دموراژ چیست

دموراژ چیست

دموراژ چیست

در همین ابتدا باید این سوال مطرح شود که دموراژ چیست؟ به طور قطع یکی از مهم‌ترین مفاهیم و ارکان اقتصادی در هر یک از کشورها، صادرات و واردات کالاها و اقلام مختلف به کشورهای گوناگون جهان می‌باشد؛ در واقع پروسه صادرات و واردات، کمک بسیاری به بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف خواهد کرد. فعالیت در زمینه صادرات و واردات کالا طبق قوانین و مقررات خاص گمرکی صورت می‌گیرد؛ از جمله مهم‌ترین قواعد و زیرمجموعه‌های پروسه‌های حمل و انتقال گمرکی به دموراژ ربط پیدا می‌کند.

سوال اینجاست که دموراژ یعنی چه؟ در پاسخ باید گفت در صورت تمایل به حمل و انتقال یک محموله خاص و ارسال آن به هر نقطه از جهان، باید از کانتینر جهت بارگیری محموله و انتقال آن استفاده کنید که با توجه به حجم و میزان باری که قصد انتقال آن را دارید، تعداد کانتینرهای لازم برای ارسال آن متغیر خواهد بود. این کانتینرها معمولا در مراکز و شرکت‌های باربری به فروش می‌رسند که شما می‌توانید برای انتقال محموله مورد نظر خود کانتینرهای مورد نظر را به هر تعدادی که نیاز دارید، اجاره کنید. برای اجاره این کانتینرها لازم است طبق یک قرارداد خاص عمل کنید که در آن تاریخ و زمان بندی استفاده از کانتینر و زمان دقیقی که باید آن را تحویل دهید تعیین شده است؛ اگر به هر دلیلی نتوانید در زمان مشخص شده برای تحویل کانتینر آن را برگردانید، برای تاخیر ایجاد شده در تحویل کانتینر باید جریمه‌ای مشخص را پرداخت کنید که به مبلغ پرداختی به عنوان جریمه دیرکرد دموراژ یا دموراژ کانتینر گفته می‌شود. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که فایده وجود قانونی همچون دموراژ چیست؛ مشخصا با ایجاد این شرایط فعالیت‌های بازرگانی و حمل و انتقال بار به نقاط مختلف، طبق برنامه و در زمان بندی دقیق‌‌تری انجام می‌گیرد.

فری تایم به چه معنی است؟

در کنار پاسخ به این سوال که دموراژ کانتینر چیست و این که چنین قانونی با چه هدفی تعیین شده، لازم است مفهوم مهم دیگری را تحت بررسی قرار دهیم؛ فری تایم. پیش‌تر در پاسخ به این که دموراژ چیست گفته شد که این کلمه مفهوم جریمه پرداختی بابت دیرکرد را دارد، اما یک مزیت مهم دیگر در اینجا آن است که در هنگامی ‌که برای اجاره یک یا چند کانتینر یک قرارداد ثبت می‌شود و تاریخ‌های مهم در قرارداد مورد نظر تعیین می‌شود، یک بازه زمانی مشخص به عنوان فری تایم در قرارداد مذکور تعیین خواهد شد که در طی آن بدون این که نیاز به پرداخت جریمه داشته باشید، همچنان کانتینر را نزد خود نگه دارید. حال این زمان می‌تواند هنگامی باشد که از کانتینر استفاده‌ای نشده و همچنان بی استفاده باقی مانده است و تا وقتی مورد استفاده قرار گیرد، مدت زمان طی شده به عنوان فری تایم مبدا شناخته می‌شود. در مقابل فری تایم مقصد وجود دارد که از زمان رسیدن کانتینر به مقصد تا هنگام تخلیه بار موجود در آن مشخص می‌شود. ممکن است بپرسید که ارتباط بین فری تایم و دموراژ چیست؟ در واقع با توجه به بازه زمانی تعیین شده به عنوان فری تایم، دیگر نیازی به پرداخت جریمه نخواهد بود و لازم نیست تا دیرکرد در بارگیری یا تخلیه بار را به عنوان دیرکرد در نظر گرفته و این مدت زمان را برای محاسبه دموراژ در نظر گرفت.

عوامل تعیین کننده میزان هزینه پرداختی برای دموراژ

تا اینجا به این پی بردیم که دموراژ چیست و از چه اهمیتی برخوردار است. سوال مهم دیگری که پیش می‌آید این است که چه میزان هزینه‌ای باید به عنوان دموراژ پرداخته شود؟ باید گفت که تمامی جزئیات مرتبط با پرداخت دموراژ در قراردادی که با این هدف بسته می‌شود قید خواهد شد؛ از جمله مهم‌ترین موارد ذکر شده داخل قرارداد مذکور، هزینه‌ای است که باید بابت دموراژ پرداخته شود. نکته‌ی مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که هزینه پرداختی بابت دموراژ با توجه به نوع کانتینرهای مختلفی که برای حمل بارها و محموله‌های مورد نظر خود استفاده می‌کنید متغیر است؛ در واقع اندازه و ابعاد هر یک از کانتینرهای مورد استفاده برای انتقال محموله و همچنین نوع آن‌ها، از عواملی هستند که برای محاسبه هزینه دموراژ مورد توجه قرار می‌گیرند و در محاسبه این هزینه تاثیر می‌گذارند؛ به عنوان مثال هزینه‌ای که بابت دموراژ برای یک کانتینر 20 فوتی پرداخته می‌شود، متفاوت از هزینه‌ای است که برای کانتینرهای 40 فوتی باید پرداخته شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب انواع کانتینر را مطالعه کنید.

مورد دیگری که وجود دارد این است که هزینه دموراژ به شکل روزانه محاسبه خواهد شد و مطمئنا به میزانی که در تحویل کانتینرها تاخیر ایجاد شود، هزینه پرداختی از بابت جریمه دیرکرد آن‌ها بیشتر خواهد شد. علاوه بر آن هر یک از مراکز و شرکت‌های حمل و نقل بار، برای اجاره انواع مختلف کانتینرها هزینه‌هایی متفاوت تعیین می‌کنند و هزینه دریافتی توسط یک شرکت با شرکت دیگر متفاوت است. پس از این که بازه زمانی تعیین شده در قرارداد به عنوان فری تایم به پایان برسد، محاسبه جریمه دیرکرد تحویل کانتینر یا همان دموراژ آغاز می‌شود.

نکات مهم در رابطه با پرداخت دموراژ که باید بدانید

یک سری موارد مهم در باب دموراژ وجود دارد ممکن است راجع به آن‌ها سوال شود؛ مثلا این که آیا امکان زیاد شدن هزینه دموراژ وجود دارد؟ یا مثلا این که دلیل زیاد شدن هزینه دموراژ چیست؟ آیا این امکان وجود دارد که مبلغ پرداختی بابت دموراژ را کاهش داد و در واقع تخفیف گرفت؟ در ادامه به بررسی پاسخ هر یک از این سوالات می‌پردازیم.

  • همانطور که گفته شد بعد از این که زمان تعیین شده در قرارداد به عنوان فری تایم به پایان می‌رسد، محاسبه هزینه دموراژ آغاز خواهد شد که در واقع این هزینه به شکل روزانه محاسبه می‌شود. اما دلیل زیاد شدن هزینه دموراژ چیست؟ دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل این است که ممکن است در زمان ترخیص یک محموله خاص در گمرک تاخیر ایجاد شود و عمل ترخیص در زمانی پیش بینی شده صورت نگیرد. از این رو ممکن است در زمان تحویل کانتینر تاخیر ایجاد شود و در نتیجه هزینه دموراژ زیادتر شود. مشکلات مالی از دلایل دیگری هستند که سبب افزایش هزینه دموراژ می‌شوند؛ به عبارت دیگر در صورتی که صاحب بار به علت کمبود وجه نتواند محموله خود را ترخیص کند، تا زمان پرداخت هزینه ترخیص و تحویل بار نمی‌تواند کانتینر را برگرداند. در نتیجه هزینه دموراژ برای او افزایش پیدا خواهد کرد. بازرسی محموله‌ها با توجه به قوانین گمرکی، مشکلات به وجود آمده برای صاحبان بارها در اداره گمرک و هر مسئله دیگری که تحویل کانتینر را به تاخیر بیاندازد، افزایش هزینه دموراژ را به همراه خواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ترخیص کالا از گمرک را مطالعه کنید.

  • در شرایطی ممکن است هزینه پرداختی برای صاحبان بار گران تمام شود. در نتیجه بهتر است به دنبال راهی باشید تا این هزینه را کمتر کنید و یا این که شرایط را طوری ایجاد کنید که نیازی به پرداخت هزینه‌های هنگفت بابت دموراژ نباشد. اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که زمان فری تایم را افزایش دهید؛ در واقع در صورتی که از زمان قطعی ترخیص محموله خود آگاهی ندارید، بهتر است به فکر افزایش زمان فری تایم باشید. راه حل دیگر این است که برای تحویل بار زمینه چینی کنید؛ به عبارتی قبل از این که محموله مورد نظر به مقصد برسد، هماهنگی‌های لازم را برای ترخیص آن انجام دهید. در این صورت در تحویل کانتینر تاخیر به وجود نیامده و در نتیجه هزینه دموراژ نیز افزایش پیدا نخواهد کرد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا