حقوق ورودی گمرک

حقوق ورودی گمرک

حقوق ورودی گمرک   

بازرگانان جهت واردات کالاهای وارداتی ملزم به پرداخت مبالغ مختلف به گمرک کشور می باشند که یکی مهمترین آنها حقوق ورودی گمرک است. جهت پرداخت حقوق ورودی گمرک واردکننده باید درصد مشخصی از ارزش کالای وارداتی خود را به گمرک پرداخت کند. میزان پرداخت حقوق ورودی گمرک در هر کشور فرق دارد و جزء درآمد آن کشور محسوب می شود. فاکتورهای مختلفی وجود دارد که در تعیین مبلغ حقوق ورودی گمرک نقش دارد و در این مقاله قصد داریم این موارد را برای شما توضیح دهیم.

با توجه به اینکه بسیاری از اقلام موردنیاز کشور از طریق واردات تامین می شود موضوعات مختلف در تجارت بین الملل مانند حقوق ورودی گمرک از اهمیت بالایی برخوردار است. به صورت کلی کالاهای وارداتی پس از ورود به گمرک باید مبالغ مختلفی جهت ایکس ری، باربری، انبار، آزمایش و غیره را پرداخت کنند که انجام خدمات بر اساس نوع کالا فرق دارد. در نظر داشته باشید که حقوق ورودی گمرک به حجم تولید کالای وارداتی در کشور وابسته است؛ یعنی در صورتی که کالا داخل کشور تولید شود واردکننده ملزم به پرداخت مبلغ بیشتری است که این موضوع جهت حمایت از مصرف کالای داخلی انجام می شود.

حقوق ورودی گمرک یک نوع مالیات غیرمستقیم است که بر روی اجناس وارداتی وضع می شود. درواقع این مبلغ مستقیما توسط گمرک از واردکننده دریافت شده و به دولت پرداخت می شود. یکی از فاکتورهای موثر در تعیین حقوق ورودی گمرک نوع محصول وارداتی است؛ در صورتی که محصول دارای ارزش بالایی باشد نرخ حقوق ورودی گمرک نیز بیشتر می شود.   

یکی از مواردی که پس از ترخیص کالا برای بازرگانان از اهمیت بالایی برخوردار است فروش محصولات به صورت عمده در بازارهای داخلی کشور است. باسکول یک پلتفرم معتبر و حرفه ای در این زمینه است؛ شما امکان این را دارید که توسط وب سایت یا اپلیکیشن باسکول با صدها خریدار و فروشنده عمده ارتباط مستقیم و بدون واسطه برقرار کنید.

محاسبه حقوق ورودی گمرک 

به صورت کلی در تعیین و محاسبه حقوق ورودی گمرک از سه روش ارزشی که بر اساس ارزش کالا است، روش ویژه که بر طبق تعداد کالا بوده و روش مرکب که ترکیبی از این روش ها است بهره می برند. 

محاسبه حقوق ورودی گمرک بر اساس معیارهای مختلفی انجام می شود که با توجه به موارد ذکر شده میزان پرداختی واردکننده دستخوش تغییرات می شود. در اینجا برخی از مهمترین موارد موثر در محاسبه حقوق ورودی گمرک را برای شما ذکر کرده ایم:   

نوع کالا: یکی از مهمترین مواردی که در تعیین حقوق ورودی مورد توجه قرار می گیرد نوع اجناس وارداتی به کشور است. همچنین تعیین تعرفه کالا وارداتی بر اساس نوع آن انجام می شود.

حجم کالا: از دیگر موارد موثر در تعیین این نرخ حجم کالای وارداتی است؛ درواقع بسیاری از انواع کالای وارداتی دارای حجم بالا بوده و فضای زیادی را در اختیار خود قرار می دهند که این موضوع در جابجایی و انبار کردن آن ها تاثیر زیادی دارد. در نظر داشته باشید که هرچه حجم کالا بیشتر باشد هزینه انبارداری و حمل و نقل آن بیشتر شده و درنهایت حقوق ورودی گمرک این محصول افزایش پیدا می کند.

تعداد کالا: تعداد کالا از جمله عوامل موثر در افزایش یا کاهش نرخ حقوق ورودی گمرک می باشد؛ یعنی هرچه تعداد کالا بیشتر باشد ارزش آن افزایش یافته و به تبع حقوق ورودی گمرک نیز بیشتر می شود. همچنین با افزایش تعداد کالا هزینه انبار و جابجایی آن نیز بیشتر شده که این موضوع نیز از دیگر عوامل تعیین کننده نرخ ورودی گمرک می باشد.

نحوه ارسال کالا: ارسال کالا به روش های مختلف زمینی، دریایی و هوایی انجام می شود و بر اساس نوع آن هزینه ارسال کالا فرق دارد؛ به عنوان مثال هزینه ارسال زمینی کمتر از دیگر روش ها بوده و سبب کاهش نرخ ورودی می گردد.     

حق العمل کاری گمرک

جهت ترخیص کالا از گمرک امور مختلفی انجام می شود و به دلیل پیچیدگی مراحل آن انجام تشریفات گمرکی توسط حق العمل کار انجام می شود. درواقع حق العمل کاری نوعی وکالت است که بازرگانان جهت انجام امور گمرکی در اختیار کارگزار قرار می دهند. نمونه قرارداد حق العمل کاری ترخیص کالا ملزم به رعایت مفاد و مقررات مخصوصی است که در اینجا قصد داریم آن را توضیح دهیم. 

حق العمل کار به نیابت از واردکننده و بازرگان تمامی امور گمرکی و تشریفات لازم در این زمینه را انجام می دهد و پس از انجام اقدامات قانونی در این زمینه مبلغی را دریافت می کند. یکی از مهمترین اقداماتی که حق العمل کار گمرک انجام می دهد تعیین قیمت کالای وارداتی است که بر اساس ارزش کالا حقوق ورودی گمرک نیز دستخوش تغییرات می شود. برخی از دیگر وظایف حق العمل کار گمرک شامل موارد زیر می باشد:

  • حق العمل کار گمرک باید بر اساس قرارداد کلیه امور گمرکی مربوط به واردکننده را انجام دهد.
  • حق العمل کار گمرک باید کاملا قابل اعتماد باشد تا در طول روند انجام کار بین آن و کارفرما مشکلی ایجاد نشود.
  • بر اساس موارد قانونی درخواست های گمرکی را انجام دهید.
  • با توجه به اینکه حق العمل کار گمرک از طرف کارفرما استخدام می شود باید در کلیه روند انجام کار منافع واردکننده را در نظر داشته باشد تا سود بالایی نصیب واردکننده شود. 

قانون امور گمرکی

گمرک یکی از سازمان های دولتی می باشد که در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت دارد و کلیه فعالیت های این سازمان باید بر اساس قانون امور گمرکی با آخرین اصلاحات انجام شود. کلیه محدودیت و ممنوعیت های موجود در زمینه واردات و صادرات انواع کالا توسط این سازمان بررسی می شود و این ارگان بر تمامی اجناس نظارت دارد.

همچنین کلیه معافیت و مشخصات کالا توسط این اداره بر اساس قوانین موجود بررسی می شود و عوارض ورود و خروج از بازرگانان دریافت می گردد. وظایف و اختیارات گمرک توسط قوانین این مصوب برای این مجموعه در نظر گرفته می شود و دولت بر حسب شرایط مختلف سیاست های گوناگونی در این زمینه در نظر می گیرد.

نتیجه‌گیری  

کلیه امور مربوط به واردات و صادرات کالا در کشور توسط گمرک انجام می شود و این سازمان بر اساس نوع کالای وارداتی برای اقلام مختلف حقوق ورودی گمرک در نظر می گیرد. کلیه کالاهای وارداتی به کشور قبل از ورود به بازار باید تشریفات مخصوصی را در این سازمان طی کنند که انجام این امور توسط حق العمل کار انجام شده و بابت آن هزینه مشخصی را دریافت می کند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا