حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی

این نوشتار به سوال “حمل و نقل زمینی چیست” پاسخ خواهد داد و علاوه بر آن به بیان مختصری از تاریخچه حمل زمینی، مزیت های حمل زمینی نسبت به سایر روش ها، انواع سبک-های حمل زمینی و … خواهد پرداخت. مخاطبان عزیز می توانند با مطالعه این نوشتار اطلاعاتی در این زمینه کسب نمایند.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

تاریخچه

حمل زمینی یکی از قدیمی ترین روش ها برای نقل و انتقال انسان و یا کالا از مکانی به مکانی دیگر است. به گواهی تاریخ، از زمانی که اولین کامیون توسط یک شرکت آلمانی به نام دایملر در سال ۱۸۹۶ ساخته شد، حمل زمینی نیز به همراه آن شکل گرفت. تا مدت ها حمل زمینی روشی بسیار محبوب برای جابجایی انسان و کالا محسوب می شد. بعدها که علم پیشرفت کرد و انسان در مسیر تکامل قرار گرفت، با اختراع هواپیما روشی دیگر نیز به منظور حمل و نقل به وجود آمد و آن حمل و نقل هوایی بود. البته استفاده از کشتی ها و حمل و نقل توسط آنها به گذشته های خیلی دور برمی گردد. امروزه نیز حمل و نقل دریایی روشی مرسوم برای حمل و نقل کالا محسوب می شود. بنابراین می توان گفت در حالت کلی سه روش برای حمل و نقل وجود دارد: روش حمل زمینی، روش حمل و نقل دریایی و روش حمل و نقل هوایی. که در این نوشتار به توضیح حمل زمینی پرداخته می شود.

حمل و نقل زمینی

ماشین آلات مورد استفاده در حمل زمینی

اگر حمل زمینی به منظور جابجایی انسان انجام بگیرد، با استفاده از خودرو، قطار، مترو و اتوبوس و یا شاید در برخی موارد با استفاده از موتور سیکلت و دوچرخه قابل انجام است. ولی چنانچه حمل زمینی به منظور جابجایی کالا صورت بگیرد، علاوه بر استفاده از موارد فوق، می-توان از کامیون های کفی، یخچالی، تانکر و سایر ماشین های سنگین دیگر همچون تریلی برای جابجایی کالا استفاده کرد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت بازرسی کالا را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

مزایای استفاده از حمل زمینی نسبت به حمل هوایی و حمل دریایی

از جمله مزایای استفاده از حمل زمینی نسبت به حمل و نقل دریایی و حمل و نقل هوایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه ای که حمل زمینی ایجاد می نماید، نسبت به هزینه ای که حمل و نقل هوایی ایجاد می نماید، بسیار کمتر و در نتیجه استفاده از حمل زمینی به صرفه تر است.
  •  زمان سفر در حمل زمینی نسبت به حمل و نقل دریایی بسیار کوتاه تر است، بنابراین در حمل زمینی انسان و یا کالا زودتر به مقصد می رسد.
  • در حمل زمینی نیاز به ترانزیت کالا از یک گمرک به گمرک دیگر نیست، در حالی که در حمل و نقل دریایی انجام این کار نیاز است.
  •  در حمل زمینی خطرات ناشی از حمل دریایی همچون طوفان وجود ندارد.

معمولاً کالاهایی که با حمل زمینی جابجا می شوند، با ارزش تر از کالاهایی هستند که با حمل دریایی جابجا می شوند. بنابراین هزینه حمل زمینی بیشتر از هزینه حمل دریایی است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اسناد حمل کالا  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

سبک های حمل و نقل زمینی

دو سبک عمده حمل و نقل زمینی عبارتند از : حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی.

لازم به ذکر است برای جابجایی یک محموله از نقطه ای به نقطه دیگر با استفاده از حمل و نقل زمینی همانند روش های دیگر حمل و نقل، وجود بارنامه لازم است. این بارنامه باید حاوی نکات زیر باشد:

  • نشانی و مشخصات دقیق فردی که کالا را ارسال کرده است.
  •  مشخص کردن مبداء، که کالا از آنجا ارسال شده است.
  •  مشخصات و نشانی دقیق فردی که کالا را تحویل خواهد گرفت.
  •  نوع، وزن و اندازه کالا و نیز تعداد بسته هایی که قرار است جابجا شوند.
  •  تعیین مکان تحویل کالا( مقصد)
  •  و تعیین میزان هزینه ای که برای حمل و نقل کالا مورد نیاز است.

بارنامه در سه نسخه تهیه می شود. نسخه اول برای ارسال کننده کالا، نسخه دوم برای گیرنده کالا که معمولاً بارنامه برای او فرستاده می شود و نسخه سوم برای متصدی حمل و نقل که باید خود او و ارسال کننده کالا را آن را امضا کرده باشند.

چه کالاها و محصولاتی توسط حمل زمینی جابجا می شوند؟

معمولاً کسانی برای جابجایی کالاها از حمل زمینی استفاده می نمایند، که کالاهای سنگین و حجیمی دارند ولی این کالاها چنان ارزشی ندارند که برای جابجایی آنها از حمل و نقل هوایی استفاده شود و از طرفی ممکن است این افراد زمان کافی نداشته باشند و یا کشورشان دارای مرز آبی نباشد که بتوانند از حمل دریایی استفاده نمایند. بنابراین ترجیح می دهند برای جابجایی کالاها از حمل زمینی استفاده کنند. از کالاهایی که معمولاً با حمل زمینی جابجا می شوند می-توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مواد خوراکی مانند قهوه، چای و چای سبز و نیز خوراکی های ارگانیک، مرغ،گوشت، سبزیجات، میوه و …
  2. محصولاتی همچون کتاب، دارو، وسایل آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده و چراغ خواب
  3. محصولات ابزار دقیق همچون لول گیج، فلومتر و …
  4. شیرهای صنعتی همچون گلوب ولو، بال ولو و سایر متعلقات آن همچون پوزیشنر
  5. انواع کمپرسورها همچون کمپرسورهای سیلندر پیستونی، کمپرسورهای اسکرو و …
  6. لوازم آشپزی همچون فر صنعتی و نیز صنایع شیرینی پزی
  7. ابزارآلات و تجهیزات پزشکی همچون ایمپلنت های پزشکی، سیمان های ارتوپدی و …
  8. فن های صنعتی

برخی از تجهیزات و ابزارآلات فوق از کشورهایی همچون ایتالیا، آلمان، اتریش، اسپانیا، انگلستان، بلغارستان، بلژیک، ترکیه، دانمارک، سوئد، چک و هلند وارد کشور می شوند.

حمل و نقل داخلی و حمل و نقل بین المللی

منظور از حمل و نقل داخلی جابجایی افراد و یا کالاها در محدوده یک شهر و یا در محدوده یک کشور است.

حمل و نقل بین المللی جابجایی افراد و یا کالاها در بین چند کشور است. در حمل زمینی که به صورت بین المللی انجام می شود، از انواع کامیون و تریلی، اتوبوس، ماشین سنگین و مینی بوس برای حمل افراد و یا کالا استفاده می شود.

در حمل زمینی نوع کالا، فاصله مبداء تا مقصد، مقیاس کالا، حمل و نقل داخلی و حمل و نقل برون مرزی عاملی اثرگذار در تعیین هزینه های حمل و نقل و جابجایی بار خواهند بود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اخذ مجوز صادرات را مطالعه کنید. (کلیک کنید) 

حمل و نقل ریلی

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، حمل و نقل ریلی جزئی از روش حمل و نقل زمینی است که توسط قطار انجام می شود. حمل و نقل ریلی مطمئن ترین و از نظر زیست محیطی سالم ترین روش حمل و نقل می باشد که مزیت هایی نسبت به حمل جاده ای دارد. از جمله مزیت های آن نسبت به حمل جاده ای کاهش هزینه ها، کاهش حوادث جاده ای و نیز جابجایی بار به مقدار زیاد است.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا