دارد همه پولی که برای خرید باید پرداخت کند را به صورت یکجا به حساب آن واریز می کند و فیش پرداختی به همراه درخواست خود را برای فروشنده ارسال می کند و منتظردریافت کالا می‌شود.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

روش پیش پرداخت

برای اینکه این روش انجام شود باید یکسری شرایط فراهم باشد و مهمترین آن اعتماد کامل بین خریدار و فروشنده است. یکی دیگر از شرایط این است که کشور خریدار مجوز پرداخت تمام هزینه محصول را به خریدار بدهد و در واقع باید این قانون در کشور خریدار وجود داشته باشد و آخرین شرط هم این است که بین کشور خریدار و فروشنده نباید منعی از نظر صادرات و واردات کالا و محصول وجود داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قانون صادرات و واردات  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

همانطور که گفته شد پیش پرداخت یکی از روش های پرداخت در تجارت بین الملل می باشد. که معایبی نیز دارد و از مهمترین آن می توان به میزان خطری است که خریدار می کند و تمام هزینه را پرداخت می کند و اگر کالا آن محصولی نباشد که مورد انتظار است ضرر بسیار زیادی متوجه خریدار خواهد شد و یا ممکن است کالای ارسال شده با آنچه که گفته شده مغایرت داشته باشد البته روش هایی مانند ضمانت های ارزی از بوجود آمدن برخی مشکلات جلوگیری می کند.

روش های پرداخت در تجارت بین المللی

روش حساب باز 

روش حساب باز  یکی دیگر از روش های پرداخت در تجارت بین الملل می باشد که می توان آن را کاملا بر عکس روش پیش پرداخت دانست. در این روش فروشنده کالا را بدون دریافت هیچ مبلغی از خریدار کالا را برای آن بفرستد و باید مالکیت محصول را در طی یک قراردادی به خریدار واگذار نماید. این نوع از روش پرداخت نیز به قوانین کشورهای دو طرف قرار داد بستگی دارد. البته این روش نیز با خطر بالایی روبرو است و روش های قانونی برای کم کردن ریسک های این قرارداد وجود دارد. یکی از روش هایی که نگرانی را کمتر می کند فرستادن کالا به صورت مرحله به مرحله می باشد تا بخشی از هزینه بار را دریافت کند و بخش های بعدی را در مراحل بعدی بار ارسال نماید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب انتقال پول از عراق به ایران  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

روش پرداخت براتی

اگر دو روش پیش پرداخت و حساب باز با هم ترکیب شوند و موانع آنها تکمیل شوند روش پرداخت براتی ایجاد می شود و در واقع برای اینکه مشکل ریسک بین دو طرف از بین برود برات بین دو طرف خریدار و فروشنده جابجا خواهد شد. روش پرداخت براتی نیز خود به دو روش اسنادی و وصولی تقسیم خواهد شد اگر برات از طریق بانک و یا مستقیم  از طرف فروشنده به خریدار ارسال شود. این هم یکی از روش های پرداخت در تجارت بین الملل می باشد. در روش پرداخت برات وصولی فروشنده زمانی که کالا را برای خریدار ارسال می کند برات را هم در وجه خریدار ارسال می کند.

این نوع از برات به نام وصولی و یا ساده نامیده می شود. از روش های پرداخت در تجارت بین الملل و از زیر مجموعه برات می توان به برات اسنادی اشاره نمود که روشی مطمئن تر از برات وصولی می باشد و فروشنده از طریق بانک با قبول خطر کمتر برات را برای بانک کشور فرد خریدار ارسال می کند و آن برات از این طریق بدست مشتری می رسد. این برات به شکل اسنادی است که در بانک تنظیم می شود. برات اسنادی هم می توان به شکل های دیداری یا مدت دار باشند که از طریق بانک به خریدار منتقل می شود و پول آنها از فرد گرفته شده و به فروشنده تحویل داده می شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات موفق  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

اگر برات هم مدت دار باشد خریدار در بانک برات را پشت نویسی می کند و در زمانی که در برات قید شده مبلغ را در بانک واریز می کند. باید در نظر داشته باشید بانک در این روش موجب تضمین صد در صدی پرداخت نخواهد شد و بین خریدار و فروشنده واسطه است. فقط در برخی از مواقع بانک برای اطمینان خاطر بیشتر فروشنده نام خود را در پشت برات ثبت می کنند. انواع روش های پرداخت در تجارت بین الملل برای بهتر شدن روابط تجاری و معاملات استفاده می شود.                              

روش اعتبار اسنادی (LC)

یکی از بهترین روش های پرداخت در تجارت بین الملل روش اعتبار اسنادی می باشد که در تجارت بین المللی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. این روش به نام (L/c) نیز شناخته می شود. در این روش خریدار بعد از مذاکرات اولیه به بانک مورد توافق دو طرف خریدار و فروشنده می رود و با بازکردن یک حساب به نام مشتری مبلغ معامله را در آن واریز می کند و مشتری به بانک مربوطه در کشورش مراجعه می کند و با نشان دادن اسناد مرتبط پول واریز شده از طرف خریدار را دریافت می کند. تقریبا از بهترین  و بی خطر ترین روش های پرداخت در تجارت بین الملل می باشد فقط مدت زمانی که این کار انجام شود طولانی خواهد بود.

 

انواع اعتبار اسنادی شامل چیست؟

اعتبار اسنادی خود به چند روش تقسیم می شود که یک نمونه از آنها اعتبار اسنادی برگشت پذیر می باشد که فرد خریدار می تواند اعتبار را فسخ کند و یا به هر طریقی تغییر دهد که در هر دو صورت می تواند برای فرد فروشنده خطر بالایی همراه باشد. در نوع اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت باید برای انجام هر نوع تغییری توافق دو طرف وجود داشته باشد  و بدون امضا و تایید دو طرف هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد. در روش‌های پرداخت در تجارت بین الملل  اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت تایید شده نیز وجود دارد با این روش فرد فروشنده از طرف بانکی که قرار است پول در آن واریز شود تضمین های مورد توجهی را دریافت می کند و تجارت بدون ریسکی را خواهد داشت. در این روش اسناد به شکل مدت دار، دیداری، ریفاینانس و یوزانس تقسیم می شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب تعرفه گمرکی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

روش اعتبار اسنادی دارای چه فوایدی است؟

این روش برای صادر کننده و وارد‌کننده  مزایایی دارد به عنوان مثال وارد کننده می تواند قبل از این که کالا را وارد کند آنچه را که فروشنده خود را به آن متعهد می داند بررسی نماید و از صحت آن مطمئن شود. در زمان مشخصی بارگیری انجام می شود و این روش دقیقا مطابق با استاندارد های جهانی می باشد. در این روش بانکها وام هایی را برای پرداخت هزینه ها در اختیار وارد کننده قرار می دهند. مزیت های که برای صادر کننده دارد شامل گرفتن پول بدون ریسک و دریافت پول از طریق بانک در کشور صادر کننده  و دریافت مبلغ کالای صادر شده بعد از دریافت کالا توسط خریدار می باشد. روش‌های پرداخت در تجارت بین الملل متفاوت است ولی هر کدام از آنها باید طبق مقررات کشورها انجام شود.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

 

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا