ترخیص کالا تهران

ترخیص کالا تهران و موانعی که وجود دارد

ترخیص کالا تهران

گمرک به عنوان یکی از اساسی ترین بخش های اقتصادی و تجاری هر کشوری محسوب می شود. گمرک و مفاهیم همراه آن مانند ترخیص کالا و غیره سابقه ای طولانی و چندین هزار ساله دارد. در تاریخ ایران باستان و در زمان حکومت هخامنشیان ورود و خروج کالا از داخل مرزها مشمول مالیات می شد و همین می تواند اولین نشانه های گمرک محسوب شود. از آن روز تا به حالا گمرک به عنوان مهمترین عامل مدیریت صادرات و واردات مورد استفاده قرار می گیرد. اما با این حال مواردی همچون ترخیص کالا تهران و بنادر وجود دارد که چندان ساده نیست و عملا پیچیدگی های خاص خودش را دارد. همین پیچیدگی ها باعث شده است که عملا کسب و کارهای جدیدی تحت عنوان شرکت ترخیص کالا در تهران ایجاد شود.

برای درک مفهوم ترخیص کالا تهران یا بنادر و مرزهای دیگر بهتر است کمی با یک بام و چند هوایی قوانین تجاری ایران در مورد گمرک آشنا شویم. این قوانین به اندازه ای ابهام دارند که عملا ترخیص کالا در واردات یا صادرات را به امری پیچیده تبدیل کرده است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قانون صادرات و واردات  را مطالعه کنید.

گمرک زیر نظر کدام بخش است؟

بر اساس قانون تجارت و اقتصاد عملا گمرک ها به عنوان یک واحد صنفی تجاری محسوب می شوند که در ازای ارائه خدمات هزینه لازم را دریافت می کند. از این رو به نظر می رسد که گمرک ها باید زیر نظر وزارت دارایی یا بانک مرکزی باشد. اما عملا نوع خدماتی که گمرک ها ارائه می دهند باعث شده است که وزارت صمت عهده دار اصلی این بخش اقتصادی باشد. در کلام ساده تر از آن جایی واردات و صادرات ارتباط مستقیم با وزارت صمت ( صنعت، معدن، تجارت ) دارد، عملا تا امروز قوانین اصلی گمرک بر اساس بخشنامه های وزارت صمت مشخص می شود.اما این تنها پیچیدگی های گمرک محسوب نمی شود. بلکه نکته اصلی اینجاست که گمرک یک نوع نودال و گره اصلی میان چند بخش مهم کشوری محسوب می شود.

در واقع وزارت دارایی، وزارت صمت، اداره بنادر و فرودگاه ها، وزارات اطلاعات و حتی وزارت دفاع در نقطه ی گمرک به یک تلاقی عظیمی می رسند. این نقطه تلاقی به خصوص میان وزارت صمت و وزارت دارایی تبدیل به یک چالش عظیم شده است.

از این رو عملا قوانین وضع شده بخشی به وزارت دارایی و بخشی به وزارت صمت مربوط است. همین موضوع و این موازی کاری دو وزارت خانه بزرگ در کنار سازمان های مختلف دیگر که هر کدام ادعایی بر حکومت بر گمرک را دارند باعث شده است که هر کدام مسیر و شیوه خاص خودش را در گمرک پیاده کند. این مهمترین و شاید عجیب ترین چالشی است که یک فعال اقتصادی در صادرات یا واردات با آن دست و پنجه نرم می کند. نکته جالب تر این جاست که این قوانین و مسیرهای مشخص شده در ترخیص کالا گاها میان وزارت سمت و وزارت دارایی تبدیل به یک میدان جنگ می شود و در این بین کالا و صاحب کالاست که باید منتظر بماند تا ببیند کدام وزارت خانه دستور آزاد سازی و ترخیص کالا را می دهد. این اتفاقی نیست که فعالان اقتصادی به دنبال آن باشند. از این رو بسیاری از این فعالان سعی می کنند از شرکت های ترخیص کالا یا ترخیص کاران با تجربه استفاده کنند تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه ترخیص کالا صورت بگیرد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ثبت سفارش واردات را مطالعه کنید. 

ترخیص کالا تهران، مشکلی دوچندان!

تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی ایران مسلما یکی از هدف های واردات و صادرات کشور محسوب می شود. از این رو مسئله ترخیص کالا تهران می تواند به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع چالش های گفته شده در بالا به صورت کلی برای تمامی گمرک های مرزی، بندری و مرکزی صادق است. اما در مورد ترخیص کالا تهران این چالش ها کمی بیشتر هم شده است.

در واقع تهران به عنوان پایتخت سیاسی کشور همواره مورد توجه ویژه امنیتی قرار دارد. در کلام ساده تر نیروهای امنیتی در مورد واردات و صادرات کالا در تهران حساسیت بیشتری نشان می دهند. علت این موضوع نیز کاملا مشخص است. هر اتفاقی در تهران بیفتد، عملا واکنشی بسیار بزرگ در منطقه و در جهان ایجاد می کند. در حالی که همان اتفاق در شهر یا شهرستانی دیگر اگر رخ دهد وسعت کمتری را درگیر می کند. این نشان می دهد که ترخیص کالا تهران می تواند سخت تر از چیزی باشد که فکرش را می کنیم.

از طرف دیگر تهران به عنوان یک پایتخت اقتصادی عملا مرکز اصلی پخش کشور محسوب می شود. بسیاری از حوزه های اقتصادی کالاهای خودشان را از طریق عمده فروشان بخش های مختلف در تهران تامین می کنند. همین موضوع باعث شده است که گمرک تهران تبدیل به یکی از شلوغ ترین گمرک های کشور شود. این موضوع ترخیص کالا تهران را با مشکلات بیشتری مانند نوبت دهی و … همراه می کند.

حساسیت دولت و نظارت بر ترخیص کالا تهران

یکی دیگر از مهمترین معضلاتی که ترخیص کالا تهران دارد این است که عملا این بخش از گمرک زیر نظر مستقیم دولت قرار دارد و از طرف دیگر دولت برای این که بتواند مسئله عرضه و تقاضا و همچنین مسئله کم بود ارز در داخل کشور را برطرف کند عملا از ابزاری تحت عنوان گمرک تهران استفاده می کند.

در واقع وقتی شاهرگی تحت عنوان گمرک تهران وجود دارد، دولت می تواند میزان خون رسانی به اقتصاد را کنترل کند. این کنترل با وجود این که می تواند اثرات مثبتی داشته باشد اما عملا برای فعالان اقتصادی و کسانی که در صادرات و واردات فعال هستند تبدیل به یک بازی شانس شده است.

نمونه بارز این مسئله را می توانیم در تصمیم گیری یک شبه دولت برای عدم ورود لوازم های بهداشتی و آرایشی به کشور بدانیم. تهران مرکز اصلی پخش این لوازم محسوب می شود. حال تصور کنید که شما به عنوان یک وارد کننده عمده این محصولات بعد از واریز وجه و رسیدن محصولات به گمرک منتظر ترخیص کالای خود و وارد کردن آن به نظام اقتصادی کشور هستید. اما طبق این دستور دولت عملا تا زمان نامشخصی کالای شما دپو می شود. در این حالت هم باید هزینه انبار را بپردازید و هم احتمالا باید خسارت وارده بر اموال خودتان را گردن بگیرید و در این بین اصولا کسی نیست که پاسخگوی شما باشد. پس ترخیص کالا تهران کار چندان ساده ای نیست و بیشتر یک نوع بازی خطرناک است که نیاز به یک فرد با تجربه و متخصص تحت عنوان های مختلفی مانند  ترخیص کار گمرک غرب تهران و … دارد.

پایان سخن از ترخیص کالا تهران

یک جاده هر چقدر هم که پیچ و خم داشته باشد، بالاخره از اصول و قواعد خاصی پیروی می کند.  ترخیص کالا تهران نیز تقریبا یک چنین وضعیتی دارد. شاید این جاده برای تازه کاران و کسانی که کمتر از آن عبور کرده اند یک جاده سخت و غیر قابل گذر باشد. اما برای بسیاری نیز یک جاده معمولی می تواند باشد. این جاست که تجربه و تخصص می تواند حرف اول را بزند. بسیاری از شرکت های ترخیص کالا تهران بر اساس ترکیب تخصص و تجربه توانسته است تا حدود زیادی پیچیدگی های گمرک و ترخیص کالا را به جان بخرند و عملا این فعال اقتصادی است که می تواند در این بین نفس راحتی بکشد. به هر حال قانون گمرک اتفاقی نیست که ما بتوانیم آن را تغییر دهیم، اما می توانیم به بهترین شکل از آن عبور کنیم.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا