چگونگی ثبت سفارش واردات

چگونگی ثبت سفارش واردات

ثبت سفارش واردات

ثبت سفارش واردات، یکی از مراحل خیلی جدی و مهم برای انجام فرآیند واردات می باشد. این مرحله باید قانونا و زیر نظر مسئولان ذیصلاح انجام شود. در سال های گذشته، ثبت سفارش واردات معمولا به صورت دستی انجام می شد اما امروزه با توجه به الکترونیکی شدن خیلی از مراحل اداری، این مرحله هم در وب سایت مربوطه قابل انجام است. ثبت سفارش واردات با استفاده از روش های مختلفی قابل اجراست. در ادامه درباره ی ثبت سفارش واردات و مراحل انجام آن و روش های اجرای آن، برایتان بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

ثبت سفارش واردات کالا چیست؟

تمام دنگ و فنگ های ثبت سفارش کالا، برای گرفتن یک مجوز رسمی و قانونی است که اجازه ی ورود کالا به کشور را صادر می کند. این مجوز باید از سازمان تجارت وزارت صمت صادر شود و کل مجوز باید بر طبق قوانین صادرات و واردات کالا از طرف مسئولان قانون گذار باشد. برای درک بهتری این موضوع بهتر است بدانید که کالاهایی که در پروسه ی صادرات و واردات قرار می گیرند، معمولا به سه دسته تقسیم بندی می شوند. کالاهای مجاز، کالاهای مشروط و کالاهای ممنوعه.

  • کالاهای مجاز : این کالاها معمولا بدون هیچ گونه ممنوعیت و محدودیتی، می توانند از کشور خارج و یا به کشور وارد شوند. در قانون به این کالاها، کالاهای مجاز گفته می شود.
  • کالاهای مشروط : کالاهایی هستند که برای ورود و خروج به کشور به یک مجوز قانونی احتیاج دارند. اما با کم این مجوز، دیگر ممنوعیتی برای صادرات و واردات آن دسته از کالاها وجود نخواهد داشت.
  • کالاهای ممنوع : این کالاها هم به کالاهایی گفته می شود که تحت هر شرایطی اجازه ی ورود و یا خروج از کشور را ندارند. حتی مجوزی هم برای قانونی کردن واردات و صادرات این کالاها موجود نیست. بنابراین تحت هیچ شرایطی، هیچ تاجری حق ندارد که این کالاها را وارد و صادر کند و در صورت انجام این کار، مجرم شناخته و شده و تبعات قانونی و مجازات های خاص خودش را داراست.

حالا که با انواع کالاهای صادراتی آشنا شدید، لازم است بدانید که بعضی از کالاها برای ثبت سفارش واردات، به تاییدیه و مجوز وزارت بهداشت نیاز دارند. قبل ترها برای دریافت این مجوزها، نیاز بود که شخص به صورت حضوری در ادارات مربوطه، پیگیری کارهای خود و ثبت سفارش واردات را انجام دهد اما از سال 97، سامانه ثبت سفارش به عنوان یک سامانه ی معتبر به جهت ثبت سفارش واردات معرفی شد که دیگر احتیاجی به حضور خود اشخاص در ادارات برای پیگیری کارهای وارداتی شان، حس نمی شود.

تمامی تاجران و بازرگانان می توانند با دارا بودن کارت بازرگانی، نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به این سامانه دریافت کرده و نهایتا درخواست خود را مبنی بر واردات و یا صادرات کالا، مبدا و مقصد کالا و … ثبت نمایند. پس از ثبت این پروسه، اپراتورها و کارمندان وزارت صمت، پرونده ها و درخواست های درج شده در سامانه را یکی یکی بررسی می کنند و نهایتا پس از برطرف کردن نقص ها و تکمیل پرونده، آن را برای طی کردن مراحل قانونی به بانک عامل، اداره ی گمرک، دارایی و سایر نهادهای مربوطه ارسال می کند.

انواع ثبت سفارش واردات کالا

گفتی که ثبت درخواست واردات کالاهای متفاوت، به روش های مختلفی انجام می شود. در ادامه به ای روش ها اشاره خواهیم کرد:

  • ثبت سفارش دیداری
  • ثبت سفارش یوزانس
  • ثبت سفارش مدت دار
  • ثبت سفارش مبتنی بر صادرات و اعتبار اسنادی بدون انتقال ارز

تجارت های داخلی و فرامرزی در ثبت سفارش واردات کالا

در ثبت سفارش کالا و واردات آن به دو بخش تجارت فرامرزی و تجارت داخلی برخورد می کنیم. عملیات اصلی در بخش تجارت های فرامرزی شامل 5 گزینه می شود. که این پنج مرحله به شرح زیر می باشند :

  • دریافت مجوزهای ورود و ثبت کردن سفارش کالا
  • انجام عملیات مرزی که در آن منشا ارز مشخص می شود
  • انجام عملیات گمرکی که منظور ارائه ی کالا و ترخیص کردن آن از گمرک است
  • انجام عملیات حمل و نقل بین المللی کالا که به آن عملیات لجستیک بین المللی نیز گفته می شود
  • انجام حمل و نقل داخلی کالا که به آن عملیات لجستیک داخلی هم گفته می شود.

مراحل ثبت سفارش واردات کالا

یک تاجر و یا یک شرکت بازرگانی، پس از اینکه با فروشنده ی محصول و کالای مورد نظر خود به توافق رسید، معمولا یک رسید و یا پیش فاکتور دریافت می کند که این رسید برای دریافت کد فیدا در سامانه جامع تجارت نیاز می باشد. کد فیدا یک عدد ده رقمی است که معمولا به جهت شناسایی فروشنده ی کالا و سوابق او، استفاده خواهد شد. اطلاعات مورد نیاز و درج شده در پیش فاکتور شامل اطلاعات تکمیلی درباره ی خریدار و فروشنده، زمان و تاریخی که پیش فاکتور صادر شده و چقدر اعتبار دارد، شرح کالا، قیمت واحد، مقدار، وزن، نوع بسته بندی و کد تعرفه گمرکی کالا، نام کشوری که کالا در آنجا تولید شده، مبلغ ارز معامله و چگونگی پرداخت ارز، چگونگی شرایط حمل کالاها و نهایتا تعیین گمرک مقصد و مبدا می باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات کالا را مطالعه کنید.

هزینه های ثبت سفارش واردات چقدر است؟

این مرحله، یعنی ثبت سفارش کالا، یک مرحله ی مشترک بین صادرات و واردات کالاها در تجارت می باشد. معمولا حساب کردن هزینه ی ثبت سفارش بر طبق یک فرمول خیلی ساده انجام می شود. در واقع شما با ضرب نر ارز در مبلغ ارز کل پروفرم و تقسیم نهایی آن بر عدد 2000، مبلغ کارمزد دریافتی را به دست خواهید آورد. البته که این کار توسط خود سیستم محاسبه می شود و عدد نهایی برایتان به نمایش در می آید و تاجر ملزم به پرداخت مبلغ تعیین شده به صورت آنلاین می باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز ثبت سفارش کالا

کارت ثبت نام وزارت بازرگانی، کارت بازرگانی، مجوز وزارت بهداشت، مجوز جهاد کشاورزی، مجوز سازمان انرژی اتمی و دریافت تمام مجوزهای مورد نیاز، اصل و کپی پروفرما و نهایتا اوراقی که برای ثبت سفارش به امضای متقاضی درآمده است، از جمله مدارکی هستند که هر تاجری برای دریافت مجوز ثبت سفارش، باید آن را به همراه داشته باشد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا