مراحل حمل بار به عمان

مراحل حمل بار به عمان

حمل بار به عمان

عمان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس محسوب می شود که از طریق دریای خلیج فارس و دریای عمان همسایه نزدیک ایران محسوب می شود. از این رو انتظار می رود که در مناسبت های تجاری عمان یکی از اهداف مهم تجار ایرانی باشد. مسلما یکی از پایه های این تجارت مسئله حمل بار به عمان است.

به طور کلی حمل بار به عمان را می توان یکی از ساده ترین انواع صادرات در ایران دانست. چرا که 4 بندر اصلی این شهر که به عنوان گلوگاه های اصلی ورودی عمان محسوب می شود جزو مناطق آزاد اقتصادی است و عملا ورود کالا به این مناطق فاقد عوارض و مالیات های مختلف گمرک می باشد. از طرف دیگر این مناطق تشریفات گمرکی همیشگی را ندارد و این خود یک عامل اساسی در افزایش حمل بار به عمان محسوب می شود.

بسیاری از تجار ایرانی و خارجی این 4 بندر اصلی یعنی بندر صحار، بندر قابوس، بندر مطرح و بندر خصب را مقصد تجاری خود قرار می دهند. دلالان و واسطه هایی که در این مناطق حضور دارند بار و محصولات ایرانی را خریده و به داخل کشور وارد می کنند. البته برخی از تجار نیز از عمان به عنوان یک مقصد میانی استفاده می کنند. در این حالت کالاها وارد عمان شده و بعد از مدتی از این بنادر به صادر کشورها ارسال می شود.

حمل بار به عمان، گمرک، آری یا نه؟!

وقتی بحث از مناطق آزاد به میان می آید، این گونه برداشت می شود که حمل بار به عمان یا کشورهای دارای مناطق آزاد به طور کلی بدون مراحل گمرکی است، اما این یک تصور غلط است. در واقع در مناطق آزاد به سبب این که دولت ها نتوانسته اند امکانات خوبی برای وارد کنندگان ایجاد کنند و یا برای تشویق واردات به این مناطق عملا از گرفتن عوارض و مالیات گمرک صرف نظر می کند یا درصد بسیار کمی از این عوارض را دریافت می کند. این عوارض در برخی کالا ها بر اساس سیاست های دولتی می تواند چند صد درصدی باشد.

به طور مثال ماشین به عنوان یک کالای خارجی در دسته محصولاتی قرار می گیرد که درصد عوارضی بالایی به آن تعلق می گیرد. با توجه به این که در کشور چند منطقه آزاد وجود دارد و شما می توانید بیشترین حضور این ماشین ها را در این مناطق پیدا کنید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب عوارض گمرکی واردات خودرو را مطالعه کنید.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که هیچ کشور و دولتی این اجازه را به هیچ وارد کننده ای نمی دهد که بدون حساب و کتاب محصولات یا کالایی ها را وارد کشور کند. از این رو بیشتر مفهوم منطقه آزاد برای تجار چیزی جز سود بیشتر و مالیات کمتر نیست و این می تواند یک عامل تشویقی بسیار مهم برای واردات و صادرات محسوب شود.

البته توجه داشته باشید که برای عبور کالاها به بخش های مرکزی کشور باید دارنده کالا اقدام به پرداخت مالیات و عوارض گمرک کند. در کلام ساده تر یعنی این معافیت از پرداخت مالیات تنها در بخش های منطقه آزاد است و خارج از آن باید اقدام به پرداخت مالیات کرد.

از این رو برخی از تجار در حمل بار به عمان درصد بالایی از کالاهای خودشان را در همان جا به فروش می رسانند تا آن ها مشمول پرداخت مالیات نشوند.

حمل بار به عمان به صورت دریایی یا هوایی؟

بسیاری از تجار دوست دارند که از حمل دریایی به عمان استفاده کنند. در واقع حمل دریایی بار به عمان، ساده و البته ارزان تر از راه هوایی است.

اگر نگاهی به نقشه بیاندازید عملا نمی توانید راهی به جز دریا و هوا میان ایران و عمان پیدا کنید. از آنجایی که حمل بار به عمان به صورت دریایی بسیار ساده تر و ارزان تر است عملا تجار ایرانی علاقه بسیاری به استفاده از مسیر دریایی دارند. از این جهت حمل بار از چابهار به عمان یا از سایر بنادر ایران به عمان بسیار رایج است.

این مسئله در مورد حمل کالا به عمان به صورت خرده نیز صادق است. در کلام ساده تر شما در حمل بار به عمان به صورت خرده نیز باید تشریفات گمرکی را از سر بگذرانید و عوارض آن را در خارج شدن از ایران پرداخت کنید. البته اگر مقصد شما یکی از مناطق آزاد باشد، عملا نیازی به پرداخت مالیات نخواهد بود. در نظر داشته باشید که در حمل بار به عمان درست مانند تمامی موارد دیگر صادرات و واردات باید بر اساس قوانین بین المللی پیش رفت. یکی از مهمترین این موارد داشتن بیمه نامه بین المللی بر اساس ارزش بار است. شرکت های داخلی و بین المللی خاصی اقدام به ارائه این بیمه نامه ها بر اساس ارزش کالا می کنند.

حمل بار به عمان از جنبه اقتصادی

اما در انتهای این مقاله بهتر است به این موضوع بپردازم که عمان برای چه محصولاتی می تواند یک مقصد تجاری به شمار بیاید. به طور کلی کشور عمان حدود 90 درصد مصرف غذایی خود را از طریق واردات تامین می کند و کمتر در خود کشور عمان می توان صنایع غذایی خاص و مادری پیدا کرد.

بنابراین بسیاری از صنایع غذایی جهان عمان را به عنوان یک بازار مطمئن و معتبر می شناسند. این در حالی است که خود اهالی عمان به سبب نزدیکی به ایران طبعی نزدیک با مردمان ایران دارند. از این رو بیشتر محصولات غذایی این کشور توسط صنایع ایرانی تامین می شود.

این مواد غذایی به صورت میوه، سبزی، محصولات مختلف غذایی و … می باشد و بیشترین صادرات ایران به عمان محسوب می شوند.

بعد از محصولات غذایی می توان صنایع ساختمانی مانند سیمان و آجر را از محصولات پرطرفدار در بازار عمان دانست. عمان کشوری رو به توسعه است. از این رو انتظار می رود که این کشور از نظر ساخت و ساز نیاز مبرمی به مواد اولیه ساختمانی داشته باشد. شرکت های ساختمانی ایرانی یکی از مهمترین تامین کنندگان این نیاز محسوب می شود.

فراورده های کشاورزی نیز از دیگر محصولاتی است که ایرانی ها بازار خوبی در عمان دارند و بخش بزرگی از حمل بار به عمان را این محصولات تشکیل می دهد. اما در دیگر زمینه های اساسی نیاز عمان مانند ماشین آلات صنعتی، حمل ونقل  و… کشورهای اروپایی و آمریکایی بازار بهتری را در اختیار دارند. این کشورها عملا توانسته اند از آن سر دنیا عمان را تبدیل به یکی از بازارهای مهم خودشان بکنند و این هنر تجارت است.

سخن پایانی

به طور کلی حمل بار به عمان را می توان یکی از ساده ترین و راحت ترین صادرات تجاری و غیر تجاری در دنیا دانست. پادشاه عمان همواره رابطه خوبی با ایران داشته است و همین موضوع باعث شده است که عملا روابط اقتصادی میان ایران و عمان با وجود تحریم های بسیار همچنان پابرجا باقی بماند.

از طرف دیگر عمان به عنوان یک کشور واسط برای محصولات ایرانی نیز محسوب می شود. به این صورت که محصولات ایران ابتدا به عمان صادر و سپس به صورت غیر مستقیم به کشورهای دیگر صادر می شود. این نیز یکی از راه های دور زدن تحریم های ایران بوده است.

کشورهایی مانند عمان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس که از نعمت نفت و گاز بهره مند هستند عملا بهترین گزینه برای صادرات غیر نفتی محسوب می شوند. این کشورهای وابسته به نفت عملا صنایع مادر خاصی ندارند و همیشه می توان به عنوان یک کشور هدف اقتصادی به آن نگاه کرد. حمل بار به عمان این کار را ساده تر و سریع تر می کند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا